Gå til innhold

Gjerrig svigerfamilie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren til min samboer har 3 barn. Vi kjøper for ca 200 kr til hver av dem. Vi har ingen barn. Verste er at broren var frekk nok til å legge fram sine egne ønsker også i tillegg til barnas ønsker.. hvert år får vi alltid en skikkelig «care» julegave. Jeg liker å bruke tid på å finne fine gaver og blir trist når vi år etter år bare får skrot. Som grytekluter med «god jul», oppvaskhåndkle med «god jul», mikroskopiske håndklær, servietter osv.. vet jo at juleeffekter er på tilbud så langt ut i desember -.- det dyreste vi har fått av disse er et gavekort på en veldig dyr butikk på 200 kr.. får jo ikke brukt det.. 

Så har han en søster som har 2 barn. I begynnelsen kjøpte vi fine gaver til begge barna. Fikk tilbake en pose for å varme kaffekoppen i. Da gadd jeg ikke mer og de får nå hvert år kun konfekt på deling. Gaven jeg fikk av de i år kostet 29 kr så det kommer vi til å fortsette med. 

Så har han foreldre som pleier å gi samboer fine gaver, mens de alltid gir meg en truse i for liten størrelse eller sokker. I år derimot hadde de behandlet oss begge like dårlig. Vi fikk billig sengetøy som heller ikke passer dyna vår. Hva med å spørre om størrelsen før man kjøper? Lyser likegyldighet lang vei. Vi hadde derimot kjøpt dem vin, forskjellige type sjokolader, kroppspleie osv, var vel 6 gaver som vi hadde brukt tid på å lete fram.. 

verste er at ingen sier takk heller. 

Vil jo ikke «straffe» barna med å bare gi dritt tilbake, men er ikke hyggelig når ikke barna takker heller (dette er ikke små barn). 

Kan heller ikke si noe på det føler jeg? Da er man jo utakknemlig. Er veldig materialistisk hele denne jula, men blir irritert når vi bruker så mye tid og penger på de og så gir de bare det første de kommer over.. 

Anonymkode: fecc5...43e

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neste år gir du mindre, barna kan få noe sjokolade eller noe billig dill dall. De får nok mer enn nok gaver fra andre.
De voksne kan få konfekt på deling som du allerede har gjort før.  Jeg gidder ikke kaste bort tid og penger på folk som kun tar.

Anonymkode: 4619f...a75

• Liker 8
Skrevet

Føler de det samme om gavene fra dere? Vin, kroppspleie o.l. er ting jeg får fra folk som ikke har giddi å lete etter noe jeg kunne ha ønska meg. Fikk tilogmed vin da jeg gikk gravid. Hjelper ikke om du synes det er en fin gave hvis den totalt bommer hos mottaker.

Anonymkode: 9d7ba...215

• Liker 6
Skrevet

I min verden oppleves også vin, sjokolade og kroppspleie som siste-liten-produkter når du ikke har klart å finne noe annet. Det hjelper ikke at dere har brukt tid og energi på å plukke ut spesielle produkter når mottakeren ikke har samme preferanser eller faktisk har ønsket seg dette.

Anonymkode: 293ad...920

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 29.12.2018 den 10.52, AnonymBruker skrev:

I min verden oppleves også vin, sjokolade og kroppspleie som siste-liten-produkter når du ikke har klart å finne noe annet. Det hjelper ikke at dere har brukt tid og energi på å plukke ut spesielle produkter når mottakeren ikke har samme preferanser eller faktisk har ønsket seg dette.

Anonymkode: 293ad...920

Jeg tenker at det kommer helt an på hva slags vin/sjokolade/kroppspleie. Veldig greie gaver til voksne som "har alt", så lenge man vet det faller i smak. Kjøper en bestemt type vin til noen hvis jeg vet at de liker akkurat den vinen, lar være å kjøpe sjokolade til dem jeg vet ikke spiser det, sørger for at kroppspleieprodukter er fra merker jeg vet at de bruker osv. Helt innafor, jeg ble veldig glad for favorittportvinen min, kroppssåpe fra Korres og sjampo fra Aussie til jul 😊

Ts, synes du burde bare avlyse hele gaveopplegget, i hvert fall mellom dere voksne. Man  ikke gi gaver hvis alle bare synes det er styr! Kvalitet over kvantitet.

Anonymkode: beac0...dea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I et slikt tilfelle som dette må jo de som mener at man gir pr hode, mene at det er helt greit at dere øser ut gaver på den familien og får lite tilbake.

Jeg har lest nok tråder her inne av fornærmede mennesker som mener at det å gi det samme til par som som til enslige er helt feil. Men skal gi dobbelt så mye til par som til enslige. så en familie med 3 unger burde i følge deres tankegang, få 4 ganger så mye som dere.

Selv henger jeg igjen i at man gir pr familie og litt ekstra hvis det er barn med i bildet. 

Anonymkode: 62f77...2ae

AnonymBruker
Skrevet

Har endel familiemedlemmer som er likedan, men unger og det hele. 

Det satte jeg grense på 18 år på julegave til barna, men kjøpte ålreite gaver til de ble 18. Også en vinflaske eller konfekt til familien Hansen. Alltid. Noen av dem har bare voksne barn nå, og da er det kun den fellesgaven. Vi er glade i dem og vil tenke på dem så vi kjøper stor/god konfekt eller vin de liker, men vi orker ikke å legge mer energi og penger bak det når vi stort sett bare får et julekort i retur. 

Jeg får meg ikke til å legge meg på julekortnivået, de er jo tjukkeste slekta. 

Anonymkode: 760d2...fe0

Skrevet

Foreslår at dere innfører gavefri jul for de voksne, altså sier at dere ikke ønsker gaver fra dem og heller ikke kommer til å kjøpe til dem (de voksne) pga at dere har det dere trenger/vil være mer miljøbevisste/et eller annet. Så kjøper dere gaver til den prisen dere synes er ok til barna, jeg ville ikke brukt mer enn 200 pr stk. 

De trenger jo ikke å vite om at dere ev. ikke har gavefri jul med din familie eller venner, med mindre dere feirer julaften med alle sammen samtidig :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...