Gjest Gjesta Skrevet 3. april 2005 #1 Skrevet 3. april 2005 Jeg fant en super oppskrift på pai her inne i går, men nå finner jeg den ikke igjen. Jeg tenkte jeg skulle takke deg for en fin oppskrift, jeg har printet den så jeg har den, men jeg får ikke takke deg i tråden........ Er det noen som har flere supre oppskrifter på pai? Jeg har aldri laget det før, det var godt! Jeg spiser ikke noe som helst sopp, men jeg er veldig glad i eggestand. Så... anyone?
Bokalven Skrevet 3. april 2005 #2 Skrevet 3. april 2005 Pai er kjempegodt. Så lenge man har en god oppskrift på paideig, så kan man jo bare mekke fyllet slik man ønsker det. Brokkoli- og blomkålspai er kjempegodt!
Gjest Gjesta Skrevet 3. april 2005 #3 Skrevet 3. april 2005 Hva er god oppskrift på pai bunn, da, luna...?
Bokalven Skrevet 3. april 2005 #4 Skrevet 3. april 2005 Er på jakt etter en selv. Min er desverre ikke så bra.
Nella Skrevet 3. april 2005 #5 Skrevet 3. april 2005 Dobbel paibunn. 2 kopper hvetemel (en kopp er ca 2,25dl) 1 ts salt 3/4 kopp smør/margarin 1/2 kopp kaldt vann (kanskje litt mindre) Bland mel og salt i bolle. Smuldre i melet godt. Tilsett vann og rør så du får en fast fin deig. Del deigen i 2 og ha i plast i kjøleskapet i 4 timer eller over natta. Rull deigen ut på melete plate. Ikke overjobb deigen. Bruk som beskrevet i den oppskriften du bruker Det er en oppskrift jeg fant og har prøvd ut som ble veldig bra Dobbel er at det er til både bunn og til å legge ca halvparten over som lokk. Lagde tacopai her en helg. 1 boks bønner (røde/brune) og 1 glass salsa blandes. Ha halvparten i bunn av forma. Brun kjøttdeig (300-400g) og ha i en pose tacokrydder. Ha halvparten av det oppå bønns/salsa blandingen. Strø så over knuste tortillachips og deretter et lag ost. Så legger du et lag til med akkurat det samme. Salsa, kjøttdeig, chips og ost på toppen. Stekes 175 grader i ca 20 min. Del som pai og server med tacotilbehør som salat, rømme, mer salsa f.eks ved sidenav.
Gjest piaf Skrevet 3. april 2005 #6 Skrevet 3. april 2005 Mitt favorittfyll i pai med eggestand: Purre surret i smør til den er myk, oppsmuldret fersk chèvre og halve valnøttkjerner lagt på toppen, slik at de blir litt gyldne i løpet av stekingen.
Arkana Skrevet 3. april 2005 #7 Skrevet 3. april 2005 (endret) Denne kyllingpaien er veldig populær. Jeg vet ikke hvilken paioppskrift du fant så jeg håper jeg ikke gjentar meg selv. Kyllingpai 150 g smør 200 g hvetemel 2 ss vann 400 g grillet kylling 150 g bacon 1 løk 3 dl melk 5 egg ½ pk frossen spinat 1 ts salt ½ ts hvit pepper 1 dl revet ost Smuldre smør og mel og tilsett vann. Dekk bunnen av en paiform og stek ved 200 grader i ca 15 minutter. Klipp bacon i biter og finhakk løk, fres i en panne. Skjær kyllingkjøtt i biter. Fordel av godt på den forstekte paibunnen. Hell over sammenvispet egg, melk, tint spinat, salt og pepper. Dryss revet ost på toppen. Stek videre i 25 minutter. Endret 6. august 2005 av Arkana
Gjest piaf Skrevet 3. april 2005 #9 Skrevet 3. april 2005 Hvorfor skal man prikke bunnen? For at den ikke skal sufflere.
Arkana Skrevet 3. april 2005 #11 Skrevet 3. april 2005 Hva er sufflere? Ese/vokse. Bunnen skal være flat.
Gjest tivoli Skrevet 3. april 2005 #12 Skrevet 3. april 2005 Denne paibunnen fra god morgen- wenche er genial (har laget mange paier, men aldri funnet den perfekte paibunn): 3,50 dl hvetemel 60 g smør 1,50 dl kesam original 0,50 ts salt 3 ss vann Stekes i rund paiform eller form med løs kant, 24 cm. Passer til seks porsjoner. Smuldre sammen mel og smør i en foodprocessor, tilsett kesam, salt og vann og kjør raskt sammen. Kjevle eller trykk ut deigen i en form og sett formen i kjøleskapet i ca 30 min. Forstek i varm stekeovn ved 200 C i ca 10 min. Stek midt i stekeovnen m/fyll i 40-50 min Blir perfekt konsistens, lett å kjevle ut.
Gjest Gjesta Skrevet 3. april 2005 #13 Skrevet 3. april 2005 Men jeg prikket ikke, og den este ikke.... Har hatt flaks jeg da? *Går og henter en bit pai fra igår*
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #14 Skrevet 3. april 2005 Men jeg prikket ikke, og den este ikke.... Har hatt flaks jeg da? Nei, du er nok bare en dårlig kokk Har ikke laget pai selv. Jeg har lest at man kan bruke tørkede bønner el. for å holde deigen nede også, men jeg vet ikke hva som er best eller om man eventuelt burde gjøre begge delene.
Arkana Skrevet 3. april 2005 #15 Skrevet 3. april 2005 Har ikke laget pai selv. Jeg har lest at man kan bruke tørkede bønner el. for å holde deigen nede også, men jeg vet ikke hva som er best eller om man eventuelt burde gjøre begge delene. Man legger bakepapir fylt med tørre bønner i bunnen hvis man skal forsteke paibunnen (altså uten fyll), prikking gjør man hvis man har i fyllet uten å steke selve bunnen først.
Gjest Gjesta Skrevet 3. april 2005 #16 Skrevet 3. april 2005 Nei, du er nok bare en dårlig kokk Hva mener du? Er jeg en dårlig kokk når jeg har fått det til uten å "jukse" ? :klø:
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #17 Skrevet 3. april 2005 Hva mener du? Er jeg en dårlig kokk når jeg har fått det til uten å "jukse" ? :klø: Det var ment som en spøk. Antagelig er du det motsatte av en dårlig kokk.
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #18 Skrevet 3. april 2005 Man legger bakepapir fylt med tørre bønner i bunnen hvis man skal forsteke paibunnen (altså uten fyll), prikking gjør man hvis man har i fyllet uten å steke selve bunnen først. Ok. Greit å vite. Og man kaster bønnene etterpå...?
Gjest Gjesta Skrevet 3. april 2005 #20 Skrevet 3. april 2005 Åååå..... :oops: Jeg trodde det var noe jeg ikke hadde fått med meg som var lurt.........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå