AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #1 Skrevet 28. desember 2018 Hei. Samboeren min og jeg har vært sammen i snart 9 år, og vi er forlovet (jeg fridde). Jeg elsker virkelig denne kvinnen, og jeg kan ikke tenke meg et liv uten henne. Allikevel føler jeg en motvilje mot å gifte meg som jeg ikke vet hva skyldes. Kanskje er jeg redd for at ting skal endre seg, at ting skal bli rutine og alt det der. Kanskje er jeg redd for å binde meg på en måte som gjør at jeg ikke får puste (men forstår ikke hvorfor, ingenting endrer seg egentlig i forhold til nå). Jeg forstår det ikke rett og slett, jeg elsker henne, og jeg vet hun er den jeg vil leve med. Hun sa ja til frieriet mitt, og presser stadig på om en dato, jeg utsetter ved å henvise til ulik grunner. Nå skal det sies at jeg alltid har vært redd for å binde meg, og det har vært et problem med ulike kjærester opp gjennom tidene. Allikevel har de alltid tolket det som at jeg ikke hadde løpt fra meg, men det har jeg virkelig, det er ikke der skoen trykker. Kanskje er jeg redd for å miste meg selv, eller en slags utvei, et rom til å puste i - men jeg har jo allerede det nå, hun forstår meg og mine behov og gir meg rom. Så hvorfor denne fryktelige redselen for å ta det endelige skrittet? Ikke vil jeg leve uten henne, ikke vil jeg ha andre, men tydeligvis vil jeg heller ikke gifte meg 😕 Anonymkode: c4304...497
solmåneogstjerner Skrevet 28. desember 2018 #2 Skrevet 28. desember 2018 Hvorfor fridde du hvis du ikke vil gifte deg? Jeg forstår det andre. Man trenger ikke å gifte seg for å ha et godt forhold. Men hvorfor i all verden frir du hvis du ikke vil gifte deg? Når du frir så sier du : 'jeg vil gifte meg med deg. Vil du?' Så ikke gjør det om du ikke mener det. 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #3 Skrevet 28. desember 2018 7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Hvorfor fridde du hvis du ikke vil gifte deg? Jeg forstår det andre. Man trenger ikke å gifte seg for å ha et godt forhold. Men hvorfor i all verden frir du hvis du ikke vil gifte deg? Når du frir så sier du : 'jeg vil gifte meg med deg. Vil du?' Så ikke gjør det om du ikke mener det. Fordi jeg vil, men samtidig så er det noe jeg ikke vet hva er som holder meg tilbake. Jeg fridde vel også fordi jeg vet det betyr mye for henne, og fordi det var et slags press på meg. Men missforstå meg ikke, jeg gjorde det av fri vilje, og jeg gjorde det fordi hun betyr alt for meg og fordi jeg virkelig elsker henne. Jeg bare forstår ikke hvorfor jeg har så kalde føtter...mulig pga at jeg alltid har følt det vanskelig å binde meg, og jo tettere desto verre. Likevel er jo hun og jeg bundet så tett det går allerede, bortsett fra på papiret. Anonymkode: c4304...497
solmåneogstjerner Skrevet 28. desember 2018 #4 Skrevet 28. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg vil, men samtidig så er det noe jeg ikke vet hva er som holder meg tilbake. Jeg fridde vel også fordi jeg vet det betyr mye for henne, og fordi det var et slags press på meg. Men missforstå meg ikke, jeg gjorde det av fri vilje, og jeg gjorde det fordi hun betyr alt for meg og fordi jeg virkelig elsker henne. Jeg bare forstår ikke hvorfor jeg har så kalde føtter...mulig pga at jeg alltid har følt det vanskelig å binde meg, og jo tettere desto verre. Likevel er jo hun og jeg bundet så tett det går allerede, bortsett fra på papiret. Anonymkode: c4304...497 Folk tenker jo forskjellig. Men selv om man snakker om at ekteskap er for hele livet, så er det ofte ikke det. Tenk på det som en kjærlighetserklæring. Er du klar for å gi den? Så kjør på. Snakk med kjæresten din om hvordan dere tenker rundt dette. Kanskje er løsningen at dere inngår ekteskap, men uten hundre-og-ørti gjester på et fancy sted? Kanskje bare dere to og forlovere? Men, snakk om det! ♥️ 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #5 Skrevet 28. desember 2018 4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Folk tenker jo forskjellig. Men selv om man snakker om at ekteskap er for hele livet, så er det ofte ikke det. Tenk på det som en kjærlighetserklæring. Er du klar for å gi den? Så kjør på. Snakk med kjæresten din om hvordan dere tenker rundt dette. Kanskje er løsningen at dere inngår ekteskap, men uten hundre-og-ørti gjester på et fancy sted? Kanskje bare dere to og forlovere? Men, snakk om det! ♥️ Takk Det høres ut som et godt råd. Jeg har virkelig ikke lyst på noe stort bryllup med masse gjester osv. Anonymkode: c4304...497 2
solmåneogstjerner Skrevet 28. desember 2018 #6 Skrevet 28. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk Det høres ut som et godt råd. Jeg har virkelig ikke lyst på noe stort bryllup med masse gjester osv. Anonymkode: c4304...497 Skjønner jeg godt. Dere finner ut av det ♥️ 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #7 Skrevet 28. desember 2018 Vi hadde kun en enkel vielse med 5 personer inkl. meg og mannen min. Ingen fest og ingen hvit kjole eller dress. Vi var 22 år gamle når vi giftet oss, og er 29 år i dag og veldig lykkelige sammen. Man behøver ikke noe stort bryllup, og tenker at et lite og enkelt bryllup tar bort mye av presset man kan føle på. Anonymkode: dedc9...76b 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #8 Skrevet 28. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde kun en enkel vielse med 5 personer inkl. meg og mannen min. Ingen fest og ingen hvit kjole eller dress. Vi var 22 år gamle når vi giftet oss, og er 29 år i dag og veldig lykkelige sammen. Man behøver ikke noe stort bryllup, og tenker at et lite og enkelt bryllup tar bort mye av presset man kan føle på. Anonymkode: dedc9...76b Takk for at du delte din historie og for oppmuntring Anonymkode: c4304...497
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #9 Skrevet 28. desember 2018 det vitner om en umodenhet. Du er kun en umoden mann, dessuten siden du ikke vet hva forlovelse er og hva gifte seg er så klart du er forvirret. Giftemål handler i praksis for kristne. Fordi du gifter deg i en kirke. Forlovelse er ventetiden, og den er også forbeholdt kristne. For det første så har man ikke sex i den tiden. For det andre så er det tiden for å finne ut om man er ment for hverandre. Men når du snakker om at dere er vært samboere i ni år, ja, da kan jeg ikke annet enn å gi deg stryk karakter. Dessuten når du snakker om å ikke ville gifte seg og kommer med mange unnskyldninger, så er det du ikke annet enn umoden. Anonymkode: 9eccd...442
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #10 Skrevet 28. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: det vitner om en umodenhet. Du er kun en umoden mann, dessuten siden du ikke vet hva forlovelse er og hva gifte seg er så klart du er forvirret. Giftemål handler i praksis for kristne. Fordi du gifter deg i en kirke. Forlovelse er ventetiden, og den er også forbeholdt kristne. For det første så har man ikke sex i den tiden. For det andre så er det tiden for å finne ut om man er ment for hverandre. Men når du snakker om at dere er vært samboere i ni år, ja, da kan jeg ikke annet enn å gi deg stryk karakter. Dessuten når du snakker om å ikke ville gifte seg og kommer med mange unnskyldninger, så er det du ikke annet enn umoden. Anonymkode: 9eccd...442 Giftemål er ikke en ekslusiv kristen praksis, men er praktisert i ulike religioner og kulturer over hele verden, og har blitt så lenge før kristendommen kom til. Umoden er jeg ganske sikkert, og det er du selv etter kommentaren din å dømme Jeg har heller ikke sagt jeg ikke vil gifte meg, tvert om. Jeg har sagt jeg har kalde føtter, av en grunn jeg ikke selv forstår. Jeg vil gifte meg, som jeg understreket ganske tydelig. Anonymkode: c4304...497 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå