Gå til innhold

Hvordan slutte å hate personer som har tråkket på deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et sterkt hat mot en gruppe ulike personer som sammen har spredt hat og rykter bak ryggen på meg. De har også oppført seg dårlig ute i sosialt lag, og gjort narr av meg. Nå sitter jeg her i dag og har det fint. Alle som har forsøkt å gjøre skade i mitt liv, har vært uheldige og fått sine utfordringer å slite med.

Men jeg sliter også med noe. Jeg er forbannet og bitter. Jeg hater alt personene har gjort mot meg.. Det har ødelagt det som en gang var harmoniske, naturlige og lykkelige meg.. 

Før var jeg åpen og tillitsfull, men nå flere år senere har jeg blitt veldig skeptisk til folk. Jeg åpner meg ikke lengre, er ordknapp og lite interessert i andre. Jeg har blitt slik etter å ha funnet ut hvor ille folk kan være, og hvor mange støttespillere/fans mobbere har.

Hva kan jeg gjøre for å kvitte meg med vonde minner og sinte tanker om disse menneskene?

Anonymkode: d172c...1b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg det bak deg, se fremover og bli voksen. 

Anonymkode: e1e20...b42

• Liker 3
Skrevet

Psykolog tror jeg kan hjelpe til å bearbeide følelsene. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legg det bak deg, se fremover og bli voksen. 

Anonymkode: e1e20...b42

Åh herregud. Kom gjerne med en oppskrift og ikke bare si hva folk skal gjøre.

til ts: jeg opplevde også ganske grov mobbing gjennom hele skolen, særlig ungdomsskolen og videregående var enda verre.

jeg unner henne ikke mye godt, men jeg gidder ikke tenke så mye på henne. Det jeg gjorde var å flytte laaangt vekk fra hele området, få nytt nettverk, møt nye personer å ha fokus på rett og slett og finn noe du brenner for. Mulig det er for lite i livet ditt som har tatt fokus hvis de fremdeles opptar mye av tankene dine. 

Anonymkode: 67ed6...d50

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et sterkt hat mot en gruppe ulike personer som sammen har spredt hat og rykter bak ryggen på meg. De har også oppført seg dårlig ute i sosialt lag, og gjort narr av meg. Nå sitter jeg her i dag og har det fint. Alle som har forsøkt å gjøre skade i mitt liv, har vært uheldige og fått sine utfordringer å slite med.

Men jeg sliter også med noe. Jeg er forbannet og bitter. Jeg hater alt personene har gjort mot meg.. Det har ødelagt det som en gang var harmoniske, naturlige og lykkelige meg.. 

Før var jeg åpen og tillitsfull, men nå flere år senere har jeg blitt veldig skeptisk til folk. Jeg åpner meg ikke lengre, er ordknapp og lite interessert i andre. Jeg har blitt slik etter å ha funnet ut hvor ille folk kan være, og hvor mange støttespillere/fans mobbere har.

Hva kan jeg gjøre for å kvitte meg med vonde minner og sinte tanker om disse menneskene?

Anonymkode: d172c...1b7

Vonde følelser du er fast med der, TS! Føler meg deg, det er ikke lett å bare gi slipp på den bitterheten og sinnet, og det former en som person etter hvert. 

Mitt beste råd er å lese om og sette deg inn i tilgivelse, hvordan det virker, og hvorfor det er viktig. Sakens kjerne er at ditt hat og din bitterhet i aller største del går ut over kun deg selv. Ved å jobbe med å tilgi de som har såret deg, gjør du noe veldig stort og viktig for å hjelpe deg selv. Og kun ved å gi slipp på det hatet vil du selv kunne komme videre og få det bedre og knytte tettere bånd til nye mennesker i livet ditt.

Har ikke akkurat mestret dette med glans selv altså, men jeg prøver mitt beste for å gi slipp på de vonde tingene som har blitt gjort og sagt mot meg. Det er ikke sånn at jeg tenker det er greit, det som har blitt gjort/sagt, men jeg prøver å tenke at det er synd på den personen fordi de må ha det fryktelig vondt med seg selv for å gjøre noe sånt. Har også prøvd å finne rasjonelle forklaringer på hva det kan ha vært med dem selv som førte til handlingene deres, og at det kan komme av at de har ønsket hevn for noe de selv har opplevd - og at de har tatt det utover meg. 

Ønsker deg all lykke til med dette! Hvis du klarer det, tror jeg du vil oppleve større glede i livet :) Stor klem!

Skrevet

Du kan lære deg å ta igjen og sørge for at dine barn igjen vil klare å forsvare seg mot andre. Gode foreldre lærer bare ungene å være grei: da er man forsvarløs, når man treffer folk som IKKE er grei. 

Anonymkode: c98da...597

Skrevet

Du må innse at å bruke krefter på å tenke på disse menneskene og hva de har gjort ikke resulterer i at du får et bedre liv, snarere tvert imot. Aksepter at det som har skjedd, har skjedd, men nå er det opp til deg hva som skjer videre i ditt liv.  Let it go, and go on.

Anonymkode: e2fcb...d8c

Skrevet

Finn noe å ta ut sinnet på som bygger opp deg selv, jobb, tjene mer, eller trening som kampsport, boksesekk. Å bygge egen makt hjelper. Da vet du at du kan skade andre, men velger å være så grei at du lar være. Forskjellen er at nå er det ditt valg, ikke deres.

Anonymkode: 462be...2c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...