Gå til innhold

Kjære besteforeldre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det for dere å være det? Ble det som dere forventet, og hvorfor/hvorfor ikke? Får dere ha barna så ofte dere ønsker, og får dere ha dem på overnatting? Hva er dere fornøyd med, og hva er dere ikke så fornøyd med? Får inntrykk av at en ikke får bry seg så mye, og at det er så mange regler nå. Mulig jeg bare er litt nervøs og gjerne vil ha best og mest mulig kontakt med kommende barnebarn. Kan dere dele deres erfaringer her? 

Anonymkode: 52bbf...c1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke bestemor, men ser litt rundt meg hvordan noen foreldre herjer og herser og tar fra besteforeldre/barnebarn mulighet til å utvikle et nært forhold. Fordi besteforeldrene skal følge foreldrenes regler til punkt og prikke og fordi barna sees som en forlengelse av foreldrene. Foreldre burde prise seg lykkelig hvis det er besteforeldre som ønsker å være viktige i barnas liv. Det er en luksus for alle. 

• Liker 20
Skrevet
1 minutt siden, Kosemose skrev:

Jeg er ikke bestemor, men ser litt rundt meg hvordan noen foreldre herjer og herser og tar fra besteforeldre/barnebarn mulighet til å utvikle et nært forhold. Fordi besteforeldrene skal følge foreldrenes regler til punkt og prikke og fordi barna sees som en forlengelse av foreldrene. Foreldre burde prise seg lykkelig hvis det er besteforeldre som ønsker å være viktige i barnas liv. Det er en luksus for alle. 

Uff, ja det er dette med alle regler og ditt og datt jeg gruer meg litt til. Jeg skjønner at det kan sitte langt inne for besteforeldre å "beklage seg", men jeg vil så gjerne ha andres syn og erfaringer. Også av det gode selvsagt. Jeg prøver å forberede meg, og vite litt hva jeg kan forvente. De vordende foreldre er vel typisk denne generasjonens foreldre. 

Skrevet
35 minutter siden, Kosemose said:

Jeg er delvis enig, men det bør gå an å møtes litt på midten også, at man hører bittelitt på foreldrene. Moren min og sønnen min har et nært forhold, hun har stilt opp masse, og det er helt fantastisk. Men det er fullstendig fri flyt av godteri, pannekaker og skjermbruk mens han er der. Han kan være der en hel helg uten å stikke nesa utenfor døren i det hele tatt. Det er greit en sjelden gang, men det fører jo til at han ikke får være der så mye som både han og hun helst ønsker.

Vi ønsker ikke å sette begrensninger for det flotte bestemor/barnebarn forholdet, og det er ikke for å være kjipe eller "straffe" henne, for vi setter utrolig stor pris på henne, men vi er nødt til å være ansvarlige foreldre også. Vi setter ikke høye krav synes jeg, men nevner forsiktig at vi synes det er fint om han kan spise ordentlig mat før godteri og i det minste ta seg en liten tur ut i løpet av dagen. Han er stor nok til å være ute alene, så det krever ikke store anstrengelser fra hennes side.

Hun hører ikke på oss, og vi lager ingen stor sak av det, men da blir det 1 natt 1-2 ganger i måneden (i tillegg til middagsbesøk både her og der innimellom) i stedet for oftere og en hel helg om gangen som de to gjerne hadde ønsket. I ferier får han gjerne være der litt ekstra.

Anonymkode: 961bb...6fb

• Liker 19
Skrevet

Jeg er ikke bestemor selv, men barna mine har et veldig godt forhold til alle besteforeldrene sine. Grunnen til det er at vi voksne har et godt forhold, samarbeider og ønsker det beste for barna.

Vi har ikke masse regler, men forventer at kostholdet er bra og at ungene legger seg til rett tid når de er der. Hadde de blitt fora på godteri og fått være oppe hele natta hadde de ikke kunnet være der så ofte som de er. Man kan ikke drive med omsorgssvikt bare fordi man er besteforelder ;) Samtidig må man tåle at besteforeldrene bestemmer i sitt hjem, og at man ikke kan detaljstyre.

Mitt tips er å sørge for at du har et godt og åpent forhold til barn og svigerbarn, så blir sannsynligvis forholdet til barnebarna også godt. :) 

• Liker 8
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror at vordende besteforeldre har litt godt av å sette seg inn i "alle disse nymotens ideene" som barna deres har fått for seg. Hva med å snakke sammen mens barnet er ventet om hva slags forventninger den vordende mor og far har til deg som besteforelder? 

Skrevet

Det er det helt herlig å være, nydelig å høre at ungene vil komme til deg for en liten prat eller at de ligger over i helga.Gled dere!

• Liker 2
Skrevet

Som mormor kan jeg svare, for meg selv. 

Jeg har lang reisevei til jobb. Dagen totalt, blir på 10 timer før jeg er hjemme. Det er tungt arbeide. Jobber også i helgene, mye. 

Barnebarn bor henholdsvis 3 og 5 timer fra oss. 

Jeg skulle vært der mye, tiden strekker ikke til. Det blir stort sett i ferier. Med 3 vokse barn, og vært alene med de til tenårene, og i full jobb, så merkes det på kroppen i dag. 

De unge har ikke prøvd dette, og de syns jeg er der forlite. Trøster meg med at en dag er jeg pensjonist, og får tid. Det er et sårt savn. Mange på jobben som har de i nærheten, sier også de er slitne. De har bare helgene fri. 

Anonymkode: c10c0...a49

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Uff, ja det er dette med alle regler og ditt og datt jeg gruer meg litt til. Jeg skjønner at det kan sitte langt inne for besteforeldre å "beklage seg", men jeg vil så gjerne ha andres syn og erfaringer. Også av det gode selvsagt. Jeg prøver å forberede meg, og vite litt hva jeg kan forvente. De vordende foreldre er vel typisk denne generasjonens foreldre. 

Hvorfor i alle dager skal besteforeldre beklage seg hvis de ikke har gjort noe galt?

Når det gjelder kontakten med barnebarna, så tror jeg at det værste som kan skje er om man har en svigerdatter som liker og markere seg og som gjerne bestemme over svigermor. 

Anonymkode: edf5e...2fa

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg er ikke bestemor, men ei ung dame med to små, en på snart 4 og ei på 1. De virkelig forguder bestemoren sin, der er det fri flyt, de er besteforleldre på egne premisser. Jeg soør sjeldent om barnevakt, men de spør ofte. De har eldre barnebarn som nesten ble presset på hver helg og ferie, det ønsker ikke jeg å gjøre. De regulerer selv hvor mye, hvor lenge og hvor ofte. Som oftest 2-3 dager i uken. Det eneste vi krever er skikkelig mat før snop/kaker og at de sover til rett tid. Ellers gjelder bestemor og bestefars regler i deres hus

Endret av Minlillelykke
Tillegsinfo
  • Liker 4
Skrevet

Jeg er småbarnsmor og er veldig fornøyd med alle 4 besteforeldre til barna våre. Det som gjør at det fungerer er at besteforeldrene hører på oss som foreldre når det gjelder leggetid, hva barnet er vant med/trenger for å ha det greit og ellers andre ting. Vi som foreldre vet at grensene er løsere hos besteforeldrene, men at det også kan være fint. Jeg opplever at vi har en gjensidig respekt for hverandres roller, og ser hvilke verdier vi alle tilfører barna. Ønsker deg masse lykke til med den nye rollen din! 

• Liker 3
Skrevet
54 minutter siden, Maridubedåre skrev:

Jeg er småbarnsmor og er veldig fornøyd med alle 4 besteforeldre til barna våre. Det som gjør at det fungerer er at besteforeldrene hører på oss som foreldre når det gjelder leggetid, hva barnet er vant med/trenger for å ha det greit og ellers andre ting. Vi som foreldre vet at grensene er løsere hos besteforeldrene, men at det også kan være fint. Jeg opplever at vi har en gjensidig respekt for hverandres roller, og ser hvilke verdier vi alle tilfører barna. Ønsker deg masse lykke til med den nye rollen din! 

Hos meg er ikke grensene løsere. Min mor var løs på grenser. Jeg sier bare at nå er det snart leggetid, og de får kanskje mindre godterier hos meg enn hjemme. Jeg har jobbet med barn, det er enkelt å sette rimelige grenser som kan forhandles litt. 

Vi koser oss. Jeg lager eggerøre eller annen varm lunsj, lager det de liker til middag, det er ofte fruktsalat eller bær med litt is til dessert, vi er ute hvis det er vær, sparker fotball, drar på bondegårdbesøk, tegner, lager plastelina, leser, hører på musikk, danser, tuller og tøyser og litt pantomime. Og så leker de selv uten at jeg skal være pedagog og ødelegge deres fantasiverden. 

Vi kan også bare sitte å prate, eller jeg leser og barnet gjør det samme. 

Anonymkode: 860b1...376

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, Blondie65 skrev:

Jeg tror at vordende besteforeldre har litt godt av å sette seg inn i "alle disse nymotens ideene" som barna deres har fått for seg. Hva med å snakke sammen mens barnet er ventet om hva slags forventninger den vordende mor og far har til deg som besteforelder? 

Hva slags revolusjonerende nymotens ting er det du mener har kommet siden 80/90-tallet når de som blir besteforeldre nå hadde barn selv?

Anonymkode: e21e0...aa8

• Liker 3
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg er ikke grensene løsere. Min mor var løs på grenser. Jeg sier bare at nå er det snart leggetid, og de får kanskje mindre godterier hos meg enn hjemme. Jeg har jobbet med barn, det er enkelt å sette rimelige grenser som kan forhandles litt. 

Vi koser oss. Jeg lager eggerøre eller annen varm lunsj, lager det de liker til middag, det er ofte fruktsalat eller bær med litt is til dessert, vi er ute hvis det er vær, sparker fotball, drar på bondegårdbesøk, tegner, lager plastelina, leser, hører på musikk, danser, tuller og tøyser og litt pantomime. Og så leker de selv uten at jeg skal være pedagog og ødelegge deres fantasiverden. 

Disse tingene du nevner er det jeg mener med «løsere grenser». Is og godteri litt oftere enn hjemme, at barna får styre aktivitetene hele dagen samt litt andre aktiviteter enn vi gjør til vanlig hjemme 🙂 besteforeldrene er flinke å følge leggetidene vi setter (og andre grenser). 

Skrevet

Akkurat der har det jo skjedd mye da.. Alt fra om babyen skal ligge på magen eller ryggen til sikring i bil, og måten man korrigerer barna på. Vi har fått mye mer kunnskap de siste årene, spesielt om tilknytning og helse, oppdragelsen tilpasses da selvsagt etter kunnskap. Dette er ofte endringer man ikke får med seg når man er utenfor målgruppen, mange besteforeldre blir overrasket når de får høre at barna skal sitte bakovervendt i bilen i minst 4år..

Når det er sagt, vi legger ikke noe føringer på våre foreldre - de klarer seg helt supert med barna, selv om det er mye løsere regler hos dem enn hos oss. De har eldste barnet på overnatting ca annenhver mnd.

Anonymkode: 15094...352

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, Maridubedåre skrev:

Disse tingene du nevner er det jeg mener med «løsere grenser». Is og godteri litt oftere enn hjemme, at barna får styre aktivitetene hele dagen samt litt andre aktiviteter enn vi gjør til vanlig hjemme 🙂 besteforeldrene er flinke å følge leggetidene vi setter (og andre grenser). 

De får kanskje mindre godteri hos meg enn hjemme skrev jeg. Sist glemte jeg at foreldrene hadde innført lørdagsgodteri, men de fikk litt bær og is når jeg husket det, etter kveldsmaten og like før leggetid. 

Det er helt faste rutiner, leggetid, måltider, og jeg tror de gjør mange av de samme aktivitetene hjemme i helgene også. Når jeg har vært usikker på noe spør jeg. Og standard hver kveld er sms om når barnet sovnet. Kl. 07.30. Får til svar, ok vekking halv åtte hvis barnet ikke våkner av seg selv. 

Litt umyndiggjøring av besteforeldre, men en bagatell. Vet de jobber daglig med rutiner og har hatt overganger som har vært med mer stress. Men, de er litt høneforeldre. Kan likevel forstå det, og det betyr ingenting, selv om jeg to ganger har blitt irritert, men det er glemt for lenge siden. 

• Liker 1
Skrevet

Vi er besteforeldre for tre barn i alder 7-16 år.  Barna våre bor rimelig nært, altså maks 15-20 min kjøring. 

Moren til vårt eldste barnebarn hadde vansker med å slippe oss til. Mormor fikk hovedrollen. Først da foreldrene gikk fra hverandre og avtalte 50/50 fikk vi, farmor og farfar, et nært forhold til barnebarnet vårt.  

Da vår yngste sønn ble pappa, ble det helt omvendt.  Vi følte etter hvert at vi ble utnyttet.  Kunne jeg hente i barnehagen?  Kunne jeg handle? Kunne barna være hos oss ett par timer?  Kunne vi være barnevakt?  Spørsmålene fra svigerdatter kom daglig.
Mannen min og jeg er i full jobb.  Vi har hus og hage, interesser og et sosialt liv også. Vi ville gjerne bidra, men det ble rent for mye.  

Først da foreldrene gikk fra hverandre og far fikk hoved omsorgen, ble besteforeldrerollen en glede.  Far ber oss sjelden om å være barnevakt, for barna er jo hos mor annen hver helg.  Bringe/hente på skolen, gjør han selv.  

Nå er det vi som spør - om de vil komme til middag, om jeg skal fikse julekjole osv. :) 

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette ser så fint ut. Håper det blir noe som dette ❤️

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags revolusjonerende nymotens ting er det du mener har kommet siden 80/90-tallet når de som blir besteforeldre nå hadde barn selv?

Anonymkode: e21e0...aa8

Den der "ikke noe sukker" greien er "nymotens". Uansett: hva det enn måtte være. Jeg vet vel ikke som verken er mor eller bestemor.

Gjest Blondie65
Skrevet
3 timer siden, Minlillelykke skrev:

Jeg er ikke bestemor, men ei ung dame med to små, en på snart 4 og ei på 1. De virkelig forguder bestemoren sin, der er det fri flyt, de er besteforleldre på egne premisser. Jeg soør sjeldent om barnevakt, men de spør ofte. De har eldre barnebarn som nesten ble presset på hver helg og ferie, det ønsker ikke jeg å gjøre. De regulerer selv hvor mye, hvor lenge og hvor ofte. Som oftest 2-3 dager i uken. Det eneste vi krever er skikkelig mat før snop/kaker og at de sover til rett tid. Ellers gjelder bestemor og bestefars regler i deres hus

3 timer siden, Maridubedåre skrev:

Dere to altså! :klem1:

Perfekt - men det er jo ingenting som sier at det skal bli sånn automatisk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...