Gå til innhold

8 år og slår seg HELT vrang av de minste ting. Råd trengs!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 8-åring (pike) har en tendens til å slå seg skikkelig vrang om hun ikke får det akkurat slik hun liker. Hun har vært sånn siden hun var liten. Det kunne være småting som at hun ikke ville bruke sokker og skrek og gråt i timesvis for hun ville ikke. Så hadde vi er periode med truser og hun nektet og skrek. Jeg var tålmodig i starten men vil jo etter tid sprekke i vinkel og heve stemmen. Hun har meg rundt lillefingeren, det er uten tvil. Men jeg ønsker ikke å våre den som kjefter og gir straff heller. For da gråter hun bare mer. Men nok er nok, hun MÅ lære.

Jeg trenger sårt råd, hvordan takler dere barn som er introvert men blir til monstre om noe går skeis?

Det kan skje rett før vi skal gå til skolen. Om jakken sitter litt vrang så vrenger hun den av seg, hyler og blir veldig urolig. Jeg bøyer meg ned i hennes høyde, ser henne inn i øynene og forklarer med beste evne, men hun snur seg vekk og vil ikke høre.

Et par ganger har hun fått beskjed om å gå på rommet sitt med lukket dør for å roe seg ned men det hjelper heller ikke.

HJELP!

Anonymkode: 01005...3cf

• Liker 1
Skrevet

Cos-kurs :)

Men først og fremst, ikke krangle. 

Forklar, vær bestemt og ikke la deg lokke inn i krangelen. 

Og prøv å ikke eskalere det. 

JEG VIL IKKE HA PÅ LUA! 

Du må, for det er kaldt ute. 

NEI DET KLØR! 

Det går over. På med lua, så går vi. 

(hysterisk anfall i døråpningen? Ikke diskuter og ikke hev stemmen og fall inn i JO!/NEI!—fellen, ta på lua i stillhet og ta barnet i armen og led til bilen/bussen og snakk om noe annet. Rolig.)

Anonymkode: 9a3e8...6da

• Liker 5
Skrevet

Min erfaring med dette er å spare opp en god dose tålmodighet til å vise en periode at du ikke vil ha noe mer tull. La henne gjøre mest mulig selv, ikke gi henne noe valg, gi klare og tydelige beskjed og for all del ikke skift mening underveis. Hvis hun f.eks styrer med jakken sier du bare: hvis du ikke har på jakke når vi går ut blir du kald. Du kan rette på jakken istedenfor å ta den av. 

Gå ut om dere må, la henne fryse litt og kjenne på ubehaget. 

Anonymkode: 182c9...8a6

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler boka «Eksplosive barn». Jeg fikk meg noen vekkere på hvordan takle ulike situasjoner med sønnen min som hele livet hsr vært akkurat på samme måte. 

Han er nå 12 og ting har blitt myyye bedre!

• Liker 5
Skrevet

Ikke minst: Velg dine kamper med omhu! 

Å gå uten truse og sokker er jo ikke noe problem, så lenge man tar på sokker før man går ut. Jakke er ikke noe problem, la hun gå ut, så fryser hun, og da vil hun nok ha den på seg. Hun stryker jo ikke med av å gå ut uten jakke en gang eller to. La henne selv erfare hva resultatet er. 

Når hun er så stor som 8 år, så kan man også kreve at man har litt beherskelse. Hyler hun, så gå unna. Si "Dette orker jeg ikke høre på", og bare forlat rommet. Du må lære henne å forklare ting, ikke oppføre seg som en trassig treåring. 

Anonymkode: 3ffdd...223

• Liker 8
Skrevet

Her vil jeg følge med! Vi har en sånn 7-åring. Vi har enda ikke funnet løsningen, men har nå startet på PMTO-kurs gjennom kommunen, og håper vi kan lære noe der. I tillegg har vi et godt samarbeid med skolen. Så får vi se om vi får noen tips.

Vår blir hjerteknust av egen oppførsel, men klarer ikke la være... Men, det merkelige er at det stort sett er far dette går ut over, ikke meg. Så det er åpenbart et fastlåst spor vi må få henne bort fra... 

Skrevet
7 timer siden, ..... skrev:

Anbefaler boka «Eksplosive barn». Jeg fikk meg noen vekkere på hvordan takle ulike situasjoner med sønnen min som hele livet hsr vært akkurat på samme måte. 

Han er nå 12 og ting har blitt myyye bedre!

Signerer denne👆🏻👆🏻

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cos-kurs :)

Men først og fremst, ikke krangle. 

Forklar, vær bestemt og ikke la deg lokke inn i krangelen. 

Og prøv å ikke eskalere det. 

JEG VIL IKKE HA PÅ LUA! 

Du må, for det er kaldt ute. 

NEI DET KLØR! 

Det går over. På med lua, så går vi. 

(hysterisk anfall i døråpningen? Ikke diskuter og ikke hev stemmen og fall inn i JO!/NEI!—fellen, ta på lua i stillhet og ta barnet i armen og led til bilen/bussen og snakk om noe annet. Rolig.)

Anonymkode: 9a3e8...6da

Det er utrolig vanskelig å stoppe et eksplosivt barn når det allerede har eksplodert. Hos oss er det sånn at med meg er det forsinkelsestid på eksplosjonen, så jeg rekker å avlede. Far derimot, får eksplosjonen som førstereaksjon. Og når hun har eksplodert, virker hun ikke, på en måte. Hun hører ikke, ser ikke, og uansett hvor rolig vi responderer på hennes raserianfall, nytter det ikke. Nesten som om hun blir provosert av tålmodigheten vi viser...

Slike barn må håndteres på en litt annen måte enn andre barn, tror jeg (iallefall hos oss), nettopp fordi en eksplosjon hos mitt barn er annerledes enn eksplosjonene jeg har opplevd hos mine andre to. Med dem, har det nyttet å forklare hvorfor slik og sånn. Med 7-åringen mister hun alt av ferdigheter når eksplosjonen er et faktum. 

• Liker 4
Skrevet

Hva med å forsøke belønningsmetoden? 

Anonymkode: 62442...d60

Skrevet
6 timer siden, Raven Emerald skrev:

Det er utrolig vanskelig å stoppe et eksplosivt barn når det allerede har eksplodert. Hos oss er det sånn at med meg er det forsinkelsestid på eksplosjonen, så jeg rekker å avlede. Far derimot, får eksplosjonen som førstereaksjon. Og når hun har eksplodert, virker hun ikke, på en måte. Hun hører ikke, ser ikke, og uansett hvor rolig vi responderer på hennes raserianfall, nytter det ikke. Nesten som om hun blir provosert av tålmodigheten vi viser...

Slike barn må håndteres på en litt annen måte enn andre barn, tror jeg (iallefall hos oss), nettopp fordi en eksplosjon hos mitt barn er annerledes enn eksplosjonene jeg har opplevd hos mine andre to. Med dem, har det nyttet å forklare hvorfor slik og sånn. Med 7-åringen mister hun alt av ferdigheter når eksplosjonen er et faktum. 

Eksplosive barn må håndteres på en annen måte, ja. Når sønnen min eksploderer så er det akkurat som at han glemmer alt han vet og har lært om hva som er rett og galt. Men når eksplosjonen er over og han har roet seg ned, så vet han meget godt at han har gjort dumme ting som ikke var greit, men han klarer ikke å kontrollere seg der og da. 

Det gjelder å finne teknikker på hvordan håndtere ulike situasjoner før de eskalerer, og boka gir mange gode tips. 

Eksempelvis drar man ikke et eksplosivt barn inn i en situasjon som barnet forsøker å komme seg unna. Da lar man barnet gå og snakker med barnet etterpå selv om barnet har oppført seg helt irrasjonelt. 

• Liker 2
Skrevet

Disse eksplosjonene (min kan også være sånn), kan for uinvidde best sammenlignes med bluescreen på pc'en. Det eneste som hjelper da, er reboot - altså å starte på nytt og bruke den tiden det tar. 

Hadde en voksen begått drap i den sinnstilstanden, hadde vedkommende blitt ansett utilregnelig i gjerningsøyeblikket og idømt tvunget psykisk helsevern. Så langt ute er vesla mi. Dog, det går bedre og bedre etter hvert som jeg har funnet nøklene som funker på henne. 

Anonymkode: 81b90...fce

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, Raven Emerald skrev:

Signerer på cos-kurs. For oss reddet det forholdet mellom meg og yngste sønn. Når jeg fulgte det jeg lærte der ble det ikke så mange eksplosjoner, og når de skjedde taklet jeg det langt klokere. 

Vi kom ut av en nagativ spiral, og nå er det å ha en vrang gutt som hylte og skrek når ting ikke gikk hans vei helt historie. 

Anonymkode: b7aad...d8e

• Liker 1
Skrevet

Snakk med henne i fredstid om hvorfor hun blir sint i sånne situasjoner og hva som hjelper henne for at hun skal finne roen igjen. Handler det oftest om klær, kan hun finne frem klær hun liker å bruke kvelden før. Så kan det være lurt å snakke om hva som er ok oppførsel når man er sint og hva som ikke er ok. Straff for å være sint er ikke bra, men konsekvenser for dårlig oppførsel er noe annet. Disse konsekvensene bør dere tenke gjennom på forhånd og informere henne om i fredstid. 

Anonymkode: 40388...4f9

• Liker 1
Skrevet
På 27.12.2018 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Min 8-åring (pike) har en tendens til å slå seg skikkelig vrang om hun ikke får det akkurat slik hun liker. Hun har vært sånn siden hun var liten. Det kunne være småting som at hun ikke ville bruke sokker og skrek og gråt i timesvis for hun ville ikke. Så hadde vi er periode med truser og hun nektet og skrek. Jeg var tålmodig i starten men vil jo etter tid sprekke i vinkel og heve stemmen. Hun har meg rundt lillefingeren, det er uten tvil. Men jeg ønsker ikke å våre den som kjefter og gir straff heller. For da gråter hun bare mer. Men nok er nok, hun MÅ lære.

Jeg trenger sårt råd, hvordan takler dere barn som er introvert men blir til monstre om noe går skeis?

Det kan skje rett før vi skal gå til skolen. Om jakken sitter litt vrang så vrenger hun den av seg, hyler og blir veldig urolig. Jeg bøyer meg ned i hennes høyde, ser henne inn i øynene og forklarer med beste evne, men hun snur seg vekk og vil ikke høre.

Et par ganger har hun fått beskjed om å gå på rommet sitt med lukket dør for å roe seg ned men det hjelper heller ikke.

HJELP!

Anonymkode: 01005...3cf

Jeg bet meg merke til et par ting, som jeg har uthevet. Har hun alltid vært slik når det gjelder klær? Var hun slik i barnehagen også? 

Skjer det at hun oppfører seg likedan når det gjelder feks temperaturer (mat, drikke) eller konsistensen på ting? 

Blir hun fortvilet over seg selv etterpå disse tingene har hendt?

Mange ting som minner meg om min jente, på snart syv år. Hun har ADHD, og i følge BUP, enkelte autistiske trekk (ikke nok til diagnose). 

Anonymkode: 8bce1...725

Skrevet

Snakk med henne om hva dere skal gjøre, hva man må ha på, hva alternativer kan være og hvordan hennes følelser omkring påkledningen er, når hun ikke har utbrudd, slik at dere kan legge en strategi sammen. Dette hjelper henne også å forberede seg på hva hun skal gjøre når jakken f.eks blir litt « feil» . 

Feks: Jeg ser at du av og til blir litt frustrert når jakken kommer litt feil på, hvordan kan vi gjøre for at dette skal bli bedre? Kan du f.eks passe på å rette ut ermene ordentlig på forhånd, sånn at du slipper disse dumme følelsene? 

Å tæsje med illsinte barn eller voksne, er sjeldent spesielt produktivt, selv om det iblant må til. 

Forbered deg på at det sikkert må 100 utbrudd til, slik at dere får øvd nok. 

• Liker 1
Skrevet

Forteller dere henne hvorfor hun må gjøre de ulike tingene? F.eks hvorfor man må ha på sokker i sko? Jeg har testet det i voksen alder: det minste problemet var at det ble kaldt. Man får gnagsår av en annen verden på kort tid. En dag uten sokker, skulle være en god mulighet til at sokkevisdommen sitter for livet..😄 

Anonymkode: 69b5f...d00

Skrevet

velg 2 par sokker og spør henne hvilken av de hun har lyst å ha.  Hvis ikke hun vil ha, la henne gå ut uten sokker og ikke la henne få de på når hun blir kald. Da sier du kanskje du høre på mamma/pappa neste gang og velger sokkene før du går ut.  Men her brukte vi mer "velg en av de 2 ting jeg har her" type og det fungert mye bedre.  

Anonymkode: bbb91...4c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...