Gå til innhold

Jeg tror broren min er gift med en narsissist

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er veldig usikker men mye av det gir mening. Denne kvinnen, la oss kalle henne Maren. 

Jeg husker i starten når broren min møtte henne. (rundt 6-7 år siden) Hun var verdens snilleste. Behandlet familien vår fantastisk, hun hadde bra første inntrykk. Hun virket veldig sjarmerende og var svært inkluderende. 

Hun bodde også hos oss i starten av forholdet til min bror. Hvor hun hjalp med oppvask  matlaging og andre gjøremål slik som oss andre i familien. Men jo mer måendene gikk, jo mindre gjorde hun arbeid og begynte å gjøre ting som vi ikke akkurat var så glad over. Hun ble kresen på maten, så min mor måtte lage en seperat middag til henne hver dag siden hun nektet å lage middag selv. Hun innviterte også over masse venner og hadde fester som varte langt ut på natt. Mange ganger okkuperte de stuen i følge min far som alltid støtte på henne og vennenne hennes når han kom hjem fra jobb. 

Foreldrene mine kunne aldri si noe om Maren til broren min. Da gikk han i forsvarsmodus. Det gjorde broren min sint. Jeg var under 10 år når Maren flyttet inn så jeg forsto ikke mye i den tiden. 

I slutten av det året Maren og broren min skulle flytte ut, var foreldrene mine så og si slaver. Maren hjalp aldri i huset. Foreldrene mine vasket klærne hennes, vasket rommet, laget mat. 

Maren tok sminke fra min mor og rev ut av ledninger fra elektronikk fra min far til hennes egne duppiditter. Men hun sa at det var aldri hun som gjorde det. 

Når Maren og min bror flyttet så snakket Maren aldri med oss igjen. Hun takket ikke for at hun fikk bo hos oss og heller ikke for det vi hadde gjort for henne. 

Hun kom i familieselskap men snakket aldri med oss. Hun var alltid på mobiltelefonen. Broren min forsvarer henne ved å si at hun har sosial angst og ikke liker å være rundt mange mennesker. 

Men det virker som det kun gjelder vår familie. Hun er stille, uintetessert, spydig og helt fraværende. Men med en gang egne venner er rundt er hun en helt annen person. 

En merkelig ting hun gjør er å snakke dritt om vennenne til broren min. Broren min har aldri sine egne venner over. Mens Maren har sine venner over hele tiden. 

Maren takker aldri for presanger. 

Hun gratulerer aldri noen med dagen. 

Hun spør aldri om noe. 

....... 

grunnen til at jeg skriver alt dette er for å få råd. Min bror er blitt manupelert. Han er verdens snilleste. Bryr seg om alt og alle og uansett hva Maren gjør så mener broren min at Maren har en god grunn til dette. 

Men momentet en annen person gjør noe lignende så mener broren min det er slemt. Men hvis det er Maren så er det fine greier. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg er redd. Min mor og far er redde. Min bror kan neppe være fornøyd i dette forholdet 

Anonymkode: bee4d...545

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jo være at din bror og Maren har et fint forhold og har det bra, selv om hun ikke digger sviger-familien, er det ikke slik for de fleste med svigerfamilie? Hadde ikke bekymret meg så veldig, og heller bekymret meg for mine (dine) egne problemer. 

Anonymkode: 4167a...1fa

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

broren min var i samme situasjon, sammen med en dame som ikke hadde gode intensjoner og lundlurte og skilte hele familien mot hverandre. når man er forelsket så går ofte ting andre sier om vedkommende inn det ene øret og ut det andre. broren min måtte rett og slett ta det i egne hender, og takk gud den dagen kom hvor han skjønte at nok er nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo være at din bror og Maren har et fint forhold og har det bra, selv om hun ikke digger sviger-familien, er det ikke slik for de fleste med svigerfamilie? Hadde ikke bekymret meg så veldig, og heller bekymret meg for mine (dine) egne problemer. 

Når vi er på besøk kan Maren ofte behandle min bror stygt. Hun snakker alltid til han som han er dum. Og bli sjokkert hvis han faktisk svarer rett på et spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når vi er på besøk kan Maren ofte behandle min bror stygt. Hun snakker alltid til han som han er dum. Og bli sjokkert hvis han faktisk svarer rett på et spørsmål. 

Men det er vel strengt tatt din bror sitt problem? Og er jo ofte sånn at en ofte tar automatisk parti med sin egen slekt, og derfor ikke ser det objektivit. Har du svigerfamilie selv? Digger du å være med dem? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes Marem virker utrolig uhøffelig når hun gjør disse tingene: 

- gratulerer ikke med dagen 

- Takker ikke for at hun fikk være boende hos svigerforeldre og at de hjelper med mat og vask  

- Tar sminke fra moren og elektronikk fra faren

- Snakker stygt om broren sine venner 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er vel strengt tatt din bror sitt problem? Og er jo ofte sånn at en ofte tar automatisk parti med sin egen slekt, og derfor ikke ser det objektivit. Har du svigerfamilie selv? Digger du å være med dem? 

Er ikke kun hans problem. Min mor er ofte trist pågrunn av dette. Alt hun har gjort for Maren og ikke en eneste takk. 

Maren kjøper også dyre ting som min bror og hun egentlig ikke har råd til. Min bror får aldri noe han vil mens han mener Maren bør få kose seg mens broren min stadig snakker om bilen de må få fikset men ikke har råd til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, for en trist situasjon. For dere som sier at dette bare et brorens problem, så stemmer ikke det helt. Vi har en slik i familien selv. Siste nytt fra den kanten er at hun har tatt opp en drøss med smålån i min brors navn, siden hun hadde full kontroll over alle passord og bankID, og de har nå forbruksgjeld på over en halv million.

Men hun var så hyggelig i starten, inkluderende og snill. Helt til hun plutselig nektet å snakke med stemoren vår fordi hun mente hun drev med svart magi, eller hun skjelte ut pappa på sms og nektet han plutselig å treffe barnebarnet sitt. Broren min har mistet kontakten med store deler av sin familie på grunn av dette, og niesen min vet ikke engang hvem farfar er. Småting som at hun bytter alle gaver som kommer fra min brors side av familien, at alle høytider feires hos hennes foreldre, men hun er alltid offeret selvsagt, selv om hun alltid lager dramaet. Jeg forbanner den dagen vi slapp den kjerringa inn i familien, for hun har ikke skapt noe annet en smerte. 

Anonymkode: e984c...8b6

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, for en trist situasjon. For dere som sier at dette bare et brorens problem, så stemmer ikke det helt. Vi har en slik i familien selv. Siste nytt fra den kanten er at hun har tatt opp en drøss med smålån i min brors navn, siden hun hadde full kontroll over alle passord og bankID, og de har nå forbruksgjeld på over en halv million.

Men hun var så hyggelig i starten, inkluderende og snill. Helt til hun plutselig nektet å snakke med stemoren vår fordi hun mente hun drev med svart magi, eller hun skjelte ut pappa på sms og nektet han plutselig å treffe barnebarnet sitt. Broren min har mistet kontakten med store deler av sin familie på grunn av dette, og niesen min vet ikke engang hvem farfar er. Småting som at hun bytter alle gaver som kommer fra min brors side av familien, at alle høytider feires hos hennes foreldre, men hun er alltid offeret selvsagt, selv om hun alltid lager dramaet. Jeg forbanner den dagen vi slapp den kjerringa inn i familien, for hun har ikke skapt noe annet en smerte. 

Off , trist å høre at dere også går igjennom noe lignende. Har dere prøvd å konfrontere vedkommende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Off , trist å høre at dere også går igjennom noe lignende. Har dere prøvd å konfrontere vedkommende? 

Jeg kommer fra en ekstremt kobfliktsky familie, som sikkert er noe av grunnen til at det gikk så langt. Selv prøvde jeg å konfrontere henne etter at hun prøvde å starte en samtale med meg på Facebook, der jeg sa at jeg ikke var interessert i vennskap med noen som behandlet familien min slik. Men problemet med mennesker som henne er at de har ingen skrupler, og det holdt på å ta knekken på forholdet mitt til resten av familien, siden de foretrekker å glatte over mens jeg foretrekker å be henne dra til helvete. Til og med broren min ble sint på meg for at jeg konfronterte henne, siden han da fikk så mye pes på hjemmebane.

Så jeg har gitt opp. Hun har lagt meg fullstendig for hat, så jeg har ikke sette henne på flere år, men jeg vet at hun fortsatt har relativt god kontakt med min mor og den siden av familien. Jeg aner ikke hvorfor, men mulig de er redd hun skal ta med seg datteren og bare dra sin vei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen vits å gjette på diagnoser. Dere liker henne ikke og synes hun er vanskelig og utakknemlig, men det er uansett broren din som velger hvem han vil være sammen med, og det at han forsvarer henne og blir sur når dere kritiserer henne forteller at han ikke ser den samme jenta som dere ser. Hvem av dere som ser henne klarest er ikke godt å si. Man kan få et feilaktig bilde av noen hvis man kun ser dem i visse situasjoner og dessuten allerede har gjort seg opp en oppfatning som er negativ, og man kan bli blind for det negative når man lever tett på et annet menneske og også opplever deres gode sider. La dem få leve som de vil og så lever dere som dere vil, men sørg for at han vet at dere er der hvis han trenger dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som feiler familien din egentlig? Hvorfor er det ingen som sier noe eller setter grenser? Maren er kanskje en sleip dame, som utnytter folk når de lar seg utnytte: men det er jo bare til å be henne ryke og reise når hun prøver seg. Hvorfor i alle dager drev dine foreldre å å behandlet henne som sitt eget (mindreårige) barn? Hun var gjest: man driver ikke å slaver for gjester eller lar dem ha fest i huset sitt. Når de har behandlet henne som sitt eget lille bortskjemte barn: da er det gjerne det man får. 

Anonymkode: 77123...fea

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som feiler familien din egentlig? Hvorfor er det ingen som sier noe eller setter grenser? Maren er kanskje en sleip dame, som utnytter folk når de lar seg utnytte: men det er jo bare til å be henne ryke og reise når hun prøver seg. Hvorfor i alle dager drev dine foreldre å å behandlet henne som sitt eget (mindreårige) barn? Hun var gjest: man driver ikke å slaver for gjester eller lar dem ha fest i huset sitt. Når de har behandlet henne som sitt eget lille bortskjemte barn: da er det gjerne det man får. 

Anonymkode: 77123...fea

Enig! Så sant. 

Anonymkode: 3152b...539

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som feiler familien din egentlig? Hvorfor er det ingen som sier noe eller setter grenser?

I en del tilfeller, er det enklere sagt enn gjort. Noen foreldre er sindige konfliktsky folk som prøver å gjøre det beste ut av det og håper ting ordner seg. Eller ikke vet hvordan de skal si fra.

Og kanskje ser de ikke det store bildet, altså hvor trasig situasjonen er sammenlagt.

Men ja - du har selvfølgelig rett i det du skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overrasket over hvilke svar som kommer i denne tråden. Hadde dette vært omvendt, at det gjaldt en søster istedet for broren, hadde -alle- rådet henne til å forlate denne mannen, og for all del ikke få barn sammen! Men siden kjønnene er omvendt må det være svigerfamilien (TS sin familie) som ser på Maren med litt ublide øyne. 

TS, dine observasjoner er nok helt riktige. Dette er ikke en normal måte å oppføre seg på, og siden du ikke kjenner igjen din bror, har utvilsomt Maren en innvirkning der. Har du noen mulighet til å få snakket med broren din på tomannshånd? Si de tingene du skriver her, at dere er bekymret for ham, og at han bør tenke over om dette er et sunt forhold å være i. Si ifra om at han bør holde passord og kodebrikke til banken sin unna Maren, for som du ser ovenfor er det ikke uvanlig at personer med likhetstrekk til Maren har en økonomisk interesse av å beholde en som forsørger dem. Jobber Maren, forresten?

Om broren din ikke vil ut av forholdet tror jeg dere gjør best i å holde avstand. Maren skaper dårlig stemning og mistrivsel, og hun har allerede hatt full kontroll over foreldrene dine også. Det var utrolig dumt av dem å ikke kaste Maren ut første gangen. Nå har de en ny mulighet til å vise henne at de ikke godtar oppførselen hennes.

Anonymkode: 3f970...064

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er overrasket over hvilke svar som kommer i denne tråden. Hadde dette vært omvendt, at det gjaldt en søster istedet for broren, hadde -alle- rådet henne til å forlate denne mannen, og for all del ikke få barn sammen! Men siden kjønnene er omvendt må det være svigerfamilien (TS sin familie) som ser på Maren med litt ublide øyne. 

TS, dine observasjoner er nok helt riktige. Dette er ikke en normal måte å oppføre seg på, og siden du ikke kjenner igjen din bror, har utvilsomt Maren en innvirkning der. Har du noen mulighet til å få snakket med broren din på tomannshånd? Si de tingene du skriver her, at dere er bekymret for ham, og at han bør tenke over om dette er et sunt forhold å være i. Si ifra om at han bør holde passord og kodebrikke til banken sin unna Maren, for som du ser ovenfor er det ikke uvanlig at personer med likhetstrekk til Maren har en økonomisk interesse av å beholde en som forsørger dem. Jobber Maren, forresten?

Om broren din ikke vil ut av forholdet tror jeg dere gjør best i å holde avstand. Maren skaper dårlig stemning og mistrivsel, og hun har allerede hatt full kontroll over foreldrene dine også. Det var utrolig dumt av dem å ikke kaste Maren ut første gangen. Nå har de en ny mulighet til å vise henne at de ikke godtar oppførselen hennes.

Anonymkode: 3f970...064

Enig med deg, jeg er en av de som svarte som hadde lignende erfaringer som TS.

Jeg tror ikke man tenker på at menn også kan være fanget i forhold der de opplever både fysisk og psykisk vold, og at også kvinner kan være psykopater. Da er det ikke bare å sette ned foten eller konfrontere dem, fordi de reagerer ikke og handler ikke slik normale mennesker gjør, og forvandlingen er veldig gradvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at hun virker spesiell, men å kalle det narsissist var å dra det alt for langt. Bortskjemt er vel et bedre ord. 

Anonymkode: 2f1f1...d9a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig usikker men mye av det gir mening. Denne kvinnen, la oss kalle henne Maren. 

Jeg husker i starten når broren min møtte henne. (rundt 6-7 år siden) Hun var verdens snilleste. Behandlet familien vår fantastisk, hun hadde bra første inntrykk. Hun virket veldig sjarmerende og var svært inkluderende. 

Hun bodde også hos oss i starten av forholdet til min bror. Hvor hun hjalp med oppvask  matlaging og andre gjøremål slik som oss andre i familien. Men jo mer måendene gikk, jo mindre gjorde hun arbeid og begynte å gjøre ting som vi ikke akkurat var så glad over. Hun ble kresen på maten, så min mor måtte lage en seperat middag til henne hver dag siden hun nektet å lage middag selv. Hun innviterte også over masse venner og hadde fester som varte langt ut på natt. Mange ganger okkuperte de stuen i følge min far som alltid støtte på henne og vennenne hennes når han kom hjem fra jobb. 

Foreldrene mine kunne aldri si noe om Maren til broren min. Da gikk han i forsvarsmodus. Det gjorde broren min sint. Jeg var under 10 år når Maren flyttet inn så jeg forsto ikke mye i den tiden. 

I slutten av det året Maren og broren min skulle flytte ut, var foreldrene mine så og si slaver. Maren hjalp aldri i huset. Foreldrene mine vasket klærne hennes, vasket rommet, laget mat. 

Maren tok sminke fra min mor og rev ut av ledninger fra elektronikk fra min far til hennes egne duppiditter. Men hun sa at det var aldri hun som gjorde det. 

Når Maren og min bror flyttet så snakket Maren aldri med oss igjen. Hun takket ikke for at hun fikk bo hos oss og heller ikke for det vi hadde gjort for henne. 

Hun kom i familieselskap men snakket aldri med oss. Hun var alltid på mobiltelefonen. Broren min forsvarer henne ved å si at hun har sosial angst og ikke liker å være rundt mange mennesker. 

Men det virker som det kun gjelder vår familie. Hun er stille, uintetessert, spydig og helt fraværende. Men med en gang egne venner er rundt er hun en helt annen person. 

En merkelig ting hun gjør er å snakke dritt om vennenne til broren min. Broren min har aldri sine egne venner over. Mens Maren har sine venner over hele tiden. 

Hun spør aldri om noe. 

....... 

grunnen til at jeg skriver alt dette er for å få råd. Min bror er blitt manupelert. Han er verdens snilleste. Bryr seg om alt og alle og uansett hva Maren gjør så mener broren min at Maren har en god grunn til dette. 

Men momentet en annen person gjør noe lignende så mener broren min det er slemt. Men hvis det er Maren så er det fine greier. 

Hva skal jeg gjøre? Jeg er redd. Min mor og far er redde. Min bror kan neppe være fornøyd i dette forholdet 

Kjedelig for de involverte. Men narsissist? Tror ikke du helt vet betydningen .

Anonymkode: 6cff9...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...
AnonymBruker skrev (På 27.12.2018 den 13.52):

Hun spør aldri om noe. 

....... 

Har akkurat samme situasjon hjemme. Hun er en covert narcissist. Hun hater hele familien vår. Ett rent helvete 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...