AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #21 Skrevet 28. desember 2018 her vitner husvert om ikke ha kunnskap til å være utleier. Kan jeg øke 30 % for få økning i husleie i et jafs. Deretter uttale å kaste ut leietaker etter 5 års leietid. Snakk om å være tufs. Anonymkode: c8415...757 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #22 Skrevet 28. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Dersom nåværende leieboer har bodd der trofast i 5 år for 10000kr/mnd. Og man får et tilbud fra noen som vil leie den for 13k per mnd. Kan man da kreve at nåværende leieboer begynner å betale dette? Evt. hvordan får man hevet han ut og inkvartert den mere lukerative leietakeren? Anonymkode: 0250b...37f Er det dette du tenker på når du møter leieboeren og forhåpentligvis er hyggelig mot vedkommende? Anonymkode: ee848...9a1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #23 Skrevet 28. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Etter å sett på indeksreguleringene de siste 5 årene så kan leien økes med litt over 14 %, men må ha én mnd skriftlig varsel. Man kan også se på leiemarkedet i området og tilpasse leien til markedet på samme type bolig og avtale. Dette kan justeres både opp og ned. Blir en skjønnsmessig vurdering, og bør argumenteres for og må ha 6 mnd skriftlig varsel. Anonymkode: 10d44...b47 Er det ikke 6 måneder? Anonymkode: 1289f...60f 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #24 Skrevet 28. desember 2018 Husleieloven § 4-2: huseier har rett til oppregulering etter konsumprisindeks. Du kan google det og dermed finne ut hvor mye som er lov å oppjustere. Husleieloven § 4-3: huseier har rett til regulering til gjengs leie. Eksempelvis dersom leietaker betaler 5000 for et husrom som ellers i markedet koster 10 000. Det er krav om skriftlig varsel om dette og at husleien først øker 6 mnd etter varselet. Anonymkode: aa6d1...3aa 7
Edie Skrevet 28. desember 2018 #25 Skrevet 28. desember 2018 Ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og avsporinger. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #26 Skrevet 28. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: DU ER DEN VERSTE HUSVERTEN SOM FINNES I HELE NORGE. Anonymkode: c8415...757 Tror du utleier driver med veldedighet eller? Og ja, utleier kan justere leien til markedspris. Om dette er 10% 30% eller 120%, så kan han det. Men du skal få varsel og mulighet til å si opp og flytte dersom du ikke har råd til å betale markedsleie. Anonymkode: 39d90...359 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #27 Skrevet 28. desember 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du utleier driver med veldedighet eller? Og ja, utleier kan justere leien til markedspris. Om dette er 10% 30% eller 120%, så kan han det. Men du skal få varsel og mulighet til å si opp og flytte dersom du ikke har råd til å betale markedsleie. Anonymkode: 39d90...359 her har man ikke annet valg enn at staten tar kontroll. Anonymkode: c8415...757
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #28 Skrevet 28. desember 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: her har man ikke annet valg enn at staten tar kontroll. Anonymkode: c8415...757 Eller man kan tilpasse seg situasjonen man lever i, ta ansvar selv, og bosette seg i et rimeligere område. Hvor man faktisk kan betale for seg. Anonymkode: 39d90...359 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #29 Skrevet 28. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så hva sier du til alle svarene ts? Du ble så stille.. Anonymkode: eb6c9...2a3 Var borte noen timer. Ser det har kommet mange svar, men fikk ikke lest alle før moderator kom og "ryddet". Denne leiligheten det er snakk om er det av det jeg nylig har arvet. Ser ut som "markedspris" er ca 11k kr, men grunnen til at en har tilbudt seg mer er fordi han er en pendler med god lønn som veldig gjerne kunne tenke seg den pga beleilighet. Så jeg fisket litt etter hvor mye han maksimalt ville strekke seg, og 13k var han ok med. Jeg ønsker så klart å tjene mest mulig på dette. Derfor er det ønskelig å finne en løsning. Anonymkode: 0250b...37f 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #30 Skrevet 28. desember 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var borte noen timer. Ser det har kommet mange svar, men fikk ikke lest alle før moderator kom og "ryddet". Denne leiligheten det er snakk om er det av det jeg nylig har arvet. Ser ut som "markedspris" er ca 11k kr, men grunnen til at en har tilbudt seg mer er fordi han er en pendler med god lønn som veldig gjerne kunne tenke seg den pga beleilighet. Så jeg fisket litt etter hvor mye han maksimalt ville strekke seg, og 13k var han ok med. Jeg ønsker så klart å tjene mest mulig på dette. Derfor er det ønskelig å finne en løsning. Anonymkode: 0250b...37f ser at du ikke har peiling eller noe nevneverdig viser ansvar at det er en trofast leietaker som bor i leiligheten. Du bruker begrepet kaste ut leietaker Dessuten skal du ut av det ble heve leieprisen. Samt du er ikke skikket til å være ansvarlig husvert. Anonymkode: c8415...757 5
Kjetil E Skrevet 28. desember 2018 #31 Skrevet 28. desember 2018 3 timer siden, petterm skrev: Her var det mange usaklige kommentarer. Spørsmålet er vel greit nok. Les linken i begynnelsen, så ser du at du kan øke leien hvis du følger lover og regler. I forhold til å si opp nåværende leier så ville jeg sjekket nøye hva som finnes av regler. Tror ikke man uten videre kan si opp en leietager, selv om man har bestemmelser om oppsigelsestid i kontrakten. En annen ting er at det å få inn en ny leier alltid vil være en viss risiko. Jeg regner med at du "vet" hva slags leier du har i dag? Hvis vedkommende betaler punktlig og behandler leiligheten pent så er det ikke sikkert en ny leietager vil være like problemfri. Du kan ikke si opp en tidsubestemt leiekontrakt hvis du skal fortsette å leie ut. Du kan i utgangspunktet kun si opp hvis du enten skal selge boligen, pusse den opp eller du eller nærmeste famile selv skal bruke den. 7
Frøknen Skrevet 28. desember 2018 #32 Skrevet 28. desember 2018 Dersom din nåværende leieboer er pålitelig og en god leieboer så burde du kanskje verdsette det også. Syntes forøvrig du absolutt burde satt deg inn i regelverk for lenge siden, forhåpentligvis gjør du det nå. 10
Gjest O.G. Skrevet 28. desember 2018 #33 Skrevet 28. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller man kan tilpasse seg situasjonen man lever i, ta ansvar selv, og bosette seg i et rimeligere område. Hvor man faktisk kan betale for seg. Anonymkode: 39d90...359 Rimelige områder finnes ikke pr i dag.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. desember 2018 #34 Skrevet 28. desember 2018 Har du fått svar på det du spurte om TS? Dvs at du ikke kan kaste ut den trofaste leietakeren fordi du har en ny som vil betale 30 % mer? Jeg forstår veldig godt at du vil ha mest mulig ut av arven din, men du er nødt til å forholde deg til husleieloven. Den er en av de lovene som er enkel å lese med et lettfattelig språk. Den er henvist til flere ganger i denne tråden - her er en ny henvisning: Sitat § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. § 4-3. Tilpassing til gjengs leie Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2. Merk at også leietaker kan kreve leien justert i henhold til KPI og gjengs leie - formodentlig da redusert leie. Lykke til som huseier.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #35 Skrevet 28. desember 2018 TS her. Ja jeg har jo forsåvidt fått svar nå. Men synes det er smålig av leieboer å avspise meg med 3 tusen per mnd!!! FAEN! Anonymkode: 0250b...37f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #36 Skrevet 28. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Ja jeg har jo forsåvidt fått svar nå. Men synes det er smålig av leieboer å avspise meg med 3 tusen per mnd!!! FAEN! Anonymkode: 0250b...37f Grådigheten lenge leve! Anonymkode: 1289f...60f 7
Husholdning1 Skrevet 28. desember 2018 #37 Skrevet 28. desember 2018 Det er godt å se et eksempel på TS som ønsker å være økonomisk ansvarlig, men sjekker hva som er reglene først. Skjønner irritasjonen, det gjelder jo tross alt 36000 kroner per år. 3
Brunello Skrevet 28. desember 2018 #38 Skrevet 28. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du utleier driver med veldedighet eller? Og ja, utleier kan justere leien til markedspris. Om dette er 10% 30% eller 120%, så kan han det. Men du skal få varsel og mulighet til å si opp og flytte dersom du ikke har råd til å betale markedsleie. Anonymkode: 39d90...359 Feil! Man kan justere til gjengs leie. Dette er ikke det samme som markedspris. Markedspris er hva man kan få i et nytt leieforhold der og da. Gjengs leie er gjennomsnittet av alle eksisterende, sammenlignbare leieforhold 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #39 Skrevet 29. desember 2018 9 timer siden, Brunello skrev: Feil! Man kan justere til gjengs leie. Dette er ikke det samme som markedspris. Markedspris er hva man kan få i et nytt leieforhold der og da. Gjengs leie er gjennomsnittet av alle eksisterende, sammenlignbare leieforhold Gjengs leie da. Skrv feil, poenget er det samme. Anonymkode: 39d90...359 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #40 Skrevet 29. desember 2018 hva ligger til grunn av gjensidig oppsigelse? gjelder det tre måneder da? Anonymkode: c8415...757
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå