AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #1 Del Skrevet 28. desember 2018 Viste ikke hvilke emne jeg skulle ta på. Dette er jo i hus hehe. Jeg har flyttet så har ny vaskemaskin her. Jeg vasket ull undertøy, ullsokker og to store ull gensre. De to store ullgensteene krympet! Ikke det andre. Det ander er helt fint! Den deilige ullgenseren gikk ned på lårene før og nå går den bare den til navlen! Hva skjedde??! Ingenting av det andre krympet.. Dette var skikkelig kjip for de koster jo en del de store ullgensrene. Alt jeg hadde i var 100% ull. Jeg vasket på 30 grader og med ull vaskemiddel. Hvordan kan da bare ullgensrene krympe og ikke de andre plaggene? De kan vaskes i maskin. Det står på de. Hvordan kunne dette skje?? Kan jeg redde de? Elsket de ullgensrene 😔 Anonymkode: 5cd07...b7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fvonk Skrevet 28. desember 2018 #2 Del Skrevet 28. desember 2018 Det finnes visst et såkalt "balsamtriks" som kanskje kan redde genseren din: https://www.dinside.no/bolig/trikset-som-redder-ullklaerne/61285188 https://www.viivilla.no/baderom/vaskerom/dette-balsam-trikset-redder-klar-som-har-krympet/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 28. desember 2018 #3 Del Skrevet 28. desember 2018 redde? tviler sterkt på det. Men du kan alltids prøve balsamtrikset. Du skal vaske ulltøy på eget ullprogram eller som håndvask. Du kan ikke bare sette maskinen på 30 grader og håpe på det beste. Full sentrifuge f. eks. er ikke så fantastisk bra for ulltøy. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #4 Del Skrevet 28. desember 2018 Det er forskjell på ull, noen garn tåler høyere temperaturer enn andre. Du sier du vasket på 30grader og med vaskemiddel for ull, men vasket du på ullprogram? Anonymkode: a0332...407 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #5 Del Skrevet 28. desember 2018 Ull krymper når du har for høy sentrifugering. Anonymkode: 52fa7...c6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #6 Del Skrevet 28. desember 2018 Ullet er ikke noe ord. Anonymkode: b12fe...58b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #7 Del Skrevet 28. desember 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ull krymper når du har for høy sentrifugering. Anonymkode: 52fa7...c6b Etter det jeg har hørt, og erfart selv, er det ikke sentrifugeringen som tar knekken på ulla men bearbeidingen underveis i vasken. Sentrifugering tåler ull faktisk ganske godt, siden den da ligger omtrent stille i trommelen. Anonymkode: feda8...875 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #8 Del Skrevet 28. desember 2018 36 minutter siden, AnonymBruker said: Ull krymper når du har for høy sentrifugering. Anonymkode: 52fa7...c6b Feil. Det er lav sentrifugering som er problemet Anonymkode: 35e95...ae1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #9 Del Skrevet 28. desember 2018 Hva sier vaskeanvisningene? Og hva slags ull var det? Ull er ikke ull, noe er behandlet og andre ubehandlet. Spinnemetode vil også ha effekt på hvordan garnet reagerer på vask. Anonymkode: 35e95...ae1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #10 Del Skrevet 28. desember 2018 Hvor mye hadde du i maskinen? Når du vasker ull skal ikke maskinen være mer enn 1/3 full. Jeg vasker ikke ullundertøy (som ofte er blandet med andre ting enn ull) sammen med hjemmestrikkede gensere som består av 100 % ull. Alpakkaull vaskes heller ikke sammen med annen ull. Høres kanskje litt hysterisk ut, men så har jeg heller aldri klart å ødelegge et eneste ullplagg i vask. Ull tåler både høy temperatur (kokvask) og sentrifugering uten å krympe, det er bevegelsen når det vaskes som gjør at det krymper. Når jeg kjører ullprogrammet på min vaskemaskin er det så vidt det er bevegelse i trommelen. Anonymkode: 64ae8...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #11 Del Skrevet 28. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil. Det er lav sentrifugering som er problemet Anonymkode: 35e95...ae1 Rart alle ullprogrammer har lav sentrifugering da Anonymkode: 52fa7...c6b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #12 Del Skrevet 28. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Rart alle ullprogrammer har lav sentrifugering da Anonymkode: 52fa7...c6b På min maskin har ullprogrammet 1200 omdreininger. Anonymkode: ca8f3...f11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #13 Del Skrevet 28. desember 2018 Ull tåler ikke alltid temperaturforskjellen alltid i vaskemaskina, 30'grader kan gå bra, men vaskemaskina skyller med kaldt vann så da kan ull krympe. Som oftest går det bra om en har eget ullprogram, ellers så får en vaske med kaldt vann eventuelt vaske for hånd, og ha samme tempratur både til vask og skylling. Ikke all ull tåler sentrifugerering heller, så her kan en presse ut vannet og legge det flatt på håndkle, rulle det sammen. Og legge det flatt på nytt håndkle for tørk. Anonymkode: c514b...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #14 Del Skrevet 28. desember 2018 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Viste ikke hvilke emne jeg skulle ta på. Dette er jo i hus hehe. Jeg har flyttet så har ny vaskemaskin her. Jeg vasket ull undertøy, ullsokker og to store ull gensre. De to store ullgensteene krympet! Ikke det andre. Det ander er helt fint! Den deilige ullgenseren gikk ned på lårene før og nå går den bare den til navlen! Hva skjedde??! Ingenting av det andre krympet.. Dette var skikkelig kjip for de koster jo en del de store ullgensrene. Alt jeg hadde i var 100% ull. Jeg vasket på 30 grader og med ull vaskemiddel. Hvordan kan da bare ullgensrene krympe og ikke de andre plaggene? De kan vaskes i maskin. Det står på de. Hvordan kunne dette skje?? Kan jeg redde de? Elsket de ullgensrene 😔 Anonymkode: 5cd07...b7f Har du vasket ulla på ullprogram? Ull krymper av bevegelse når den er varm, og kjører du vanlig program er det alt for mye bevegelse. Ulla tåler faktisk å kokes, samt høy sentrifugering. Såfremt den ligger i ro. Grunnen til at de andre plagga dine ikke krympet kan godt være at ulla er behandlet, som fks. Superwash o.l. Anonymkode: ca8f3...f11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #15 Del Skrevet 28. desember 2018 Stikkordene er: - Ullprogram (det holder altså ikke med 30 graders "vanlig" program) - Les vaskeanvisningen på plaggene. Ull er ikke bare ull, men må håndteres forskjellig. Anonymkode: 078f9...07f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #16 Del Skrevet 28. desember 2018 Takk for alle svar! Den balsam måten hørtes genial ut! Den skal jeg prøve. Jeg hadde på sentifugering. Var sikkert det som krympet de. Takk for alle tips! Fra nå av skal jeg være mer forsiktig når jeg vasker ulø! Skal gi en tilbake melding på om den balsamtingen fungerer om dere vil vite det 😄 Anonymkode: 5cd07...b7f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå