AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #1 Skrevet 28. desember 2018 Dersom nåværende leieboer har bodd der trofast i 5 år for 10000kr/mnd. Og man får et tilbud fra noen som vil leie den for 13k per mnd. Kan man da kreve at nåværende leieboer begynner å betale dette? Evt. hvordan får man hevet han ut og inkvartert den mere lukerative leietakeren? Anonymkode: 0250b...37f
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #2 Skrevet 28. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom nåværende leieboer har bodd der trofast i 5 år for 10000kr/mnd. Og man får et tilbud fra noen som vil leie den for 13k per mnd. Kan man da kreve at nåværende leieboer begynner å betale dette? Evt. hvordan får man hevet han ut og inkvartert den mere lukerative leietakeren? Anonymkode: 0250b...37f Nei det er ikke lov uten videre, men husker ikke helt reglene. Anonymkode: 56abe...ad2 8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #3 Skrevet 28. desember 2018 https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/nar-kan-du-heve-husleien/ Anonymkode: 5955a...129 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #4 Skrevet 28. desember 2018 Wow, så du hadde tenkt å sette opp leia med 30% på måfå til en trofast leieboer hvis du kunne gjort det? Vi får inderlig håpe du ikke plutselig skulle bli syk eller miste inntekten på en eller annen måte å tape huset ditt.... Anonymkode: 70883...b42 33
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 Populært innlegg #5 Skrevet 28. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom nåværende leieboer har bodd der trofast i 5 år for 10000kr/mnd. Og man får et tilbud fra noen som vil leie den for 13k per mnd. Kan man da kreve at nåværende leieboer begynner å betale dette? Evt. hvordan får man hevet han ut og inkvartert den mere lukerative leietakeren? Anonymkode: 0250b...37f DU ER DEN VERSTE HUSVERTEN SOM FINNES I HELE NORGE. Anonymkode: c8415...757 67
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #6 Skrevet 28. desember 2018 Det er bare lov å sette opp husleien med noe veldig lite. Det leser du i loven. 100-300 kr i året elns. Så egoistisk du er foresten. Pengegriske nordmenn. Når dere ikke en gang trenger de ekstra pengene. Om du sier at du trenger de ekstra pengene er det løyn. Du trenger de bare fordi du kjøper for mye ting. Anonymkode: eb6c9...2a3 15
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #7 Skrevet 28. desember 2018 Er jo bare å si opp leieboren det, oppsigelsestid står i kontrakten du skrev regner jeg med? Akkurat nå, AnonymBruker skrev: DU ER DEN VERSTE HUSVERTEN SOM FINNES I HELE NORGE. Anonymkode: c8415...757 Herregud da 😛 Er ingen menneskerett å bo i andre menneskers hus (?) Noe kommunistisk system virker kanksje mer humant, men å spise hunder fordi matbutikken er tom, fordi ingen gadd å leie ut lokaler til matbutikken til underpris, er ikke kos skal jeg love deg. Du får se hva som skjer i kommunistiske land, aknskje en tur til venezuela vil gjøre deg godt? Anonymkode: bc756...f61 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #8 Skrevet 28. desember 2018 DET VITNER OM HUSEIERES STRATEGI, UMENNESKELIG TANKEGANG. BRA SÅNT BLIR AVSLØRT. Anonymkode: c8415...757 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #9 Skrevet 28. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er bare lov å sette opp husleien med noe veldig lite. Det leser du i loven. 100-300 kr i året elns. Så egoistisk du er foresten. Pengegriske nordmenn. Når dere ikke en gang trenger de ekstra pengene. Om du sier at du trenger de ekstra pengene er det løyn. Du trenger de bare fordi du kjøper for mye ting. Anonymkode: eb6c9...2a3 Trodde det var 6% og markedsjustering hvert 3. År eller noe jeg? Anonymkode: 93829...cda
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #10 Skrevet 28. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: DET VITNER OM HUSEIERES STRATEGI, UMENNESKELIG TANKEGANG. BRA SÅNT BLIR AVSLØRT. Anonymkode: c8415...757 Det er som om jeg håper de som sitter med så mye mister alt så de få se selv hvordan det er å leie under slike som dem selv. Anonymkode: eb6c9...2a3 6
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #11 Skrevet 28. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: DET VITNER OM HUSEIERES STRATEGI, UMENNESKELIG TANKEGANG. BRA SÅNT BLIR AVSLØRT. Anonymkode: c8415...757 Folk som kjøper hus gjør det fordi det er en lønnsom investering, ikke for å drive veldedighet, hvorfor krever du veldedighet fra TS, hun er ingen veldedig organisasjon. Kan jeg kreve veldedighet fra deg kanksje, du har mer penger enn meg skal jjeg love deg, så gi meg litt penge da vel, eller er du også en grådig kapitalistisk monster? .. Tenkte meg det. Lær deg opp om kommunisme og ikke prøv deg på dette moralistiske kommunist svadaet Anonymkode: bc756...f61 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #12 Skrevet 28. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Trodde det var 6% og markedsjustering hvert 3. År eller noe jeg? Anonymkode: 93829...cda Kan hende jeg tar feil. Og tror ikke det er lov å sette opp husleie på vinteren pga kulden og det blir ekstra strøm regninger. Det er en slik lov og. Anonymkode: eb6c9...2a3 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #13 Skrevet 28. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er jo bare å si opp leieboren det, oppsigelsestid står i kontrakten du skrev regner jeg med? Herregud da 😛 Er ingen menneskerett å bo i andre menneskers hus (?) Noe kommunistisk system virker kanksje mer humant, men å spise hunder fordi matbutikken er tom, fordi ingen gadd å leie ut lokaler til matbutikken til underpris, er ikke kos skal jeg love deg. Du får se hva som skjer i kommunistiske land, aknskje en tur til venezuela vil gjøre deg godt? Anonymkode: bc756...f61 Er ingen som sier det er en menneskerett. Men det finnes lover og regler man må følge når man leier ut. Anonymkode: 6f3a1...009 27
Frostrose Skrevet 28. desember 2018 #14 Skrevet 28. desember 2018 Er ikke leien justert siden innflytting? Isåfall kan du få den justert til gjengs leie. Da vil markedet styre. Se linken over. 10
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #15 Skrevet 28. desember 2018 Du kan bare indeksregulere og/eller justere til "gjengs" leie i en kontrakt som allerede løper. Har leietaker fast tidsubestemt kontrakt med deg, så må en av dere si den opp og oppsigelsestiden må løpe ut før du kan ta inn en nye leietaker. Er kontrakten tidsbestemt, så kan du vente til kontrakten og oppsigelsestiden går ut før du får ny leietaker inn. Først når du lager kontrakt med ny leietaker kan du bestemme helt selv hvor mye leia skal være, og ny leietaker står da fritt til å godta eller avslå tilbudet ditt. Anonymkode: f697b...78c 8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #16 Skrevet 28. desember 2018 Så hva sier du til alle svarene ts? Du ble så stille.. Anonymkode: eb6c9...2a3 5
petterm Skrevet 28. desember 2018 #17 Skrevet 28. desember 2018 Her var det mange usaklige kommentarer. Spørsmålet er vel greit nok. Les linken i begynnelsen, så ser du at du kan øke leien hvis du følger lover og regler. I forhold til å si opp nåværende leier så ville jeg sjekket nøye hva som finnes av regler. Tror ikke man uten videre kan si opp en leietager, selv om man har bestemmelser om oppsigelsestid i kontrakten. En annen ting er at det å få inn en ny leier alltid vil være en viss risiko. Jeg regner med at du "vet" hva slags leier du har i dag? Hvis vedkommende betaler punktlig og behandler leiligheten pent så er det ikke sikkert en ny leietager vil være like problemfri. 11
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #18 Skrevet 28. desember 2018 SELVSAGT ER DET IKKE LOV Å ØKE MED 30 % HUSLEIE, OG DER IGJEN STARTE MED Å SI JEG FÅR BEDRE HUSLEIE MED Å KASTE DEG UT, MEN "TAKK" FOR AT DU HAR BODD 5 ÅR HOS MEG. HER BØR STATEN KOMME PÅ BANEN MED Å KASTE UT HUSVERTEN FRA HUSET HAN EIER. Anonymkode: c8415...757 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #19 Skrevet 28. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dersom nåværende leieboer har bodd der trofast i 5 år for 10000kr/mnd. Og man får et tilbud fra noen som vil leie den for 13k per mnd. Kan man da kreve at nåværende leieboer begynner å betale dette? Evt. hvordan får man hevet han ut og inkvartert den mere lukerative leietakeren? Anonymkode: 0250b...37f Ser at flere kritiserer TS og antar helt sikkert at det er huseieren som spør. Da jeg leste HI fikk jeg inntrykk av at det er leietageren, helst den som ønsker å leie for 13k i mnd. som spør. Kan ikke folk svare på spørsmålet istedet for å klikke totalt? Man kan ikke kreve at nåværende trofaste leietager begynner å betale 30% mer sånn helt plutselig nei. Jeg tenkte å lese meg opp på reglene, men vet man kan øke husleia litt per år. Å kaste en leietager ut er vanskelig. Er det en tidsbestemt kontrakt må man oftest vente til den går ut. Oppsigelsestid har man på tidsubestemte kontrakter og man bør ha en grunn som utleier for å heve kontrakten. Anonymkode: 10d44...b47 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #20 Skrevet 28. desember 2018 Etter å sett på indeksreguleringene de siste 5 årene så kan leien økes med litt over 14 %, men må ha én mnd skriftlig varsel. Man kan også se på leiemarkedet i området og tilpasse leien til markedet på samme type bolig og avtale. Dette kan justeres både opp og ned. Blir en skjønnsmessig vurdering, og bør argumenteres for og må ha 6 mnd skriftlig varsel. Anonymkode: 10d44...b47 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå