Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en stor søskenflokk. Jeg er alenemamma, min søste lever i par og har tribelt bedre råd enn meg og  har mye mindre utgift ,eier mye mer i verdi. i tillegg har mye støtte fra mannens familie. Barna våre er sammen kjønn , like gammel og henger mye sammen. Til julaften gjør barnas tante forkjell i gaver til barna, mitt barns gaveverdi er ca 1/10 av min søsters barn. Barnet mitt stirret misunnelig på den store pakken. Det stakk meg i hjertet,i tillegg fikk jeg høre fra tanten at jeg måtte kjøpe den leken til mine barn nå for alle har sånt hjemme.barna til søste har nå 2 sett av samme lek for de fikk også samme lek av foreldre i julegave. Barna mine fikk også fine av andre onkel, tante. Det var ikke verdi jeg er såret for men måten tanten,min egen søste behandles en ikke rik alenemamma på ved  gavene til barna.jeg er også veldig glad for at mitt barn ikke fikk den typen gaven .Og heller ikke dyre gaver fra andre for det kunne jeg kjøpe selv også.Til familie samling skjer det 99% hos meg og jeg som stiller opp for matlaging, rydding etter dem. Nå er jeg virkelig sliten og lei. Har jeg noe noens sympati eller er jeg vanskelig og smålig her?

Anonymkode: a011b...875

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke smålig. Syntes det er seg hør og bør at man gir litt etter evner i slike situasjoner. I hvert fall siden det høres ut som om dere har en ganske liten familie.

Anonymkode: 8d14a...066

• Liker 2
Skrevet

Dette skjønte jeg ikke helt, men er poenget at din søster kjøpte mye dyrere gave til sitt eget barn enn til ditt barn (altså sitt tantebarn)?

Det synes jeg i såfall er helt naturlig.  

Hvis hun derimot gjorde forskjell på sine tantebarn er det en annen sak.

Anonymkode: d4029...c32

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjønte jeg ikke helt, men er poenget at din søster kjøpte mye dyrere gave til sitt eget barn enn til ditt barn (altså sitt tantebarn)?

Nå svarer jeg. Men slik jeg forstod det er det snakk om ts tante, altså barnas grandtante som kjøper dyrere gaver til den ene niesens barn, altså ts søsters barn mens ts barn får gaver av mye mindre verdi på tross av at ts søster sitter bedre i det økonomisk enn ts som er alenemor.

Men ts jeg syns ikke du er smålig. Det er stygt av fin tante å forskjellsbehandle her. Er jo sårt for ditt barn.

• Liker 1
Skrevet

Eller då misforstod jeg og så er det snakk om en annen tante, altså en tredje søster?

• Liker 1
Skrevet

Skjønte ikke helt? Dere er flere søstre, deriblant en tante som kjøper dyrere gaver til din andre søsters barn? De som sitter bedre i det økonomisk?

Det er jo opplagt feil. En skal ikke behandle barn så urettferdig! Jeg kjøper jo ikke dyrere gaver til ene tantebarnet enn det andre; om det enn kan skille noen kroner og øre. Men nå kjøper jeg det samme til de som er jevngamle stort sett. 

• Liker 3
Skrevet

Det er stygt å forskjellsbehandle barn på den måten. Man bør bestrebe seg på å gi gaver som er ca like dyre/fine/fancy til alle man har ca lik relasjon til. Det synes i hvertfall jeg. Har søsteren din bedre kontakt med tanten deres? Det kunne kanskje forklare det.

Når det er sagt fikk sikkert ditt barn også mange fine pakker, og det er helt vanlig at barn blir litt misunnelige når andre får noe fint som de selv har lyst på. Det må de lære å takle, uavhengig av foreldrenes økonomi. Et barn jeg feiret jul med (kjempeskjønn gutt egentlig) ble sur der og da fordi jeg (som nesten er 30) fikk noe han hadde ønsket seg, til tross for at ingen hadde fått flere gaver enn ham, og han hadde fått utrolig mange ting som han ønsket seg... Så selv om du synes dette var urettferdig, er det lurt å være bevisst på å ikke gi den opplevelsen videre til barnet, tenker jeg ☺️

Anonymkode: f80c8...c18

Skrevet (endret)

Jeg skjønte heller ikke helt hvem sin tante det var snakk om og hvordan dette helt hang sammen :klo: Men hvis det er sånn at det handle om en som er tante til begge disse ungene, som er jevngamle og feiret jul sammen så synes jeg den type forskjellsbehandling er en uting.

Samtidig må jeg si, på mer generelt grunnlag, at jeg er ganske lei av at så mange er så opptatt av gavenes verdi i enhver sammenheng. Sitter folk virkelig på julaften og studerer sine egne og andres gaver, vurderer innkjøpspris og sammenlikner hvem som har brukt mest og fått mest? Og hvem som tjener mest, gjør mest og får mest hjelp av andre har ingenting med julegaver å gjøre overhodet (utover at man selvfølgelig ikke skal (forventes å) gi bort dyrere gaver enn man har råd til).

Endret av Daria
  • Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den tredje søsteren som kjøpte gaver til barna ikke barnas sin egen foreldre. 

Skrevet

Beklager litt uklart i saken over.  Jeg snakket om min tredje  søster,barnas tante. det er ikke verdi jeg bryr meg  men forkjell behandling barna fikk.det føles som barnet mitt eller jeg blir behandlet forkjell pga jeg er alenemamma med dårligere råd enn andre. Mitt barn har nevnt til meg at hennes kusine er heldig og har 2 sett av  samme leke nå. Det er såret for meg ja 

Skrevet

Kan du rett og slett spørre henne hvorfor hun gjør så åpenbar forskjell? Er det fordi din andre søster gir henne dyrere gaver enn du gjlr? Det er uansett dårlig gjort å forskjellsbehandle barn slik. 

Er dette en generell tendens, eller var det bare i år? 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Thyra skrev:

Kan du rett og slett spørre henne hvorfor hun gjør så åpenbar forskjell? Er det fordi din andre søster gir henne dyrere gaver enn du gjlr? Det er uansett dårlig gjort å forskjellsbehandle barn slik. 

Er dette en generell tendens, eller var det bare i år? 

Har ikke tenkt å spørre min søster om saken. Tanten fikk ikke noe gaver fra den andre søster heller. Det er skjedd ett ganger før. Tanten favoritt den andre niesen bare. 

Skrevet
6 timer siden, Maleficenta skrev:

Eller då misforstod jeg og så er det snakk om en annen tante, altså en tredje søster?

Riktig 

• Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke tenkt å spørre min søster om saken. Tanten fikk ikke noe gaver fra den andre søster heller. Det er skjedd ett ganger før. Tanten favoritt den andre niesen bare. 

Hvorfor ikke??

Jeg forstår du syns det er trist, men det er mer relevant og naturlig å spørre henne, vi kan jo ikke vite...

Endret av duplexx
  • Liker 5
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stygt å forskjellsbehandle barn på den måten. Man bør bestrebe seg på å gi gaver som er ca like dyre/fine/fancy til alle man har ca lik relasjon til. Det synes i hvertfall jeg. Har søsteren din bedre kontakt med tanten deres? Det kunne kanskje forklare det.

Når det er sagt fikk sikkert ditt barn også mange fine pakker, og det er helt vanlig at barn blir litt misunnelige når andre får noe fint som de selv har lyst på. Det må de lære å takle, uavhengig av foreldrenes økonomi. Et barn jeg feiret jul med (kjempeskjønn gutt egentlig) ble sur der og da fordi jeg (som nesten er 30) fikk noe han hadde ønsket seg, til tross for at ingen hadde fått flere gaver enn ham, og han hadde fått utrolig mange ting som han ønsket seg... Så selv om du synes dette var urettferdig, er det lurt å være bevisst på å ikke gi den opplevelsen videre til barnet, tenker jeg ☺️

Anonymkode: f80c8...c18

Barnet taklet situasjonen veldig fint, men som mor er det trist å se forskjellen.Akkurat som barnet mitt ikke er like verd som andres. 

• Liker 2
Skrevet

Kanskje de to seg imellom har avtalt verdi de gir til hverandres barn, mens hun gir samme verdi til ditt barn som du gir til hennes barn ?

Skrevet
4 timer siden, mimoe skrev:

Kanskje de to seg imellom har avtalt verdi de gir til hverandres barn, mens hun gir samme verdi til ditt barn som du gir til hennes barn ?

En sånn avtale kan søstrene gjøre om hverandres julegaver. Det er urettferdig for barnet å få mye mindre enn kusinen fordi mamma har dårlig råd. Og det blir veldig synlig når de feirer jul sammen. Det kan føles kleint for den ungen som får mest også. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Thyra skrev:

En sånn avtale kan søstrene gjøre om hverandres julegaver. Det er urettferdig for barnet å få mye mindre enn kusinen fordi mamma har dårlig råd. Og det blir veldig synlig når de feirer jul sammen. Det kan føles kleint for den ungen som får mest også. 

Det var ikke noe avtale mellom dem som jeg viste da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...