Gå til innhold

Slutte å spise kjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er en kvinne på 25 år som skal slutte å spise kjøtt. Jeg lurer på hvordan jeg skal spise i overgangen. Merker fra tidligere at dersom jeg kun spiser laks eller omelett til middag så blir jeg fort lei etter noen dager. Noen tips til hvordan jeg kan holde matgleden oppe selv om jeg ikke spiser kjøtt? Jeg har også tidligere spist kokt skinke på brødskiva for magert pålegg... Men hva kan jeg erstatte det med nå?

Tar imot alle tips. Hilsen nybegynner

Anonymkode: 1863c...1c9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Laks er kjøtt. Fisk er ikke grønnsaker. Prøv vegetarbloggen.no eller veganmisjonen.no for mange gode oppskrifter! Lag fullverdige måltider, ikke bare spise tilbehør og droppe kjøttet. Du kan lage enchiladas med bønner, linser, paprika og sopp, krydre med tacokrydder og hell oppi litt tomatpure og knuste tomater. Du kan lage thaisuppe eller thaicurry med grønnsaker og crispy tofu. Lag veggisburger med alt av ditt favoritt burger tilbehør. Falafel i wrap med yoghurtdressing og grønnsaker. Asiatiske nudler i peanøttsaus. Potetstappe, ovnsbakte rotgrønnsaker, ovnstekte crispy kikerter og en god saus! Couscous, hummus, grønnsaker og falafel med noe pitabrød.

Er SÅ mye!! Hummus er godt som pålegg, du får kjøpt veggisposteier, du kan ha på pesto og cherrytomater, peanøttsmør med banan og kanel. Du kan til og med få tak i vegetarskinke på helsekost om du vil ha noe som ligner.

• Liker 4
Skrevet

du mener at du skal bli pescetarianer- du kommer til å spise fisk sant? Les deg opp på vegetarblogger. På skiva kan du ha avokado, makrell i tomat, prim, egg, gulost med tomat og paprika, syltetøy, brunost, alle typer smøreoster uten kjøtt i- finnes et hav. Hjemmelaget hummus på skiven er utrolig godt. Til frokost kan du steke kikerter i panna med egg og kanskje bønner, du kan lage gode salater. Salat med kjempereker og mango er digg. Havregryn med blåbær og epleskiver. vaniljeyuoghurt med div frukt og bær i. Til middag kokt torsk, laks i ovnen med rotgrønnsaker, du kan lage indiske vegetarretter, thaisupper, spaghetti med pesto og div oppå, taco med soyakjøtt eller bare med en haug grønnsaker og god saus. Pannekaker. Listen er lang. Kiwi og meny har mye vegetarpålegg. 

Jeg levde som pescetarianer et år og tenker å gå tilbake. Husk å lage variert så du får i det alle vitaminer. Bønner, egg og ost er gode substitutter for B12. 

Anonymkode: f9bc3...bf4

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler boken Plantebasert Ernæring av Marte Bergseng og Vigdis Elise Hafsten for en god innføring i vegetarisk og vegansk ernæring og veganmisjonen.com for flotte oppskrifter. 

Anonymkode: a3e01...81f

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er en kvinne på 25 år som skal slutte å spise kjøtt. Jeg lurer på hvordan jeg skal spise i overgangen. Merker fra tidligere at dersom jeg kun spiser laks eller omelett til middag så blir jeg fort lei etter noen dager. Noen tips til hvordan jeg kan holde matgleden oppe selv om jeg ikke spiser kjøtt? Jeg har også tidligere spist kokt skinke på brødskiva for magert pålegg... Men hva kan jeg erstatte det med nå?

Tar imot alle tips. Hilsen nybegynner

Anonymkode: 1863c...1c9

Jeg er veganer og matgleden kom når jeg kuttet ut animalsk og begynte å eksperimentere på kjøkkenet :)

Anonymkode: f34b7...72d

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, deedee_ skrev:

Laks er kjøtt. Fisk er ikke grønnsaker. Prøv vegetarbloggen.no eller veganmisjonen.no for mange gode oppskrifter! Lag fullverdige måltider, ikke bare spise tilbehør og droppe kjøttet. Du kan lage enchiladas med bønner, linser, paprika og sopp, krydre med tacokrydder og hell oppi litt tomatpure og knuste tomater. Du kan lage thaisuppe eller thaicurry med grønnsaker og crispy tofu. Lag veggisburger med alt av ditt favoritt burger tilbehør. Falafel i wrap med yoghurtdressing og grønnsaker. Asiatiske nudler i peanøttsaus. Potetstappe, ovnsbakte rotgrønnsaker, ovnstekte crispy kikerter og en god saus! Couscous, hummus, grønnsaker og falafel med noe pitabrød.

Er SÅ mye!! Hummus er godt som pålegg, du får kjøpt veggisposteier, du kan ha på pesto og cherrytomater, peanøttsmør med banan og kanel. Du kan til og med få tak i vegetarskinke på helsekost om du vil ha noe som ligner.

Nå får man det på kiwi og meny også :)

Anonymkode: f34b7...72d

Skrevet

Det finnes jo uendelig med gode fiskeretter og mange typer fisk. Bruk 3iuka.no og kjøp en kokoebok eller to for fisk😊 

Anonymkode: 10d05...cba

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo uendelig med gode fiskeretter og mange typer fisk. Bruk 3iuka.no og kjøp en kokoebok eller to for fisk😊 

Ikke koko-ebok, men kokebok.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

du mener at du skal bli pescetarianer- du kommer til å spise fisk sant? Les deg opp på vegetarblogger. På skiva kan du ha avokado, makrell i tomat, prim, egg, gulost med tomat og paprika, syltetøy, brunost, alle typer smøreoster uten kjøtt i- finnes et hav. Hjemmelaget hummus på skiven er utrolig godt. Til frokost kan du steke kikerter i panna med egg og kanskje bønner, du kan lage gode salater. Salat med kjempereker og mango er digg. Havregryn med blåbær og epleskiver. vaniljeyuoghurt med div frukt og bær i. Til middag kokt torsk, laks i ovnen med rotgrønnsaker, du kan lage indiske vegetarretter, thaisupper, spaghetti med pesto og div oppå, taco med soyakjøtt eller bare med en haug grønnsaker og god saus. Pannekaker. Listen er lang. Kiwi og meny har mye vegetarpålegg. 

Jeg levde som pescetarianer et år og tenker å gå tilbake. Husk å lage variert så du får i det alle vitaminer. Bønner, egg og ost er gode substitutter for B12. 

Anonymkode: f9bc3...bf4

Bønner er ikke en god "substitutt" for B12, nei.

B12 er for øvrig tilsatt i en rekke plantemelk og -yoghurt, samt noen typer næringsgjær. 

Anonymkode: f8d8c...e7f

Skrevet

Peanøttsmør, hjemmelagd bønne/linsepostei (gode oppskrifter på nett), vegetarpostei kjøpt på Rema/Kiwi/Meny (muligens også Coop?), avokado, "gulrotlaks" osv. Anbefaler rapskokossmør, beste smøret etter min mening. Og VegMe den beste majonesen, kjøpes på Meny.

Det finnes mange gode middager uten kjøtt. Sjekk ut matblogger for inspirasjon, jeg anbefaler disse:

veganmisjonen.com 

vegetarbloggen.no

greenbonanza.com

veganeren.com

Anonymkode: f8d8c...e7f

• Liker 1
Skrevet

Kjøp Vegetarkokeboken av Inga Britta Sundquist, det er en grunnbok i vegetarisk livsstil med mange knallgode og enkle oppskrifter. Oppskriftene kan også tilpasses til vegansk om man går over tli det. I tillegg vil jeg anbefale juicer og blender så du kan spise fruktsmoothies og lage frukt-og grønnsaksjuicer, slik får du mye variasjon. Og du må spise mye MERE og oftere når du kutter ut kjøtt, for kjøtt har enormt med kalorier i form af fett, noe ingen tenker på. Det som står på pakken når du kjøper koteletter eller annet kjøtt er helt feil i forhold til fettinnhold, for alle dyr har forskjellig konsentrasjon av fett i kjøttet. Og fettet er inne i kjøttet, ikke bare utenpå slik at man kan skjære det bort. Derfor er det altså mye mer kalorier i kjøtt enn det man tror.

Jeg har prøvd å være veganer et par ganger og ikke lykkes fordi jeg ble for sulten, men nå tredje gangen har jeg skjønt at jeg må spise mere, og at jeg må spise mye frukt, poteter, gresskar, gulrøtter...man trenger kalorier når man slutter med kjøtt.

Og kjøp B12 i form av adenosylkobalamin og  methylkobalamin, det tas lettest opp i kroppen. Vegansafe er et godt merke. Dette kan forøvrig kjøttetere trenge også.

Anonymkode: afed3...c41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...