Gå til innhold

Forliggende morkake. Erfaringer?

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 timer siden, Frøknen skrev:

Kan godt hende, men som 19 år gammel så gjorde man som man ble fortalt. 

Er du sikker på at ikke morkaken lå foran babyen, og ikke fødekanalen? De sa at min var foranliggende, men ikke dekket fødselskanalen. Det er ikke det samme. De mente bare at jeg ikke ville kjenne spark like godt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar dere:) men hadde dere som har svart at den flyttet seg totalt forliggende? Jordmor mener de sjeldent flytter seg da

Anonymkode: 42df3...e3f

Hadde ikke totalt forliggende nei, men lå halvveis foran åpningen. Har også hørt at hvis den dekker åpningen helt så er det liten sjanse for at den trekker seg helt tilbake. 

Anonymkode: fa602...aee

Skrevet
9 hours ago, Frøknen said:

Kan godt hende, men som 19 år gammel så gjorde man som man ble fortalt. 

Hadde du forliggende eller foranliggende?

Anonymkode: 67aba...b7e

Skrevet
13 timer siden, Frøknen skrev:

Jeg hadde forliggende morkake, men ble aldri planlagt KS av den grunn. Skal sies at mine ble født med KS av andre grunner. Blandt annet 42 timed med rier... 

Å få baby i uke 37 er som å få baby i uke 38 eller 39. Det eneste er at babyen er litt mindre :) 

Tror du blander med å ha morkake som ligger foran og det å ha morkake som dekker åpningen. Det er ikke fysisk mulig å føde med morkake foran utgangen, det sier jo seg selv. Baby hadde dødd av morkakekollaps og mor hadde risikert å blø ihjel. Så det tror jeg ikke noe på rett og slett.

Skrevet
På 28.12.2018 den 1.17, Frøken askepott skrev:

Den flyttet seg 😊

Alle jeg kjenner som har hatt det på første oul har den flyttet seg på til neste  😊

Var det totalis det og? Helt dekkende? Jordmor sa i går at det var liten sjanse for at totalt forliggende ville flytte seg :( 

Skrevet

Mi var forliggende, ( dekket fødekanalen) men den hadde flyttet seg på andre jo troll UL. Så jeg fødte fint vaginalt. 

Anonymkode: b210e...482

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Var det totalis det og? Helt dekkende? Jordmor sa i går at det var liten sjanse for at totalt forliggende ville flytte seg :( 

Vet ikke om det hadde noe navn. Var i hvertfall sånn at vi alle var inne på ny ultralyd på et senere tidspunkt. Om den ikke flyttet seg til da ville det bli keisersnitt.

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

ser at denne tråden er gammel, men dere som hadde placentia previa i uke 37 hvor langt unna var den åpningen? Jeg var på kontroll i dag for å se om det blir keisersnitt eller fødsel - jeg hadde fortsatt placentia previa marginalis med 1,7cm vekk fra åpningen. De sa da at de ville prøve å gjøre et forsøk på vaginal fødsel? Har noen erfaring med dette? Syntes at når det er et risikosvangerskap etc at det er spesielt å si at de vil forsøke.. forsøke? Leser flere steder at minstekravet er 2cm unna og derfor jeg stusser veldig og føler meg ekstremt usikker. 

Anonymkode: 9a27f...289

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hei,

ser at denne tråden er gammel, men dere som hadde placentia previa i uke 37 hvor langt unna var den åpningen? Jeg var på kontroll i dag for å se om det blir keisersnitt eller fødsel - jeg hadde fortsatt placentia previa marginalis med 1,7cm vekk fra åpningen. De sa da at de ville prøve å gjøre et forsøk på vaginal fødsel? Har noen erfaring med dette? Syntes at når det er et risikosvangerskap etc at det er spesielt å si at de vil forsøke.. forsøke? Leser flere steder at minstekravet er 2cm unna og derfor jeg stusser veldig og føler meg ekstremt usikker. 

4 mm unna i uke 36 og det mente de var helt innafor. Nå tok jeg keisersnitt av andre grunner, men de mente jeg kunne føde vaginalt. 

Anonymkode: 4b019...aeb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2018 den 19.08):

Morkaken ligger totalt dekkende over fødekanal. Uke 20 og har hatt ultralyd.

Dere med samme beskjed på OUL, flyttet den seg til termin, eller til kontroll ul i uke 30? 

Og fødte du for tidlig? Leste at det var en av risikoene. 

På OUL som jeg hadde i uke 17 ble det sett at morkaken var veldig nær åpningen og lege trodde den dekket litt over. På kontroll 5 uker senere hadde den allerede dyttet seg oppover. 

Di aller fleste opplever at morkaken flytter på seg.

Men vær obs på at hvis du har morkaken foran mormunnen, så skal du ikke ha sex og heller ikke orgasme.

Anonymkode: 631c8...46d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, den flyttet seg til uke 34😊

Anonymkode: 013b7...145

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ja, den flyttet seg til uke 34😊

Anonymkode: 013b7...145

Så du var 4cm unna i uke 34? Sa de noe om grensen osv? Bare syntes det er så rart at jeg i uke 37 skal forsøke å føde normalt med 1,7cm unna😟

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei,

Husk at du skal bli hørt i slike diskusjoner. Det er ikke bare legene som bestemmer alene. 

Anonymkode: a0ddf...554

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

4 mm unna i uke 36 og det mente de var helt innafor. Nå tok jeg keisersnitt av andre grunner, men de mente jeg kunne føde vaginalt. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så du var 4cm unna i uke 34? Sa de noe om grensen osv? Bare syntes det er så rart at jeg i uke 37 skal forsøke å føde normalt med 1,7cm unna😟

Ser i journalen at jeg tok feil. Var 4 mm i uke 27 og 10 mm i uke 36. Altså én centimeter, og det mente de var helt innafor. Så 1,7 cm er nok ikke noe å tenke på i det hele tatt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...