Gå til innhold

Hjemmeskole for å kunne ha mer samvær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Far har barna (barneskolealder) annenhver helg, men ønsker mer samvær. Bor 4 timer unna uten kollektivforbindelse (mor flyttet med barna) så det eneste far ser for seg er å hjemmeskole barna når han har dem. 

Hva tenker dere om den løsningen? Fordeler/ulemper? Anbefalt/ikke? 

Anonymkode: 9b24c...605

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han kompetanse i det hele tatt? Jeg tenker uansett at det er egoistisk å ta barna ut av et miljø de er endel av i skolesammenheng. 

• Liker 5
Skrevet

Går ikke i det hele tatt.

Anonymkode: c9fde...5f1

• Liker 1
Skrevet

Nei, barna skal gå på skolen. Hvis han vil treffe barn oftere så går det faktisk an å flytte nærmere mor.

Anonymkode: 1e52a...dd5

• Liker 3
Skrevet

Den eneste grunnen til å kunne ha hjemmeskole må være et veldig sterkt faglig og pedagogisk grunnlag og et brennende ønske om å gjøre en kjempejobb med å undervise barna selv- for det blir faktisk en jobb og vel så det.

Ingen andre grunner holder, synes jeg.

Anonymkode: 9ef24...662

• Liker 4
Skrevet

nei Absolutt ikke 

Anonymkode: f7001...ac9

Skrevet

Skoleplikt i Norge så det går nok ikke.

Skrevet
2 minutter siden, ViljaH skrev:

Skoleplikt i Norge så det går nok ikke.

Nei du tar feil

Anonymkode: 86bb1...cb0

• Liker 5
Skrevet

Eneste situasjon jeg kjenner til med hjemmeundervisning i Norge som jeg ikke har vært kritisk til, er på et øysamfunn lengre nord i landet hvor skolealternativet er båt, buss og gange som gjør at barna må bruke over 3 timer pr dag på pendling. 

To naboer på denne øya har samlet barna sine til hjemmeundervisning, men det er to søskenflokker, så de har selskap med andre barn, og den ene av de to foreldrene som har tatt ansvar for undervisningen har lærerutdanning. De satser alt for at barna skal slippe å dra hjemmefra før 7 og returnere etter 17 hver dag. 

Men et par dager i uka nå og da av en forelder uten annet formål enn tid med barnet? Da er det hjemmeundervisning for farens del, da. Og ikke for barnets. Så da stemmer jeg høylydt nei. 

Anonymkode: ad828...f52

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste situasjon jeg kjenner til med hjemmeundervisning i Norge som jeg ikke har vært kritisk til, er på et øysamfunn lengre nord i landet hvor skolealternativet er båt, buss og gange som gjør at barna må bruke over 3 timer pr dag på pendling. 

To naboer på denne øya har samlet barna sine til hjemmeundervisning, men det er to søskenflokker, så de har selskap med andre barn, og den ene av de to foreldrene som har tatt ansvar for undervisningen har lærerutdanning. De satser alt for at barna skal slippe å dra hjemmefra før 7 og returnere etter 17 hver dag. 

Men et par dager i uka nå og da av en forelder uten annet formål enn tid med barnet? Da er det hjemmeundervisning for farens del, da. Og ikke for barnets. Så da stemmer jeg høylydt nei. 

Anonymkode: ad828...f52

Burde flyttet mer sentralt, stakkars unger. Synes det er øde nok i Østfold.

Anonymkode: 42398...84d

Skrevet

Hva mener du? Hjemmeskole når han har dem? Annenhver helg?? Eller ha hjemmeskole hver dag? Og veldig lang skolevei? Skjønte ikke men,

Det er mulig å ha hjemmeskole. Det blir pensum å følge og inspeksjoner mm. Det må undersøkes nøye og sette seg inn i. Og en bør ha en sabla god grunn for å ta barn ut av et skolemiljø de trives i. 

Skrevet

Hvis det er så fryktelig viktig, så flytter hsn

Skrevet

Uansett så går det vel ikke at barna får hjemmeundervisning hos han og går på skolen når de er hos mor igjen. De må vel enten gå på skole eller ha hjemmeundervisning. Syns ikke det høres ut som en god idé..

Anonymkode: 08194...bb8

• Liker 3
Skrevet

Ja for all del, straff barnet enda mer med at dere har gått fra hverandre. Tidenes dummeste og mest egoistiske ideen fra en far jeg har hørt. Barnet SKAL gå på skole, for BARNETS beste.

Anonymkode: c71b8...4ce

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...