AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #1 Skrevet 28. desember 2018 Ja,jeg vil kjøpe leilighet slik at min 16 åring kan disponere når h*n vil flytte ut.lånet står jeg for og ungdomen står delvis i medeier.Vil det skaffe problemer for h*ns økonomisk problemer i fremtiden? Tanken på studielånet i fremtiden. Takknemlig for svar. Anonymkode: 9fb00...d7a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #2 Skrevet 28. desember 2018 Litt usikker, vet ikke om du kan pålegge hen lån før man er fylt 18. Men du kan jo kjøpe nå, så kan ungen bli medeier når hen er 18? Så lenge ungen ikke har noe formue eller inntekt av betydning skaper det ikke problemer, husker ikke grensen. Det høres litt ut som du ønsker at 16åringen skal flytte ut så raskt som mulig. Er dette i en by hvor hen vil studere? Hvis ikke ville jeg heller ha kjøpt i byen hvor hen skal studere, og så betaler hen leie til deg, og får etterhvert bli medeier. Anonymkode: b9c58...7e2 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #3 Skrevet 28. desember 2018 Ta kontakt med Fylkesmannen, her kommer nok vergemålsloven inn i bildet. Fylkesmannen kan nok svare på dette. Anonymkode: a4e27...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #4 Skrevet 28. desember 2018 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt usikker, vet ikke om du kan pålegge hen lån før man er fylt 18. Men du kan jo kjøpe nå, så kan ungen bli medeier når hen er 18? Så lenge ungen ikke har noe formue eller inntekt av betydning skaper det ikke problemer, husker ikke grensen. Det høres litt ut som du ønsker at 16åringen skal flytte ut så raskt som mulig. Er dette i en by hvor hen vil studere? Hvis ikke ville jeg heller ha kjøpt i byen hvor hen skal studere, og så betaler hen leie til deg, og får etterhvert bli medeier. Anonymkode: b9c58...7e2 Takk for svaret Barnet skal ikke stå for noe lån selv om barnet begynner å tjene sin egen lommepenger.tanken er at bolig skal være delvis barnets i fremtiden når barnet blir myndig og kan ta opp sin egen lån .og barnet kan leie ut mens barnet ikke vil flytte ut enda. Vil absolutt ikke barnet skal ut rasket mulig da. Anonymkode: 9fb00...d7a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #5 Skrevet 28. desember 2018 Det er bedre om du står som eier, så barnet slipper formue. Studenter med for mye formue får ikke stipend fra lånekassen. Anonymkode: 86857...d35 12
bettsa Skrevet 28. desember 2018 #6 Skrevet 28. desember 2018 Hvis du eier leilighet kan du risikere å få mindre studielån og stipend. Dette skjedde med en venninne av meg. 2
Leeloo Skrevet 28. desember 2018 #7 Skrevet 28. desember 2018 En person under 18 år kan ikke signere en bindende kontrakt, og gir du det som gave vil det vel i teorien kunne komme under overformynderiet (lite sannsynlig i praksis når det er en av foreldrene som gir tror jeg). Med formue vil man heller ikke få (fullt) stipend. Kan du ikke bare stå som eier til h*n er ferdig med å studere? 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #8 Skrevet 28. desember 2018 Takk for deres innspill i saken. Ts Anonymkode: 9fb00...d7a
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #9 Skrevet 28. desember 2018 Som andre skriver er det bedre at du står som eier. Både på grunn av stipend, og av sikkerhet. Dessverre vet man ikke helt hvor økonomisk barna blir, eller om de roter seg opp i andre ting. Ingen tror at barna vil få problemer med økonomien eller rus når de er yngre, men slikt skjer. Min svært fornuftige gutt, trodde jeg, rotet det veldig til for seg selv straks han var gammel nok til å få kredittkort og forbrukslån. Hadde han da vært deleier i leilighet antar jeg at det hadde blitt tatt pant i hans del. Jeg har iallefall bestemt meg for at mine barn ikke får større verdier i gave før jeg VET at de er modne nok til å forvalte det. Anonymkode: ab4f0...e4d 5
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #10 Skrevet 28. desember 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er bedre om du står som eier, så barnet slipper formue. Studenter med for mye formue får ikke stipend fra lånekassen. Anonymkode: 86857...d35 3 hours ago, bettsa said: Hvis du eier leilighet kan du risikere å få mindre studielån og stipend. Dette skjedde med en venninne av meg. Synes faktisk man skal ta fraværet av stipend på strak arm når man sitter såpass fint i det at man eier leilighet som student. Anonymkode: d8ab2...dfc 3
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #11 Skrevet 28. desember 2018 12 minutter siden, AnonymBruker said: Synes faktisk man skal ta fraværet av stipend på strak arm når man sitter såpass fint i det at man eier leilighet som student. Anonymkode: d8ab2...dfc Tja, jeg synes foreldre heller må passe på slik at barna deres får det samme stipendet som alle andre får - dersom det er mulig å ordne det slik. Og det er det jo her. Bare la leiligheten stå i mors/fars navn til studiene er ferdig. Er jeg smått misunnelig på mennesker som får leilighet slengt i fjeset av foreldrene sine? Ja, noe helt ekstremt. Men det lureste økonomiske valget for de som faktisk er så heldige er å ordne dette slik at man ikke går glipp av stipendet. Anonymkode: 0a68b...a22 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #12 Skrevet 29. desember 2018 Ja, det kan man. Vi har satt en leilighet på hvert av våre barn. Det er bare å ta opp lån når de studerer så får de fremdeles studielån og stipend. Anonymkode: 84aa0...20a
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #13 Skrevet 29. desember 2018 På 28.12.2018 den 8.31, AnonymBruker skrev: Ja,jeg vil kjøpe leilighet slik at min 16 åring kan disponere når h*n vil flytte ut.lånet står jeg for og ungdomen står delvis i medeier.Vil det skaffe problemer for h*ns økonomisk problemer i fremtiden? Tanken på studielånet i fremtiden. Takknemlig for svar. Anonymkode: 9fb00...d7a For å ta det enkleste først. Eier et umyndig barn eller en umyndiggjort over 18. år noe med verdi over 2G, så skal Fylkesmannen inn med vergeavdelingen og styre midlene. Derfor er det uklokt å kjøpe eiendom i navnet til et barn. Anonymkode: 73206...3b6
Nuttery Skrevet 29. desember 2018 #14 Skrevet 29. desember 2018 Jeg har gjort dette, men over 18. Du kan sende pm
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #15 Skrevet 29. desember 2018 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan man. Vi har satt en leilighet på hvert av våre barn. Det er bare å ta opp lån når de studerer så får de fremdeles studielån og stipend. Anonymkode: 84aa0...20a Har du satt en eiendom på dine barn, uten at dette er meldt inn til Fylkesmannens vergemålsavdeling? Da lever dere farlig... Anonymkode: 73206...3b6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #16 Skrevet 29. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har du satt en eiendom på dine barn, uten at dette er meldt inn til Fylkesmannens vergemålsavdeling? Da lever dere farlig... Anonymkode: 73206...3b6 Vi har meldt i fra til det offentlige. men barna er under vårt verge og er ikke under fylkesmannens vergemål. Anonymkode: 84aa0...20a
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #17 Skrevet 29. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har meldt i fra til det offentlige. men barna er under vårt verge og er ikke under fylkesmannens vergemål. Anonymkode: 84aa0...20a For noe tull du presterer å komme med her. Anonymkode: 73206...3b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå