Gå til innhold

Kan jeg avslutte forsikring med en gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en innbo forsikring som jeg skal betale to ganger i året. Jeg er student som bor i studentbolig, og jeg skal flytte ut i juni. Boligen min er ganske trygg med sprinklersystem og hele pakken, jeg har aldri fått noe stjålet. Grunnen til at jeg nå har innbo er fordi jeg hadde problemer med nettbanken, og dro til banken min for å orde opp, da de lurte meg inn på et kontor for å selge meg forsikring! Jeg vet jeg burde nektet å gå inn, jeg burde ikke bare kjøpt forsikring der og da, men disse folkene er utspekulerte. Jeg er en ung kvinne, så de sender meg inn på et kontor til en dame som har barn på min alder, og hun sier ting som "Jeg hadde aldri godtatt at mine barn ikke hadde innbo" og spiller på det. Jeg følte at de unyttet min alder og min posisjon. 
Men jeg har ikke råd til å betale på denne forsikringen, og jeg skal snart flytte uansett. Men jeg går inn på Frende sine nettsider og jeg kan ikke avbestille forsikring på nett. Hvordan avbestiller jeg forsikringen? Og er jeg pliktig å betale for resten av året (t.o.m august)?

Jeg kommer selvfølgelig til å skaffe meg innbo senere når jeg får leilighet eller bolig, men jeg har ikke så mange verdisaker i min hybel at det gjør noe. 

Anonymkode: 14feb...06b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt forsikringen en stund i 1,5 år tror jeg, men neste avbetaling er i mars tror jeg. 

Skrevet

Du må kontakte forsikringsselskapet. Ulike selskap har ulik praksis når det gjelder oppsigelse. 

Når det er sagt, så er det veldig dumt å ikke ha innboforsikring. Du eier mer enn du tror om du skal legge sammen alt av mobil, datamaskin, klær, sykkel osv. 

Anonymkode: 0eeb0...bb7

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en innbo forsikring som jeg skal betale to ganger i året. Jeg er student som bor i studentbolig, og jeg skal flytte ut i juni. Boligen min er ganske trygg med sprinklersystem og hele pakken, jeg har aldri fått noe stjålet. Grunnen til at jeg nå har innbo er fordi jeg hadde problemer med nettbanken, og dro til banken min for å orde opp, da de lurte meg inn på et kontor for å selge meg forsikring! Jeg vet jeg burde nektet å gå inn, jeg burde ikke bare kjøpt forsikring der og da, men disse folkene er utspekulerte. Jeg er en ung kvinne, så de sender meg inn på et kontor til en dame som har barn på min alder, og hun sier ting som "Jeg hadde aldri godtatt at mine barn ikke hadde innbo" og spiller på det. Jeg følte at de unyttet min alder og min posisjon. 
Men jeg har ikke råd til å betale på denne forsikringen, og jeg skal snart flytte uansett. Men jeg går inn på Frende sine nettsider og jeg kan ikke avbestille forsikring på nett. Hvordan avbestiller jeg forsikringen? Og er jeg pliktig å betale for resten av året (t.o.m august)?

Jeg kommer selvfølgelig til å skaffe meg innbo senere når jeg får leilighet eller bolig, men jeg har ikke så mange verdisaker i min hybel at det gjør noe. 

Om det brenner er det din innbo som sikrer hotell etc. 

Ville aldri vært uten men sjekket etter billigste.  Om du er LO medlem har du innboforsikring allerede

• Liker 4
Skrevet

Er du virkelig sikker på at du tør å ikke ha innboforsikring? Det er en ganske billog sikkerhet hvis det skulle skje noe. Ikke bare mot tyveri, men mot brann ++ Mange tenker at de ikke har noe særlig av verdi, men tenk deg at du skulle være så uheldig at du mister alt. Alle klær,  leker, service, kjøkkenutstyr, håndklær og andre baderomsting ++ Det blir DYRT å starte på bar bakke. Men det kan godt hende du får billigere forsikring et annet sted. Mener å huske at DNB f.eks har noe spesialpakke for studenter? Da kan du si opp i Frende og bytte dit. Betaler bare for den perioden du er forsikret.

Anonymkode: 05870...a7f

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal bo hos hos foreldrene mine fra juni til jeg har tjent litt penger. Gjelder deres innbo på mine ting når jeg bor i deres hus? Jeg kommer sikkert til å få jobb ganske fort, i alle fall vikarjobb, men jeg er ikke sikker på hvor jeg skal jobbe eller bo etter juni, så jeg har ikke brukt for forsikring lengre enn til da. :( 

Jeg kan jo ringe til frende.

Skrevet

Hvis du er student og ennå har folkeregisteret adresse hos foreldrene dine kan det være at deres innboforsikring også gjelder for deg. Min sønn er student, bor på studenthus og dekkes av min innboforsikring.  Få foreldrene dine til å sjekke om dette også gjelder deres forsikring. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal bo hos hos foreldrene mine fra juni til jeg har tjent litt penger. Gjelder deres innbo på mine ting når jeg bor i deres hus? Jeg kommer sikkert til å få jobb ganske fort, i alle fall vikarjobb, men jeg er ikke sikker på hvor jeg skal jobbe eller bo etter juni, så jeg har ikke brukt for forsikring lengre enn til da. :( 

Jeg kan jo ringe til frende.

Du må spørre foreldrene dine om deres forsikring vil dekke dine eiendeler når du bor der. Frem til det er det, som alle sier, viktig at du har innbofirsikring. Jeg mener du har fått godt råd fra banken, ikke at de har forsøkt å lure deg. Spørsmålet er om du har råd til å la være å ha forsikringen, dersom det brenner eller noe sånt - har du råd til å kjøpe tilbake eiendeler? Svaret er vel nei og dvs. at du ikke må ta deg råd til ikke å ha innboforsikring. 

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, Noname55 skrev:

Du må spørre foreldrene dine om deres forsikring vil dekke dine eiendeler når du bor der. Frem til det er det, som alle sier, viktig at du har innbofirsikring. Jeg mener du har fått godt råd fra banken, ikke at de har forsøkt å lure deg. Spørsmålet er om du har råd til å la være å ha forsikringen, dersom det brenner eller noe sånt - har du råd til å kjøpe tilbake eiendeler? Svaret er vel nei og dvs. at du ikke må ta deg råd til ikke å ha innboforsikring. 

Jo, men jeg kom inn for å spørre om nettbanken, og så begynte hun å snakke om forsikring. Jeg var ikke interessert, og prøvde å styre samtalen tilbake til nettbank, men hun kunne ikke hjelpe meg med det. I mellomtiden hadde hun sendt melding til hun forsikringsdamen, så når jeg skulle ut døren kom en dame og hentet meg på kontoret. Da fikk jeg beskjed om at hun skulle ta meg med til forsikringsdamen så jeg kunne få "informasjon." 
Jeg har sverget å aldri dra til banken mer om jeg kan unngå det. De hoppet på meg med salgsprat med en gang jeg kom inn døren, og lurte meg inn på kontoret til en forsikringsselger. 

Jeg skjønner jo at man trenger innbo, men jeg fikk ikke tid til å se på forskjellige forsikringer. Jeg kunne fått en studentforsikring som hadde innbo, til mindre penger. :( 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men jeg kom inn for å spørre om nettbanken, og så begynte hun å snakke om forsikring. Jeg var ikke interessert, og prøvde å styre samtalen tilbake til nettbank, men hun kunne ikke hjelpe meg med det. I mellomtiden hadde hun sendt melding til hun forsikringsdamen, så når jeg skulle ut døren kom en dame og hentet meg på kontoret. Da fikk jeg beskjed om at hun skulle ta meg med til forsikringsdamen så jeg kunne få "informasjon." 
Jeg har sverget å aldri dra til banken mer om jeg kan unngå det. De hoppet på meg med salgsprat med en gang jeg kom inn døren, og lurte meg inn på kontoret til en forsikringsselger. 

Jeg skjønner jo at man trenger innbo, men jeg fikk ikke tid til å se på forskjellige forsikringer. Jeg kunne fått en studentforsikring som hadde innbo, til mindre penger. :( 

Men alle har mulighet til å trekke seg fra slike kjøp, her har jeg mest lyst til å be deg vokse opp og slutte å sutre. Du er ikke bundet for livet til den forsikringen du har nå, og om du er sikker på å få bedre vilkår/betingelser/pris et annet sted så bare bytter man selskap. Men pris er ikke det eneste å vurdere. Når en kommer inn i banken så er de ansattes ansvar å hjelpe deg på flere områder. Jeg vet ikke hvordan samtalen gikk fra det ene til det andre, men du høres rett og slett litt hjelpesløs ut, skylder på andre etc. Ta ansvar for eget liv. Så håper jeg du opprettholder forsikringen, men om ikke og det skjer noe så er det kanskje eneste måten du virkelig lærer på.

Anonymkode: d44dc...027

• Liker 7
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men alle har mulighet til å trekke seg fra slike kjøp, her har jeg mest lyst til å be deg vokse opp og slutte å sutre. Du er ikke bundet for livet til den forsikringen du har nå, og om du er sikker på å få bedre vilkår/betingelser/pris et annet sted så bare bytter man selskap. Men pris er ikke det eneste å vurdere. Når en kommer inn i banken så er de ansattes ansvar å hjelpe deg på flere områder. Jeg vet ikke hvordan samtalen gikk fra det ene til det andre, men du høres rett og slett litt hjelpesløs ut, skylder på andre etc. Ta ansvar for eget liv. Så håper jeg du opprettholder forsikringen, men om ikke og det skjer noe så er det kanskje eneste måten du virkelig lærer på.

Hvordan er det min feil at de pusher på meg forsikring når jeg kommer innom for å spørre om nettbank??? Jeg spurte aldri om noe forsikring. Det er ikke urimelig å si at de utnyttet situasjonen for å selge meg noe, fordi det var det som skjedde. 

Skrevet

Hva betaler du i forsikring? I fjor hadde jeg studentforsikring gjennom DnB, ca. 80 kr i måneden. Det var innbo og reiseforsikring. Dét bør du ta deg råd til. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan er det min feil at de pusher på meg forsikring når jeg kommer innom for å spørre om nettbank??? Jeg spurte aldri om noe forsikring. Det er ikke urimelig å si at de utnyttet situasjonen for å selge meg noe, fordi det var det som skjedde. 

Du kunne sagt nei takk til informasjonen og du kunne iallfall ha latt vær å signere. På toppen av det hele kunne du ha tenkt deg om da du kom hjem og ringt dem for å kansellere. Utspekulert salgstriks; ja. Å ha lurt deg og utnyttet deg; absolutt ikke. 

Anonymkode: f3dbd...4c3

• Liker 5
Skrevet

Du kan si op forsikring når du vil, og få refundert evt overskytende beløp. Men jeg ville heller forsøkt å finne en billigere forsikring enn å ta sjansen på å være uten. Husk at en del utleiere krever at man har egen innboforsikring, hvis du sier opp denne kan det være kontraktsbrudd, og du risikerer å skylde utleier for innbo hvis det feks skulle bli brann hos deg.

Anonymkode: cc376...0b1

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bør tenke deg om minst to ganger her. Jo, du skal kunne si opp forsikringen med en måneds varsel, eller annet, det skal stå i forsikringspapirene dine.

Men en innboforsikring er så meget mer enn bare innboet du har på en hybel. Har du økonomi til å skaffe deg en erstatningsbolig dersom det brenner eller blir en omfattende vannlekkasje der du nå bor? Har du økonomi til å betale en advokat fullt ut, dersom en situasjon oppstår der noen saksøker deg? Eller om du skulle bli utsatt for en hendelse der du trenger advokathjelp? Alle innboforsikringer har i dag rettshjelpsdekning. Den bruker langt flere enn innbo som blir skadet på grunn av brann. Sett at det er feil på sprinkelanlegget, du kommer hjem og blir møtt av en vegg med vann, hva har du da økonomi til på egenhånd å løse? 

Jada, noen vil si at dette er huseiers ansvar, i teorien kan de ha rett, men i praksis kan dette bli helt feil.

Setter du en pizza i ovnen og sovner, og blir først vekket av brannvesenet når huset er nesten totalskadet, så kommer du i ansvar dersom du har vært uaktsom. Da blir du gjeldsslave resten av livet fordi du vil kunne bli dømt til å tilbakebetale til forsikringsselskapet til bygget alt det koster å utbedre eller bygge opp igjen huset og erstatte alt som har fått skader. Med forsikring av ditt innbo så slipper du unna med en egenandel. (Et eksempel hentet fra en sak i Bergen for ikke så lenge siden). 

Så ja, jeg holder med damen i banken, du bør absolutt ha innboforsikring. Men om banken har solgt deg den billigeste og beste innboforiskringen, det er jeg ikke sikker på. 

Men insisterer du, så ring Frende eller den du har forsikringen din hos, og si den opp. Jeg håper i tilfellet du sier opp forsikringen din, at du aldri kommer opp i en situasjon der du angrer dypt på nettopp den oppsigelsen.

Anonymkode: e2e3a...059

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kunne sagt nei takk til informasjonen og du kunne iallfall ha latt vær å signere. På toppen av det hele kunne du ha tenkt deg om da du kom hjem og ringt dem for å kansellere. Utspekulert salgstriks; ja. Å ha lurt deg og utnyttet deg; absolutt ikke. 

Anonymkode: f3dbd...4c3

Nettopp 👍

Skrevet

Du kan si opp forsikringen med en måneds oppsigelsestid eventuelt ved hovedforfall om dette kommer før. Du er forøvrig rett og slett dum om du velger bort innboforsikring. 

Anonymkode: ab1e1...4c8

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan si op forsikring når du vil, og få refundert evt overskytende beløp. Men jeg ville heller forsøkt å finne en billigere forsikring enn å ta sjansen på å være uten. Husk at en del utleiere krever at man har egen innboforsikring, hvis du sier opp denne kan det være kontraktsbrudd, og du risikerer å skylde utleier for innbo hvis det feks skulle bli brann hos deg.

Innboforsikring dekker KUN forsikringstakers eiendeler og utleier kan ikke kreve noe som helst. Hvis utleier har eiendeler i leiligheten så er h*n selv ansvarlig for å ha egen forsikring som dekker dette.

Anonymkode: ab1e1...4c8

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min utleier er studentskipnaden, og leiligheten har egen forsikring. Det dekker ikke mine ting, men selve hybel er beskyttet av deres forsikring. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min utleier er studentskipnaden, og leiligheten har egen forsikring. Det dekker ikke mine ting, men selve hybel er beskyttet av deres forsikring. 

Helt vanlig. Huseier har btgningsforsikring, men den dekker bare bygningen. Bor du i enebolig og eier så er det også smart å ha bygningsforsikring. Bor du i et borettslag, så har brl bygningsforsikring. Mens alt løst som du kan ta med deg når du flytter regnes som innbo og dekkes dermed av innboforsikring.

Anonymkode: e2e3a...059

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...