Gå til innhold

Oppbevaring av julepynt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Siden jeg har flyttet for meg selv i løpet av året som var, er det noen ting som ikke er helt på plass enda. For eksempel hva pakke bort julepynt i. Jeg har foreløpig ikke mye pynt men må jo ha noe og pakke det ned i. Har noen glassting og noe juletrepynt + stjerne og lysestake. Hva pakker dere det bort i? Noen som bruker noe annet enn plastkasser? Prøver å unngå plast og vil gjerne slippe å bruke papir som da bare blir brukt for å beskytte glasstingene en gang (om jeg pakker inn pent kan avispapir kanskje brukes mer enn en gang)….

Noen tips om hva jeg kan bruke, eller er en plastboks det beste? Kommer til å stå i kjellerbod fram til neste jul...

Anonymkode: f1fde...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pappeske og avispapir som brukes om igjen og om igjen. Har avispapir som er ti+ år gammelt. Det er det beste med å ta frem julepynten: å lese litt i de gamle avisene! 😂

Glemte en ting: til juletrepynten har jeg pappkasse med et innlegg som gjør at hver ting får sin egen lille plass. Fås kjøpt på Europris og slike steder. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nødt til å bruke plastkasser for å unngå at mus kommer til. Vi har det i garasjen, å et år var alt av duker osv musespist.

Anonymkode: 61736...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttekasser i papp til det meste (Clas Ohlson). Platkasser og bobleplast til dyrere kuler. Har også tatt vare på noen solide esker (fra kjøkkenapparater etc) til dyrere pynt. Oppbevares på tørt loft. 

Anonymkode: abe04...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker plastkasser og jeg ville ikke valgt noe annet til lagring i kjeller eller på loft. Fordelen er jo at den varer lenge og man trenger ikke være redd for at den skal bli ødelagt av fukt, bli revet opp eller annet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden jeg har flyttet for meg selv i løpet av året som var, er det noen ting som ikke er helt på plass enda. For eksempel hva pakke bort julepynt i. Jeg har foreløpig ikke mye pynt men må jo ha noe og pakke det ned i. Har noen glassting og noe juletrepynt + stjerne og lysestake. Hva pakker dere det bort i? Noen som bruker noe annet enn plastkasser? Prøver å unngå plast og vil gjerne slippe å bruke papir som da bare blir brukt for å beskytte glasstingene en gang (om jeg pakker inn pent kan avispapir kanskje brukes mer enn en gang)….

Noen tips om hva jeg kan bruke, eller er en plastboks det beste? Kommer til å stå i kjellerbod fram til neste jul...

Anonymkode: f1fde...6d3

Men hvorfor det, når plast er så godt egnet? :klo: 

Jeg bruker pappkasser fra Ikea selv, men det er ganske tilfeldig. De var i en størrelse som passet fint i skapet. 

Anonymkode: e2d4b...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker plastkasser. Det er meget velegnet til formålet. Det er plast på avveie som er et problem, ikke den man har kontroll over. 

Anonymkode: 3f001...cc4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å være redd for å bruke plast til dette formålet. Plast er et utmerket materiale, det varer lenge, tåler belastningen og er vanntett. Problemene oppstår når plast lages for bruk-og-kast, skal vaskes eller utsettes for lys. 

Pappkasser fungerer også bra, men dersom kjelleren blir fuktig vil pappesken og innholdet bli ødelagt. Pappesker må man også passe på så ikke bunnen detter ut. (Plast)tape er en forsikring mot dette, men det krever at dersom du en gang skal resirkulere pappkassen må tapen fjernes.

Trekasser ble brukt før man hadde papp. Disse er heller ikke vanntette, men tåler fukt bedre enn papp. Ulempen er at de er dyre. Tre har dessuten en lei tendens til å lage fliser, noe du må tenke over både når du bruker det til oppbevaring av skjøre materialer og når du håndterer kassen. 

Du kan fint bruke papir til å pakke inn glassting mange ganger. Avispapir, silkepapir og servietter fungerer bra, mens gavepapir og kopipapir blir for hardt. Du kan gjerne krølle papiret for å fylle hulrom, selv om det ofte ikke er nødvendig når du ikke flytter. Dersom du bruker avis eller annet papir med trykk må du passe på at trykksverten ikke lager merker på tingene. Problemet kan ofte løses ved å stryke avisene.

Bobleplast fungerer også bra, men har den ulempen at man må huske å bytte den ut når den blir for slitt. Dersom du bruker ny bobleplast hver gang oppstår det plastproblemet du frykter.

Skumplast kan også fungere bra, men jeg opplever ofte at den lett deler seg opp etter en tid. 

Isopor er djevelens verk. De små kulene kommer overalt, først hjemme hos deg og senere når de kommer ut i naturen. Siden isopor er så lett og stivt har det lett for å unnslippe fra avfallshåndtering.

Min bestemor sparte på gamle håndduker for å pakke mellom ting. Dette er en utmerket løsning, selv om du i etableringsfasen antagelig må tigge gamle håndklær fra mer veletablerte slektninger. Andre myke klesfiller kan også brukes, men pass på at du fjerner alle knapper og glidelåser. Harde stoffer, f.eks dongeri, er ikke egnet.

Selv pakker jeg de skjøreste tingene i bobleplast før jeg legger dem inni julekrybba som settes i pappesken sin. Disse tingene vil ikke skades om de utsettes for fukt, men for sikkerhets skyld oppbevarer jeg esken i et klesskap heller enn å risikere kjellertrappa.

De andre tingene oppbevares i en plastboks i kjelleren, med litt avis rundt de knuselige tingene.

Det er forøvrig viktig at ting som oppbevares i kjeller ikke er i kontakt med gulv eller yttervegger. Da risikerer man fukt og kondens.

Anonymkode: e099c...746

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har juletrepynt i en stor plastkasse med hjul på. Tar vare på eskene som kuler o.l kommer i, og stabler dem tett oppi plastkassen slik at de ikke beveger seg. Pynt som mangler original eske oppbevares i eggekartonger eller små esker (esker som det har vært glass i er fine, de er som regel inndelt i flere rom). Pynt av papir legger jeg i en papirpose øverst i boksen.

Når det gjelder annen pynt, som lysestaker, stjerne osv, så er det samme prinsipp, original emballasje og så i plastboks. Jeg har egen boks til adventpynten, så slipper jeg å grave gjennom alt for å finne den. Juleduker, puter, juletrematte osv har jeg i en sånn plastbag med glidelås som man får når man kjøper dyner og puter. 

Anonymkode: 423ff...745

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å være redd for å bruke plast til dette formålet. Plast er et utmerket materiale, det varer lenge, tåler belastningen og er vanntett. Problemene oppstår når plast lages for bruk-og-kast, skal vaskes eller utsettes for lys. 

Pappkasser fungerer også bra, men dersom kjelleren blir fuktig vil pappesken og innholdet bli ødelagt. Pappesker må man også passe på så ikke bunnen detter ut. (Plast)tape er en forsikring mot dette, men det krever at dersom du en gang skal resirkulere pappkassen må tapen fjernes.

Trekasser ble brukt før man hadde papp. Disse er heller ikke vanntette, men tåler fukt bedre enn papp. Ulempen er at de er dyre. Tre har dessuten en lei tendens til å lage fliser, noe du må tenke over både når du bruker det til oppbevaring av skjøre materialer og når du håndterer kassen. 

Du kan fint bruke papir til å pakke inn glassting mange ganger. Avispapir, silkepapir og servietter fungerer bra, mens gavepapir og kopipapir blir for hardt. Du kan gjerne krølle papiret for å fylle hulrom, selv om det ofte ikke er nødvendig når du ikke flytter. Dersom du bruker avis eller annet papir med trykk må du passe på at trykksverten ikke lager merker på tingene. Problemet kan ofte løses ved å stryke avisene.

Bobleplast fungerer også bra, men har den ulempen at man må huske å bytte den ut når den blir for slitt. Dersom du bruker ny bobleplast hver gang oppstår det plastproblemet du frykter.

Skumplast kan også fungere bra, men jeg opplever ofte at den lett deler seg opp etter en tid. 

Isopor er djevelens verk. De små kulene kommer overalt, først hjemme hos deg og senere når de kommer ut i naturen. Siden isopor er så lett og stivt har det lett for å unnslippe fra avfallshåndtering.

Min bestemor sparte på gamle håndduker for å pakke mellom ting. Dette er en utmerket løsning, selv om du i etableringsfasen antagelig må tigge gamle håndklær fra mer veletablerte slektninger. Andre myke klesfiller kan også brukes, men pass på at du fjerner alle knapper og glidelåser. Harde stoffer, f.eks dongeri, er ikke egnet.

Selv pakker jeg de skjøreste tingene i bobleplast før jeg legger dem inni julekrybba som settes i pappesken sin. Disse tingene vil ikke skades om de utsettes for fukt, men for sikkerhets skyld oppbevarer jeg esken i et klesskap heller enn å risikere kjellertrappa.

De andre tingene oppbevares i en plastboks i kjelleren, med litt avis rundt de knuselige tingene.

Det er forøvrig viktig at ting som oppbevares i kjeller ikke er i kontakt med gulv eller yttervegger. Da risikerer man fukt og kondens.

Anonymkode: e099c...746

Wow, dette var jammen svaret sitt det! 👍Genuint og omsorgsfullt. Dette likte jeg, mange gode tips!

Leser av svaret, at her finnes det er vakkert menneske som står bak❤

Anonymkode: e342a...7bc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker plastkasser med lokk! Det er mus på loftet, så derfor bruker jeg det. 

Anonymkode: ff043...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...