Gå til innhold

Hvorfor kreves det ikke utdannelse/ eller noe form for kvalifiseringsbevis for å jobbe på eldrehjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med nav, og jeg spurte om de kunne tvinge meg ut i hvilket som helst arbeid. Vet man ikke kan være kresen, men enkelte ting passer man bare ikke til. Service og renhold kan gå bra for meg, men jeg har vært utplassert på eldrehjem før og omsorgsarbeid er ikke noe som passer meg, overhode. begynner jeg med noe slik kommer jeg til å få klager. jeg skjønner ikke hvor "brutal" jeg skal kunne være, å skjønne når noen evt har det vondt. Er under utredning for diagnose så det er sagt. Men jeg synes det er så rart, at liksom hvilken som helst kan få jobb på en slik plass? man skal jo jobbe med mennesker! 

Anonymkode: 84edc...c6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En trenger ikke være utdannet for og yte omsorg for folk på sykehjem. Men personlige egenskaper bør en ha. Er egentlig katastrofe at de kan tvinge hvemsomhelst på eldre og syke mennesker

• Liker 11
Skrevet

De sparer penger på å ha ufaglærte ansatt. Billigere. Jævlig Mot de ansatte og også Mot pasientene.

Anonymkode: 76f8c...d6f

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med deg. Dette er mennesker i en sårbar situasjon, og de burde ikke bli pleiet av noen som ikke klarer å gi riktig omsorg. Og det sier jeg som en som absolutt ikke klarer å gi den type omsorg og pleie, jeg hadde vært skikkelig dårlig til det. Likevel er det alltid det tipset man får når man er arbeidsledig, kom deg inn i helsesektoren, som om hvem som helst kan gjøre det på en god måte. Det er skremmende å tenke på.

Skrevet

Jeg passer heller ikke til omsorgsarbeid som også innebære fysisk jobb. Jeg duger bare ikke til det. Så jeg skjønner heller ikke at du kan sette hvem som helst i en jobb hvor en skal ta best mulig vare på eldre. Sier litt om hvor nedprioritert eldre blir. Skammelig. 

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, INGNTNG skrev:

Jeg er enig med deg. Dette er mennesker i en sårbar situasjon, og de burde ikke bli pleiet av noen som ikke klarer å gi riktig omsorg. Og det sier jeg som en som absolutt ikke klarer å gi den type omsorg og pleie, jeg hadde vært skikkelig dårlig til det. Likevel er det alltid det tipset man får når man er arbeidsledig, kom deg inn i helsesektoren, som om hvem som helst kan gjøre det på en god måte. Det er skremmende å tenke på.

ja det er dette jeg synes er rart. Enkelte jobber krever virkelig utdannelse og det er et nåløye å komme gjennom. Mens andre ting blir du nærmest tvunget ut i.... :S og det er kjempe rart at en slik jobb er noe man kan tvinges til. er det fordi det er veldig få som vil ha jobben eller hva? 

• Liker 1
Skrevet
25 minutter siden, Kontormus skrev:

En trenger ikke være utdannet for og yte omsorg for folk på sykehjem. Men personlige egenskaper bør en ha. Er egentlig katastrofe at de kan tvinge hvemsomhelst på eldre og syke mennesker

Pipa hadde nok fått en annen lyd dersom det var de selv som satt der og skulle stelles av en uegnet ansatt som NAV hadde tvunget inn i jobben. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg bor i en stor by med massevis av sykepleiestudenter, så her får man i alle fall ikke jobb på eldresenter som ufaglært :) 

Anonymkode: deb72...cdb

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor i en stor by med massevis av sykepleiestudenter, så her får man i alle fall ikke jobb på eldresenter som ufaglært :) 

Anonymkode: deb72...cdb

Det er jo kjempeflott, men langt fra realiteten mange andre steder...

Anonymkode: e8793...d38

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, Thyra skrev:

Pipa hadde nok fått en annen lyd dersom det var de selv som satt der og skulle stelles av en uegnet ansatt som NAV hadde tvunget inn i jobben. 

Jeg håper at dette ikke forekommer så ofte. Sykehjemmene trenger ikke si ja til dette hvis det ikke fungerer. Men at noen får dårlige opplevelser fordi de har presset noen til å gjøre ting de ikke har noen forutsetning for og klare - ja, helt sikkert!

• Liker 2
Skrevet

Les artikkelen jeg la her og kommenter den noen ?

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les artikkelen jeg la her og kommenter den noen ?

Jeg har lest den, og innholdet er kjent for meg. Private aktører driver mere effektivt og lønner dårligere enn det offentlige (kommunalt)

• Liker 1
Skrevet

Grunnen er vel ofte at sykehjem er desperate etter arbeidskraft, og derfor får mange lett jobb, uten noensomhelst utdannelse eller erfaring. Slik er det i hvertfall her jeg jobber.

Anonymkode: 2bff0...a56

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakket med nav, og jeg spurte om de kunne tvinge meg ut i hvilket som helst arbeid. Vet man ikke kan være kresen, men enkelte ting passer man bare ikke til. Service og renhold kan gå bra for meg, men jeg har vært utplassert på eldrehjem før og omsorgsarbeid er ikke noe som passer meg, overhode. begynner jeg med noe slik kommer jeg til å få klager. jeg skjønner ikke hvor "brutal" jeg skal kunne være, å skjønne når noen evt har det vondt. Er under utredning for diagnose så det er sagt. Men jeg synes det er så rart, at liksom hvilken som helst kan få jobb på en slik plass? man skal jo jobbe med mennesker! 

Nå er trenden blitt slik at de fleste som kommer på sykehjem i dag er ikke det som var  gårsdagens sykehjemspasienter. De pasientene som kommer til sykehjem i dag er de som blir raskere enn før skrevet ut fra sykehus og er veldig syke. Det gjør noe med hva slags kompetansenivå man må ha for å jobbe på et sykehjem i dag. Det betyr at mange sykehjem krever at du må være minimum student på helsefaglig høyere utdanning for å få jobb på sykehjem (men det varierer også selvfølgelig fra kommune til kommune fordi noen kommuner satser mer enn andre på å ha høy faglig kvalitet på helsetjenestene sine). Hvis du lurer på om jeg snakker sant er det bare å se på  jobbsøk  hos finn.no under sykepleierstillinger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...