Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #1 Skrevet 3. april 2005 Som overskriften sier så er jeg på utkikk etter alternativ til godteri. Jeg har tenkt å (prøve) å kutte ut alt av søtsaker og godteri for å gå ned i vekt, iallefall gå ned i størrelse. Men noe godt må man ha, og hva skal en spise da? Jeg spiser en del frukt, og lager gjerne fruktdessert med litt vaniljesaus. Vet at vailjesaus ikke er så sundt, men innbiller meg iallefall at en stor tallerken med frukt og litt vaniljesaus er bedre enn å proppe godteri. Og så til dere KG lesere, hva er deres "alternativ til godteri" evnt. "sunne godteri" tips? ----- Men jeg leste et sted at frukt inneholder så masse kalorier at hvis en skal slanke seg så bør en ikke spise frukt - ikke mer enn en om dagen. Stemmer dette her???? :o
Tulipan Skrevet 3. april 2005 #2 Skrevet 3. april 2005 Vet ikke om frukt inneholder så mye kaleorier, men frukt inneholder en dal fruktsukker. Og sukker lagres som fett i kroppen, så så alt for mye frukt er ikke så himla lurt dersom man prøver å gå ned i vekt/klesstr. Godt lørdagskos er feks: i steden for potetgull og dipp, bytte ut potetgullet med gulerøtter, stanselleri, blomkålbuketter. Og lage dippen på yogurt naturell eller kesam (den med aller minst fett% i). Kjempe godt og sundt. Nøtter er oså godt Men hvorfor kutte helt ut?? Jeg har erfart det at dersom jeg ikke spist godterier i ukedagene, men koste meg på lørdagene, gikk vektreduksjonen mye lettere. Da msiter man ikke motivasjonon så lett
aline Skrevet 3. april 2005 #3 Skrevet 3. april 2005 jeg leste ett tips om frosne bær med biola fersken over, det er kjempegodt!! jeg kjøper en pose frosne bær, heller rett mengde i en skål, heller over en liten flaske biola ferske, og nyter. (mens frukten er mer eller mindre halvfrossen) kan brukes alt av bær, kan også fint blande inn fersk annanas, strø på ett dryss kanel (kanel er bra for kroppen) . kjempegodt og sunt, tar gjerne det med en kopp lettkakao til kveldskos.
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #4 Skrevet 3. april 2005 skal du ned i vekt er nøtter en bra snack, de inneholder mye proteiner og øker ikke blodsukkeret. alle nøtter, bortsett fra paranøtter er det bare å hive i seg. ikke vær redd for fett, det er bare sundt fett i nøtter(ikke paranøtter-masse metta fett) rett fett vil stimulere forbrenninga. tørka frukt er også sundt, pga høyt mineralinnhold, men inneholder mye naturlig sukker. tørka aprikoser har faktisk ikke så høy gi. Er du glad i sjokolade, er det "lov" med en liten bit mørk sjokolade hver dag, og noen dagligvarer og helsekost selger sukkerfri sjokolade, og godteri laga m fruktsukker. kontrolerer du blodsukkeret ditt er det lettere å kutte ut søtt, da kan du lage en god fancy salat istedenfor noe søtt.
Iselilja Skrevet 3. april 2005 #5 Skrevet 3. april 2005 Jeg spiser bananer, druer eller yoghurt istedet for godteri. Kjempegod erstatning synes jeg=)
Ephemera Skrevet 3. april 2005 #6 Skrevet 3. april 2005 Dette er vanskelig, for sjokolade er så godt Men prøv Options kakao! Inneholder bare 40 kcal per kopp og det hjelper helt klart på sjokoladesuget! Dette får du kjøpt både i boks og i porsjonsposer i velassoterte dagligvarebutikker. Selv har jeg en boks hjemme og noen posjonsposer i kontorskuffen. Ellers synes jeg du skal unne deg litt sjokolade f.eks. på lørdager. Sjokolade er for godt til å kunne kuttes helt ut! Dessuten er det jo sånn at man går rundt og har spesielt lyst på det man ikke har lov til å spise...
Gjest Anonymous Skrevet 3. april 2005 #7 Skrevet 3. april 2005 Nøtter inneholder MANGE kalorier, som du legger på deg av uansett hvor sundt fett de inneholder. Bananer, druer og yoghurt inneholder relativt mye sukker, og dermed kalorier. Det er dessverre sånn at når man skal ned i vekt må man passe seg for kalorier, uansett om de er sunne eller usunne. Siden du er glad i vaniljesaus kan du prøve den uten sukker fra Heistad. Det finnes også sjokoladepudding og gele fra samme produsent. Sausen og puddingen lager du med melk, og de gir rundt 50 kcal pr 100 g. Kanskje enda mindre med skummet melk, men har ikke testet om det funker. Jeg bruker lettmelk. Geleen gir bare 7 kcal. Du merker nok at smaken er litt annerledes enn den sausen du er vant til, men syns ikke den er så værst. Hvis du vil lage vaniljekrem og sjokoladekrem er det bare å følge oppskriften på posene og bytte ut fløte med kesam 1% fett. Du kan også f.eks bytte ut (noe av) frukten med bær, skal visstnok være bedre enn frukt mht sukker, såvidt jeg har forstått.
lene24 Skrevet 3. april 2005 #8 Skrevet 3. april 2005 hvist jeg blir veldig sugen henter jeg bare frem dream youghurt isen fra frysa, og tar meg en skål med den....
Windy Skrevet 3. april 2005 #9 Skrevet 3. april 2005 Jeg er veldig glad i pærer og epler. Så jeg skjærer det opp i terninger og spiser sammen... gjerne med kesam iblandet litt melis og vaniljesukker (vel, det er helst sambo som har dette oppå). Downsiden er at eplene må være sure (altså grønne) og pærene litt umodne for min del (og jeg vet ikke hvordan jeg ser det på pæra i butikken ), for å perfekt balansere smakene Men er det velbalansert, så er det vanvittig godt
glaciera Skrevet 3. april 2005 #10 Skrevet 3. april 2005 Slanking er lik lavere kaloriinntak og høyere kaloriforbrenning. Hvilken form kaloriene kommer i spiller sånn sett liten rolle. MEN, hvis du tar en frukt eller to mellom frokost og lunsj og så en gulrot og noen cherrytomater mellom lunsj og middag, så blir du sannsynligvis ikke så sulten at du går på en sukker-og-fett-sprekk etter middag eller på vei hjem fra jobb. Dermed inntar du totalt mange færre kalorier den dagen enn hvis du hadde gått på sprekken, pluss at du får i deg vann, vitaminer, antioksidanter og annet som kroppen har godt av isteden for transfett, raffinert sukker og annet som forsøpler systemet. Mitt beste snakstips/slanketips er å å ta nettopp frukt/grønnsakspauser mellom måltidene, helst FØR du blir skikkelig sulten, og drikke mye vann, te og kaffe i løpet av dagen. Og frukt inneholder IKKE mange kalorier pr. gram sammenlignet med annen håndmat!
knøtte Skrevet 3. april 2005 #11 Skrevet 3. april 2005 Godt lørdagskos er feks: i steden for potetgull og dipp, bytte ut potetgullet med gulerøtter, stanselleri, blomkålbuketter. Og lage dippen på yogurt naturell eller kesam (den med aller minst fett% i). Kjempe godt og sundt. Pleier å ha dette til kos! Når jeg har fest o.l. og setter frem både grønsaker og chips, så er det alltid grønnsakene som forsvinner...
Gjest Gjesta Skrevet 3. april 2005 #12 Skrevet 3. april 2005 Brutalt ærlig..: det finnes absolutt ingen erstatning til godterier... :o ..Ingenting av det du finner på frukthylla kan måle seg med å sette tenneen i en fersk Lion eller de først flakene av en nyåpnet riflet potetgull... sukk...man må ha viljestyrek her...skjønner du
Windy Skrevet 3. april 2005 #13 Skrevet 3. april 2005 ...Ingenting av det du finner på frukthylla kan måle seg med å sette tenneen i en fersk Lion eller de først flakene av en nyåpnet riflet potetgull... sukk.. Jeg sukker med, fikk ordentlig lyst på potetgull nå
Elle Melle Skrevet 3. april 2005 #14 Skrevet 3. april 2005 Hva med Kesam vanilje i stedet for vaniljesaus? Dessuten er tørkete aprikoser effektive til å stagge godtesuget. Hvis du bare klarer å holde deg unna sukker lenge nok til at kroppen ikke forventer å få det, så er det MYE lettere å la være. (Dumme med som spiste likevel og nå ikke klarer å slutte igjen... )
Nella Skrevet 3. april 2005 #15 Skrevet 3. april 2005 Vaniljesaus er jo bedre enn kesam vainilje, men den duger til hverdags den Aprikoser er bare utrolig godt, men må jo inntas i begrensede mengder det også. Er hekta å det om dagen og ikke lett å stoppe alltid. Options som nevn er genial. Og blir det for ille så kjøper jeg en sjokolade jeg, men den minste jeg finner. De små eventyrsjokoladene og firkløver er fine. 24g og det stopper suget helt. Men da gjelder det jo å komme ut med den mnste sjokoladen
Gjest GreenSky Skrevet 4. april 2005 #16 Skrevet 4. april 2005 Frosne bær funker, kjøpte det i forgårs. Kjøpte en pakke på Prix med frosne jordbær, bringebær, bjørnebær, blåbær og rips. Ripsene var litt sure da, men det var godt. Også har vi seff baby gulrøtter. Synes de er bedre enn knaskerøttene.
Gjest Anonymous Skrevet 5. april 2005 #17 Skrevet 5. april 2005 Tusen takk for svar alle sammen. Masse bra tips!!! Jeg kommer nok ikke til å greie å kutte ut godteri helt. Har redusert drastisk, ikke noe midt i uka, men bitte litt i helga. Må kose seg litt da :-)
Aurora20 Skrevet 5. april 2005 #18 Skrevet 5. april 2005 Blir forbauset når enkelte skriver at frukt er usunt pga. fruktsukkeret! Fruktsukker er jo naturlig sukker, som t.o.m idrettsutøvere bruker.
Veslejenta Skrevet 5. april 2005 #19 Skrevet 5. april 2005 Jeg lager meg vafler uten sukker men med: speltmel, soyamelk, egg, kardemomme og bakepulver. Smoothies med for eksempel biola naturell og frosne rips eller blåbær (pass på at bærene ikke er fryst med sukker...) Popcorn er heller ikke så veldig usunt hvis man bruker litt olje og lite salt. Tørkete aprikoser spiser jeg også litt av! Jeg har klart meg uten rørsukker i to måneder nå, men jeg har fortsatt sukkerhungeren der.. Og jeg er konstant sulten (og gått ned 7 kg..).
Elle Melle Skrevet 5. april 2005 #20 Skrevet 5. april 2005 Smoothies med for eksempel biola naturell og frosne rips eller blåbær (pass på at bærene ikke er fryst med sukker...) Er ikke det grusomt surt? Jeg kan strekke meg til youghurt naturell, blåbær, fruktose og vaniljesukker, men sunnere enn det klarer jeg bare ikke (vet det er fett i youghurten og kalorier i fruktosen, men det er i alle fall ikke konserveringsstoffer og vanlig sukker i den).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå