Gå til innhold

"Julegjestene "invaderte" hele huset og tok seg til rette. Så deilig at de endelig har reist!" Noen andre som føler det sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har for første gang hatt familie på overnattingsbesøk over flere dager i julen og jeg gruer meg allerede til neste gang. Det var så slitsomt og både mannen min og jeg følte at vi ikke fikk slappet av overhodet. Gjestene ankom lille julaften, to voksne og to barn, og vi følte at de tok over hele huset og tok seg til rette på en måte vi ikke syntes var greit.

Gjesterommet vårt har ikke eget bad, men ligger nesten vegg i vegg med vaskerom/bad nr 2 som har både dusj, vask og toalett, så det tenkte vi kunne være gjestenes bad mens de var her. Men barna ville bruke vårt bad (som er "privat", kun tilgang via soverommet vårt) fordi det har boblebadekar. Når vi ble vekket av at en voksen og et barn "listet" seg gjennom soverommet vårt på vei for å ta et bad første juledag morgen ble jeg ganske irritert og sa fra til den voksne at det ikke var greit. Da fikk jeg høre at "ikke vær så sær da, lille "Lise" ville jo så gjerne kose seg i badekaret og det er jo jul".

Da de kom ga vi beskjed om at de stod fritt til å forsyne seg av maten på de to øverste hyllene i kjøleskapet, samt melk/juice/brus/øl, men at den øvrige maten måtte de spørre oss før de forsynte seg av det var ingredienser/retter til forskjellige måltider som skulle serveres i løpet av jula. Vi fikk inntrykk av at beskjeden var mottatt, men opplevde at f.eks. barna ble servert ribberullen vi skulle ha til julebrunsjen 1. dag jul og at en av de voksne tok for seg av røkelaksen til samme måltid på formiddagen julaften. Også der fikk vi høre at vi var sære da vi sa fra. "Det er jo  jul..." ble nok en gang brukt som "frikort". 

Dette er bare et par eksempler. Er vi sære som føler at gjestene tok seg til rette og nærmest invaderte hele huset? Og fæle som er lettet over at de har dratt og gruer oss til neste gang?

Anonymkode: 11968...8ab

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres utrolig slitsomt ut og jeg synes ikke du overdriver. Det med å bruke badet innenfor soverommet er jo helt bak mål, men der tenker jeg dere må ta litt av skylda selv ved å ikke sette foten tydelig ned og bare si at det ikke kom på tale. Det får dere gjøre ved neste besøk. 

Anonymkode: 7fd3a...547

• Liker 6
Skrevet

For noen merkelige gjester. La være å invitere dem igjen? Synes det er rart både hvordan de oppfører seg, og hvordan de svarer. Lot du deg avspise med "ikke vær så sær, det er jo jul"? Da er det greit å si fra tydeligere synes jeg. 

• Liker 19
Skrevet

Synes dere var noe sære på matområdet. Kunne jo kjøpt mer mat og ingredienser, er litt slitsomt å drive å bekymre seg for sånt liksom. 

• Liker 21
Skrevet
3 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Synes dere var noe sære på matområdet. Kunne jo kjøpt mer mat og ingredienser, er litt slitsomt å drive å bekymre seg for sånt liksom. 

Særere enn å bare forsyne seg i skapet hos andre??

• Liker 40
Skrevet

At de gikk gjennom soverommet syns jeg var veldig frekt da.

Resten syns jeg ikke var all verden. Søsken er jo nære og er vel avslappet til hverandre.. Hvis dette var de verste eksemplene, så syns jeg ikke du har så mye å klage på og bli sliten over. Men gjennom soverom når folk sover er bare nei nei! 

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, Heisann1234 skrev:

Synes dere var noe sære på matområdet.

Enig i det, men det unnskylder ikke at de tok seg til rette. Selvfølgelig blir de aldri invitert til overnatting igjen. Om de spør hvorfor, bare fortell det som det er.

Anonymkode: f96b5...33e

• Liker 6
Skrevet

Merkelige mennesker dere har hatt på besøk, Ts. Skjønner godt at besøk ikke frister til neste jul.

• Liker 6
Skrevet

Ikke inviterer dem til dere neste år. Bare forklare hvorfor. Problemet løst. 

• Liker 5
Skrevet

Skulle tro det var kona til broren min du har hatt på besøk... Heldigvis måtte hun pga. jobb dra tidlig hjem i år.

Anonymkode: f6d8b...af9

• Liker 3
Skrevet

Man spinker ikke på pålegg/mat i julen. Kjøp inn ekstra til brunsjen slik at gjestene kan få godt pålegg også på julaften. Ang badet/boblebadet: Si tydelig fra kvelden før, og lås soveromsdøra. Problem løst. 

Helt ærlig synes jeg ikke dette var all verden? Når jeg har gjester forventer jeg å bli sliten etterpå. Jeg slapper ikke 100% av med folk i huset. Den dagen jeg ikke takker det slutter jeg å invitere folk på overnatting.

Anonymkode: 643e2...e61

• Liker 10
Skrevet

Å låse soveromsdøren om natten skal man ikke gjøre p.g.a brann. :opplyser:

Gjestene kunne spurt når vertene var våken om datteren kunne få låne badekaret.

Enig i at de kunne kjøpt inn nok mat, men når man får en beskjed kan det ikke være så vanskelig å følge den. 

• Liker 22
Skrevet

Jeg hadde ikke taklet å ha folk overnattende flere netter i jula, men ok med de nærmeste. Jeg lurer på hva dere tenkte på når dere kjenner de så dårlig? Høres ut som det er perifere bekjente?

Man vil så gjerne at alt skal være så koselig hele tiden, men julen setter lys på hvorfor man ser visse mennesker kun til jul:)

• Liker 1
Skrevet

Kan godt skjønne dere ble oppgitt, men jeg hadde faktisk gitt de hovedsoverommet de dagene de skulle overnatte. Så kunne de bade til de skrumpet inn. 

Anonymkode: 3696a...cc2

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man spinker ikke på pålegg/mat i julen. Kjøp inn ekstra til brunsjen slik at gjestene kan få godt pålegg også på julaften. Ang badet/boblebadet: Si tydelig fra kvelden før, og lås soveromsdøra. Problem løst. 

Helt ærlig synes jeg ikke dette var all verden? Når jeg har gjester forventer jeg å bli sliten etterpå. Jeg slapper ikke 100% av med folk i huset. Den dagen jeg ikke takker det slutter jeg å invitere folk på overnatting.

Anonymkode: 643e2...e61

Det handler vel ikke nødvendigvis om å kjøpe inn nok pålegg, men at man ønsker at 1. juledags brunch skal være litt spesiell. Hvis man "tar hull på" alt det gode pålegget på forhånd så blir det ikke det samme. 

• Liker 40
Skrevet

Det er alltid slitsomt med gjester. Men det du beskriver her er jo rett og slett frekt. 

Når det gjelder problemet med privat bad og soverommet har jeg en quick fix. Lille "Lise" og mor hadde ikke lenger like lyst til å vekke oss om morgenen etter å ha sett tante sitte naken oppå onkel. 

Anonymkode: 654dc...dae

• Liker 17
Skrevet

Hadde aldri bedt de igjen. Synes at det med maten var ille nok. Det å planlegge måltider til jul tar tid. Dere har brukt masse tid og penger. Det er mye jobb å handle inn. Dere har sortert varer, så kommer det frekke gjester og ødelegger. Hadde ikke hatt råd til å be så mange en gang, jeg. Frekt.

Anonymkode: af7d4...015

• Liker 16
Skrevet
2 hours ago, The Kitten said:

Å låse soveromsdøren om natten skal man ikke gjøre p.g.a brann. :opplyser:

Gjestene kunne spurt når vertene var våken om datteren kunne få låne badekaret.

Enig i at de kunne kjøpt inn nok mat, men når man får en beskjed kan det ikke være så vanskelig å følge den. 

Jeg hadde låst døren uten å nøle med sånne gjester på besøk. Hvorfor er det verre å låse soveromsdøren enn utgangsdøren? Jeg hadde uansett ikke invitert disse gjestene igjen. 

Anonymkode: 2b82d...b86

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...