AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #1 Skrevet 27. desember 2018 Sønnen til broren min er 5. Han er veldig fascinert av alt med blålys, men spesielt brannbiler. Hans store drøm nå er å bli brannmann når han "blir stor". Hver gang han nevner dette begynner begge foreldrene å snakke om at han heller bør satse på å få seg en skikkelig utdanning, helst til et høystatusyrke som betaler godt. Er dette virkelig nødvendig? Kan ikke en 5-åring få lov til å drømme om å bli brannmann når han blir stor? Anonymkode: 771ab...9e3 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #2 Skrevet 27. desember 2018 Dårlig gjort av foreldrene. Anonymkode: 1f464...ed7 12
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #3 Skrevet 27. desember 2018 Min på snart 5 vil bli dragerytter når hun blir stor. Hun fikk Dragetreneren-sengetøy til jul og en bok om dinosaurer. Om et år vil hun kanskje bli paw patrol-ballerina eller astronautprinsesse. Da får hun ballettskjørt og en hjelm med krone på, da. Anonymkode: f2000...463 21
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #4 Skrevet 27. desember 2018 Nja, både og tenker jeg... Greit å realitetsorientere barna og, vil man jobber i butikk så tjener man lite penger og kan ikke gjøre hva man vil. Eier man butikken så er det andre boller. Men selvsagt, man trenger ikke å fortelle det når barna er små, selv om jeg har sagt det til mitt bar som da var seks at hvis han ville jobbe i butikk så kom han ikke til å ha råd til å gjøre alt han setter pris på for alt koster penger og når man er voksen for man aldri noe gratis. Anonymkode: a929e...369 2
Ariana807 Skrevet 27. desember 2018 #5 Skrevet 27. desember 2018 (endret) Foreldre bør alltid være støttende! Hva skulle verden gjort uten de som er brannmenn, jo husene hadde brent ned. Hva skulle verden gjort uten bossmenn, vi så jo hvordan det gikk i Oslo der! Hva skulle vi gjort uten renholdsrbeidere, jo det hadde vært skitten så til de grader over alt (har selv vært innom yrket og snakker av erfaring!). Hvor ender verden opp om alle kun skal ta «høyere utdanning» å få seg en mastergrad!? Joda jeg har en master selv, men gud om jeg prøver alt jeg kan å skryte av de som faktisk tar et fagbrev i dag! Skryte av den gode jobben de som arbeider i helsesektoren gjør! Virkelig, mange mange mange som ikke har høyere utdanning som gjør en fantastisk viktig jobb!! Dagens utblåsing!! 😅😂 Endret 27. desember 2018 av Ariana807 11
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #6 Skrevet 27. desember 2018 Femåringen min endrer på hva han vil bli når han blir stor nesten like ofte som han skifter sokker, å skulle påvirke noe som helst har ingen hensikt Verken jeg eller faren har høyere utdanning (jeg har en bachelor da, men den regnes vel knapt som høyere utdanning), og håper og tror vi vil være støttende ovenfor barna slik at de kan velge å bli hva enn de vil, samtidig som vi klarer å bevisstgjøre dem i forhold til yrkesvalg opp mot økonomi og livsstil. Men når de er fem år kan de gjerne bli både dragerytter, astronaut og løvetemmer om de vil, jeg synes det er like kult å høre på hvordan de tenker, drømmer og legger planer uansett. Anonymkode: 8b2ae...6ad 2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #7 Skrevet 28. desember 2018 Brannmann tjener jo greit. Og har ofte så mye fri at de kan ha en jobb til. Da tjener de jo enda mer! Anonymkode: 26175...f4e 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #8 Skrevet 28. desember 2018 Takk for alle svar. Jeg tenker at det å ta det faktiske yrkesvalget ligger så langt frem i tid at han må få lov til å fantasere om ting, realistiske eller urealistiske, en stund til. Husker jo da jeg vokste opp selv, jeg drømte om å bli både butikkdame, flyvertinne, rytter, syklende politi (a la en eller annen tv-serie fra USA som gikk på TV da jeg var 12-13 år), advokat, badevakt a la Baywatch, og filmstjerne for å nevne noe. Synes ikke det var galt av foreldrene mine å la meg fantasere om dette, uansett hvor urealistiske drømmene måtte være. TS Anonymkode: 771ab...9e3 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #10 Skrevet 28. desember 2018 Min sønn ville bli kunstner og astronaut da han var 5 år, han ville og bli pappa. Han syntes kona hans kunne jobbe, og han gå hjemme med barna. Nå er han 11 år, og ønsker ikke å bli noe av det. Ting endrer seg hele tiden, og samme hva barna mine vil bli, skal jeg støtte de. Om de vil bli frisør eller lege, så får de like mye støtte. Anonymkode: 8ad0f...302 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #11 Skrevet 28. desember 2018 Jeg tenker at barna må få drømme om det de vil, og gjerne få støtte til å utforske den drømmen - frem til neste ting tar over. Jeg synes også det er en uting å fore barn med at det ene er bedre enn det andre. Det gir barna et snevert syn på verden, og jeg tror det begrenser dem. Som eksempel er min mann oppvokst med konstant framsnakk av høyere utdanning og skammer seg over at han ikke selv valgte den veien, mens jeg er oppvokst med negativt snakk om akademikere og høyinntektsgrupper, og dekker til dags dato over mye av det som kommer med at jeg tjener over snittet, og er «statusutdannet». Utrolig unødvendig av foreldrene våre, og foreldrene til denne gutten. Anonymkode: a9495...e66
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #12 Skrevet 28. desember 2018 Unormalt er det nok ikke, men litt unødvendig. Men neppe direkte skadelig. Anonymkode: d52af...77b
Gjest BearMama Skrevet 28. desember 2018 #13 Skrevet 28. desember 2018 Hva faen? Dummeste jeg har hørt. Så små barn skal få ønske å bli hva de enn vil. Brannmann, politi og astronaut er ofte høyt oppe på listen. Så blir de eldre og får mer livserfaring som fører dem i den retningen som føles riktig for dem. Jeg kommer aldri til å presse på ungen min at man MÅ få «høystatusyrke» fordi det bringer penger i kassen. Man skal jobbe størsteparten av livet sitt, så det viktigste er å finne et yrke man faktisk trives med og som gjør en glad. Klart man må prioritere hva som er viktigst for en selv og for noen er de veldig godt betalte jobbene en lidenskap. Men heller mindre penger og livskvalitet enn en godt betalt jobb som en hater.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå