Gå til innhold

"Degradert" av et forelder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den ene av foreldrene mine "F" er veldig snill og virker ikke ha noe ondt i seg. Men jeg har litt problemer med følgende:

F gir ofte ting til oss, sånne ting F ikke trenger mer. Og da er det alltid et yngre søsken "YS" av meg som blir veldig prioritert framfor meg.
Eksempler:
1. Det var et type møbel, som YS hadde fra før. Et slikt skulle F gi til en av oss. Da sa F at jeg kunne få det som søskenen hadde for det F skulle kvitte seg med ( som var nyere og mye flottere) "måtte YS få". Hva skulle jeg si? Sa at jeg ikke ville ha YS sitt, og kjøpte heller nytt. 
Vet ikke om F tok hintet i det, sa hvertfall ikke mer om det.

2. Et gulvteppe F ville gi bort. F spurte om jeg var interessert i det. Ja, sa jeg. F: "Ok, skal bare gå og spørre YS om det greit" . Hallo..:huh:
YS var et annet sted i huset akkurat da. Jo, det var greit. Men hva var pointet liksom, hva skulle jeg tro?

3. Nå i Julen mens både jeg, F, og YS med barna var der sammen: Plutselig sier F henvendt til YS: "Du skal få X( en gjenstand) for jeg skal kjøpe ny". JA sier YS, men ser da på meg, og sier lavt "hvis ikke M(meg) vil ha det da?". Jeg var så dum at jeg bare sa nei. Hva annet skulle jeg gjøre, F hadde jo alt gitt det til YS, så da ville jo ikke jeg begynne å rote med det. Uansett, var det noe tidspunkt å si det på? Kunne F ikke heller sagt det til YS når ikke jeg satt og hørte på?

Ja hva skal jeg mene eller si om sånt? Det føles vondt på en måte, for sånn er standarden: YS først. Er ikke misunnelig, men føler meg flau på en måte. Det oppleves så fornedrig, som at jeg er mer verdiløs på en måte.
Er det sånn det skal være muligens, at yngre søsken skal prioriteres først? Hvis det er årsaken, vil jeg kunne slå meg mer til ro med det.
Synspunkter?   

Anonymkode: e79c6...f7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette ble for komplisert med for mange M, F, YS osv. Helt uforståelig. 

Anonymkode: 48596...3e4

• Liker 14
Skrevet

Si Nei hver gang F tilbyr deg noe fra nå av. Case solved.:tommelsmil:

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror nok hverken F eller YS mener noe vondt ved dette. Jeg hadde ikke orket å lage noen sak utav det, men om du syntes det er urettferdig eller det plager deg så ta deg en prat med F og forklar. 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:rolleyes:  Hvis det innlegget var for vanskelig å forstå, så bør du kanskje bare finne på noe annet å bruke tiden på....

Anonymkode: 46bee...ced

• Liker 15
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, tenk, det var helt forferdelig vanskelig å forstå dette. Tenk, en historie med TRE parter involvert! Er alle historielinjer med merr enn to personer for komplisert for deg å følge med på, eller? Det må begrense utvalget av TV-serier og bøker du kan lese noe voldsomt - selv Kardashians blir jo for avansert for deg... 🙄

TS: Har du bedre råd enn ditt yngre søsken? Det er jo ikke helt uvanlig at de eldste har bedre råd og derfor rett og slett har mindre bruk for ting. Dersom hun har barn og ikke du, er dessverre det også en vanlig grunn for forskjellsbehandling, fordi man tenker at de har større behov.

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, guttemann skrev:

TS: Har du bedre råd enn ditt yngre søsken? Det er jo ikke helt uvanlig at de eldste har bedre råd og derfor rett og slett har mindre bruk for ting. Dersom hun har barn og ikke du, er dessverre det også en vanlig grunn for forskjellsbehandling, fordi man tenker at de har større behov.

Jo, du har egentlig rett i begge deler. Spesielt det siste. YS tjener kanskje like godt eller mer, men har mer utgifter og så barna da.

Så på den måten kan jeg forstå det. Men F begrunner det aldri sånn. Det med det møbelet YS hadde et av fra før( som de mente jeg kunne ha) ville uansett ikke gjort noe fra eller til sånn. De ville ha samme praktiske verdi.  Forskjellen var bare at det YS fikk var "flottere". Så det er ikke hele forklaringen sånn som jeg oppfatter det. Virker klart som en ulik vurdering av person i seg selv. Det som gjør meg ukomfertabel.

Skrevet

Jeg har to søsken, ett som er eldre, ett som er yngre, og når foreldrene mine gir noe vekk prioriteres alltid de. Selv om det kan føles sårt, så skjønner jeg hvorfor. Mitt eldre søsken sliter veldig med penger, lever fra lønning til lønning og trenger all hjelpen h*n får. Mitt yngre søsken er alenemor til 3 barn og lever også fra lønning til lønning. Jeg er barnløs og har samboer, og vi lever komfortabelt. Så når mine søsken får mine foreldres kjøleskap, komfyr, vaskemaskin og slikt er det selvfølgelig helt greit,

Det som er sårt er når det er "upraktiske" ting som vi alle kanskje skulle ønsket oss, som 4 malerier min farmor laget rett før hun døde og levnet til mine foreldre, mine foreldre ga to til hver av mine søsken, jeg fikk ingen. DET var sårt.

Men hvitevarer, tepper...helt greit.

Anonymkode: 0a584...8fd

• Liker 7
Gjest Monsieur Beau
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to søsken, ett som er eldre, ett som er yngre, og når foreldrene mine gir noe vekk prioriteres alltid de. Selv om det kan føles sårt, så skjønner jeg hvorfor. Mitt eldre søsken sliter veldig med penger, lever fra lønning til lønning og trenger all hjelpen h*n får. Mitt yngre søsken er alenemor til 3 barn og lever også fra lønning til lønning. Jeg er barnløs og har samboer, og vi lever komfortabelt. Så når mine søsken får mine foreldres kjøleskap, komfyr, vaskemaskin og slikt er det selvfølgelig helt greit,

Det som er sårt er når det er "upraktiske" ting som vi alle kanskje skulle ønsket oss, som 4 malerier min farmor laget rett før hun døde og levnet til mine foreldre, mine foreldre ga to til hver av mine søsken, jeg fikk ingen. DET var sårt.

Har du fortalt dem det? De er ikke tankelesere selv om de er uomtenksomme. Det er din plikt å si i fra at at de burde tenkt på deg også dersom du følte deg såret eller ikke inkludert. 4 bilder, 3 søsken og et foreldrepar. Det blir jo et bilde til hver det. 

Eksempel fra mitt liv:

Jeg har en mor som er ganske materalistisk og tenker mest på seg selv. Etter arven fra morfar og mormor fikk min bror en gullring. Jeg fikk ingenting, men det ble sagt at jeg skulle få en ring etter farfar i stedet. Fikk aldri den ringen og etterspurt heller ikke da jeg ikke hadde noe spesielt nært forhold til ham. 

2. Min far har overdratt sin del av familiens landsted (han eier det med sin bror, min onkel). Landstedet er av stor verdi med stor hytte, hage, naust, kai, privat strand osv. Jeg fikk ingenting. 

3. Mor har solgt alt gull etter morfar og mormor og tatt pengene selv - for å påstå at hun har spurt oss om vi vil ha noe av det. Hun har aldri spurt om vi vil ha noe annet enn bøker, pokaler osv.... 

Endret av Monsieur Beau
Skrevet
2 timer siden, Monsieur Beau skrev:

Har du fortalt dem det? De er ikke tankelesere selv om de er uomtenksomme. Det er din plikt å si i fra at at de burde tenkt på deg også dersom du følte deg såret eller ikke inkludert.

Det har jeg hatt lyst til flere ganger, men det er jo ikke lett for å si det mildt. Det tror jeg de fleste forstår. Hvem ønsker å bli oppfattet som en som klager på sånt til foreldrene? Det får jeg bare ikke til..

En gang sa faktisk mitt 3dje søsken ( som er mellom meg og YS) fra, da de 2 hatt fått en anseelig slump med penger. Det var også et sånt tilfelle, der de trengte det mer pga famile/etablering(3) og vanskelig situasjon(YS).

Da sa F til meg, at 3 hadde sagt "dere må gi til M(meg) også, dere må jo ikke gjøre forskjell", og at det var grunnen til at F da kom til meg med penger. Hehe. Var ikke det også rart på en måte, at F oppgav det som grunnen rett ut til meg? Jeg mener: liksom for å forklare/ innrømme at de egentlig ikke hadde tenkt å gi meg. Men uten å virke som at de hadde gjort feil, mer som at de måtte gi etter for press liksom :rolleyes:. Fikk meg til å ikke ønske dem, og sa jeg "hadde ikke behov for dem". Følte ikke for å motta dem der og da, så oppgav ikke kontonummeret F spurte etter.
Det endte med at F kom senere med kontanter og insisterte, så da ble det til at jeg tok i mot. 
Blir litt svimmel av sånt jeg, blir i villrede hvordan jeg skal tolke hva de egentlig tenker. Det strider mot min logikk på en måte( jeg er en han)

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo rett og slett være dårlig gjort. Eller kan foreldre være så tankeløse da? Ikke bare det, dine andre søsken burde jo reagert. Akkurat det der tror jeg nesten jeg hadde ofret min stoltet på, og tatt det opp med foreldrene. Direkte ufint virker det som, føler med deg der altså 😥

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Der hadde jeg satt ned foten og blitt forbanna.. Det er ikke greit! 

• Liker 1
Skrevet

Det er slik i min familie også, men det er fordi lillebror har minst å rutte med. 

Anonymkode: 919d4...f4f

Skrevet
7 hours ago, Monsieur Beau said:

Har du fortalt dem det? De er ikke tankelesere selv om de er uomtenksomme. Det er din plikt å si i fra at at de burde tenkt på deg også dersom du følte deg såret eller ikke inkludert. 4 bilder, 3 søsken og et foreldrepar. Det blir jo et bilde til hver det. 

Eksempel fra mitt liv:

Jeg har en mor som er ganske materalistisk og tenker mest på seg selv. Etter arven fra morfar og mormor fikk min bror en gullring. Jeg fikk ingenting, men det ble sagt at jeg skulle få en ring etter farfar i stedet. Fikk aldri den ringen og etterspurt heller ikke da jeg ikke hadde noe spesielt nært forhold til ham. 

2. Min far har overdratt sin del av familiens landsted (han eier det med sin bror, min onkel). Landstedet er av stor verdi med stor hytte, hage, naust, kai, privat strand osv. Jeg fikk ingenting. 

3. Mor har solgt alt gull etter morfar og mormor og tatt pengene selv - for å påstå at hun har spurt oss om vi vil ha noe av det. Hun har aldri spurt om vi vil ha noe annet enn bøker, pokaler osv.... 

Vi snakket om det før de ga vekk bildene, jeg nevnte jeg virkelig ønsket en av maleriene om de skulle deles ut en dag, via arv eller hva som helst. Foreldrene mine sa at dette selvfølgelig var greit.
Kort tid senere gir de vekk alle maleriene til søskene mine, og jeg fikk ingen, begrunnelsen deres var at jeg fikk ett tv bord fra min farmors dødsbo. Det er ikke ett dyrt tv bord, det bare falt samtidig som da vårt ble ødelagt, så da fikk vi hennes. Hun har ikke laget det, det har ikke gått i arv...helt enkelt ikea tv bord. Hadde jeg visst at å ta ett tv bord til 500 kr ville resultere i at jeg gikk glipp av ett av maleriene min farmor var så stolt av, så hadde jeg jo aldri valgt ett tv bord over det.

Det som gjør det ekstra sårt er at ingen av mine søsken har tilbudt meg ett av de. Jaja... ikke mye man kan gjøre med det.

Skrevet

Det er likedan her. Min mor har min eldste bror som sin øyensten. Ikke bare får han "alt", han er den som blir spurt om råd, den som "kan alt" og derfor er den eneste det er verdt å spørre, hans barn er mer foretrukket enn andre barnebarn (selv om de rent objektivt er mest ufordragelige!) osv osv. Mitt yngre søsken har også barn, men min mor sier at de er så små enda, så det er ikke så nøye med dem. Jeg er barnløs, student, eier ikke nåla i veggen, og alt jeg får er klaging. Selv om eldste er høyest utdannet, har hytte ved sjøen med svær båt og mer enn man trenger, er det alltid synd på ham, så han må få litt ekstra. I tillegg er det ekstra stas når han kommer på besøk, så om mor har avtaler med oss andre på det tidspunktet eldstebroren har tid til å komme innom, må våre avtaler avlyses, nærmest samme hva det er.

Så det har ingen ting med økonomi eller vanskelig livssituasjon å gjøre. Det er rett og slett at mor har en favoritt. Så enkelt er det.

Anonymkode: 9fad7...035

• Liker 2
Skrevet

Det som slår meg, er at det er typisk mødre å tilegne slike rangforskjeller. Jeg er TS og F i mitt tilfelle er også moren. Faren har ikke hatt det samme, og har fakisk stusset litt når YS er blitt prioritert.
Bestmor( altså moren til F) hadde det på samme måte, og der var F nederst på rangstigen, mens faren var rettferdig med alle. Og som vi hører eksempler på her, går det igjen at det er mødre som har den der tilbøyeligheten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...