AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #1 Skrevet 27. desember 2018 Ja, som overskriften lyder lurer jeg på om noen vet hva som skjer hvis man ikke får søkt på det antall jobber man skal innen tidsfristen NAV har satt går ut? Har noen her vært i den situasjonen? Anonymkode: f1d59...9e2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #2 Skrevet 27. desember 2018 Klarer?! Det er jo bare å søke på noe, samme hva det er. Har nettopp fullført mine. Søkte på alt mulig som kunne være aktuelt. Lagerarbeid, butikk etc. Selv om jeg har en annen arbeidserfaring, Det står vel også cirka, altså cirka 20 jobber. Anonymkode: fad0b...19e 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #3 Skrevet 27. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, som overskriften lyder lurer jeg på om noen vet hva som skjer hvis man ikke får søkt på det antall jobber man skal innen tidsfristen NAV har satt går ut? Har noen her vært i den situasjonen? Anonymkode: f1d59...9e2 Hvor mange søknader er det snakk om i løpet av hvor lang tid? Spør fordi jeg tenker på de som kommer til å få en haug med urelevante søknader på stillinger de har lyst ut dersom folk har krav på seg om å søke et gitt antall jobber de ikke er kvalifisert for. Anonymkode: e2251...34d 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #4 Skrevet 27. desember 2018 De truer med å stanse dagpengene hvis du ikke søker på nok jobber. Vet ikke om de faktisk gjør det. Anonymkode: b980d...5be
Snaskesnusken Skrevet 27. desember 2018 #5 Skrevet 27. desember 2018 Da jeg var arbeidsledig søkte jeg på flere jobber daglig. Stod opp tidlig og saumfarte nav.no og Finn.no og søkte på jobber i egen kommune og eget fylke samt nabokommuner og fylker. Var arbeidsledig i 2 mndr. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #6 Skrevet 27. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, som overskriften lyder lurer jeg på om noen vet hva som skjer hvis man ikke får søkt på det antall jobber man skal innen tidsfristen NAV har satt går ut? Har noen her vært i den situasjonen? Anonymkode: f1d59...9e2 Skal du søke på 2 - 4 stillinger i uken for å få økonomisk sosialhjelp? Da må du kunne vise til at du har vært aktiv i å finne stillinger, ta kontakt og skrive søknader og få søknadene frem til rettevedkommende. Gjør du ikke det, så får du normalt trekk i ytelse. Alt dette skal du ha fått beskjed om i vedtaket du øyensynlig ikke har lest grundig nok. Anonymkode: e34a4...a89
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #7 Skrevet 27. desember 2018 Hvis du ikke gjennomfører avtalen om aktivitet, vil NAV vurdere om de skal stanse dagpengene dine. Du vil få mulighet til å uttale deg om årsaken til at du ikke har gjennomført avtalen. NAV vil vurdere saken. Hvis dagpengene dine stanses, vil du ikke kunne få dagpenger igjen før du faktisk har gjennomført den avtalte aktiviteten. En god ide kan derfor være å ta kontakt med veilederen din i aktivitetsplanen feks, og forklare situasjonen og be om hjelp. Forhåpentligvis vil du kunne få hjelp til å finne jobber å søke på. Hvis ikke, vil jeg tro det i det minste er vanskeligere å rettferdiggjøre en stans dersom du har bedt om hjelp i forkant men ikke fått det. Lykke til med jobbsøkingen! Anonymkode: fa897...a5a 4
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #8 Skrevet 28. desember 2018 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Klarer?! Det er jo bare å søke på noe, samme hva det er. Har nettopp fullført mine. Søkte på alt mulig som kunne være aktuelt. Lagerarbeid, butikk etc. Selv om jeg har en annen arbeidserfaring, Det står vel også cirka, altså cirka 20 jobber. Anonymkode: fad0b...19e Hos meg står det et eksakt antall. Søker selvfølgelig på det jeg finner, men det har vært få stillinger utlyst i det siste. ts Anonymkode: f1d59...9e2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #9 Skrevet 28. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal du søke på 2 - 4 stillinger i uken for å få økonomisk sosialhjelp? Da må du kunne vise til at du har vært aktiv i å finne stillinger, ta kontakt og skrive søknader og få søknadene frem til rettevedkommende. Gjør du ikke det, så får du normalt trekk i ytelse. Alt dette skal du ha fått beskjed om i vedtaket du øyensynlig ikke har lest grundig nok. Anonymkode: e34a4...a89 Jeg har lest alt. Det står imidlertid ikke noe om det jeg spør om, men trekk i ytelse virker jo sannsynlig. Dette er ikke snakk om vanlig sosialhjelp men dagpenger. ts Anonymkode: f1d59...9e2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #10 Skrevet 28. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos meg står det et eksakt antall. Søker selvfølgelig på det jeg finner, men det har vært få stillinger utlyst i det siste. ts Anonymkode: f1d59...9e2 På NAV er det masse ledige stillinger. På ledige stillinger og bare på ‘nye i dag’ står det oppført 656 jobber. Anonymkode: 011de...34d
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #11 Skrevet 28. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke gjennomfører avtalen om aktivitet, vil NAV vurdere om de skal stanse dagpengene dine. Du vil få mulighet til å uttale deg om årsaken til at du ikke har gjennomført avtalen. NAV vil vurdere saken. Hvis dagpengene dine stanses, vil du ikke kunne få dagpenger igjen før du faktisk har gjennomført den avtalte aktiviteten. En god ide kan derfor være å ta kontakt med veilederen din i aktivitetsplanen feks, og forklare situasjonen og be om hjelp. Forhåpentligvis vil du kunne få hjelp til å finne jobber å søke på. Hvis ikke, vil jeg tro det i det minste er vanskeligere å rettferdiggjøre en stans dersom du har bedt om hjelp i forkant men ikke fått det. Lykke til med jobbsøkingen! Anonymkode: fa897...a5a Takk for utfyllende svar ts Anonymkode: f1d59...9e2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #12 Skrevet 28. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: På NAV er det masse ledige stillinger. På ledige stillinger og bare på ‘nye i dag’ står det oppført 656 jobber. Anonymkode: 011de...34d Jeg refererte til min hjemkommune og de nærliggende kommunene.Jeg har barn under 1 år og kan ikke søke på stillinger overalt i landet. ts Anonymkode: f1d59...9e2
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #13 Skrevet 28. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg refererte til min hjemkommune og de nærliggende kommunene.Jeg har barn under 1 år og kan ikke søke på stillinger overalt i landet. ts Anonymkode: f1d59...9e2 Selvfølgelig kan du det. Barn er både mobile og flyttbare. Selv flyttet jeg fra Hamar til Finnmark med et barn på 15mnd. Fikk meg jobb her. Så joda, det er fullt mulig👍🏻 Anonymkode: 011de...34d
Sandie Skrevet 28. desember 2018 #14 Skrevet 28. desember 2018 Dette med antall jobber som skal søkes er vel bare et cirka tall? Jeg fikk ikke søkt på eksakt det antallet jeg skulle men fikk aldri trekk i dagpengene. Fikk meg ny jobb ikke lenge etterpå. Med små barn vil jeg tro de har forståelse for om du ikke får søkt nok,så lenge de ser at du faktisk har søkt på de jobbene du kan søke på,og det ligger nært opptil det antall jobber som avtalen innebærer. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #15 Skrevet 28. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan du det. Barn er både mobile og flyttbare. Selv flyttet jeg fra Hamar til Finnmark med et barn på 15mnd. Fikk meg jobb her. Så joda, det er fullt mulig👍🏻 Anonymkode: 011de...34d Nå vet vi ikke situasjonen til TS. Kan være h*n ikke er sammen med den andre forelderen og ikke kan flytte langt bort pga samvær. Anonymkode: 447d3...24a 2
Søknad Skrevet 28. desember 2018 #16 Skrevet 28. desember 2018 Du må søke på antall dere avtaler for å være sikker på å få pengene dine. Bare send pm hvis du trenger hjelp
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #17 Skrevet 28. desember 2018 Anbefaler deg å kontakte veilederen din. Kan også være lurt å ringe til bemanningsbyrå og bedrifter du har lyst å jobbe for og spør om de trenger folk og om hvor du kan sende en åpen søknad. Da viser du at du står på og ikke sitter og venter på at det dukker opp en jobb. Skriv alt du gjør inn i aktivitetsloggen din på nav.no. Anonymkode: f2678...179 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #18 Skrevet 28. desember 2018 Jeg har ikke noe avtale om søking av jobb eller noe annet. Er ikke det merkelig? Anonymkode: 8f380...c7a
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #19 Skrevet 29. desember 2018 La oss si man er sykepleier, må man da søke på advokat- og regnskapsjobber liksom? Hvis det er det eneste ledige en periode? Må man søke jobber alle andre steder i landet om man ikke har barn eller noe annen «god» grunn for å ville bli der man bor? Anonymkode: bfad5...07e
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #20 Skrevet 29. desember 2018 49 minutter siden, AnonymBruker said: La oss si man er sykepleier, må man da søke på advokat- og regnskapsjobber liksom? Hvis det er det eneste ledige en periode? Må man søke jobber alle andre steder i landet om man ikke har barn eller noe annen «god» grunn for å ville bli der man bor? Anonymkode: bfad5...07e Nei, ingen forventer at du søker på stillinger med så tydelige kvalifikasjonskrav. Og ja, du må søke jobber over hele landet. Husk at det ikke må være en formell søknad for at aktivitetskravet oppfylles. All arbeidsgiverkontakt teller, også uformelle samtaler med en gammel sjef om muligheter for å komme tilbake, og telefonkontakt med bedrifter som potensielt kan ha aktuelle stillinger. Poenget med å sette et krav om f.eks. 30 jobber er at man skal være en aktiv arbeidssøker. Dersom man kun har søkt 25 jobber i perioden, men likevel har vært flink til å dokumentere dette, kan jeg ikke skjønne at det skal være et problem for veilederen på NAV. Anonymkode: a9d60...6d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå