Gå til innhold

Alternative eksamensformer ved universitetet - noen som har fått det innvilget? Hvilke eksamensformer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har fått innvilget alternative eksamensformer ved universiteter i Norge? I så fall på hvilket grunnlag og hvilke eksamensformer har dere byttet fra og til? Lager de en annen eksamensoppgave til de alternative eksamensformene?

Jeg har fatigue og sliter maks med skoleeksamener over x antall timer uten hjelpemidler. Slike eksamener måler jo i realiteten bare puggekapasiteten til studentene; ikke egentlige ferdigheter og kunnskaper i faget. På alle andre eksamensformer, som semesteroppgave, mappevurdering, hjemmeeksamen osv hvor jeg kan styre arbeidsinnsatsen selv, gjør jeg det veldig bra. Jeg lurer derfor på om jeg skal søke om x antall dagers hjemmeeksamen i de fagene hvor det er skoleeksamen uten hjelpemidler. Jeg gjør mye heller en større og mer omfattende case-drøftingsoppgave enn de andre enn å sitte i et eksamenslokale og være utslitt og utvasket etter halve eksamenstiden og knapt huske hva jeg heter og hvor jeg bor. 

Anonymkode: 5c8e7...bc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slike eksamener måler jo i realiteten bare puggekapasiteten til studentene; ikke egentlige ferdigheter og kunnskaper i faget.

Dette stemmer jo overhodet ikke. Vet ikke helt om du har misforstått noe vesentlig ved denne eksamensformen eller om du bare prøver å få deg selv til å føle deg bedre ved at du ikke mestrer det. 

Anonymkode: cf8c0...e89

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer jo overhodet ikke. Vet ikke helt om du har misforstått noe vesentlig ved denne eksamensformen eller om du bare prøver å få deg selv til å føle deg bedre ved at du ikke mestrer det. 

Greit nok at du oppfatter det på den måten, men et svar på spørsmålet mitt var det i alle fall ikke. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er relativt godt kjent i akademiske kretser at nåværende eksamensform på ingen måte er ideell i forhold til verken læringsutbytte eller fremvisning av kandidatens ferdigheter. Hjemmeeksamen er slik sett mye bedre, men det koster mer å gjennomføre i form av ressurser og planlegging. 

Anonymkode: f81fe...29f

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er relativt godt kjent i akademiske kretser at nåværende eksamensform på ingen måte er ideell i forhold til verken læringsutbytte eller fremvisning av kandidatens ferdigheter. Hjemmeeksamen er slik sett mye bedre, men det koster mer å gjennomføre i form av ressurser og planlegging. 

Anonymkode: f81fe...29f

Hvilke «akademiske» kretser er dette? Greit å kanskje vise til én kilde på hvorfor det er dårligere med skoleeksamen enn hjemmeeksamen. 

Skrevet

Har det likt. Sliter også med utmattelse, og tentamen og eksamen fra videregående gjorde meg så utslitt at jeg slet med synet i etterkant, hørselshallusinerte og var så tappet at jeg kunne gråte eller spy. 

På universitetet har vi bare hatt hjemmeeksamen til nå, og muntlig. Men vi skal ha skriftlig til våren, og jeg gruer meg. 

Anonymkode: bb43b...b6d

• Liker 1
Skrevet

Hjemmeeksamen og da spesielt gruppeeksamen er bare en unnskyldning for å få ned kostnadene til skolen.

Jeg personlig syns skoleeksamen er en nydelig disiplin. Det viser hva du faktisk kan, og ikke bare hva du kan surfe på når du har hele verden som hjelpemiddel.

Alltid gøy å studere karakterfordelingen ved hjemmeeksamen og se hvordan det gikk på skoleeksamen i samme fag. Alle har rykket ned, og de få som holdt seg på A (som foreøvrig er den eneste karakteren man kan skryte av) fortjener det.

Anonymkode: 0a89b...502

Skrevet

Ja ja, alt denne tråden har lært meg til nå er at man må være forsiktig med hva en skriver i hovedinnlegget for at ting ikke skal spore av. 

Det jeg spør etter er:
1. Er det noen her som har fått innvilget alternativ eksamensform?
2. På hvilket grunnlag?
3. Fra hvilken eksamensform - til hvilken eksamensform?

Grunnen til at jeg nevnte fatigue er at det er lett å tenke at alternative eksamensformer nesten utelukkende er å arrangere muntlig eksamen for dyslektikere. 

Med fare for å avspore enda mer: jeg nevner i hovedinnlegget at jeg har fatigue. Dette har jeg ikke hatt bestandig. Jeg fikk det som senskade etter annen sykdom og kommer til å ha det livet ut. Jeg studerer for å kvalifisere meg til et yrke jeg kan mestre. Jeg har en mastergrad fra før, har vært gjennom en svært stor mengde skriftlige skoleeksamener med få/ingen hjelpemidler før jeg ble syk og fikk fatigue. Disse eksamenene har jeg gode resultater fra.

Jeg har altså fått en diagnose og da kan ulike tilrettelegginger være noe man har rett til. Til nå har jeg prøvd å spille helt, late som ingen ting og klare meg uten tilrettelegging, men når jeg ser at personer med tilsynelatende langt høyere funksjonsnivå enn jeg får innvilget ulike tilrettelegginger tenker jeg at det er verdt å prøve. Å sette seg på sin høye hest og si at jeg sutrer fordi det er en eksamensform jeg ikke mestrer blir dermed omtrent like irrelevant som å rakke ned på en blind person som ikke klarer å lese en tradisjonell bok, eller en døv som ikke kan lytte seg fram til om et musikkstykke går i dur eller moll. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg slapp å ha skriftlig skoleeksamen og hadde muntlig istedenfor. Jeg tviler på at du får byttet skoleeksamen mot hjemmeeksamen. Det blir rett og slett for skjevdelt i forhold til de andre studentene. Men du kan nok søke om å få ta den muntlig evt på enerom 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan legge til at jeg spurte om å få ta hjemmeeksamen isteden, men det fikk jeg beskjed om at ingen fikk. I hvert fall ikke der jeg studerte, men andre universitet kan ha andre regler. De begrunnet det med at du ikke kan sammenligne eksamen med og uten hjelpemidler, men jeg fant muntlig eksamen mye lettere å mestre. Da var det bare meg og sensorene og jeg slapp presset med å sitte blant hundre andre. Jeg fikk samme spørsmål som resten av kullet. Jeg hadde muntlig samtidig som de hadde skriftlig. De må være sikker på at alle blir testet på likt grunnlag. Men ut ifra det du beskriver tror jeg muntlig kan være lettere for deg. 

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar, @altflyter! Jeg tror også at muntlig kan være bedre enn skriftlig for meg. Den enkleste tilretteleggingen, som jeg vet at er ganske enkelt å få innvilget, er for øvrig å få sitte på skjermet plass, slik at man ikke sitter sammen med sånn ca 200 andre. 

Når jeg tenker på hjemmeeksamen, ville jeg selvsagt ikke regnet med å få samme oppgave som på en skoleeksamen, men en langt større oppgave hvor vurderingskriteriene også måtte vært annerledes, og hvor det legges vekt på faglig modenhet, selvstendig refleksjon og drøfting og ikke faktagjengivelse. 

• Liker 1
Skrevet

Problemet er ikke at man har skoleeksamen, men at man har forskjellige eksamensformer som gir forskjellige resultater. Det er jo en kjensgjerning at hjemmeeksamen/prosjektoppgaver/innleveringer ofte gir en veldig topptung karakterfordeling. Det samme ser man på master og bacheloroppgaver. 

Anonymkode: 31490...bcf

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar, @altflyter! Jeg tror også at muntlig kan være bedre enn skriftlig for meg. Den enkleste tilretteleggingen, som jeg vet at er ganske enkelt å få innvilget, er for øvrig å få sitte på skjermet plass, slik at man ikke sitter sammen med sånn ca 200 andre. 

Når jeg tenker på hjemmeeksamen, ville jeg selvsagt ikke regnet med å få samme oppgave som på en skoleeksamen, men en langt større oppgave hvor vurderingskriteriene også måtte vært annerledes, og hvor det legges vekt på faglig modenhet, selvstendig refleksjon og drøfting og ikke faktagjengivelse. 

Jeg ser den, men problemet er at enn så lenge, så er skoleeksamen/muntlig eksamen den eneste måten man kan være sikker på at det er studentens eget arbeid. I teorien kan man få andre til å skrive en hjemmeeksamen for seg og kanskje komme igjennom et helt studium uten å faktisk ha fagkunnskapen... Men jeg syntes som sagt at muntlig eksamen var en veldig fin opplevelse og jeg slapp sure miner fra medstudenter siden vi faktisk hadde hatt samme eksamen med samme krav... Bare at jeg fikk ta den muntlig 😊

Hvis det kan hjelpe deg å ta den på enerom er min erfaring at de er veldig hyggelige på å legge til rette for det, men husk å si ifra i god tid! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også utmattelse og for noen år siden fikk jeg innvilget eget rom med seng til å hvile meg i, bruk av data og en halvtime ekstra på eksamen. Trengte legeerklæring for å få det. Ikke mulig på mitt studie å få hjemmeeksamen som erstatning for skoleeksamen. 

Anonymkode: 6d80a...aa0

Skrevet

Jeg har hatt eget rom, ekstra tid, og samt fast lesesalplass på studieplassen (kontor med kun 2 plasser) for at det var mest ro i studietiden. Leverte en legerklæring et par ganger i løpet av studietiden, dvs den første var utfyldene hvor legen forklarte hvorfor, de andre bare henviste til den første og bekreftet at ting ikke har endret seg.  Jeg fikk det pga migrene som lett lar seg trigge av støy i eksamenslokaler og stress.  Alternative former kan være muntlig-skriftlig eksamen (men dette bør man ha god grunn for), det som er mest vanlig i slike tilfeller er eget rom, og tilgang til et sted man kan slappe av i løpet av eksamen. Tilrettelegging under eksamen er veldig strengt regulert, da det skal tilpasses slik at man skal kunne vise samme kunnskaper som andre, men ikke ha noen fordeler av tilretteleggingen.  

Anonymkode: 7ade1...806

Skrevet

''Hei, jeg ser ikke poenget med skoleeksamen og liker det ikke, kan jeg få en annen eksamensform?'' Yeye.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

''Hei, jeg ser ikke poenget med skoleeksamen og liker det ikke, kan jeg få en annen eksamensform?'' Yeye.

Du er ikke så veldig god til å lese du, er du vel? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...