Gå til innhold

Holde roen under legging

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere for å holde roen under legging? Jeg er så sinnsykt lei av dette tullet på kvelden som foregår i timevis, 3 åringen løper ut av senga hele tiden og ler i 3 timer. Jeg klikker til slutt og da blir det både kjefting å roping. Får aldri slappet av lenger! Hjelp!! Føler vi har prøvd alt

Anonymkode: cbdc9...ec4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje la han/ henne være litt lengre oppe nå i ferien? Kanskje ikke det beste rådet, men hvis leggingen tar rundt 3 timer..

Anonymkode: 4cc6c...c36

Skrevet (endret)

Da er kanskje ikke barnet klar til å ha seng det kan komme seg ut av? Evnt ikke klar til å legge seg alene?

Hvor lenge har det vært slik?

Vet mange ikke er enig med meg, men jeg ville lagt meg sammen med barnet. Da tar det kanskje 30 min istedenfor 3 timer...

Mye hyggeligere for både foreldre og barn.

Det er dagens hyggeligste stund jeg har med mini. Lese, synge og småprat om dagen, og deretter sovner hun på armen. Hun er trygg og kan sovne alene også, men i en travel hverdag setter vi pris på denne fine avslutningen på dagen. I tillegg får vi voksne godt med egentid etterpå imot med at legging går ganske fort.

Endret av Semydfe
  • Liker 5
Skrevet

Jeg bruker mobilen. 😛

Vi leser, synger, slår av lyset og når lyset slås av, sitter jeg 5-25 minutter på gulvet ved fotenden med lavest lys på mobilen og ser Netflix med tekst og lyden av. Og sier hysj, legg deg ned. Siden jeg er kjedelig, og siden jeg er der, er det ikke så mye tull med ut av senga osv. Men jeg sitter langt nok unna til at jeg ikke sees så godt og ikke kan stryke på. 

Anonymkode: 05b13...d65

• Liker 7
Skrevet

Forteller eventyr, stryker på ryggen, setter på lydbok og går inn og ut ved behov. 

Anonymkode: ae088...8c2

Skrevet

Kan det være at han er overtrøtt når han legges? Vi hadde samme problem med vår da hun var rundt den alderen. Vi løste det med å legge henne tidligere (av og til er det bare 10 minutter som skiller trøtt fra overtrøtt). I starten var vi overbeviste om at hun rett og slett ikke var klar for å legges, men det var altså det motsatte. 

Anonymkode: 34332...cba

• Liker 1
Skrevet

Legg tidligere.  Klar avtale. Her funket det aldri å lese på sengekanten, for han ble mer opphauset av det, så lesing og synging måtte gjøres før leggetid. Så vi hadde det som en rolig stund i sofaen, (uten tv/mobil og forstyrrende ting) før tannpuss og legging. 

Ellers så funket og funker det med belønning her. Vi sier aldri at han mister ting eller noe sånt om han  tuller, men omvendt. Og det funker gull her. Han vet at om han legger seg greit, så leser vi dagen etterpå, han får ipadtid etc.. 

Anonymkode: 3cbb1...992

Gjest BearMama
Skrevet

Fjerner alt gøy og leker. Stenger døren og setter meg på gulvet med Netflix og ignorer ungen. Han blir fort drittlei for det er ikke noe å gjøre og han får null oppmerksomhet.

Gikk ikke mange dagene før han innså at det faktisk er kjekkere å bare legge seg 😅

Skrevet
23 timer siden, Semydfe skrev:

Da er kanskje ikke barnet klar til å ha seng det kan komme seg ut av? Evnt ikke klar til å legge seg alene?

Hvor lenge har det vært slik?

Vet mange ikke er enig med meg, men jeg ville lagt meg sammen med barnet. Da tar det kanskje 30 min istedenfor 3 timer...

Mye hyggeligere for både foreldre og barn.

Det er dagens hyggeligste stund jeg har med mini. Lese, synge og småprat om dagen, og deretter sovner hun på armen. Hun er trygg og kan sovne alene også, men i en travel hverdag setter vi pris på denne fine avslutningen på dagen. I tillegg får vi voksne godt med egentid etterpå imot med at legging går ganske fort.

Han har sovet i denne senga i 1 år og har gått helt fint til nå :) vi har prøvd å legge oss med han, men senga er liten, og han bare peller oss i øynene osv.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har sovet i denne senga i 1 år og har gått helt fint til nå :) vi har prøvd å legge oss med han, men senga er liten, og han bare peller oss i øynene osv.

Må flire litt av dette. Men er jo en kjempe pyton greie. Sover han fremdeles om dagen?

Vi har en 3åring og vår leggerutine er et par sanger på sengekanten også har han en nattlampe som spiller musikk og lyser figurer i taket og han kommer aldri ut. Vi har aldri hatt problemer med å legge han, men så igjen sovner han ganske fort. Hadde han ikke vært trøtt nok kan jeg se for meg at det hadde vært kaos. Er derfor jeg tenker at kanskje er gutten deres enten ikke trøtt nok eller overtrøtt?

Anonymkode: 43dd5...c65

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går over etter en periode. De er tørste, vil ha vann, må på do, er sultne igjen. Sa aldri nei til noe, bortsett fra at nå er det nok, når har du drukket og spist, men klarte å bevare roen fordi jeg visste det kun var for en periode. De tøyer grenser, og liker å bli sett. Syntes det var litt komisk, men klart det også kan være slitsomt hvis man selv er trett.

• Liker 1
Skrevet
På 28.12.2018 den 19.36, AnonymBruker skrev:

Må flire litt av dette. Men er jo en kjempe pyton greie. Sover han fremdeles om dagen?

Vi har en 3åring og vår leggerutine er et par sanger på sengekanten også har han en nattlampe som spiller musikk og lyser figurer i taket og han kommer aldri ut. Vi har aldri hatt problemer med å legge han, men så igjen sovner han ganske fort. Hadde han ikke vært trøtt nok kan jeg se for meg at det hadde vært kaos. Er derfor jeg tenker at kanskje er gutten deres enten ikke trøtt nok eller overtrøtt?

Anonymkode: 43dd5...c65

Sover ikke om dagen! De dagene han sovner i feks bil blir legginga verre 😂 

prøvde nå i kveld å lese til han, synge, overse osv. Ender med at han hopper i senga, skal bare ditt og skal bare datt, står på alle 4 med rumpa i været å synger baby shark, roper «snipp snapp snute så var eventyret ute» osv... hahah. Litt komisk men jææævla irriterende og! Nå har samboeren tatt over 😂 han legger han bedre enn meg nå, tror mini vet godt at han kan terge meg og jeg blir sur

• Liker 1
Skrevet

Føre han tilbake til sengen hver gang han går ut. Første kveld var jeg inne over 50 ganger. Andre dagen 14 og tredje dag var det bare et par ganger:)

Anonymkode: 1223a...da3

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville vært forsiktig med å legge seg sammen med ungen, i alle fall hver kveld. Ene mammaen i storfamilien vår (samlet i julen) legger seg fremdeles sammen med 9-åringen, fordi hen nekter å legge seg ellers. 

De beste rådene tror jeg er en litt tidligere leggetid og en gradvis nedroing før man går til sengs. Mange barn får plutselig beskjed om at nå er det i seng. Barnet er opptatt med noe annet og ikke forberedt, eller det er oppøst og absolutt ikke i sovemodus. Lag litt nye rutiner fra kveldsmat og utover. Av med tv og andre skjermer som stimulerer hjernen. Kanskje rolig musikk eller en lesestund.

Anonymkode: d4442...47d

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sover ikke om dagen! De dagene han sovner i feks bil blir legginga verre 😂 

prøvde nå i kveld å lese til han, synge, overse osv. Ender med at han hopper i senga, skal bare ditt og skal bare datt, står på alle 4 med rumpa i været å synger baby shark, roper «snipp snapp snute så var eventyret ute» osv... hahah. Litt komisk men jææævla irriterende og! Nå har samboeren tatt over 😂 han legger han bedre enn meg nå, tror mini vet godt at han kan terge meg og jeg blir sur

Ja, blir man sur har man tapt. Samme om man begynner å le. 

Barn i den alderen kan gjerne bli sånn ekstra rundt leggetid hvis de har startet i ny barnehage, dere har flyttet, fått søsken eller ny partner. Da er det bare å være tålmodig, det går over. 

• Liker 1
Skrevet

Når begynner dere legetiden? 

Anonymkode: 35826...f89

Skrevet

ER han trøtt...?

Når står han opp, når legger han seg? faste rutiner? 

Anonymkode: 913b2...f59

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

ER han trøtt...?

Når står han opp, når legger han seg? faste rutiner? 

Anonymkode: 913b2...f59

Ja han er trøtt, men går fra trøtt til hyper med en gang han legges i senga...

når han står opp varierer veldig, av og til er der supertidlig og avogtil 7 ca. Legger seg 19:00

Skrevet
21 timer siden, Jytte skrev:

Ja, blir man sur har man tapt. Samme om man begynner å le. 

Barn i den alderen kan gjerne bli sånn ekstra rundt leggetid hvis de har startet i ny barnehage, dere har flyttet, fått søsken eller ny partner. Da er det bare å være tålmodig, det går over. 

Ingenting nytt osv som har skjedd her :) 

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når begynner dere legetiden? 

Anonymkode: 35826...f89

1 time før leggetid. Da gir vi beskjed at det snart er natt, han får kveldsmat, ny bleie og tannpuss osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...