AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #1 Skrevet 28. desember 2018 Jeg er ordentlig lei meg nå. Uten å gå i offerrollen, så har jeg mistet begge mine foreldre. Jeg har mye familie, men ingen jeg kan feire jul med. De har sine familier,søsken, svigerforeldre osv. Vi ser ikke de julaften. Svigermor og hennes familie feiret med svigerinne tre år. Jeg har en svigerinne som er gift med mann som er enebarn. De har sammen ett barn. Vi har to barn. I år feiret vi har dem , sammen med svigermor hos henne, mens svigerforeldrene til svigerinne feiret alene på hytta (jeg håper jo og regner med de også kunne komme om ønskelig, selv om jeg vet at de hadde feiring med svigerinne dagen før). Jeg tok nå i jula opp med svigermor at jeg håpte hun ville komme her til neste år, og at svigerinne og alle som ellers ville komme også kunne komme (foreldrene til hennes mann også). Siden hun har feiret sammen med svigerinne tre år nå, inkludert det vi nå feiret sammen i år. Hun svarte at svigerinne forventer at hun blir med dem til hennes svigerforeldre. Og at hun ikke orker tenke på det enda , for da knekker hun sammen. Hun ville ikke skuffe oss eller dem. Jeg prøver å si at vi blir jo de som er alene. Om hun kommer til oss feirer jo det andre barnebarnet med sine foreldre, og våre med sin bestemor. At det er synd om vi må være alene julaften. Om ikke alle kan komme her, at to personer (svigerinnes foreldre) ikke har noe å si for oss. Hun dropper bare svare. Jeg prøver å snakke med svigerinne som sier at vi kan jo være alene, for i år var jo hennes svigerforeldre alene. Jeg gruer meg allerede til neste jul nå, alle tanker om mine foreldre osv. kommer opp. Jeg vet barna mine kanskje ikke bryr seg, men ønsker de skal få feire med sin bestemor, som er eneste de har, og aller helst sammen med svigerinne og hennes barn, så det blir en jul for barna. Anonymkode: 084bc...250 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #2 Skrevet 28. desember 2018 Selvsagt ikke ene barnet vårt, men ene barnebarnet sitt! Anonymkode: 084bc...250 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #3 Skrevet 28. desember 2018 Dere blir jo ikke direkte alene, dere har barna deres. To av dem. Og hverandre. Svigerinne s svigerforeldre er de som ble sittende alene i år, og kanskje ikke føler seg helt komfortabel med å feire i ditt hjem og derfor blir alene neste år også, om du får det som du vil. Jeg er oppvokst med besteforeldre som hadde veldig mange barn og barnebarn. Og jeg har kun feiret sammen med dem én gang. Vi var stort sett alltid bare kjernefamilien selve julaften, men vi traff besteforeldre, tanter, søskenbarn osv på lille julaften, julaften formiddag og første juledag. Julekvelden var det bare oss, men jeg opplevde ikke at det føltes feil eller ensomt. Vi var en familie på fem og hadde det fint. Jeg og mannen min har stor familie og alltid gjester julaften. En liten del av med skulle ønske vi kunne feire bare oss, men da skuffer vi noen. Med to barn og ektefelle så er vi jo ikke alene - vi har hverandre og mulighet for fine kvelder og flotte feiringer. Anonymkode: 7e682...2a5 19
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #4 Skrevet 28. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere blir jo ikke direkte alene, dere har barna deres. To av dem. Og hverandre. Svigerinne s svigerforeldre er de som ble sittende alene i år, og kanskje ikke føler seg helt komfortabel med å feire i ditt hjem og derfor blir alene neste år også, om du får det som du vil. Jeg er oppvokst med besteforeldre som hadde veldig mange barn og barnebarn. Og jeg har kun feiret sammen med dem én gang. Vi var stort sett alltid bare kjernefamilien selve julaften, men vi traff besteforeldre, tanter, søskenbarn osv på lille julaften, julaften formiddag og første juledag. Julekvelden var det bare oss, men jeg opplevde ikke at det føltes feil eller ensomt. Vi var en familie på fem og hadde det fint. Jeg og mannen min har stor familie og alltid gjester julaften. En liten del av med skulle ønske vi kunne feire bare oss, men da skuffer vi noen. Med to barn og ektefelle så er vi jo ikke alene - vi har hverandre og mulighet for fine kvelder og flotte feiringer. Anonymkode: 7e682...2a5 Nei nei, de blir ikke alene. De får jo feire med svigerinne, hennes mann og deres barnebarn ,så kan svigermor komme her. Det er jo da tre år siden sist. Ellers kan alle komme her. Eller vi få lov å komme til hans foreldre OG. Anonymkode: 084bc...250 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #5 Skrevet 28. desember 2018 Jeg forstår deg. Hvorfor kan ikke alle komme til dere? Det er jo kjempekoselig for søskenbarna å feire sammen. Her byttet jeg og eksen slik at våre barn fikk feire med hans nevøer og nieser. Svigerinna di og svigermor er vanskelige. Tenk på barna. Hva sier mannen din? Anonymkode: b1695...a4b 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #6 Skrevet 28. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår deg. Hvorfor kan ikke alle komme til dere? Det er jo kjempekoselig for søskenbarna å feire sammen. Her byttet jeg og eksen slik at våre barn fikk feire med hans nevøer og nieser. Svigerinna di og svigermor er vanskelige. Tenk på barna. Hva sier mannen din? Anonymkode: b1695...a4b Han sier at jeg må heve meg over de, men jeg klarer ikke det når jeg føler det sånn. Anonymkode: 084bc...250
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #7 Skrevet 28. desember 2018 Jeg synes svigerinnen din gjør seg vanskelig. Hun burde ha forståelse for at moren hennes av og til vil feire jul med sine andre barnebarn også. Ellers så ville jeg ikke forventet at svigermor, svigerinne med familie og foreldrene til svogeren din har lyst å komme til dere. Det kan jo være de syns det blir rart (foreldrene hans). Men svigermor burde tenke seg litt om. Anonymkode: bb52f...43a 8
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #8 Skrevet 28. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes svigerinnen din gjør seg vanskelig. Hun burde ha forståelse for at moren hennes av og til vil feire jul med sine andre barnebarn også. Ellers så ville jeg ikke forventet at svigermor, svigerinne med familie og foreldrene til svogeren din har lyst å komme til dere. Det kan jo være de syns det blir rart (foreldrene hans). Men svigermor burde tenke seg litt om. Anonymkode: bb52f...43a Ja ikke så lett å være inkluderende uten noe igjen Anonymkode: 084bc...250 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #9 Skrevet 28. desember 2018 Det blir jo jul for barna dine uansett. Jeg var vant med å feire jul med foreldrene mine og broren min og bare oss i hele oppveksten, det er det som ER jul for meg. Så det blir jo hva du gjør det til, blir det tradisjonen så er det absolutt mer enn godt nok garantert. Å være her og der med forskjellige hver jul høres for meg mer stress ut. Anonymkode: 5b51a...17f 16
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #10 Skrevet 28. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo jul for barna dine uansett. Jeg var vant med å feire jul med foreldrene mine og broren min og bare oss i hele oppveksten, det er det som ER jul for meg. Så det blir jo hva du gjør det til, blir det tradisjonen så er det absolutt mer enn godt nok garantert. Å være her og der med forskjellige hver jul høres for meg mer stress ut. Anonymkode: 5b51a...17f Det var jo positivt å høre. Likevel ønsker vi gjerne at bestemor skal bytte på annethvert år, og aller helst ønsker vi jul med andre barn i familien, da være seg denne kusinen, men bestemor føler jeg er ett must at deler seg i rettferdighet ovenfor sine barnebarn. Anonymkode: 084bc...250 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #11 Skrevet 28. desember 2018 Har du et godt forhold til din svigermor? Og mannen din, har han et godt forhold til sin mor? Dette er jo grunnlaget for å ville feire jul sammen, at man trives sammen og ikke bare gjør det av plikt? Anonymkode: 6a125...6a1 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #12 Skrevet 28. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du et godt forhold til din svigermor? Og mannen din, har han et godt forhold til sin mor? Dette er jo grunnlaget for å ville feire jul sammen, at man trives sammen og ikke bare gjør det av plikt? Anonymkode: 6a125...6a1 Jeg vet ikke noe annet enn at vi har ett normalt forhold, men at hun naturligvis sikkert er nærme sin datter fordi de er samme kjønn, likevel skal ikke det gå utover våre barn , og at de skal mangle bestemor hver jul, men kusina få den delen. Anonymkode: 084bc...250 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #13 Skrevet 28. desember 2018 sysn dette er teit av svigermor, rett og slett. Men var jeg deg, ville jeg fokusert på mann og barn. Tenk så heldig du er som har de... Du er jo ikke alene :) ❤️ Og det er en god tanke Anonymkode: d4f7b...3dc 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #14 Skrevet 28. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: sysn dette er teit av svigermor, rett og slett. Men var jeg deg, ville jeg fokusert på mann og barn. Tenk så heldig du er som har de... Du er jo ikke alene ❤️ Og det er en god tanke Anonymkode: d4f7b...3dc 🤗❤ Anonymkode: 084bc...250
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #15 Skrevet 28. desember 2018 Hvorfor fortsette du å spille på samvittigheten til svigermoren din når hun sier at hun ikke orker å tenke på det nå? Anonymkode: 199e6...202 20
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #16 Skrevet 28. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok nå i jula opp med svigermor at jeg håpte hun ville komme her til neste år, og at svigerinne og alle som ellers ville komme også kunne komme (foreldrene til hennes mann også). Siden hun har feiret sammen med svigerinne tre år nå, inkludert det vi nå feiret sammen i år. Hun svarte at svigerinne forventer at hun blir med dem til hennes svigerforeldre. Og at hun ikke orker tenke på det enda , for da knekker hun sammen. Hun ville ikke skuffe oss eller dem. Jeg prøver å si at vi blir jo de som er alene. Om hun kommer til oss feirer jo det andre barnebarnet med sine foreldre, og våre med sin bestemor. At det er synd om vi må være alene julaften. Om ikke alle kan komme her, at to personer (svigerinnes foreldre) ikke har noe å si for oss. Her høres det jo ut som at det ligger noe mer bak, og at det handle om noe helt annet enn det du skiver i overskriften, at det er svigermor som vil prioritere det ene barnebarnet. Egentlig får jeg litt vondt av svigermor her - hun antyder at det handler om forholdet til datteren og at dette er vanskelig for henne, og din respons er å fortsette å presse henne og gi henne dårlig samvittighet... Julefeiringen er det man gjør det til - det er ikke hvor mange man er som avgjør om man har det hyggelig. Det er ikke synd på hverken deg eller ungene dine om dere ikke ser svigermor akkurat på julaften, så lenge dere har et godt forhold og treffes ellers. Dere er ikke alene, dere er en familie, og du sier at dette egentlig ikke er så viktig hverken for ungene eller mannen. Dette handler om dine ideer om hva som er en riktig jul - det beste du kan gjøre både for deg selv og resten av familien er å jobbe med din egen innstilling. Gled deg over den julefeiringen du har og den familien du tilbringer den med, heller enn å klage over det du mangler og det du synes den burde være. Anonymkode: 05212...5b8 16
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #17 Skrevet 28. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor fortsette du å spille på samvittigheten til svigermoren din når hun sier at hun ikke orker å tenke på det nå? Anonymkode: 199e6...202 Siden du spør bare om det uten å svare rundt min problemstilling, så får jeg svare da. Fordi jeg synes det er vanskelig at hun ikke tenker på våre barn, som bare har henne, jeg forventer ikke at vi feirer sammen hvert år, men at hun feirer med oss annenhvert. Anonymkode: 084bc...250 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #18 Skrevet 28. desember 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her høres det jo ut som at det ligger noe mer bak, og at det handle om noe helt annet enn det du skiver i overskriften, at det er svigermor som vil prioritere det ene barnebarnet. Egentlig får jeg litt vondt av svigermor her - hun antyder at det handler om forholdet til datteren og at dette er vanskelig for henne, og din respons er å fortsette å presse henne og gi henne dårlig samvittighet... Julefeiringen er det man gjør det til - det er ikke hvor mange man er som avgjør om man har det hyggelig. Det er ikke synd på hverken deg eller ungene dine om dere ikke ser svigermor akkurat på julaften, så lenge dere har et godt forhold og treffes ellers. Dere er ikke alene, dere er en familie, og du sier at dette egentlig ikke er så viktig hverken for ungene eller mannen. Dette handler om dine ideer om hva som er en riktig jul - det beste du kan gjøre både for deg selv og resten av familien er å jobbe med din egen innstilling. Gled deg over den julefeiringen du har og den familien du tilbringer den med, heller enn å klage over det du mangler og det du synes den burde være. Anonymkode: 05212...5b8 Jeg er til dels enig med deg. Og med det mener jeg at jeg sikkert burde endre mine forventninger til julen, likevel feirer de fleste med flere enn husstanden, for meg handler det om samhold og at jeg liker det. Jeg liker at barna har en tilhørighet og tilknytning til andre mennesker enn oss ,og at de tar del i feiringen med oss. Og at jeg føler det ikke er riktig at de andre skal alltid få den biten, og at svigerinne ikke forstår at de har hennes svigerforeldre, noe vi ikke har. Hvorfor kan ikke de være alene da ....? Anonymkode: 084bc...250 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #19 Skrevet 28. desember 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Siden du spør bare om det uten å svare rundt min problemstilling, så får jeg svare da. Fordi jeg synes det er vanskelig at hun ikke tenker på våre barn, som bare har henne, jeg forventer ikke at vi feirer sammen hvert år, men at hun feirer med oss annenhvert. Anonymkode: 084bc...250 Ja, fordi jeg hadde heller ikke ønsker å ta den praten et år i forveien. Men dersom hun allerede har avtalt med datteren sin, så har hun en avtale. Det virker som det er viktigere for deg, enn for mannen din, å ha hans mamma til stede? Respekter et "jeg orker ikke å snakke om det nå, for da knekker jeg sammen"! Du drepte all sympati, fordi du nektet å høyre og prøvde å manipulere henne. Anonymkode: 199e6...202 7
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #20 Skrevet 28. desember 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, fordi jeg hadde heller ikke ønsker å ta den praten et år i forveien. Men dersom hun allerede har avtalt med datteren sin, så har hun en avtale. Det virker som det er viktigere for deg, enn for mannen din, å ha hans mamma til stede? Respekter et "jeg orker ikke å snakke om det nå, for da knekker jeg sammen"! Du drepte all sympati, fordi du nektet å høyre og prøvde å manipulere henne. Anonymkode: 199e6...202 Likevel handler det om prinsipp da. Man bytter på hvem man feirer med.. Anonymkode: 084bc...250 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå