Gå til innhold

Trygt å gå topptur på ulendt terreng med skadet ankel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er 3 måneder siden jeg strakk leddbåndet og det er mye bedre nå, så lenge jeg ikke trår feil så går det greit. Har savnet veldig å gå tur opp på kollen i ulendt terreng. Kan det være trygt å gå nå? 

Anonymkode: 75e99...1f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd enklere, kortere turer? Så lenge du ikke har vondt, så er det bare bra. Teiper du? 

Skrevet

Hvordan i hule heiteste kan vi ta stilling til om foten din er stabil nok? 

Err'e mulig.. Tydeligvis på KG. 

Anonymkode: 4e9c3...cbc

• Liker 4
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 93272...54f

• Liker 4
Skrevet

Topptur? Nei.  Liten tur i nærområdet med gode sko og kort avstand hjem/til transport? Ja. 

Man går da ikke topptur med skadet fot???

Anonymkode: b2bc7...5d5

• Liker 2
Skrevet

Klarte å få større smerter i dag etter turen ja. Prøvde å teipe men fikk kramper i foten av det. Tror jeg skal gå igjen, men være veldig forsiktig med hvordan jeg trår denne gangen. 

Ts

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er 3 måneder siden jeg strakk leddbåndet og det er mye bedre nå, så lenge jeg ikke trår feil så går det greit. Har savnet veldig å gå tur opp på kollen i ulendt terreng. Kan det være trygt å gå nå? 

Når ankelen tillater at du går lengre turer utenfor marka, så kan du begynne å gå i heia. Men før du går så er fjellstøvler med grundig støtte for ankelen eventuelt i kombinasjon med taping en nødvendighet.

Anonymkode: 3e4f7...cfb

• Liker 1
Skrevet

Forstrukne leddbånd er noe herk; det er raskere å bli bra av et ukomplisert brudd. Hva du enn gjør, ikke vær så uforsiktig at du får permanent slarkete leddbånd. La det ta den tiden det tar å bli bra.

Anonymkode: 11265...0f3

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke vitsen. Som om du vil holde deg skadet. Vær litt voksen. 

Anonymkode: d27d0...31d

• Liker 2
Skrevet

Hvordan skal vi kunne bedømme om du kan gå en sånn tur mener du? 

Anonymkode: f520a...bde

Skrevet

Greit. Jeg dropper toppturene i enda noen måneder til. Er ikke verdt det å få tilbakefall i tilhelingsprosessen. Skjønner ikke hvorfor det skal ta så lang tid å bli bra. 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstrukne leddbånd er noe herk; det er raskere å bli bra av et ukomplisert brudd. Hva du enn gjør, ikke vær så uforsiktig at du får permanent slarkete leddbånd. La det ta den tiden det tar å bli bra.

Anonymkode: 11265...0f3

Et par ganger om dagen så opplever jeg at leddbåndene knekker litt på grunn av måten jeg trår på eller at jeg vrir kroppen på en måte ankelen ikke liker. Hver gang det skjer får jeg vondt og det føles ut som dette opprettholder skaden. Gjør det faktisk det, eller går det bra at det gjør litt vondt? Er kanskje en fysioterapeut som kan svare på dette..

TS

Skrevet

Jeg klarte å få så slarkete leddbånd at jeg tråkket over av å gå på flatt gulv, det anbefales ikke! Heldigvis slapp jeg operasjon, men legen truet med at dersom jeg tråkket over en gang til ville jeg bli nødt til å operere.

Du bør trene opp ankelen litt mer først. Et tips jeg fikk fra legen var å stå på en fot mens jeg pusset tennene. Når jeg klarte å stå på en fot mens jeg pusset tennene i to minutter fikk jeg lov til å begynne å gå i marka.

De første turene ble veldig korte og på god sti, og med mange muligheter for å ta en pause. Jeg brukte også gåstaver som ekstra støtte, dette var godt å ha når jeg begynte med mer krevende turer.

Jeg likte støttebandasje bedre enn tape, fordi det var enklere å få den til å sitte godt. Uansett hva du bruker er det viktig å å rett teknikk, slik at du faktisk støtter det som skal støttes.

Anonymkode: 34974...71b

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke vente til onkelen din har blitt bra? :) 

Anonymkode: 93a1b...23b

Gjest supernova_87
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klarte å få større smerter i dag etter turen ja. Prøvde å teipe men fikk kramper i foten av det. Tror jeg skal gå igjen, men være veldig forsiktig med hvordan jeg trår denne gangen. 

Ts

Men har du trent opp ankelen igjen da? 

Min lege sa at det eneste som hjalp var å begynne å trene den igjen selv om det gjorde vondt. Allerede 1 uke etter at jeg røk leddbåndet skulle jeg begynne å balansere på den. Han mente jeg skulle stå på 1 fot i 10 minutter hver dag, selv om det gjorde jævlig vondt. Og klart det gjorde vondt! Nå når jeg går i litt ustabilt terreng gjør det også vondt og jeg merker generelt en del til at ankelen ble skadet for 3 mnd siden, også etter hvile, men den er sterkere og mer stabil enn den var. Det viktigste er å unngå nye overtråkk. 

Jeg begrenser aktiviteten slik at jeg er klar til ny tur neste dag. Dersom jeg har gjort mer enn at jeg orker (pga smerter) å gå tur neste dag så vet jeg at jeg har brukt den for mye og utsatt den for for mye belastning. I tillegg merker jeg mot slutten av aktiviteten at ankelen er svakere og mindre stabil og risikoen for nye overtråkk er mye større. 

Man skal ikke vente til ankelen "blir bra". Den blir kun bra med å trenes opp igjen. Det gjør vondt, men hvis ikke tar det bare lenger tid. 

Har du mulighet til å bruke sko med høy ankel på? Og har du trent godt på flatere underlag, eller f.eks grus og lignende? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...