AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #1 Skrevet 28. desember 2018 https://www.nrk.no/vestfold/_-_alle_-har-et-snev-av-sosial-angst-1.14327659 Interessant diskusjon. Hvis du sitter ved siden av en person på bussen, og resten går av så det bare blir dere to igjen, flytter du deg? Jeg ble veldig overrasket over å lese at mange blir sittende fordi de ser på det som uhøflig å flytte. Jeg tenker jo selv helt motsatt. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tenkt, ah, nå går det av mange og vi kan få bedre plass. Så blir vedkommende i setet utenfor sittende pal mens jeg tenker, men ikke sier JAMEN FLØTT DEG DA. 😀 Samme når man sitter på disse treseterne på t-banen hvor det kun er plass til tre veldig slanke. Så der sitter man da skviset inn i hjørnet, og den på motsatt side går av. Du gleder deg til mer plass, men personen i midten blir sittende i midten presset inntil deg. JAMEN FLØTT DEG DA. 😀 Det hjelper jo ikke om jeg flytter til motsatt side, det blir like trangt der. Jeg flytter alltid selv ved første anledning hvis jeg blir sittende i midten. Hvis det er veldig trangt foretrekker jeg å stå heller enn å sitte der. Interessant også at NRK vinkler saken opp mot sosial angst. Altså at man blir sittende fordi man ikke tør å flytte? Ville jo heller tro at man med sosial angst flytter så langt unna resten man kan komme. Anonymkode: ac732...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #2 Skrevet 28. desember 2018 Jeg flytter meg 😂 Anonymkode: b0fdb...11d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #3 Skrevet 28. desember 2018 Jeg flytter også. Jeg håper ikke noen tar det ille opp. Det er forøvrig verdt å merke seg at det i en del andre land er vanlig at man fyller opp setene ved å sette seg inntil hverandre. De som kommer hit kan bli i overrasket og også fornærmet over folk som flytter seg. Hva er greia med at folk ikke vil sitte innerst nærmest vinduet? Jeg må bruke krefter på å manøvrere meg frem forbi dem mens de uten problemer bare kan flytte seg innover. Anonymkode: 37343...da8
visp Skrevet 28. desember 2018 #4 Skrevet 28. desember 2018 Som oftest har jeg latt være å flytte meg nettopp fordi jeg er redd for at det skal oppfattes som at jeg syns det er ubehagelig å sitte ved siden av personen. Helt teit egentlig. Det har ikke skjedd så ofte da. 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #5 Skrevet 28. desember 2018 Jeg blir også sittende. Fordi jeg er redd personen skal føle ubehag. "hvorfor eeegentlig flyttet personen seg? Lukter jeg? Er jeg ekkel?" Teit tanke, de fleste blir vel glade for at personen ved sidenav flytter seg. Men er det så feil å bli sittende da? Kan ikke vi nordmenn være nær hverandre litt? Må si jeg flytter meg hvis det er lengre turer (time og lenger). Tenker at da forstår vel alle at det kun er pga plass og ikke personen det er noe feil med. Anonymkode: 0744c...dc3 2
Thyra Skrevet 28. desember 2018 #6 Skrevet 28. desember 2018 Jeg flytter til et ledig sete, ja. Det som hadde vært uhøflig, hadde vært om man flyttet plass og satte seg ved siden av noen andre. 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #7 Skrevet 28. desember 2018 Jeg hadde flyttet meg ja, vil sitte alene hvis jeg kan. Hvis det hadde vært motsatt hadde jeg lurt på hvorfor personen ved siden av meg ikke hadde flyttet seg. Anonymkode: c0242...202
Duckie Skrevet 28. desember 2018 #8 Skrevet 28. desember 2018 Jeg har angst og er konfliktsky, og for meg er det ikke tvil, jeg flytter meg. Hater å sitte tett opp i fremmede, det gjør de fleste jeg kjenner, og det er jo mye bedre for begge parter om jeg bare flytter meg. Unntaket er om jeg sitter på en buss hvor mange går av og jeg vet at det på neste stopp vil komme dobbelt så mange på, da blir jeg like gjerne sittende.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #9 Skrevet 28. desember 2018 Nå er jeg typen som ofte velger å stå selv om det er ledige sitteplasser bare for å unngå å sitte ved siden av noen. Jeg "scanner" bussen/toget/banen og det må være et viss antall ledige tosetere før jeg velger å sitte. Men så er det de gangene jeg har vært modig nok til å sette meg ved siden av noen og havner i en slik situasjon artikkelen sikter til. Da kommer det veldig an på der og da hvordan jeg føler meg. Og om jeg snart skal av bussen eller det er et stykke til. Det er nok jevnt fordelt mellom gangene jeg ble sittende og har flyttet meg. Syns begge er like ille og jeg overtenker alltid. Anonymkode: 30d42...b03
Aragorn ll Elessar Skrevet 28. desember 2018 #10 Skrevet 28. desember 2018 Om jeg sitter ved vinduet så er det litt vondt å flytte seg. Men om jeg sitter ytterst så flytter jeg meg
Brunhilde Skrevet 28. desember 2018 #11 Skrevet 28. desember 2018 Hvis jeg skal av et par stopp etter at det blir ledige seter så blir jeg sittende, blir det ledig tidligere enn det, ja, så flytter jeg meg uten å tenke over det. Hvis den som sitter ved siden av meg flytter seg syns jeg det er helt ok.
Honey Dew Skrevet 28. desember 2018 #12 Skrevet 28. desember 2018 Jeg flytter meg alltid når det blir et dobbeltsete ledig
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #13 Skrevet 30. desember 2018 jeg flytter meg. Også om bare en annen dobbelsette blir ledig, eller hvis jeg sitter bakover og får sjans å sitte fremover, eller få vindusplass. Bryr meg ikke. Men jeg er den som flaut småløper litt om noen står og venter og holder døra for meg. Anonymkode: d423c...6b0
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #14 Skrevet 30. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: jeg flytter meg. Også om bare en annen dobbelsette blir ledig, eller hvis jeg sitter bakover og får sjans å sitte fremover, eller få vindusplass. Bryr meg ikke. Men jeg er den som flaut småløper litt om noen står og venter og holder døra for meg. Anonymkode: d423c...6b0 Der er jeg faktisk den som later som jeg skal ha neste buss. Er så flaut å løpe hvis man ikke rekker det. 😄 Anonymkode: ac732...3ab 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #15 Skrevet 30. desember 2018 Jeg flytter meg ikke fordi jeg ikke gidder. Anonymkode: 88f28...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #16 Skrevet 30. desember 2018 For meg kommer det an på hvor lenge det er til jeg selv skal av. Orker ikke flytte meg om det kun er et par stopp igjen. Men om det er over ca. 10 minutter til jeg selv skal av, så flytter jeg meg. Noen ganger har man jo (i alle fall jeg) med seg handleposer og diverse på bussen, og da skal det litt mer til før jeg orker å flytte på meg. Anonymkode: 868f0...e5a 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #17 Skrevet 30. desember 2018 Flytter meg ikke med mindre personen ved siden av meg ikke fremstår som normal. Er uansett opptatt med mitt, og et sete er et sete. Anonymkode: e20d4...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #18 Skrevet 30. desember 2018 En litt beslektet problemstilling er at jeg pleier være tidlig ute på kino eller teater. Dette fordi utrolig mange tar seg til rette og setter seg på bedre plasser enn de har bestilt. Som iblant betyr at de sitter på min plass. Og jeg absolutt hater å måtte be folk flytte seg, selv om det er mitt sete! Skjønner meg bare ikke på disse "nei vi setter oss heller her"-folkene. Jeg hadde ikke klart å slappe av hvis jeg måtte sitte og vente på at de som har setet kanskje kom og ba meg flytte. Det samme skjer på tog med plassbilletter, folk tar seg til rette på andres seter og setter seg til å sove... jeg synes det er pinlig å måtte tilkalle konduktøren også, og tør i hvert fall ikke vekke dem selv! Og selvsagt får jeg dårlig samvittighet for å kreve MITT sete... Anonymkode: ac732...3ab 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #19 Skrevet 30. desember 2018 Jeg blir sittende. Ønsker ikke at personen ved siden av meg skal tenke at jeg ikke har lyst til å sitte ved ham/henne. Unntaket er om jeg har en lang tur foran meg, da opplever jeg det som mer "innafor" å flytte meg. Anonymkode: b3744...cde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå