Gå til innhold

Saus eller rømme til laks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal ha middag i morgen med svigers på besøk. Tenkte å ta en pause fra julematen og heller bare servere laks, agurksalat og poteter. Men så er spørsmålet hva slags saus skal jeg ha? Hørt man kan ha rømme til laks, men blir ikke det tørt for potetene?

Skrevet (endret)

Bruker steke laksen i meierismør og servere med sjyen og rømme, agurksalat, poteter og gulrøtter. Du kan smelte litt smør (ikke margarin) ved siden av hvis du velger kokt laks. Men synes ikke det blir tørt hvis ikke fisken blir for tørr og man serverer med mandelpoteter og rikelig med rømme. En pakke rømme bør holde til fire, kommer an på om det er to storspiste karer tilstede. Men litt smør på potetene er godt og trekker opp retten. Er ikke vant til saus til laks med poteter og agurksalat. 

Endret av Jytte
Skrevet

Mitt favoritt-laksemåltid er: kokte laksekoteletter med potet, agurksalat og eggesmør (smeltet smør med opphakkede hardkokte egg) :) 

Anonymkode: 86f82...5de

Skrevet

Rømme ❤️

Anonymkode: 62da2...e9d

• Liker 2
Skrevet

Rømme 😍

Anonymkode: 5c4d4...29b

Skrevet

En lett saus. Ikke alle liker (eller tåler) rømme og smør. Hollandaisesaus er godt. 

Anonymkode: 69d3b...872

Skrevet (endret)
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rømme ❤️

Anonymkode: 62da2...e9d

Jeg er også så tradisjonell at jeg må ha rømme til laks med agurksalat. Å smelte litt smør ved siden av er ingen jobb. 

Edit. Flatbrød er det også mange som liker å ha til. 

Endret av Jytte
Skrevet

Ja takk, begge deler! 🙄

Anonymkode: 007d7...ac7

Skrevet

Jeg liker å steke laksen med krydder, og så koke ut panna med litt creme fraiche etterpå. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes beurre blanc er den beste fiskesausen. Til laks passer det å lage den litt kremet, ved å feks ha i en skje creme fraiche før man pisker i smøret:

https://www.thespruceeats.com/lemon-beurre-blanc-sauce-recipe-1375315

Etter min smak har denne oppskriften har for mye sjalottløk, greier meg med under halvparten. Grønne urter som gressløk, dill, persille eller estragon passer også godt i.

Naturell lettrømme er godt til laks det også, men det er jo litt hverdagslig, synes jeg. Da ville jeg i det minste smaksette den litt med urter, sitron, salt, pepper og evt en knivsodd sukker.

Anonymkode: 8210e...cd5

Skrevet

Rasp noen gulerøtter med sitron i tillegg 

Rømme er godt. Det blir ikke tørt.

Skrevet

Takk for alle tips! 😊 jeg har bestemt meg for å både ha rømme og sandefjordsmør i morgen 😊 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

En lett saus. Ikke alle liker (eller tåler) rømme og smør. Hollandaisesaus er godt. 

Anonymkode: 69d3b...872

Lett saus??😳 hollandaisesaus er smør med eggeplommer i.... 

• Liker 5
Skrevet
12 timer siden, autorain skrev:

Hei!

Jeg skal ha middag i morgen med svigers på besøk. Tenkte å ta en pause fra julematen og heller bare servere laks, agurksalat og poteter. Men så er spørsmålet hva slags saus skal jeg ha? Hørt man kan ha rømme til laks, men blir ikke det tørt for potetene?

Både rømme, smelta smør, sandefjordsmør og eggemsør er godt synes jeg :) Tager det jeg får. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...