AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #1 Skrevet 27. desember 2018 Ennå et innlegg om svigers og jul.. Vi har to år på rad feiret jul med svigers. I fjor var datteren vår bare 8 mnd og jeg var fortsatt full av hormoner og synes jula var trist og lei og jeg savnet min familie utrolig mye. Prøver å tenke positivt og ikke grue meg til feiring med svigers, men i år ble det om mulig ennå tristere enn i fjor. Greia er at svigers har lite tradisjoner og de gjør alt annerledes enn hvordan jeg ønsker å ha jul. Jeg var litt forbedret på noen av disse tingene, så jeg og mannen var litt i forkant og bestemte litt hvordan vi skulle gjøre feks gaveoppakking. Julen er hos oss så det er tross alt vi som skal lage tradisjoner for VÅR familie. Svigers virker bare opptatt av å gjøre alt raskest mulig, og de prøver å overstyre vårt opplegg for å bare bli ferdig med ting. Neste år skal vi være med min familie, men jeg tenker allerede på jul om to år.. Aller helst har jeg lyst til å foreslå for mannen at vi lager ny tradisjon og reiser bort i jula fra og med neste år (altså dropper jul med mine foreldre også). Noen med liknende erfaringer? Tips til løsninger? Anonymkode: d1864...e01 1
addict Skrevet 27. desember 2018 #2 Skrevet 27. desember 2018 Skjønner hva du mener. Svigermor feirer ikke jul så og si, så sist jul satt jeg der uten juletre, ingen hadde en eneste pakke og ellers var det ingenting som minnet om jul bortsett fra ribbe. Jeg gikk på rommet og gråt og ringte mamma, savnet dem så utrolig mye. I år har vi kjøpt hus og inviterte begge familiene hit. Det var en kjempefin julaften, men kontrastene ble store da vi satt der med gavene og hverken samboeren min eller broren fikk julegave av mora. De har ikke øvrige familie heller, så broren fikk bare de to gavene vi hadde kjøpt til han. Skjønner godt at dere vurderer å reise bort, hadde vært magisk å bare være oss på ei hytte eller noe, men jeg er for glad i å være med min familie at jeg hadde savnet de tror jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #3 Skrevet 27. desember 2018 Om to år så er du litt tøffere på vegne av barnet ditt. Da er også barnet opptatt av hvordan det skal være og husker kanskje litt av julen året før. Her også sliter vi litt med at våre foreldre feirer og forbereder annerledes enn oss. På begge sider. Men vi kjører vårt løp og de vet om det. For eksempel. Min mor spiser aldri julemiddag og har tidligere aldri spist julemiddsg før jula ringes inn kl 17. Svigerforeldrene mine (mannen er attpåklatt) har spist enda senere. Vi har tre tette små. De er stuptrøtte og sure når klokka blir over 20. Så vi inviterer, men sier fra at det blir tidlig middag, det kommer nissebesøk rett etter middag og vi åpner pakker rett etter at bordet er ryddet.. Og at vi åpner én og én gave. Vi har ogsp vært strenge med alkohol foran barna før de legger seg. Men vi har vært åpne om hvordan vi tenker å feire julaften før vi inviterer, også er vi standhaftige når det står på. Akevitt? Dessverre, som nevnt så kom vi ikke til å kjøpe det inn engang og vi har alkoholfri øl og vin til de som vil ha til maten. Dele ut mange gaver? Nei, nå åpner de én og én. Ja, surkål kokes fra grunnen av, jeg vet du ikke liker lukten, men for oss lukter det jul. Vi kan lufte litt, men vi lager ikke dagen før eller bruker ferdigsurkål, dette har vi nevnt før. Bestemt, med et smil. Vårt hus, våre barn. Våre regler. Vi kan ta masse hensyn, men vi lar oss ikke overkjøre. Anonymkode: 98349...dbb 19
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #4 Skrevet 29. desember 2018 Jeg syns det er helt feil å føle seg forpliktet til å feire jul slik eller slik. Jul er bare en gang i året, og dagene går fort. Når man har barn er det jo barna man vil skape gode opplevelser, minner og tradisjoner for. Jeg syns derfor besteforeldre må tilpasse seg og ikke omvendt. De har jo fått liv til å bestemme julefeiringen for seg og sine i mange år. Jeg syns likevel det er for mye å kreve at besteforeldrene lager istand en annen jul enn det de er vant til, men dere kan jo heller feire jul alene som en familie, eller invitere besteforeldre til dere i jula. Dere får da legge føringer for hvordan julefeiringen skal foregå. Jeg håper du tar samtalen med din mann om hvordan dere ønsker at julefeiringene fremover skal være, og at han forstår at dere kan bestemme over juletiden selv uten at dere skal ha dårlig samvittighet for det. Anonymkode: d536e...9cf 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #5 Skrevet 29. desember 2018 Jeg har laget mange tråder her inne angående temaet. F eks at svigermor ikke synes det er viktig å feire med oss og våre barn, og at svigerfamilien ikke henvender seg til ett åringen vår, vanskelig! Anonymkode: 3405a...004 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #6 Skrevet 29. desember 2018 På 27.12.2018 den 21.46, AnonymBruker skrev: Ennå et innlegg om svigers og jul.. Vi har to år på rad feiret jul med svigers. I fjor var datteren vår bare 8 mnd og jeg var fortsatt full av hormoner og synes jula var trist og lei og jeg savnet min familie utrolig mye. Prøver å tenke positivt og ikke grue meg til feiring med svigers, men i år ble det om mulig ennå tristere enn i fjor. Greia er at svigers har lite tradisjoner og de gjør alt annerledes enn hvordan jeg ønsker å ha jul. Jeg var litt forbedret på noen av disse tingene, så jeg og mannen var litt i forkant og bestemte litt hvordan vi skulle gjøre feks gaveoppakking. Julen er hos oss så det er tross alt vi som skal lage tradisjoner for VÅR familie. Svigers virker bare opptatt av å gjøre alt raskest mulig, og de prøver å overstyre vårt opplegg for å bare bli ferdig med ting. Neste år skal vi være med min familie, men jeg tenker allerede på jul om to år.. Aller helst har jeg lyst til å foreslå for mannen at vi lager ny tradisjon og reiser bort i jula fra og med neste år (altså dropper jul med mine foreldre også). Noen med liknende erfaringer? Tips til løsninger? Anonymkode: d1864...e01 Når to forskjellige familier skal feire jul sammen, blir det ikke alltid slik at begge parter er fornøyd. Man MÅ belage seg på dette når man får barn! Forstår ikke helt problemet? Selvsagt synes du din familie sine tradisjoner er best, men du må respektere at alle ikke har det på samme måte som du. Å reise bort og skape sin "egen" jul, synes jeg er egoistisk overfor resten av familien. Hva når dine barn blir voksne, og ikke ønsker å feire jul med deg, fordi de ønsker "sine egne tradisjoner"? Hvorfor ikke være så forbaska opptatt med å få alt på sin måte, og bare nyte det for barnas skyld? Anonymkode: 7bd38...958 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #7 Skrevet 29. desember 2018 På 27.12.2018 den 23.09, AnonymBruker skrev: Om to år så er du litt tøffere på vegne av barnet ditt. Da er også barnet opptatt av hvordan det skal være og husker kanskje litt av julen året før. Her også sliter vi litt med at våre foreldre feirer og forbereder annerledes enn oss. På begge sider. Men vi kjører vårt løp og de vet om det. For eksempel. Min mor spiser aldri julemiddag og har tidligere aldri spist julemiddsg før jula ringes inn kl 17. Svigerforeldrene mine (mannen er attpåklatt) har spist enda senere. Vi har tre tette små. De er stuptrøtte og sure når klokka blir over 20. Så vi inviterer, men sier fra at det blir tidlig middag, det kommer nissebesøk rett etter middag og vi åpner pakker rett etter at bordet er ryddet.. Og at vi åpner én og én gave. Vi har ogsp vært strenge med alkohol foran barna før de legger seg. Men vi har vært åpne om hvordan vi tenker å feire julaften før vi inviterer, også er vi standhaftige når det står på. Akevitt? Dessverre, som nevnt så kom vi ikke til å kjøpe det inn engang og vi har alkoholfri øl og vin til de som vil ha til maten. Dele ut mange gaver? Nei, nå åpner de én og én. Ja, surkål kokes fra grunnen av, jeg vet du ikke liker lukten, men for oss lukter det jul. Vi kan lufte litt, men vi lager ikke dagen før eller bruker ferdigsurkål, dette har vi nevnt før. Bestemt, med et smil. Vårt hus, våre barn. Våre regler. Vi kan ta masse hensyn, men vi lar oss ikke overkjøre. Anonymkode: 98349...dbb Dere høres ut som dere styrer veldig og bestemmer veldig mye i familien! Slapp av litt. Barna dør ikke av en akevitt, eller av å spise til andre tider enn dere er vant med. Er det kun dere med barn i familien? Jeg har 4 barn selv, men har aldri vært firkantet i forhold til ditt og datt. Så lenge de får mat, og så lenge ingen blir full/brisen, så ser jeg ikke problemet. Mine barn har alle fått middag etter kl 17 på julaften - det gjør de i dagliglivet også. Så lenge barna ikke har spesielle behov - slutt å kontrollere alt! Anonymkode: 7bd38...958 15
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #8 Skrevet 29. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når to forskjellige familier skal feire jul sammen, blir det ikke alltid slik at begge parter er fornøyd. Man MÅ belage seg på dette når man får barn! Forstår ikke helt problemet? Selvsagt synes du din familie sine tradisjoner er best, men du må respektere at alle ikke har det på samme måte som du. Å reise bort og skape sin "egen" jul, synes jeg er egoistisk overfor resten av familien. Hva når dine barn blir voksne, og ikke ønsker å feire jul med deg, fordi de ønsker "sine egne tradisjoner"? Hvorfor ikke være så forbaska opptatt med å få alt på sin måte, og bare nyte det for barnas skyld? Anonymkode: 7bd38...958 Enig med deg Anonymkode: 00a45...594 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #9 Skrevet 29. desember 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det er helt feil å føle seg forpliktet til å feire jul slik eller slik. Jul er bare en gang i året, og dagene går fort. Når man har barn er det jo barna man vil skape gode opplevelser, minner og tradisjoner for. Jeg syns derfor besteforeldre må tilpasse seg og ikke omvendt. De har jo fått liv til å bestemme julefeiringen for seg og sine i mange år. Jeg syns likevel det er for mye å kreve at besteforeldrene lager istand en annen jul enn det de er vant til, men dere kan jo heller feire jul alene som en familie, eller invitere besteforeldre til dere i jula. Dere får da legge føringer for hvordan julefeiringen skal foregå. Jeg håper du tar samtalen med din mann om hvordan dere ønsker at julefeiringene fremover skal være, og at han forstår at dere kan bestemme over juletiden selv uten at dere skal ha dårlig samvittighet for det. Anonymkode: d536e...9cf Selvsagt må besteforeldre tilpass, men ofte er det foreldre som krever den og den tilpasningen, ikke på vegne av barna, men på vegne av seg selv og SINE ønsker; "vi ønsker sånn og sånn for barna..." Anonymkode: 7bd38...958 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #10 Skrevet 29. desember 2018 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har laget mange tråder her inne angående temaet. F eks at svigermor ikke synes det er viktig å feire med oss og våre barn, og at svigerfamilien ikke henvender seg til ett åringen vår, vanskelig! Anonymkode: 3405a...004 Er du samme TS ? Ikke rart det går skeis Anonymkode: 3a288...ca2 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #11 Skrevet 29. desember 2018 Vi ønsker et hyggelig måltid og kveld. Så da blir middag litt tidligere enn hva svigers har hatt de siste årene. Pakker til ungene kommer gjerne litt raskere enn gavene til de voksne. Unger får lov til å dele ut, går litt fortere enn ellers. Litt alkohol til mat er lov, og litt mer etter at ungene er i seng. Da også til oss foreldre. Ungene legges når de er slitne, ene ble lagt tid enn ellers pga litt dårlig form, andre litt seinere enn vanlig. Når ungen begynner å bli hes, da er det på tide med seng. Vi gikk rundt juletreet før middag, svigers har aldri gått rundt treet, og det var mitt valg av julemiddag i år. Neste år får samboer bestemme. Litt nye tradisjoner for alle ble det, og jeg synes det er viktig at barna får en trivelig kveld. Ikke alt blir som vi gjør det til hverdags, men ulikt fra hvordan ting ble gjort før barna kom. Anonymkode: 38af7...25b 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #12 Skrevet 29. desember 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere høres ut som dere styrer veldig og bestemmer veldig mye i familien! Slapp av litt. Barna dør ikke av en akevitt, eller av å spise til andre tider enn dere er vant med. Er det kun dere med barn i familien? Jeg har 4 barn selv, men har aldri vært firkantet i forhold til ditt og datt. Så lenge de får mat, og så lenge ingen blir full/brisen, så ser jeg ikke problemet. Mine barn har alle fått middag etter kl 17 på julaften - det gjør de i dagliglivet også. Så lenge barna ikke har spesielle behov - slutt å kontrollere alt! Anonymkode: 7bd38...958 Vi spiser klokken 16, fordi det passer oss best. De som vil feire med oss får komme når det er mat. Vi er ikke såå strenge på alkohol, men begrenser til maks 3 akevitt per pers. Anonymkode: 7a20a...16b
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #13 Skrevet 29. desember 2018 Beklager ts, men om jeg var din svigers ville jeg nekte å være hos dere om 2 år uansett. Dere høres virkelig vrang og selv opptatte ut og bryr dere kun om hvordan du synes jul burde feires men bryr dere null om gjestene deres. Typisk barnefamilie som tror verden snur seg rundt barna. Anonymkode: c57f9...11d 9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #14 Skrevet 29. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Vi spiser klokken 16, fordi det passer oss best. De som vil feire med oss får komme når det er mat. Vi er ikke såå strenge på alkohol, men begrenser til maks 3 akevitt per pers. Anonymkode: 7a20a...16b oss oss oss meg meg meg oss oss. Uff. Anonymkode: c57f9...11d 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #15 Skrevet 29. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vi er ikke såå strenge på alkohol, men begrenser til maks 3 akevitt per pers. Anonymkode: 7a20a...16b Gir dere ut drikkebonger når folk kommer i døren? Anonymkode: c57f9...11d 11
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #16 Skrevet 29. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: oss oss oss meg meg meg oss oss. Uff. Anonymkode: c57f9...11d Så i vårt hus skal andres regler gjelde? Julaften er for barna, hos oss spises middag klokken 16, året rundt. De kan trossalt velge å bli hjemme. Da blir det ikke så seng på kvelden heller, heldigvis Anonymkode: 7a20a...16b 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #17 Skrevet 29. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gir dere ut drikkebonger når folk kommer i døren? Anonymkode: c57f9...11d Nei, men setter ikke frem ubegrenset mengder. Heller over på gon krystallflaske etter min oldemor. Da er det nok til at de som ønsker får litt, men ikke for mye. Anonymkode: 7a20a...16b
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #18 Skrevet 29. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager ts, men om jeg var din svigers ville jeg nekte å være hos dere om 2 år uansett. Dere høres virkelig vrang og selv opptatte ut og bryr dere kun om hvordan du synes jul burde feires men bryr dere null om gjestene deres. Typisk barnefamilie som tror verden snur seg rundt barna. Anonymkode: c57f9...11d og dette gjelder mest Anonymkode: 98349...dbb For noe dumskap. Anonymkode: c57f9...11d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #19 Skrevet 29. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker said: Så i vårt hus skal andres regler gjelde? Julaften er for barna, hos oss spises middag klokken 16, året rundt. De kan trossalt velge å bli hjemme. Da blir det ikke så seng på kvelden heller, heldigvis Anonymkode: 7a20a...16b Jepp- det er å ta hensyn til andre som er gjest hos dere. Det er dere som ønsker å feire jul hos dere selv (sikkert fordi dere er så sta og vil bare ha det som du vil). Men en god vertinne passer på å gjør det så koselig ut som mulig for gjestene sine. Her har vi spist ribbe siden jeg kunne huske, men når svigerforeldre feires samme med oss lager jeg pinnekjøtt og slik at de får en fin jul og synes det er koselig å feire med oss. Utrolig merkelig kommentarer- tja, de har hatt alle årene til å bestemme så da kan de bare dritt i tradisjoner og bli takknemlig å bli invitert hit uansett hvor vanskelig det må være for de å være hos så vrange folk..... Anonymkode: c57f9...11d 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #20 Skrevet 29. desember 2018 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere høres ut som dere styrer veldig og bestemmer veldig mye i familien! Slapp av litt. Barna dør ikke av en akevitt, eller av å spise til andre tider enn dere er vant med. Er det kun dere med barn i familien? Jeg har 4 barn selv, men har aldri vært firkantet i forhold til ditt og datt. Så lenge de får mat, og så lenge ingen blir full/brisen, så ser jeg ikke problemet. Mine barn har alle fått middag etter kl 17 på julaften - det gjør de i dagliglivet også. Så lenge barna ikke har spesielle behov - slutt å kontrollere alt! Anonymkode: 7bd38...958 Les siste setningen min én gang til, du Jeg kjører ikke middag når ungene er trøtte og sure. Jeg tilpasser middag og gaver til barna så de får noe ut av dagen. Og alkohol til middag i 15-16 tiden er det ingen som trenger når vi tilbyr masse variert alkoholfritt. At vi også øver inn å vente på tur og se hva andre får, tror jeg ikke noen av de voksne gjestene lider av. Så ja, våre regler. Vi bestemmer meny, tidspunkt og innhold og forsøker å være generøse og vise hensyn rundt våre (faste) rammer. Anonymkode: 98349...dbb 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå