Gå til innhold

Uføretrygd og samboer - når skal man si ifra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ung ufør og kjæresten min har nylig flyttet inn hos meg. Han har ikke endret adresse enda. Han har heller ikke fast jobb. 

Jeg regner med at jeg bør si ifra alikevel om at han bor her siden vi deler på utgifter? Har det noe å si at adressen ikke er lik som min? Vil jeg få mindre selv om han evt er uten jobb en periode og ikke kan bidra? 

Anonymkode: acd72...e96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du må si ifra med en gang du får samboer.

Det har vært tilfeller der folk har blitt dømt for å svindle nsv på den måten å ikke oppgi det før så det er ikke anbefalt.

Anonymkode: 827d1...5ae

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ung ufør og kjæresten min har nylig flyttet inn hos meg. Han har ikke endret adresse enda. Han har heller ikke fast jobb. 

Jeg regner med at jeg bør si ifra alikevel om at han bor her siden vi deler på utgifter? Har det noe å si at adressen ikke er lik som min? Vil jeg få mindre selv om han evt er uten jobb en periode og ikke kan bidra? 

Anonymkode: acd72...e96

Faktisk bosted er avgjørende og du plikter å informere NAV straks han har flyttet inn. At samboeren din er uten inntekt, er uten betydning. Du får uansett samboersats.

Anonymkode: b3609...40d

• Liker 5
Skrevet

Ikke med en gang, når dere har bodd sammen 12 mnd

Anonymkode: 7a2e0...069

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Faktisk bosted er avgjørende og du plikter å informere NAV straks han har flyttet inn. At samboeren din er uten inntekt, er uten betydning. Du får uansett samboersats.

Anonymkode: b3609...40d

Er det forskjell på trygden om man er singel eller samboer? Hvor mye utgjør dette pr. Mnd? Dette viste jeg ikke

Anonymkode: 0c17d...312

Skrevet

Hvorfor er han ikke i jobb?

Anonymkode: 8761d...59a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er han ikke i jobb?

Anonymkode: 8761d...59a

Skal vi se, where to begin? Han kan jo være hardtrammet med en fysisk eller psykisk sykdom som gjør det svært vanskelig - om ikke umulig - å jobbe. Ellers så kan han ha hatt elendige foreldre som aldri skulle satt barn til verden fordi de forstår ikke at ved å gjøre det, så må de også ruste barna alt de kan og la barna bli den beste versjonen av seg selv slik at verden går i en positiv retning både mtp helse og arbeid. Men neida, for all del - psyk ned barna og knekk de i tusen biter forså å kjefte de huden fulle fordi de ikke turte å gå på skolen lenger på grunn av mobbing både i hjemmet og på skolen. Enormt mange uføre med fysiske og psykiske sykdommer som følge av omsorgssvikt under oppveksten som har satt sine brennmerker, hvor ønsket om et «normalt» liv er så ubeskrivelig sterk. 

Kanskje ikke dette er grunnen hans, men jeg måtte bare ha en utblåsning. Har et helt villt sinne mot nettopp denne setningen jeg nå siterte.

Anonymkode: 821ee...a11

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal vi se, where to begin? Han kan jo være hardtrammet med en fysisk eller psykisk sykdom som gjør det svært vanskelig - om ikke umulig - å jobbe. Ellers så kan han ha hatt elendige foreldre som aldri skulle satt barn til verden fordi de forstår ikke at ved å gjøre det, så må de også ruste barna alt de kan og la barna bli den beste versjonen av seg selv slik at verden går i en positiv retning både mtp helse og arbeid. Men neida, for all del - psyk ned barna og knekk de i tusen biter forså å kjefte de huden fulle fordi de ikke turte å gå på skolen lenger på grunn av mobbing både i hjemmet og på skolen. Enormt mange uføre med fysiske og psykiske sykdommer som følge av omsorgssvikt under oppveksten som har satt sine brennmerker, hvor ønsket om et «normalt» liv er så ubeskrivelig sterk. 

Kanskje ikke dette er grunnen hans, men jeg måtte bare ha en utblåsning. Har et helt villt sinne mot nettopp denne setningen jeg nå siterte.

😂😂😂😂 God jul. 

Det kan være relevant om han også er ufør, arbeidsledig eller student. Synd at du ikke har kapasitet til å forstå det. 

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det forskjell på trygden om man er singel eller samboer? Hvor mye utgjør dette pr. Mnd? Dette viste jeg ikke

Anonymkode: 0c17d...312

Ja, man får mindre penger ved samboerforhold/ekteskap, https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/beregning-av-uføretrygd

TS, se her https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Relatert+informasjon/du-har-plikt-til-å-gi-nav-riktige-opplysninger

Anonymkode: 54543...8dc

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke med en gang, når dere har bodd sammen 12 mnd

Hvor har du 12 mnd fra? 

Anonymkode: b99c2...035

Skrevet

Det er som noen sier over her, det er først etter 12 måneder du få mindre. Om du har minstesatsen. Har du ikke det har det ikke noe å si for uføretrygden din. Husk at dere har krav på diverse stønader når han ikke har inntekt. Eller han da. 

Anonymkode: 7a63e...88c

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wow 😳

Dette paret høres ikke ut som noe dream-team, ihvertfall ikke om han også er trygdet og på vei mot uføretrygd. Dette parret må for guds skyld ikke få barn da vi vet at trygdede avler trygdede. Uførhet og vondt i viljen går i arv, og barn av sånne får opplæring fra de er små til hvordan man snor seg i trygdesystemet.

Anonymkode: 49da7...bf1

• Liker 4
Skrevet

Man skal uansett melde fra med en gang. 

Skrevet
9 minutter siden, FrodeF skrev:

😂😂😂😂 God jul. 

Det kan være relevant om han også er ufør, arbeidsledig eller student. Synd at du ikke har kapasitet til å forstå det. 

And a happy New Year!

Kall meg kapasitetimassevis.

• Liker 2
Skrevet

Det er vel kun hvis ts får minstesatsen dette er relevant.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Wow 😳

Dette paret høres ikke ut som noe dream-team, ihvertfall ikke om han også er trygdet og på vei mot uføretrygd. Dette parret må for guds skyld ikke få barn da vi vet at trygdede avler trygdede. Uførhet og vondt i viljen går i arv, og barn av sånne får opplæring fra de er små til hvordan man snor seg i trygdesystemet.

Anonymkode: 49da7...bf1

Leste du, eller hadde du bare mye gørr du måtte få ut fordi partneren din ikke ga deg fet du ønsket til jul? 

Anonymkode: 8472f...910

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, cerruti skrev:

Og ung ufør. Eneste gang det ikke er relevant er hvis ts sin uføretrygd er beregnet etter opptjent penger tidligere.

Skrevet
1 minutt siden, cerruti skrev:

Ung ufør er alltid minstesats. Derav «ung» :) 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ung ufør er alltid minstesats. Derav «ung» :) 

Nei..... minste sats er ufør UTEN ung ufør tillegget. 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei..... minste sats er ufør UTEN ung ufør tillegget. 

Man har ikke egen opptjening på ung ufør. Man får dette «tillegget» fordi man ikke har kunnet tjene opp egen beregning. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...