AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #1 Skrevet 28. desember 2018 Hei.. har ei jente som er blitt 9 år, som har slitt hele livet med natt tissing. Hun sover normalt men merker ikke at hun tisser på seg, før jul så var vi inn på sykehus der hun fikk ultralyd og målt blæren med kateter, hun fikk litt angst av det tror jeg. Blæren hennes var som alle andre 9 åringer. Vi fikk testet knipemusklene hennes også, den var også normal. Hun klarte og stoppe og starter å tisse på toalettet inne på sykehuset. Jeg fikk snakket med urologen etter på, hun anbefalte og prøve bleie igjen (hun har vært 2 år uten, jeg har vasket sengen og alt hver dag) Vi fikk resept på litt større trusebleier og vanlige bleier, jeg merket fort at jeg måtte bytte på henne når hun sov, buksebleie var full. Så da satte jeg på henne vanlige bleie, som hun kan enkelt ta av når hun våkner. Hun har hatt det så mye bedre siden vi startet med det. Men hvordan skal jeg fikse det når hun får venninner på overnatting på nyttårsaften? Jeg har små snakket med mammen til henne, hun bruker også buksebleie. Anonymkode: dafac...909
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #2 Skrevet 28. desember 2018 Min sønn på 10 år har slitt med det samme, men det skjer nesten aldri nå lenger. Da vi gikk til lege fikk vi resept på en medisin som skulle hjelpe, men jeg kan ikke huske hva den het akkurat her og nå. Ofte er det jo slik at barna syntes det er flaut, men om jenten hun skal ha på overnatting sliter med det samme selv, så tenker jeg at det ikke er et problem. Prøv å passe på at barna ikke drikker mye før leggetid og at de går på do før de legger seg. Det går nok helt fint skal du se. Anonymkode: c6283...55f 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #3 Skrevet 28. desember 2018 Når min gutt har besøk av andre som sliter med det samme, bare gjør vi som vanlig, men når han har overnatting av andre (spesielt de barna som kan finne på å erte), sørger jeg for at min går på badet først, tar på bleie og pysj og hopper under dyna før det andre barnet blir sendt opp på badet. Om morgenen går han først eller sist, og kaster bleien i bosset før han går ut til vennen igjen. Anonymkode: 386dc...e73 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #4 Skrevet 28. desember 2018 Be legen om medisinering Anonymkode: d17b9...613
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #5 Skrevet 29. desember 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Min sønn på 10 år har slitt med det samme, men det skjer nesten aldri nå lenger. Da vi gikk til lege fikk vi resept på en medisin som skulle hjelpe, men jeg kan ikke huske hva den het akkurat her og nå. Ofte er det jo slik at barna syntes det er flaut, men om jenten hun skal ha på overnatting sliter med det samme selv, så tenker jeg at det ikke er et problem. Prøv å passe på at barna ikke drikker mye før leggetid og at de går på do før de legger seg. Det går nok helt fint skal du se. Anonymkode: c6283...55f Regner med at du mener Minirin? Anonymkode: 708c0...04e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #6 Skrevet 1. januar 2019 Hei.. Godt nytt år til dere alle! Hun har teste minirin, hun fikk mye hodepine av det så vi kuttet det ut. Ja jente la seg for litt siden, venninne kom kl 20, da var det middag og se på litt på tv. Ellers så var vi ute liker før kl 00.00 å se på fyrverkeri. Like etterpå sa jeg at vi skulle gå på badet og stelle oss, når vi kom inn på badet så tokk venninne opp bleien sin, jente min bare ble rød i ansiktet, men hun ble roligere når jeg sa at hun slet med det samme som deg. venninnen spurte om jeg kunne hjelpe henne med å stelle henne før natten, ja det gjordet jeg. Jenten min ble satt ut med så fornøyd når de la seg, sovnet med en gang. Så nå tror jeg at hun ikke er red for at det er kun hun som tisser på seg om natten Anonymkode: dafac...909 3
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #7 Skrevet 1. januar 2019 Min sønn tisset ofte i sengen. Hvor vidt det var av samme omfang som dere opplever aner jeg ikke. Men for meg ble det naturlig å tenke at for å hjelpe han igjennom det å gi det minst mulig oppmerksomhet. Våknet han våt så tok jeg det med fullstendig ro, sa f.eks "det går bra, vi bare skifter på senga. Kom så hjelper jeg deg i dusjen. Også fikk han komme i senga mi om det kunne bli mye styr midt på natta. Jeg følte iallefall for å være på en slik måte at jeg for all del ikke skapte vanskelige følelser for han rundt det. Og så ble det bare færre og færre ganger, lengre i mellom at det skjedde. Men min er 10 nå, og dette er ikke noe problem lengre. Krysser fingre for at det ordner seg for dere også❤ Anonymkode: 634cd...78e 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #8 Skrevet 1. januar 2019 Ja, åsså på ett tidspunkt passet jeg på i lengre tid å følge han en tur på do før jeg selv skulle legge meg. Det hjalp veldig. Anonymkode: 634cd...78e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #9 Skrevet 1. januar 2019 Hei igjen.. Jeg har prøvd alt for å få henne tørr, men ikke none fungerer. Men de går nok over sa urologen, men vi vet ikke når. De hadde drukket nok brus og vann i går kveld, så jeg skifte på begge 2 før jeg la meg. De sov til kl 12 i dag, jeg var våken før de. Begge gikk på badet og ropte på meg, kom å hjelp oss med vasken. Bleie var tunge, men jeg sa ikke noe, vaske deg i dusjen og smurte de etterpå (de begge var litt røde i underlivet). Nå har jeg nettopp levert venninnen tim mor, hun sa til sin mor at hun har aldri hatt det så gøy som det var til oss:) Mor spurte meg om hvordan det var og ha henne på besøk, null problem sa jeg. Jeg sa at jeg måtte bytte bleie på henne i natt, de forsto hun. Men vi snakket lite om det, jenta sa at hun ønsker og komme flere gnager på besøk. Hun har aldri ligget over til venner grunnet sengevætingen. Men nå tror jeg at min også har fått ei god venninne:) Anonymkode: dafac...909 4
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #10 Skrevet 1. januar 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei igjen.. Jeg har prøvd alt for å få henne tørr, men ikke none fungerer. Men de går nok over sa urologen, men vi vet ikke når. De hadde drukket nok brus og vann i går kveld, så jeg skifte på begge 2 før jeg la meg. De sov til kl 12 i dag, jeg var våken før de. Begge gikk på badet og ropte på meg, kom å hjelp oss med vasken. Bleie var tunge, men jeg sa ikke noe, vaske deg i dusjen og smurte de etterpå (de begge var litt røde i underlivet). Nå har jeg nettopp levert venninnen tim mor, hun sa til sin mor at hun har aldri hatt det så gøy som det var til oss:) Mor spurte meg om hvordan det var og ha henne på besøk, null problem sa jeg. Jeg sa at jeg måtte bytte bleie på henne i natt, de forsto hun. Men vi snakket lite om det, jenta sa at hun ønsker og komme flere gnager på besøk. Hun har aldri ligget over til venner grunnet sengevætingen. Men nå tror jeg at min også har fått ei god venninne:) Anonymkode: dafac...909 Å så gledelig å høre! Det er så godt å ha en venn. Og enda bedre er det å kunne være trygg om det er noe en plages med. Og spesielt godt for mor! Men kan du få til å følge dem en ekstra tur på do i løpet av natta(sen kveld)? Og gjerne før det har kommet noe i bleia. Da er det lurt foeberede dem på det at du kommer, at dere prøver ikke å prate så mye, slik at de fortsatt er litt i sovemodus. Og gjøre det til en vane. Og gjerne følge de på do om morgenen også. Etterhvert så blir det kanskje flere og flere opplevelser at bleia er tørr. =Mestringsfølelse!👍 Men uansett så er det aller aller viktigste å ikke vise negative følelser rundt sengevetingen. For da vil det bare for barnet bli dårlig samvittighet, frykt for å gjøre det igjen og da skjer det! Dra på skuldrene,smil og si pytt pytt! Vi har jo vaskemaskin!😉 Anonymkode: 634cd...78e
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #11 Skrevet 1. januar 2019 Tips: Ikea har noen gode tisselaken i frotte og med stretch. De holder seg på plass hele natten. Jeg vasker de på 90 grader, selv om det kun er anbefalt med 60 grader. Anonymkode: 18bf2...e96
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2019 #12 Skrevet 1. januar 2019 Jeg har prøvd å ta henne opp før jeg legger meg (har avtalt med henne) Har løftet henne til doen som er ved hennes rom. Men som regel så har det kommet i bleie først ellers så kommer det ikke noen på do, jeg har prøvd å følge med når hun tisser på seg, men det er neste umulig. Jeg tror at vi holder oss til bleien i noen år til.. Vi har tisselaken, men det ble så mye styr når vi måtte bytte hele tiden. Anonymkode: dafac...909
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #13 Skrevet 2. januar 2019 Så koselig at de to fant hverandre da Anonymkode: 8be24...6b4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #15 Skrevet 2. januar 2019 "California poppy contains sedative properties that make it highly beneficial for relieving anxiety, stress, panic attacks, insomnia, hypertension, colic and bedwetting in children. "http://www.medicalmedium.com/blog/california-poppy Anonymkode: 77698...40d
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #16 Skrevet 2. januar 2019 Jeg har en sønn som er sengevæter. Dette er arvelig, 50% sjanse for å arve om en av foreldrene hadde det samme. Han har prøvd minirin, men fikk hodepine av det og det bare utsatte tissingen, vått ble det uansett. Han bruker egentlig bleier, men vil stort sett ikke og da er det vasking neste morgen. Jeg presser ikke på han bleiene, men oppfordrer til det. Vi har prøvd så mye forskjellig og av drikking/ikke drikking, ta opp om natten osv. Ingenting fungerer egentlig. Han har perioder hvor han er tørr, men nå er han litt eldre enn din jente. Håper virkelig han snart vokser det av seg, for det er snart leirskoletid. Det viktigste er jo at de ikke føler skam eller skyldfølelse. Og det er jo flott at jenta di har funnet en venninne som sliter med det samme, for begges selvfølelse. Sønnen min har også en i klassen som sliter med det samme, når de oppdaget det så fikk de et annet bånd. Det ble lettere for sønnen min å godta at det bare er sånn for hans del, når en han kjenner også sliter med det samme. Anonymkode: 765df...acc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå