Gå til innhold

Når er storesøsken gammel nok til å være barnevakt en hel dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alenemor og jobber helg hver 3.uke. Mine to eldste blir 13 og 14 år nå. De har to småsøsken på 7 og 5 år. Akkurat nå er jeg avhengig av hjelp fra min søster når jeg jobber helg, noe hun begynner å gi uttrykk for at hun er lei av... Og jeg har ingen annen familie til å hjelpe meg.

Når synes dere de to eldste er gamle nok til å ta ansvar for søsknene sine når jeg jobber den helgen? En seinvakt og en tidligvakt. 15? 16?

Hun eldste er vandt til å legge 7 åringen når jeg har måttet dra på foreldremøter etc. og det har aldri vært noe problem. 

Anonymkode: fec59...ba9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge de synes det er greit, hadde jeg gjort det.

jeg satt masse barnevakt for baby/småbarn har jeg var på alder med dine store :)

• Liker 8
Skrevet

Min eldste er 13 og min yngste er 9. Dei er alene hjemme når jeg må jobbe seinvakt og helg. Der går helt fint. Betaler eldste litt for å passe på yngste. Og passer på at begge tlfn deres er ladet og at di vet hvem dei kan ringe til. 

Anonymkode: 67ad3...66e

• Liker 4
Skrevet

Når er du hjemme etter senvakt?

Syntes at 14-åringen er gammel nok til det allerede nå hvis hun selv føler seg moden nok/komfortabel med det. MEN jeg syntes ikke det burde være en fast ordning at en 14 åring må bruke hver tredje helg til å ta vare på småsøsken. Det høres ganske begrensende ut for hennes fritid.

• Liker 4
Skrevet

Neinei, de to på 7 og 5 kan regjere med to svært unge tenåringer som ikke er modne for oppgaven. En hel vakt er altfor lenge! Og hva om noe skjer? 

Du kan be om tilpasninger ett års tid, og jibbe bare dag i ukedagene. 

Anonymkode: 02b02...3d4

Skrevet
1 minutt siden, Semydfe skrev:

Når er du hjemme etter senvakt?

Syntes at 14-åringen er gammel nok til det allerede nå hvis hun selv føler seg moden nok/komfortabel med det. MEN jeg syntes ikke det burde være en fast ordning at en 14 åring må bruke hver tredje helg til å ta vare på småsøsken. Det høres ganske begrensende ut for hennes fritid.

Jeg er ferdig 22:15 og tar meg 5 min å kjøre hjem

• Liker 1
Skrevet

13 og 14 er gode aldre å være barnevakter på. Å hjelpe mamma sånn at hun kan sette mat på bordet og penger i lomma deres er kanskje begrensende mtp fritid, men vil også lære dem a ansvarsfølelse og lære dem at penger ikke vokser på trær.

Anonymkode: 43793...72b

• Liker 16
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Neinei, de to på 7 og 5 kan regjere med to svært unge tenåringer som ikke er modne for oppgaven. En hel vakt er altfor lenge! Og hva om noe skjer? 

Du kan be om tilpasninger ett års tid, og jibbe bare dag i ukedagene. 

Anonymkode: 02b02...3d4

Jeg jobber bare dag i ukedagen. Dette er snakk om helgearbeid hver 3.uke. Og jeg bare lufter spørsmålet om når de er store nok - ikke at jeg kommer til å sette dem til å gjøre det neste jobbhelg jeg har.

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ferdig 22:15 og tar meg 5 min å kjøre hjem

Kanskje du kan be søsteren din passe de minste annenhver gang du jobber helg, og så kan 14-åringen ta den andre gangen. Ikke så ille for noen av dem å hjelpe hver 6.uke? Hvis du betaler tenåringene litt også så kanskje de ser på det som en kjærkommen liten inntekt.

• Liker 5
Skrevet

De er gamle nok. Jeg passet tre søsken i alderen fra 1 til 5 år når jeg var 12. Det innebar gjerne henting i barnehage, middag, kvelds og legging. 

Anonymkode: 228d6...636

• Liker 4
Skrevet

Jeg satt mye barnevakt da jeg var på den alderen, ofte i timevis. Så jeg vil absolutt si de er gamle nok...

Anonymkode: da443...069

• Liker 4
Skrevet

Synest det er litt for tidlig nå, med tanke på at yngste er 5 år. Da tenker jeg en voksen må ta den oppgaven. Det kan være en vanskelig alder som kan være vanskelig å håndtere for en 14-åring. Men når yngste er blitt 6-7 år tenker jeg det går mye bedre å la storesøskena passe de. Men når det er to å passe på, og den ene er så ung som 5 år, så synest jeg det er litt for stort ansvar å legge på 13 og 14-åringer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes de er gamle nok nå, så sant de er ansvarlige av seg. Jentene mine på 12 og 14 kunne veldig gjerne passet småsøsken på detre viset.

Synes godt du kan gjøre en avtale med dem om fast jobb og betale dem litt. Så kan du heller bruke søsteren din som unntak.

• Liker 1
Skrevet

Det høres litt rart ut om de faktisk IKKE er gamle nok nå, jeg var 12 år selv da jeg passet yngre søsken på 3 og 6 år. De er tenåringer og gjerne umodne, men har godt av å få ansvar. Med ansvar vokser de til. Det er ikke et sosialt eksperiment av deg å gi dette ansvaret til dem, de trenger bare tlfnr til jobben din og evt søsteren din. Det ville vært pur latskap av dem å ikke bidra med barnepass.

Jeg synes vår generasjon og de som er halv generasjon over meg er altfor redde for å kreve noe av ungdommer, de er gjerne umodne og gjør opprør men det blir bare verre om de aldri må bidra kun fordi de er hormonelle bomber enkelte av dem. 

Anonymkode: 38cd0...740

• Liker 8
Skrevet

Ville heller sett meg etter en annen jobb. Du har fire barn du er alene med å jobber helger? Da jeg var alene med bare ett barn fikk jeg heller ikke helgejobbing til å opp uten å forvente hjelp fra andre. Du kan virkelig ikke forvente og legge dette på dine tenåringer. Du er den voksne og du må passe på barna dine selv eller betale en ekstern barnevakt. 

Anonymkode: 77e75...855

Skrevet

Tenker at begge de eldste er gammel nok til oppgaven. Sammen burde det være null problem for dem. Det er jo ikke ofte engang. Jeg passet småsøsken fra jeg var 12 og andres barn fra jeg var 14. Det var bleiebarn på rundt året. 

Anonymkode: af21d...ccd

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg synes de er gamle nok nå. Pleide selv og passe mine småsøsken på den alderen. Begynte i det små tidligere,  men kunne sitte lengre når jeg var 12-13. Og de var 3 og 7 år yngre enn meg. Var aldri noe problem :)

Satt forsåvidt barnevakt for andres barn også på den alderen. Særlig mine søskenbarn som var enda yngre enn mine søsken. Yngstemann lå i sprinkelseng enda husker jeg.

Endret av heipådegsann
  • Liker 2
Skrevet

Høres helt greit ut, så lenge de har mulighet til å få tak i deg på jobben om noe skjer. Hver tredje helg er ikke så ofte, så dette klarer de, gi de noe lommepenger så får de litt motivasjon også.

Anonymkode: a629a...186

Skrevet (endret)

Jeg passet lillebroren min som er tre år yngre enn meg da jeg var 10-12 år til foreldrene våres kom hjem fra dansetimer rundt klokka 22.30 hver tirsdag uten å få noen penger i mange år. Men jeg synes det var så koselig at foreldrene mine gjorde noe koselig sammen så ville unne dem det. Og dette var før mobil tidene og jeg hadde ikke telefon kontakt med dem heller siden dette var på ett stort samfunnshus. Men kanskje det var annerledes i gamle dager. Jeg er nå 40 år.

Jeg passet også på lillebroren min da vi skulle ta toget til besteforeldrene mine og tok toget alene fra jeg var 8-11 år sammen med broren min en time hver vei uten noen voksne. Da jeg var 12 år så døde dessverre bestemoren min så da slutta vi å reise til kun bestefaren min pga. andre ting. Dette var også i gamle dager. Kanskje ting er annerledes nå? Da måtte jeg passe på at broren min ikke gikk av toget når det stoppa og sånn. Men han var ganske urolig gutt som svingte seg i stengene inne i vogna og turna i dem. Så tilslutt så ba konduktøren oss om å komme helt foran der de kjørte toget og da var han rolig 😂 Gjorde dette flere ganger uten mobiltelefon eller noe. Men vi skulle av på nesten endestasjonen så var få folk der på slutten av togturen og sikkert derfor vi kunne se alle de knottene og spakene og lysbryterene eller knapper og alt der foran. Husker det ennå.

Men nå var jeg ett veldig redd barn som aldri turte å gjøre noe galt og hadde jeg fått noe i oppgave så skulle jeg holde det. Ble også akutt moden av å bli mobba fra jeg var syv år noe som gjorde sitt da. Så jeg var ikke sånn som alle andre. Hadde ingen venner og var ikke ett gjennomsnittlig barn. Jeg var redd og engstelig og nervøs og turte ikke å gjøre noe "feil".

Men alle barn er forskjellige. Hadde heller ingen venner så pass av lillebroren min mens foreldrene mine var på dansetrening en kveld i uka så var de heller ingen barn som ringte på hos meg. Så da bare var jeg hjemme og så på TV eller gjorde lekser.

Ja nå var det den lange handlinga her da som det egentlig ikke skulle være da men men.

Endret av Zaga
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har ei på 13, og jeg hadde absolutt latt henne ta ansvar for sånt nå om det var aktuelt. 

Kan du ikke starte med en dag pr helg først, og at søsteren din tar en dag? Da er det ikke så lenge i starten. Og så evt hver 6.helg på dem alle? Rent logistikkmessig tror jeg ikke 13-åringen her hadde fått til hver 3.helg pga idrett, men en dag hadde vi trikset til! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...