Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en god del henvendelser den siste tiden om å bidra som rådgiver. Jeg har derfor valgt å opprette enkeltpersonforetak for å kunne benytte meg av denne muligheten til en ekstrainntekt. Dette vil i førsteomgang kun bli for en periode frem til februar-mars. Det hele kom brått på så jeg har en del spørsmål rundt dette.

Første faktura jeg sender ut er på 45 000. Denne skal da faktureres uten mvs, og jeg trenger heller ikke tenke noe mer angående mva her?

Neste faktura blir om 14 dager, og da går jeg jo over 50 000 som er grensen. Da skal det slik jeg har forstått legges på moms på hele fakturaen, og ikke kun det beløpet som er over grensen. Men hvordan gjøres dette i praksis siden jeg ikke kan registrere meg i mva-registeret før fakturaen sendes ut?

Mottatt mva, når og hvordan betales dette inn fra meg?

Hvordan gjøres det rundt skatt?

Er det et enkelt program jeg kan benytte meg av for å registrere utgifter, fakturaer, mva osv? Ha oversikt over det meste med andre ord. Ønsker ikke bruke en formue på dette siden det i førsteomgang kun er oppdrag frem til februar-mars.

Anonymkode: 14728...0d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du skal momsregistrere deg kan du huke av på at du forventer å overstige momsgrensen innen nær fremtid, eller at du allerede har oversteget momsgrensen. I praksis vil det for deg bety at:

1) siden du allerede vet at du kommer til å overstige momsgrensen kan du momsregistrere deg allerede nå, og sende neste faktura med moms.

2) sende neste faktura uten moms (den som gjør at du overstiger momsgrensen), for så å momsregistrere deg. I etterkant når du da er momsregistrert må du etterfakturere for moms til kunden(e).

Da jeg momsregistrerte meg benyttet jeg meg av sistnevnte alternativ, og måtte legge ved fakturaene som viste at jeg hadde nådd/oversteget momsgrensen. Vet derfor ikke hvordan det gjøres hvis du velger førstnevnte alternativ, men det er sikkert ikke noe mer komplisert :) 

Jeg benyttet meg av regnskapsfører det første året - men det er dyrt, så jeg er nå kun påpasselig med å ta vare på all dokumentasjon, og fører inn utgifter/fakturaer/inntekter i ExCeL på en oversiktlig og ryddig måte. Om jeg skulle få bokettersyn er det såpass ryddig at det kan lages ordentlig regnskap av noen som kan det (usikker på om det er helt etter boka å gjøre det slik). Selvangivelsen og  mva-meldingen regner ut seg selv så lenge den fylles ut riktig - og systemet har gått relativt knirkefritt for meg, hvor det meste foregår på altinn på lik linje som med det hvermannsen må styre med. Dessuten synes jeg SendRegning fungerer utmerket, og lager gode oversikter.

Du vil få melding på altinn om å fylle inn mva-melding samt frist for dette, og veiledning der om hva slags mva-melding du skal fylle ut. Så sant du får årspliktig mva (jeg foretrekker dette for da slipper jeg å sende dokumentasjon hvert kvartal, siden jeg har relativt få bilag/fakturaer og er flink til å sette av penger). Regner med at du ikke rekker å bli momsregistrert før 2019, så du trenger i grunn ikke ta stilling til moms for regnskapsåret 2018. Når det derimot blir aktuelt så fyller du enkelt inn hva du har fakturert for, eventuelt utestående fakturaer, eventuelle utgifter og mva-sats på disse - og resultatet er hva du skal betale i moms. Etter å ha sendt inn mva-melding vil du få et dokument hvor kontonr til det lokale kemnerkontoret og gitt beløp som skal betales for moms. Jeg pleier å betale dette beløpet fra bedriftskontoen min for ordens skyld (anbefaler forøvrig å ha egen bedrifkonto for enkel oversikt av penger inn/ut).

Når det kommer til skatt så får jeg automatisk tilsendt «selvangivelse for selvstendig næringsdrivende» og fyller inn det jeg har tjent (minus utgifter og moms). De første årene betalte jeg eventuell restskatt som egentlig ble balansert ut grunnet skatting av andre inntekter og BSU. Etter at jeg flyttet til ny kommune har jeg derimot blitt tilsendt faktura for forskuddsskatt fordelt på 4 fakturaer per år (2 om våren, 2 om høsten), regnet utifrå fjorårets inntekter. Dette skjedde automatisk - og jeg vet helt ærlig ikke hva jeg foretrekker eller hva som er mest riktig.

Ut i fra hvordan du beskriver det så virker det som om du kommer til å ha en relativt liten bunke med papirarbeid å ta stilling til i forhold til enkeltmannsforetaket, så jeg ser ingen grunn til at det skal bli mer komplisert enn hvordan jeg har gjort det (jeg har rundt 100 bilag per år). Jeg er langt i fra noen ekspert på området, men jeg betaler det jeg skal av skatt og moms, og hele systemet er såpass automatisk at det går av seg selv. Jeg får beskjed om å fylle inn noen ekstra tall her og der, og utover det er det i praksis ikke noe mer komplisert enn å være voksen i seg selv. Det skal sies ar jeg var superstresset og syntes det var håpløst å sette seg inn i alle lover og regler i starten (derav regnskapsfører), men innså etterhvert at alt skjer ganske automatisk, og når regnskapsfører sendte meg årsregnskapet mitt så jeg at de tallene han kom frem til kunne jeg like gjerne kalkulert meg fram til på mobilkalkulatoren (eller med penn og papir... det er bare pluss og minus). Hvilke tall som skal plusses med hva, og hva som skal subtraheres er ganske intuitivt når det ikke er flere tall enn inntekter inn og ut, med og uten mva.

Litt generelle tips og hvordan jeg gjør det:

- opprett egen bankkonto hvor du får inntekter inn, og betal eventuelle utgifter fra denne

- for utgifter på mer enn 1000kr (sist jeg skjekket) må kvitteringen signeres av deg med navn og dato

- evernote er praktisk for å scanne kvitteringer med mobilen, for så å lagre i egen mappe på pc

- på PC har jeg egen mappe for foretaket > regnskapsår > egen mappe for alle kvitteringer (lagrer i PDF format med filnavn i nummerisk rekkefølge sortert utifra dato), egen mappe for alle kontoutskrifter på bedriftskontoen, og egen mappe for alle fakturaer som er sendt. Her lagrer jeg også all dokumentasjon fra altinn som er relevant for foretaket (feks selvangivelse og mva-melding)

- bruker to ExCeL ark; et for utgifter og et for fakturaer. For utgifter spesifiserer jeg dato for utgift, beløp uten moms, moms, totalt beløp, momssats, hva slags utgift det er (feks transport), og hvilken kvittering utgiften samsvarer med i forhold til filnavnet. Og såklart sum av tallene. For fakturaene spesifiserer jeg dato for fakturering, fakturanummer, spesifikasjon av hva som er fakturert, klient, beløp uten moms, moms, totalt beløp, dato for når fakturaen har blitt betalt. Og såklart sum av dette. 

- summen av moms du har fakturert, minus summen av moms på utgiftene dine gir en pekepinn på hva du skal betale av mva. for regnskapsåret

- når du er momsregistrert må du skrive MVA bak foretaktsnavnet ditt når du sender faktura, dette skjedde ikke automatisk hos meg

Beklager på forhånd for eventuelle feilopplysninger! Håper uansett du har fått svar på noen av spørsmålene dine - og at mine kanskje litt vel utdypende svar er forståelige og kan komme til nytte. Til sist vil jeg bare si at jeg kjenner flere som driver enkeltmannsforetak som ikke engang bruker ExCeL ark (og da heller ikke noe som helst annet slags system), og de klarer det helt utmerket 😁 lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Du har fått mange gode råd av Whipehippet over her.

Noen praktiske forhold til: MVA forfaller den 10. i andre måned etter endt termin. Det er 6 terminer årlig, så mva fra januar og februar forfaller 10.april osv. 

Dersom du har få bilag (det var 300 pr år før, lurer på om det er 600 nå) kan du betale mva årlig. Da har du bare en termin å forholde deg til, men du bør være disiplinert nok til at du klarer å sette av pengene og la de stå. Er mange næringsdrivende som har brent seg på å ikke ha penger når mva forfaller. 

Det utskrives ikke forskuddsskatt automatisk første driftsår, men du kan be om det via Altinn. Alternativt setter du bare av pengene, og innbetaler dette når skatten er beregnet ifm selvangivelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...