Gå til innhold

Hva skjer med boligene på bygda når alle vil til byen?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Må være spesielt for Sørlandet for å unngå for mange feriehus. Dette har jeg aldri hørt om før. 

Anonymkode: bd4eb...f46

Det er ikke spesielt for Sørlandet. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 28.12.2018 den 13.35, AnonymBruker skrev:

De som overhodet ikke kan fordra byen, flytter med glede til boliger i bygde idyllen, meg selv inkludert

Anonymkode: e82a5...0e8

Hvilken bygde-idyll tenker du på? Hatt, slarv, fiendskap og selvgodhet, er det som preger bygdene

Anonymkode: a54b0...c1d

• Liker 3
Skrevet (endret)
På 28.12.2018 den 13.32, AnonymBruker skrev:

Blir de bare revet når det ikke er nok folk til å bo der lengre og de som bodde der enten har fraflyttet eller har dødd? Hva med blokker, hva skjer når halvparten av leilighetene står tomme og resten ikke klarer å betale fellesutgiftene? Må staten kjøpe de ut så de får flyttet til byen eller klarer markedet å ordne opp selv?

Anonymkode: 09d75...f72

Da blir boligene billigere. Fint for dem som ønsker å bo på bygda. Men kan bli vanskelig å bli kvitt boligen om de senere ønsker å flytte.

Det finnes vel ikke blokker på bygda? 

Endret av Thyra
Skrevet (endret)
På 28.12.2018 den 13.38, AnonymBruker skrev:

Her i bygda tviholder utflytterne på store hus som de bruker ei uke om sommeren, mens familier som vil slå seg ned her ikke finner noe sted å bo... Vet om en familie på 5 (snart 6) som bor i en liten kommunal 3-roms, mens nabohuset vårt med 6 soverom står tomt over 90 % av året. Ikke alle har råd eller lyst til å bygge hus, noen vil gjerne leie 1-2 år før de bestemmer seg for om de vil bli her. Og innflytterne trengs virkelig her. Det er mange ledige jobber.

Anonymkode: 17509...bc7

Kommunene bør tvinge arvingene til å selge.

Endret av O.G.
Skrevet

Det skjer nok ikke så mye med boliger som blir fraflyttet og stående tomme. Det er jo litt opp til eieren, som oftest er en privatperson. Om hus ikke blir vedlikehold vil de forfalle, men om ikke annet kan de egne seg som fotoobjekter 🙂 

Fra NRK: "Bilder av forlatte hus i nord vekker oppsikt i utlandet" https://www.nrk.no/nordland/bilder-av-forlatte-hus-i-nord-vekker-oppsikt-i-utlandet-1.13308560

Det offentlige er vel kun interessert i å kjøpe boliger/eiendom om det kan brukes til kommunale boliger o.l.? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken bygde-idyll tenker du på? Hatt, slarv, fiendskap og selvgodhet, er det som preger bygdene

Du har tydeligvis vært i feil bygd. Eller hørt på sladder om bygda...

Anonymkode: 16b31...7f4

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres mer ut som det jeg opplevde da jeg bodde i byen.

• Liker 1
Skrevet

I min bittelille bygd er det boligmangel. Det finnes tomme hus men liten interesse for å leie ut. Det har de siste årene blitt bygget 40 leiligheter i et bittelite sentrum, og de har alle blitt kjøpt opp før de skulle legges ut for salg.

En blanding av tilbakeflyttere - både de som vil at barna skal vokse opp her, og eldre som kommer "hjem" når de blir gamle og trenger kommunal hjelp, og mange som har valgt å skille seg når det åpnet seg en mulighet for å bli boende i bygda. Folketallet, spesielt barnetallet, har gått noe ned de siste årene, men to nye boligfelt er under planlegging og vil fort bli fylt opp.

Jeg har flere som ønsker seg et sted å bo og jeg er alltid på utkikk etter noe å leie, men det er aldri noe annonsert. De man hører om fra andre vil enten bruke boligen som feriehus, eller vil ikke leie ut.

Man kan vel si at bygda og byen ikke et så ulik akkurat på det området - det et flere enslige, flere som går fra hverandre, og dermed behov for flere boliger.

Skrevet
17 timer siden, O.G. skrev:

Kommunene bør tvinge arvingene til å selge.

Hvilken lovhjemmel tenker du at kommunene bør bruke?

• Liker 1
Skrevet
På 28.12.2018 den 13.38, AnonymBruker skrev:

Her i bygda tviholder utflytterne på store hus som de bruker ei uke om sommeren, mens familier som vil slå seg ned her ikke finner noe sted å bo... Vet om en familie på 5 (snart 6) som bor i en liten kommunal 3-roms, mens nabohuset vårt med 6 soverom står tomt over 90 % av året. Ikke alle har råd eller lyst til å bygge hus, noen vil gjerne leie 1-2 år før de bestemmer seg for om de vil bli her. Og innflytterne trengs virkelig her. Det er mange ledige jobber.

Anonymkode: 17509...bc7

Jepp, veldig mye feriehus. Det er så utrolig synd, ser så trist ut. 

Og så har du sånne engler som gamle nabokona vår, som skulle selge huset og flytte i leilighet. Hun hadde et «krav» om at folk skulle bo i huset hennes. Det endte med at en familie med 4 barn flyttet inn der, men nabokona tapte nesten 1 mill ved å selge til dem i stede for byfolk som ville ha feriehus. Men det var verdt hver eneste krone, sa hun ❤️ Sånt rører meg 😀 

Anonymkode: eaac0...5a8

• Liker 5
Skrevet
29 minutter siden, applestories skrev:

Aner ikke.

Skrevet
38 minutter siden, applestories skrev:

Det lurer jeg også på, det vil bli vanskelig. Ikke alle som har hus på bygda lar det forfalle på grunn av økonomi. Det kan være at det ikke er tatt skifte og at arvingene sitter på hver sin tue og har økt i antall personer å forholde seg til og mange ikke kjenner hverandre, søskenbarn for eksempel. De bor i ulike land og ingen vil sette i gang et skifte, kanskje fordi de er redd andre i familien vil kjøpe dem ut. Ingen vil bidra til at huset øker i verdi og enden på visa blir at huset forfaller og ramler ned. Trist, men ofte derfor hus står tomme. 

Anonymkode: 69e8f...811

AnonymBruker
Skrevet

Oj oj, finnes det noen tomme, skitbillige hus der ute for oss unge Oslobeboere som ser at det er helt urealistisk å komme seg inn på boligmarkedet her? Jeg sier ja takk!

Anonymkode: dad60...a1e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj oj, finnes det noen tomme, skitbillige hus der ute for oss unge Oslobeboere som ser at det er helt urealistisk å komme seg inn på boligmarkedet her? Jeg sier ja takk!

Mange :) Vi kjøpte enebolig med 200 kvm grunnflate, 2 fulle etasjer og loft, og 1 mål tomt samt naust og strandsone. Pris: 1,7 mill. Dette er 1,5 time fra en av norges største byer :) Ikke var det oppussingsobjekt heller, alt som krevdes var maling og litt småplukk hist og pist. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mange :) Vi kjøpte enebolig med 200 kvm grunnflate, 2 fulle etasjer og loft, og 1 mål tomt samt naust og strandsone. Pris: 1,7 mill. Dette er 1,5 time fra en av norges største byer :) Ikke var det oppussingsobjekt heller, alt som krevdes var maling og litt småplukk hist og pist. 

Strandlinje mente jeg.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes mange billige og gode hus rundt omkring. Jo mer innsats man legger i letingen selv,  jo bedre og billigere kan man finne det. Hvis du vet om et sted du/dere kunne tenke dere å bo finner du kjøp/salg-grupper eller tilsvarende for stedet og begynner å spørre om noen vet om ledige hus som kanskje skal selges der. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For en drøm! Akkurat sånn jeg vil ha det 😭 Litt lei av trangt byliv, det er jo faktisk ikke så innmari viktig å skulle bo ti minutter med trikk unna Oslo sentrum resten av livet. "Ofrer" gladelig et par festglade naboer for strandlinje, for å si det sånn.

2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Finnes mange billige og gode hus rundt omkring. Jo mer innsats man legger i letingen selv,  jo bedre og billigere kan man finne det. Hvis du vet om et sted du/dere kunne tenke dere å bo finner du kjøp/salg-grupper eller tilsvarende for stedet og begynner å spørre om noen vet om ledige hus som kanskje skal selges der. 

Takk for tips! Problemet ligger jo mye i det at både jeg og samboeren min er fra Oslo, så vi kjenner jo ikke så godt til småstedene som ligger litt utenfor allfarvei. Begynte faktisk å lukte litt på Nord-Norge i går, da familien min er derfra. Kanskje ikke som en permanent løsning, men noen år i sonen der man får diverse økonomiske fordeler kunne vært noe. Kan for enkelte være flere jobbmuligheter (selvfølgelig kommer det an på utdanning, men akkurat min tror jeg det er marked for lengre nord), man er omgitt av vakre fjell og har lave bokostnader.

AnonymBruker
Skrevet

De står og forfaller ja. Vi ser de stadig langs veien når vi kjører Trondheim Oslo. Trist å se hus som noen har bygd og bodd i står og forfaller.

Anonymkode: 7558a...d92

AnonymBruker
Skrevet

Her på bygda er det vanskelig å få kjøpt hus , de går så fort! Akkurat nå leier vi en billig enebolig som vi tenkte å høre om med årene som går om å kjøpe. 1 times kjøring i 80 sone til nærmeste by fra her vi bor. 

Anonymkode: 03000...f84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...