Gå til innhold

Jeg og samboeren venter barn og han vil ha felles økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

..er det lurt?

Han ønsker at vi slår sammen lønningene og trekker utgiftene og bruker alt sammen. Jeg har alltid vært vant til å ha min egen lønn, så jeg kjenner meg litt skeptisk. Han tjener mye mer enn meg og sier at alt han tjener er mitt også om vi slår det sammen.

Han har snakket om å kjøpe bil sånn at han får jobbet mer(noe som resulterer i mer penger) til oss. Jeg aner ikke hva jeg vil. Noen gode råd?

Vi venter en baby i mars.

Anonymkode: 0e710...5cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Felles økonomi er det eneste riktige for meg og min mann, vertfall når man venter barn 😊 

Anonymkode: 5268f...3fd

• Liker 27
Skrevet

Synes du det er mindre seriøst å få barn sammen enn å ha felles økonomi?

Anonymkode: affdc...43d

• Liker 40
Skrevet

Hvis man er gift/har vært samboere i lengre tid så er det helt normalt å ha felles økonomi. Det er også helt normalt å ha separat økonomi. Det høres ut som at samboeren din er en fin fyr som vil deg og babyens beste. Det er jo ikke verre enn å gå tilbake til tidligere ordning hvis det ikke fungerer. 

Anonymkode: 4d631...c88

• Liker 24
Skrevet

Herlighet! Her må DERE snakke sammen, dere skal tross alt ha en baby i lag 😳 

Men et forslag da.. Sett inn en viss prosent (si 60 %) inn på en felleskonto, resterende kan dere bruke/spare slik du/dere vil. Pengene på felleskonto går til utgifter dere har sammen.

• Liker 14
Skrevet

Det hadde aldri vært aktuelt for meg. Vi har felles økonomi på den her måten. 

Vi har en felles konto til regninger hvor vi begge setter inn en viss andel av lønnen for å dekke bhg, lån, kommunale utgifter osv (han 2/3 og jeg 1/3 pga store forskjeller i lønn) 

og vi har en felles konto med 2 kort til, som vi setter inn matpenger på  

Det som er til overs på våre egne konto er våre egne penger. Han er flink til å spare for kjøpe seg dyre ting, jeg bruker mer penger på småting i hverdagen  

Noe annet hadde bare skapt irritasjon hos oss begge 😅

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor skulle man ikke ha felles økonomi når man både bor sammen og har barn sammen?  Hvorfor skulle dere liksom ha egne penger på si, da? 

Snakk sammen, og bli enige om prioriteringer!

• Liker 7
Skrevet

Men han ønsker at vi skal kjøpe en bil til 60 000 og at begge betaler 30. Jeg har 40 000 på sparekontoen og er redd for at jeg betaler på en bil som jeg ikke får brukt, også sitter jeg igjen uten en buffer og noe på sparekontoen. (Vi bor midt i sentrum, men han trenger bil for å ta ekstrajobber)

Ja vi snakker sammen, jeg ønsker bare å høre andres synspunkt.

TS

Skrevet

Om det er lurt eller ikke kommer an på hvordan dere ser på økonomi. Jeg kommer til å gå for delt økonomi med særeie, da jeg i motsetning til min samboer interesserer meg for det, og tar risiko hun ikke er komfortabel med.

Anonymkode: 335b0...131

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men han ønsker at vi skal kjøpe en bil til 60 000 og at begge betaler 30. Jeg har 40 000 på sparekontoen og er redd for at jeg betaler på en bil som jeg ikke får brukt, også sitter jeg igjen uten en buffer og noe på sparekontoen. (Vi bor midt i sentrum, men han trenger bil for å ta ekstrajobber)

Ja vi snakker sammen, jeg ønsker bare å høre andres synspunkt.

TS

En jobbbil må han stå for.

Anonymkode: f42b1...1ce

• Liker 6
Skrevet

Vi setter inn en sum hver på matkonto (som begge har kort til), regningskonto og sparekonto. Vi setter inn etter evne. Vi har samme summen igjen hver, som vi bruker til det vi selv ønsker. Så han tjener litt mer enn meg og setter derfor litt mer inn på eks regningskontoen, men begge sitter igjen med samme sum til private ting vi ønsker å kjøpe oss. 

Det fungerer veldig bra for oss. 

Anonymkode: 1617d...eec

• Liker 5
Skrevet

Vi har fellesøkonomi. Han tjener det dobbelte av meg, men ettersom vi har valgt å dele livet sammen ønsker vi å dele alt. Vi får begge en fast sum i «lommepenger» hver mnd vi kan bruke til det vi selv ønsker. Jeg sparer for det meste min andel inn på en personlig sparekonto, mens han bruker sin på snus og dyr øl.

Om dere ikke ønsker å dele alt kan dere jo ha en konto for regninger, lån og mat som begge overfører en fast sum til hver mnd. 

Anonymkode: 366c9...bad

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jobbbil må han stå for.

Anonymkode: f42b1...1ce

Han mener det er rettferdig at vi kjøper den sammen, han jobber jo for oss og for at vi skal få mer penger inn mener han.

TS

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han mener det er rettferdig at vi kjøper den sammen, han jobber jo for oss og for at vi skal få mer penger inn mener han.

TS

Om dere skal dele inntektene likt bør det jo da også bety at utgifter til inntektservervelse deles likt.

• Liker 11
Skrevet

Ja, det er lurt, men også lurt at dere har en liten sum hver som er deres egen. 

Vi har ikke felles økonomi, og det synes jeg er en uting. Jeg tjener mest, så ikke derfor! Det blir så mange unødvendige diskusjoner rundt penger når man ikke har felles økonomi! Jeg misunner alle venner som har det! Men de fleste har også hver sin konto, som de kan disponere som de vil. Ikke så store summen, men lik, og dermed unngår de også diskusjoner rundt om man virkelig trenger en ny jakke eller å gå på byen med venner også. Den egne summen kan benyttes helt som man ønsker, uten at den andre kritiserer, og får man personlige pengegaver fra familien (forskudd på arv for eksempel) går det på egen konto også. 

Mine foreldre har det også slik. Felles økonomi generelt, men hver sin konto til egenbruk. Så hender det jo at min mor spanderer en ferie på min far, eller omvendt, og er det behov for noe er ingen av dem simple med at "det er mine penger!", men de har liksom litt eget likevel. Kan kjøpe gaver til hverandre, uten å ta fra felles, så det virker mer som en gave, og kan unne seg noe selv, uten å stå til rette ovenfor den andre. 

Å ha felles barn og hjem, være gift til og med, men ikke ha felles økonomi synes jeg føles teit og trist. Som om vi bare er et halvveis par på noe svært viktig. 

• Liker 8
Skrevet
8 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Om dere skal dele inntektene likt bør det jo da også bety at utgifter til inntektservervelse deles likt.

Ja jeg er helt enig. Synes bare det er skummelt at hele min buffer ryker også vet jeg ikke hvordan det blir. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja jeg er helt enig. Synes bare det er skummelt at hele min buffer ryker også vet jeg ikke hvordan det blir. 

Dere burde ikke kjøpe den bilen om det betyr at du kun sitter igjen med 10 000 som buffer.

Anonymkode: 3e38f...a65

• Liker 11
Skrevet

Jeg mener det er helt greit med delvis felles og noe privat økonomi. Selv så etablerte jeg meg i slutten av 30-åra, og hadde vært så selvstendig økonomisk i mange år at det ville vært helt feil med felles økonomi. Vi har konto hvor begge setter inn penger til husholdningsutgifter som mat, bil, barn, hus, strøm osv, og så beholder vi resten sjøl. Noe annet ville medført surmuling pga ulik prioritering av pengebruk. Funker knall for meg og min samboer.

Anonymkode: affed...3a7

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Trolltunge said:

Ja, det er lurt, men også lurt at dere har en liten sum hver som er deres egen. 

Vi har ikke felles økonomi, og det synes jeg er en uting. Jeg tjener mest, så ikke derfor! Det blir så mange unødvendige diskusjoner rundt penger når man ikke har felles økonomi! Jeg misunner alle venner som har det! Men de fleste har også hver sin konto, som de kan disponere som de vil. Ikke så store summen, men lik, og dermed unngår de også diskusjoner rundt om man virkelig trenger en ny jakke eller å gå på byen med venner også. Den egne summen kan benyttes helt som man ønsker, uten at den andre kritiserer, og får man personlige pengegaver fra familien (forskudd på arv for eksempel) går det på egen konto også. 

Mine foreldre har det også slik. Felles økonomi generelt, men hver sin konto til egenbruk. Så hender det jo at min mor spanderer en ferie på min far, eller omvendt, og er det behov for noe er ingen av dem simple med at "det er mine penger!", men de har liksom litt eget likevel. Kan kjøpe gaver til hverandre, uten å ta fra felles, så det virker mer som en gave, og kan unne seg noe selv, uten å stå til rette ovenfor den andre. 

Å ha felles barn og hjem, være gift til og med, men ikke ha felles økonomi synes jeg føles teit og trist. Som om vi bare er et halvveis par på noe svært viktig. 

Her har vi det sånn. Alle pengene vi tjener (vi tjener nesten helt likt) går inn på en felles regningskonto. Fra den fører jeg over en sum på brukskonto som er felles og vi begge har kort til, til sparing, pluss at jeg fører over en sum til oss hver som er "lommepenger". Noen tusen i måneden som kan brukes på "sløs"/hobby/privat sparing. 

Anonymkode: 4d631...c88

• Liker 1
Skrevet

Vi har felles økonomi men ikke på felles kontoer. Har bekjente som har hatt samlivsbrudd hvor pengene forsvant med den andre part. 

Anonymkode: ba307...3b8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...