AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #1 Skrevet 27. desember 2018 Er det noen som ser den nye trenden om å ikke feire noen værdens ting? Man jobber masse frem mot å feire noe, men når alt kommer til alt, så feirer man ingenting. Man gjør unna julaften og ønsker å kaste jula i dass dagen etter. For så å snakke om nyttårsaften og hva en skal gjøre da. Ser dette til både familiefolk og folk jeg kjenner. Blir litt frustrert, hva er egentlig poenget om en ikke skal kose seg. Var ikke slik før i tiden, da var det jul i flere dager. Anonymkode: 47ce5...6eb 13
Gjest tooquiet Skrevet 27. desember 2018 #2 Skrevet 27. desember 2018 Feirer julaften og nyttårsaften uten at det er noe å feire. Før da jeg var barn var jeg med for å feire 1. og 2. juledag, men nå er det mest for mine foreldre og deres søsken som fremdeles feirer det og møtes de dagene, mens jeg og søskenbarn har sluttet med det for de fleste bor langt unna hverandre. Har ikke sluttet å feire helt, men er ikke glad i jula og det var mer stas når man var liten. Liker hverdagen bedre.
Pysa Skrevet 27. desember 2018 #3 Skrevet 27. desember 2018 (endret) Kan fint kose meg selv om jeg ryddet vekk juletreet og julepynten i dag. For meg er jula ferie og fri, og ikke en religiøs høytid. Live and let live. Endret 27. desember 2018 av Pysa Skrivefeil 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #4 Skrevet 27. desember 2018 Jeg er helt enig i at jula ikke er som før. Føler meg litt tom etter julaften, man har liksom brukt så mye tid og energi på å stelle i stand den "perfekte" julen og så blir det ikke som man hadde sett det for seg. Julen er absolutt ikke like hellig og koselig som for 20-30 år siden. Anonymkode: e0aeb...857 9
Snabeltann Skrevet 27. desember 2018 #5 Skrevet 27. desember 2018 For mange er forberedelsene med baking, kalendere, gavepakking, og pynting en del av det å feire jul. Ofte koseligere enn selve julekvelden 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #6 Skrevet 27. desember 2018 3 timer siden, Snabeltann skrev: For mange er forberedelsene med baking, kalendere, gavepakking, og pynting en del av det å feire jul. Ofte koseligere enn selve julekvelden Og for andre er dette selve kjernen til problemet; Masse stress og mas med hundre ting som må ordnes. Anonymkode: 23bb5...df5 6
Gjest Gagaen Skrevet 27. desember 2018 #7 Skrevet 27. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og for andre er dette selve kjernen til problemet; Masse stress og mas med hundre ting som må ordnes. Anonymkode: 23bb5...df5 Dette er å banne i kirka i visse kretser, folk går totalt i forsvar om ein kritiserer dette stresset i mndvis før jul . Eg syns det har tatt helt av og vil ha jul NÅR det er jul ; den 24.12 til 13. 01
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #8 Skrevet 27. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og for andre er dette selve kjernen til problemet; Masse stress og mas med hundre ting som må ordnes. Anonymkode: 23bb5...df5 Men du er da ikke nødt til å gjøre alt dette om du ikke synes noe om det. Drit i bakingen og kjøp noe ferdig på Rema1000, dropp pakkekalender det er uansett ikke miljøvennlig, stress ned med gavene: slutt å være redd for å si ifra at nok er nok, du trenger ikke å gi gave til alle voksne i hele slekta, bare si ifra at det er nok, folk kommer over det. Du trenger ikke vaske hele huset, gå ut i skogen etter juletre eller pynte hele huset fra pipe til grunnmur. Det blir litt ettersom hva man gjør det til selv. Men hvis du ikke klarer å motstå kjøpepresset som skapes gjennom bildet av den "perfekte julen" så har du egentlig bare deg selv å takke. Anonymkode: 6359a...9c4 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #9 Skrevet 27. desember 2018 Jaget og prestasjonspresset dreper de meste dessverre....samhold og sosialisering, Der har vi MYE å lære fra andre kulturer. Man møtes for å dele et måltid....ikke falsk fasade. Anonymkode: baaed...b8b 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #10 Skrevet 27. desember 2018 3 timer siden, Pysa skrev: Kan fint kose meg selv om jeg ryddet vekk juletreet og julepynten i dag. For meg er jula ferie og fri, og ikke en religiøs høytid. Live and let live. I dag? Når pyntet du da? Anonymkode: 91de3...2b2 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #11 Skrevet 27. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Var ikke slik før i tiden, da var det jul i flere dager. Anonymkode: 47ce5...6eb Det har du rett i. Før begynte jula på juleaften. Nå har handelsstanden ødelagt julen ved å mase om den siden oktober. Folk tar dette med hjem og blir lei hele jula 1. juledag. Ganske trist egentlig. For flere og flere blir romjula en periode med fri uten den fortettede fine romjulsstemningen som var vanlig for et par tiår siden. Anonymkode: ad98e...dc8 5
Honey Dew Skrevet 27. desember 2018 #12 Skrevet 27. desember 2018 Vi har juletre og julepynt fremme både ute og inne til tyvende dag jul. Det heter seg jo at "20 dag jul bærer Knut julen ut". Vi holder oss til de gamle tradisjonene 1
OPIgirl Skrevet 28. desember 2018 #13 Skrevet 28. desember 2018 13 timer siden, Honey Dew skrev: Vi har juletre og julepynt fremme både ute og inne til tyvende dag jul. Det heter seg jo at "20 dag jul bærer Knut julen ut". Vi holder oss til de gamle tradisjonene Noen steder kaster de jula ut 13 dag. 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #14 Skrevet 28. desember 2018 Vi feirer som vi alltid har gjort. Anonymkode: 37f7a...be2
Pysa Skrevet 28. desember 2018 #15 Skrevet 28. desember 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: I dag? Når pyntet du da? Anonymkode: 91de3...2b2 Jeg pyntet lillejulaften. Tre dager jul holder lenge for meg. 1
Honey Dew Skrevet 28. desember 2018 #16 Skrevet 28. desember 2018 2 timer siden, OPIgirl skrev: Noen steder kaster de jula ut 13 dag. Det er jeg klar over 1
stan Skrevet 28. desember 2018 #17 Skrevet 28. desember 2018 Vi koser oss med å pynte og ordne til jul. Litt stress, men mest hygge og noe å gjøre sammen. Så gjør vi det vi rekker. Det blir jul likevel. Vi inviterer alltid folk å feire sammen med oss, koselig å spise julemiddagen sammen. I romjulen er det rolige dager. Drar litt på besøk, spiser restemat og tar livet med ro. Jula blir slik man gjør den. Gleden for meg er nå å lage en fin jul for familien og vennene våre. Og det å glede andre er den eneste sanne glede. 2
Chantielle Skrevet 28. desember 2018 #18 Skrevet 28. desember 2018 Julaften,når barna var små var stressende,men koselig selvsagt.Har alltid hatt et nøkternt forhold til både forberedelser og innkjøp.I romjula var det å ha besøk,eller besøke familie.Koselig,men samtidig et helsikes mas og kav. De som har størst grunn til å feire,er handelsstanden,folks pengeforbruk i forbindelse med julen blir bare verre og verre.Mange sitter med slunkne lommebøker og sågar gjeld etter feiringen av handelsstandens årlige jubileum. Jeg er som man har forstått,ikke religiøs.Og ja,av og til så 'irriterer' det meg også,at folk feirer og feirer knapt nok uten å vite hva de feirer... Jada,tradisjoner er ok,og det er vel det de fleste holder fast ved.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #19 Skrevet 28. desember 2018 For meg er jula fortsatt noe spesielt, selv om det for andre tydeligvis bare er fri og "jula er ikke det samme som før". Jeg tenker i hvert fall at slik negativitet kan påvirke hvordan en oppfatter jul og julefeiring, men jeg forstår selvfølgelig at for noen så har de ikke noe spesielt forhold til jul. Jeg bare opplever at noen er negative og på den måten ødelegger litt. Jul handler ikke om å være perfekt og mye av presset legger folk på seg selv. Jeg synes det er trist og lurer på om det finnes noen som er like glad i jul som meg og som ikke bare ser på det som press og stress. Anonymkode: eea07...9ea 2
Gjest hind Skrevet 28. desember 2018 #20 Skrevet 28. desember 2018 22 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er helt enig i at jula ikke er som før. Føler meg litt tom etter julaften, man har liksom brukt så mye tid og energi på å stelle i stand den "perfekte" julen og så blir det ikke som man hadde sett det for seg. Julen er absolutt ikke like hellig og koselig som for 20-30 år siden. Anonymkode: e0aeb...857 Jeg er litt enig, men så tenker jeg at den kanskje ikke var like hellig og koselig for moren min heller for 20-30 år siden. Å være den som må gjøre det meste av jobben for at de andre skal ha det koselig tar unektelig litt av glansen fra det hele. Det er fantastisk når man får lov til å bare være til stede, nyte og bli dullet med. Synes nå julen er fin likevel, jeg da. Ikke magisk, uendelig lang og deilig som da jeg var liten, men koselig innimellom alt stresset
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå