AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #1 Skrevet 28. desember 2018 Jeg vurderer å ta bibliotekarutdanning. Er bachelorgraden vanskelig? Hva med master, burde man ta den også? Hvis man ikke er god på data, kan man klare utdanningen likevel? Blir veldig takknemlig for svar Anonymkode: 277ae...8ab
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #2 Skrevet 28. desember 2018 Jeg lurer også på om dette er en interessant utdanning. Må man være veldig interessert og engasjert i litteratur for å bli bibliotekar? Anonymkode: dc2e5...2be
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #3 Skrevet 30. desember 2018 Jeg lurer også på utdanningen! Tar master i nordisk med litteratur så håper jeg står sterkt i søknadsprosess. Anonymkode: ca13f...1e6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #4 Skrevet 30. desember 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lurer også på utdanningen! Tar master i nordisk med litteratur så håper jeg står sterkt i søknadsprosess. Anonymkode: ca13f...1e6 Det gjør jeg også! Tror ikke man står særlig sterkt blant søkerne, ettersom jeg har inntrykk av at folk med bibliotekarutdanning har mye erfaing med datasystemer og lignende i bibliotek. Jeg vet ikke altså. Kanskje ønsker man å ansette både folk med ren litteraturfaglig bakgrunn og folk med mer praktisk biblioteksutdannelse. Anonymkode: fa05f...4e6 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2018 #5 Skrevet 30. desember 2018 On 12/28/2018 at 11:29 PM, AnonymBruker said: Jeg lurer også på om dette er en interessant utdanning. Må man være veldig interessert og engasjert i litteratur for å bli bibliotekar? Anonymkode: dc2e5...2be Selvsagt må man det. Anonymkode: fa05f...4e6 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #6 Skrevet 31. desember 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt må man det. Anonymkode: fa05f...4e6 Det kommer helt an på hvor man skal jobbe. Det er ikke utelukkende folkebiblioteker man kan søke seg jobb. En venninne av meg er spesialbibliotekar på et medisinsk bibliotek. Hun var tidligere helsesekretær på et stort sykehus, men omskolerte seg til bibliotekar. Så alt er mulig. Venninnen min har aldri vært veldig interessert i litteratur, men hun sier at hun under studietiden fikk større interesse for skjønnlitteratur og verdens litteraturhistorie. Anonymkode: dc2e5...2be 3
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2018 #7 Skrevet 31. desember 2018 Moren min en bibliotekar på et fagbibliotek ved et universitet. Hun var ikke spesielt litteraturinteressert da hun studerte, men hun har blitt mye mer interessert i litteratur gjennom yrket. Det er mange jobbmuligheter hvis man har mastergrad og en veldig variert og spennende jobb. Man har flere muligheter som bibliotekar enn som arkivar. Anonymkode: 277ae...8ab 1
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #8 Skrevet 2. januar 2019 Dette slår meg som en ubegripelig kjedelig stilling. Anonymkode: 58a34...cc6 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #9 Skrevet 2. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette slår meg som en ubegripelig kjedelig stilling. Anonymkode: 58a34...cc6 Det er nok fordi du er et menneske uten evne til å se muligheter! Anonymkode: ca13f...1e6 7
solmåneogstjerner Skrevet 2. januar 2019 #10 Skrevet 2. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette slår meg som en ubegripelig kjedelig stilling. Anonymkode: 58a34...cc6 For deg ja. Derfor velger du heller ikke denne utdannelsen eller jobben. For andre kan dette være kjempespennende og akkurat det de ønsker å jobbe med. Skjønner ikke vitsen med å svare her når du bare har dette å si. (Nå har jeg faktisk ikke noe annet fornuftig å komme med selv heller, vet ikke noe om denne utdannelsen eller jobben, men tenker at det absolutt kan være interessant. For den rette personen) 3
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #11 Skrevet 2. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok fordi du er et menneske uten evne til å se muligheter! Anonymkode: ca13f...1e6 Ja. Det må være derfor, uten tvil. Ubegripelig hvor mange dette da må gjelde. Anonymkode: 58a34...cc6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #12 Skrevet 2. januar 2019 5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: For deg ja. Derfor velger du heller ikke denne utdannelsen eller jobben. For andre kan dette være kjempespennende og akkurat det de ønsker å jobbe med. Skjønner ikke vitsen med å svare her når du bare har dette å si. (Nå har jeg faktisk ikke noe annet fornuftig å komme med selv heller, vet ikke noe om denne utdannelsen eller jobben, men tenker at det absolutt kan være interessant. For den rette personen) Og du syns du hadde mer å si, siden du gyver løs på en mening jeg skrev? Anonymkode: 58a34...cc6
solmåneogstjerner Skrevet 2. januar 2019 #13 Skrevet 2. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Og du syns du hadde mer å si, siden du gyver løs på en mening jeg skrev? Anonymkode: 58a34...cc6 Ja 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2019 #14 Skrevet 2. januar 2019 For dem som er interessert i dette så er det jo selvfølgelig interessant og heldigvis er folk forskjellige. Slik er det nok for de aller fleste yrker, men jeg har for eksempel ikke noe behov for å fortelle andre hvor kjedelige deres yrker virker. Jeg tar bachelorgraden nå og er snart ferdig. Synes ikke at det er spesielt vanskelig, men deler av den kan være litt utfordrende. Man bør ha grunnleggende og ok forståelse med data. Jeg merker at de som er eldre og/eller ikke flink med slike ting sliter mer enn de som har en ok forståelse. Allikevel er det ikke noe problem å klare utdannelsen om man jobber med det. Jeg tror ikke at man nødvendigvis må være veldig litteraturinteressert og som andre skriver så kommer det an på hvor du ønsker å jobbe. Om du skal jobbe på folkebibliotek så er det nok en fordel, men mulighetene er flere enn bare der. Det virker i hvert fall som et ganske variert yrke som kan passe for ulike mennesker. Jeg vet faktisk ikke om det er en fordel å ha mastergrad, men jeg vurderer selv om jeg skal ta det også. Anonymkode: a0b5c...958
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #15 Skrevet 3. januar 2019 Ofte er det slik at vi etterspør ulike kompetanser nå. I mitt bibliotek er vi to fagutdanna bibliotekarer, vi katalogiserer, kjøper bøker, etc. Formidlingen tar de tre litteraturviterne (med hovedfag) seg av, ellers har vi noen assisenter som gjør masse vakter og bokstabling. De er egentlig lærere Så du må ikke lengre vøre utdanna for å jobbe i bibliotek, dersom du ikke jobber spesifikt i en fagstilling. En sjef må og være bibliotekar. Anonymkode: 0884c...384
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #16 Skrevet 3. januar 2019 Utdannelsen var og er svært enkel! Anonymkode: 0884c...384
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #17 Skrevet 3. januar 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ofte er det slik at vi etterspør ulike kompetanser nå. I mitt bibliotek er vi to fagutdanna bibliotekarer, vi katalogiserer, kjøper bøker, etc. Formidlingen tar de tre litteraturviterne (med hovedfag) seg av, ellers har vi noen assisenter som gjør masse vakter og bokstabling. De er egentlig lærere Så du må ikke lengre vøre utdanna for å jobbe i bibliotek, dersom du ikke jobber spesifikt i en fagstilling. En sjef må og være bibliotekar. Anonymkode: 0884c...384 Hva får lærerne i lønn? Anonymkode: ca13f...1e6
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #18 Skrevet 3. januar 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva får lærerne i lønn? Anonymkode: ca13f...1e6 Det veit jeg ikke ettersom jeg ikke er sjefen deres. Anonymkode: 0884c...384
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2019 #19 Skrevet 3. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Utdannelsen var og er svært enkel! Anonymkode: 0884c...384 Har hørt at XML og det emnet om IT var så vanskelig 😕 Hvis ikke det var for det, så skulle jeg søkt på denne utdanningen. Anonymkode: 277ae...8ab
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2019 #20 Skrevet 4. januar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hørt at XML og det emnet om IT var så vanskelig 😕 Hvis ikke det var for det, så skulle jeg søkt på denne utdanningen. Anonymkode: 277ae...8ab Det er ikke sånn overvanskelig så lenge du gjør det du skal, men det gjelder jo alle studier Anonymkode: 0884c...384
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå