AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #1 Skrevet 27. desember 2018 Er det urimelig at en familie som bor sammen (mor,far,2felles barn) reiser på ferie sammen uten halvsøsken? pga avstand er halvsøsken bare hos far i halve høst-, jul-, vinter-, påske- og sommerferie? Og en sjelden gang en langhelg ellers i året. Halvsøsken får i år alenetur til storby med far i vinterferie, og to utenlandsturer med mor og mors nye barn og samboer i sommer. Far og ny familie planlegger parkferie i Norge uten halvsøsken. Og tenker at når halvsøsken er hos far om sommeren er det viktigere at halvsøsken får tid sammen med familie, besteforeldre og kusiner/fettere en at man reiser på typisk ferietur. Det er 7-9års aldersforskjell på halvsøsken og fars nye barn. Anonymkode: e6f12...c35 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #2 Skrevet 27. desember 2018 Hva vil "halvsøskene" selv da? Om de har lyst til å være med den nye familien på ferie, kan det være svært vondt for de dersom de ikke får lov - noe som bør tas hensyn til. Anonymkode: b76fd...41f 12
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #3 Skrevet 27. desember 2018 Hva er parkferie? Anonymkode: bf99e...5a9 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #4 Skrevet 27. desember 2018 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det urimelig at en familie som bor sammen (mor,far,2felles barn) reiser på ferie sammen uten halvsøsken? pga avstand er halvsøsken bare hos far i halve høst-, jul-, vinter-, påske- og sommerferie? Og en sjelden gang en langhelg ellers i året. Halvsøsken får i år alenetur til storby med far i vinterferie, og to utenlandsturer med mor og mors nye barn og samboer i sommer. Far og ny familie planlegger parkferie i Norge uten halvsøsken. Og tenker at når halvsøsken er hos far om sommeren er det viktigere at halvsøsken får tid sammen med familie, besteforeldre og kusiner/fettere en at man reiser på typisk ferietur. Det er 7-9års aldersforskjell på halvsøsken og fars nye barn. Anonymkode: e6f12...c35 Synes du degraderer fars andre barn til «halvsøsken». Glemmer du at det er fars biologiske barn? selvfølgelig reiser dere ikke uten fars barn, og det er selvfølgelig ikke bedre for dem å ikke dra på ferie om sommeren, men kun være «hjemme» for å møte familie . Hva er det for slags misforstått oppfatning? det er fars barn. De er like viktige som dine barn i familiesammenheng, og må derfor inkluderes i alt som er naturlig (feks ferie), selv om de ikke bor hos far. Spiller ingen rolle om de er 7,8 eller 9 år eldre. De er fars barn, akkurat som det yngste barnet er hans barn. Hvis han reiser på ferie uten den yngste, er det sannsynligvis fordi den yngste er feks tre, mens de største er 11-12. Det blir et hav av forskjell. Deres felles barn får jo masse i hverdagen som «halvsøskenet» ikke får. ser denne stygge tendensen hos stemødre her inne hele tiden. Og liker det IKKE. Anonymkode: 24239...470 10
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #5 Skrevet 27. desember 2018 Leste litt fort. Parkferien dreide seg visst om de yngste . Synes fortsatt det er like ille. Stakkars bonus barn som må straffes fordi de bor fysisk unna. Så klart de vil være med far på morsom park-ferie. Og det er for øvrig ikke fars og «ny familie», men fars og HELE hans familie. Anonymkode: 24239...470 3
minister-mio Skrevet 27. desember 2018 #6 Skrevet 27. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Leste litt fort. Parkferien dreide seg visst om de yngste . Synes fortsatt det er like ille. Stakkars bonus barn som må straffes fordi de bor fysisk unna. Så klart de vil være med far på morsom park-ferie. Og det er for øvrig ikke fars og «ny familie», men fars og HELE hans familie. Anonymkode: 24239...470 Bonusbarn? Det er da farens barn på lik linje med de andre 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #7 Skrevet 27. desember 2018 2 minutter siden, minister-mio skrev: Bonusbarn? Det er da farens barn på lik linje med de andre Det siktes til stemors bonusbarn Anonymkode: 24239...470
addict Skrevet 27. desember 2018 #8 Skrevet 27. desember 2018 Jeg er halvsøskenet i denne historien. Pappa bestemte at jeg bare fikk være med på ferie annenhvert år. Jeg var ikke barnet til pappa noe mindre enn hva de andre var. Jeg var kjempeleimeg fordi jeg ikke fikk være med på ferie fordi de skulle spare penger. Å si at «bonusbarn får dobbelt opp» er ikke relevant - jeg ville ikke dra til syden for å dra til syden. Jeg ville dra til syden med pappa, stemor og søsknene mine. Det er fortsatt kjempesårt og jeg er 28 nå. Jeg har selv barn fra tidligere forhold og kunne ALDRI ha ekskludert han fra ferie. Han er like mye barnet mitt som nr 2 er. Har vi ikke råd til å ta han med så har vi ikke råd til ferie. Punktum. 20
solmåneogstjerner Skrevet 27. desember 2018 #9 Skrevet 27. desember 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er parkferie? Anonymkode: bf99e...5a9 Dra i dyreparken, Tusenfryd, bjørneparken o.l.
solmåneogstjerner Skrevet 27. desember 2018 #10 Skrevet 27. desember 2018 Jeg tenker det har noe å si hva barna ønsker også. Om de er hos mor og er opptatt så kan dere andre dra på ferie. Da spesielt ting som ikke de er interessert i uansett, f eks dyreparken eller noe slikt. Dere må jo prøve å se hele bildet: hva ønsker barna (hver enkelt), hva er mulig mtp samværstid, arbeids/ferietid og økonomi. Så må man prøve å få til en pakke som funker best for hele gjengen. Og at man da kan forklare på en god måte hvorfor ikke alle blir med på alt. Barn tåler noen skuffelser også, så lenge det er rettferdig og ingen blir nedprioritert. 1
moroklompen Skrevet 27. desember 2018 #11 Skrevet 27. desember 2018 Dette kan være en vanskelig problemstilling. Her gjør vi det slik at vi prøver å ta alle store ferier sammen hele gjengen men om barna som ikke bor her fast f eks er med mor i påskeferien og skal med henne på ferie, så lar ikke vi være å dra på ferie fordi de ikke kan være med denne gangen. Men som sagt så er de med på nesten alle ferier.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #12 Skrevet 27. desember 2018 Dine bonusbarn, husk at det er fars biologiske barn. Rart kvinner glemmer dette. Rangerer barna til far som halvsøsken. Ser for meg at du skriver ut i fra ditt behov og ønsker. Hva med far? Når du starter med en fyr som har barn, så må du regne med barna. At noen kan tenke sånn, er skremnende Anonymkode: 8a789...b1e 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #13 Skrevet 27. desember 2018 Ts, bare drit i de som sier at du må regne med stebarna som likeverdige familiemedlemmer. Uansett hvor mye du som stemor setter deg selv til side og ofrer deg for stebarnas del, så vil du bli degradert av stebarna når de blir voksne. Anonymkode: bf99e...5a9 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #14 Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes du degraderer fars andre barn til «halvsøsken». Glemmer du at det er fars biologiske barn? selvfølgelig reiser dere ikke uten fars barn, og det er selvfølgelig ikke bedre for dem å ikke dra på ferie om sommeren, men kun være «hjemme» for å møte familie . Hva er det for slags misforstått oppfatning? det er fars barn. De er like viktige som dine barn i familiesammenheng, og må derfor inkluderes i alt som er naturlig (feks ferie), selv om de ikke bor hos far. Spiller ingen rolle om de er 7,8 eller 9 år eldre. De er fars barn, akkurat som det yngste barnet er hans barn. Hvis han reiser på ferie uten den yngste, er det sannsynligvis fordi den yngste er feks tre, mens de største er 11-12. Det blir et hav av forskjell. Deres felles barn får jo masse i hverdagen som «halvsøskenet» ikke får. ser denne stygge tendensen hos stemødre her inne hele tiden. Og liker det IKKE. Anonymkode: 24239...470 Det er ikke snakk om degradering av fars barn, "halvsøsken" er bare et ord som er brukt for å forklare familesammensetningen i en forumtråd. Kunne skrevet "fars barn fra tidligere forhold" Det er heller ikke snakk om å "kun" vere hjemme, å reise på besøk hos besteforeldre er noe vi definerer som ferie både for felles og ikke felles barn. Far reiser på ferie med bare sine barn fra tidligere forhold, han kunne hatt med sine nye barn, de er ikke sååå små. Men gjør ikke det, og det er HELT greit. hvorfor er det da så urimelig at han reiser på ferie med bare sine nye barn. Da får de største en ferie som passer for dem og de yngste en sabeltannferie som er midt i blinken for dem. Anonymkode: e6f12...c35 6
Tiurleik Skrevet 27. desember 2018 #15 Skrevet 27. desember 2018 Synes folk leser/tolker TS temmelig vrangvillig her. Det er ikke akkurat som om hun planlegger Hawaii-tur uten bonusbarna, er vel mer snakk om en tur til Hunderfossen for de små. Jeg synes det burde gå helt greit å reise på Norgesferie/parkferie med fellesbarna, når bonusbarna er hos mor. Man må jo nesten kunne leve et normalt familieliv også når bonusbarna ikke er der, det er jo halvparten av tida. Alle som har hatt små barn vet også at det fort blir trøbbel av å gå hjemme i ukesvis om sommeren, de trenger å aktiviseres og få ut energi ved å finne på ting. Det meste handler om kontekst og det store bildet. Så lenge man ikke ekskluderer bonusbarna fra viktige/store familieturer, og de får reise på fine ferie i løpet av sommeren de også, så bør det gå helt fint. 14
Kontormus Skrevet 27. desember 2018 #16 Skrevet 27. desember 2018 Hvorfor inngår turene stebarna har med sin mor, halvsøsken og stefar i "reiseregnskapet"? Dere bør fordele reiser/opplevelser likt mellom de barna DERE har, altså fars barn og de dere har felles 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #17 Skrevet 27. desember 2018 14 minutter siden, Kontormus skrev: Hvorfor inngår turene stebarna har med sin mor, halvsøsken og stefar i "reiseregnskapet"? Dere bør fordele reiser/opplevelser likt mellom de barna DERE har, altså fars barn og de dere har felles Som ts sier, fars eldste barn får storbyferie alene med far, da må de minste kunne få dra til Hunderfossen. Anonymkode: 54954...425 6
Kontormus Skrevet 27. desember 2018 #18 Skrevet 27. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som ts sier, fars eldste barn får storbyferie alene med far, da må de minste kunne få dra til Hunderfossen. Anonymkode: 54954...425 Ja, men jeg lurte på hvorfor TS nevner at særkullsbarna skal på mors "fellesreise".
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #19 Skrevet 27. desember 2018 Ville aldri dratt uten bonusdatteren min, selv om hun bor i en annen by. Anonymkode: 6cdbb...3e6 1
addict Skrevet 27. desember 2018 #20 Skrevet 27. desember 2018 2 timer siden, moroklompen skrev: Dette kan være en vanskelig problemstilling. Her gjør vi det slik at vi prøver å ta alle store ferier sammen hele gjengen men om barna som ikke bor her fast f eks er med mor i påskeferien og skal med henne på ferie, så lar ikke vi være å dra på ferie fordi de ikke kan være med denne gangen. Men som sagt så er de med på nesten alle ferier. Det er forskjell på høytidsferier som faller på samvær og å planlegge sommerferie som kan tilpasses og går over 1-3 uker 😊 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå