Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Det heter uføretrygd. Å komme i et uføre er noe helt annet. Men er det nøye da? 

Folk mener selv de har opplagte saker, fordi alle selv er pargiske og uten innsikt i alle de sakene Nav behandler eller reglene for å oppfylle kravene. Regelen i dag er at folk skal nesten ha en fot i graven før de får invilget varig trygd.

Er man frisk nok til å være på kvinneguiden, så er man ikke syk nok til uføretrygd. 

Anonymkode: c65b1...e47

Ja, det heter uføretrygd, men man blir ikke uføre. Man søker heller ikke uføre. Man søker seg ufør, eller man søker om uføretrygd. Uføre er noe man, stort sett ufrivillig, havner i. En person er ufør, men når man snakker i flertall er det flere uføre (mennesker).

Det er så mange her som bruker uføre helt feil. Eks. "Jeg er uføre." "Jeg har søkt uføre." osv.

Mulig meningen er at de skal forkorte ordet uføretrygd, men det blir jo helt feil

Anonymkode: 23fac...3b7

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ufør. Det var saksbehandleren min som til slutt sa at jeg ikke kunne fortsette å presse meg selv, og anbefalte meg å søke uføretrygd. Så den gikk ganske kjapt.

Når det er sagt, så ja, det å bli innvilget uføretrygd og vite at jeg kunne ta hensyn til helsen min, var en lettelse. Men de fleste uføretrygdete har også en del friskt ved seg, og det er viktig å ta denne delen i bruk. Fordi om du ikke klarer en vanlig jobb, så bruk tiden din på å hjelpe andre ved f eks frivillig arbeid, bli støttekontakt osv. Å "bare gå hjemme" gir etterhvert en følelse av å være totalt og helt på utsiden av hva alle andre driver med. Så bruk friskheten din, både til glede for deg selv og andre.

Anonymkode: eab54...d31

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, blåtimen skrev:

Det handler jo om at man fysisk er for syk til å jobbe. Det er ingen som vil bli uføretrygdet, men når man først er arbeidsufør er det kjekt med en inntekt så man kan ha tak over hodet og mat på bordet, liksom. 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke gjør deg dummere enn det du er. Det er ingen som vil bli ufør, men når man er for syk til å jobbe, i motsetning til deg, er det bedre å få innvilget uføretrygd enn å sose rundt i NAV-systemet med innlevering av skjemaer, rapporteringer, møter, osv,.

Min sak ble forresten innvilget etter tre uker.

Anonymkode: 4520f...fc6

Hohoo, så feil man kan ta:fnise:

Anonymkode: a8a63...69e

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Det heter uføretrygd. Å komme i et uføre er noe helt annet. Men er det nøye da? 

Folk mener selv de har opplagte saker, fordi alle selv er pargiske og uten innsikt i alle de sakene Nav behandler eller reglene for å oppfylle kravene. Regelen i dag er at folk skal nesten ha en fot i graven før de får invilget varig trygd.

Er man frisk nok til å være på kvinneguiden, så er man ikke syk nok til uføretrygd

Anonymkode: c65b1...e47

Så hvis man er totalt lam pga ALS, ikke engang kan snakke fordi tungen også er lam, så er man allikevel ikke syk nok til uføretrygd siden man klarer å lese hva som står her inne? Ps, hvor lav IQ har du egentlig? ;) 

Anonymkode: 4877e...5a8

• Liker 4
Skrevet
11 timer siden, Pipaluk skrev:

Fordi man ikke kan gå på AAP forever og trenger en inntektssikring. Og en avklaring for å slippe sosialkontoret.Med ufør vil man også få noen tusenlapper mer enn AAP. Man slipper også å sende meldekort og varsle nav om hva man gjør og skal til enhver tid.

Og man kan faktisk jobbe litt med ufør også, men poenget med å få det er at man ikke kan forsørge seg selv med å jobbe. 

Man får ikke nødvendigvis mer enn på aap. Noen går opp, andre går ned. 

Anonymkode: c24a0...2c6

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av ren nysgjerrighet. Hvorfor er det viktig å bli ufør? 

Jeg klarer ikke å forstå at noen bruker mye tid og energi på dette, å ønske å gå hjemme uten å bidra noe som helst. Før dere angriper meg og sier jeg ikke forstår. Med min oppvekst og voksenliv, hadde det vært mer naturlig for meg å være ufør enn i 100% jobb. Jeg har også hatt prolaps og isjas, uten en eneste sykedag, da arbeidsgiver tilrettela for meg. 

Anonymkode: 19c16...6d2

Ingen vil BLI ufør. Disse ER allerede uføre. Men å få innvilget vil være å være ufør MED inntekt. Å ikke få innvilget vil være å være ufør UTEN inntekt, eller da eventuelt sosialen med all usikkerhet og psykisk belastning det vil være. 

I forkant av denne søknaden ligger mange sykmeldingsperioder og mange år på aap med utprøvinger, møter, tiltak, behandlinger. Kjenner ei som gikk 15 år på aap. Så det er ikke akkurat bare å sende søknad etter første legetime. Ingen ønsker dette. 

Anonymkode: 215dd...5ca

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, Pipaluk skrev:

Fordi man ikke kan gå på AAP forever og trenger en inntektssikring. Og en avklaring for å slippe sosialkontoret.Med ufør vil man også få noen tusenlapper mer enn AAP. Man slipper også å sende meldekort og varsle nav om hva man gjør og skal til enhver tid.

Og man kan faktisk jobbe litt med ufør også, men poenget med å få det er at man ikke kan forsørge seg selv med å jobbe. 

Ikke vær så sikker på det med de tusenlappene. Noen får mindre,andre får likt. 

Anonymkode: 215dd...5ca

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...