AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #1 Skrevet 27. desember 2018 Hei! Noen sykepleiere her som har tatt pedagogikk og blitt lærer? Kunne tenke meg å videreutdanne meg og begynne som lærer enten på helse og sosial (mest ønskelig) eller sykepleierutdanningen. Men så ser jeg at man fra neste år må ha en master for å kunne ta pedagogikk for yrkesfag, og masteren må være relevant. Noen som eventuelt har en anelse om hvilken master jeg bør ta for å kunne gjennomføre dette? Noen som har gjort det tidligere kanskje? På forhånd, takk 😊 Anonymkode: fc7bf...45b
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #2 Skrevet 28. desember 2018 Hva med sykepleie/helsevitenskap? Det er master på UiB. Vet i hvertfall at lærerne på min skole (hvl) hadde denne masteren, og noen hadde phd. Anonymkode: 4ed01...b1c
Serafin Skrevet 28. desember 2018 #3 Skrevet 28. desember 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Noen sykepleiere her som har tatt pedagogikk og blitt lærer? Kunne tenke meg å videreutdanne meg og begynne som lærer enten på helse og sosial (mest ønskelig) eller sykepleierutdanningen. Men så ser jeg at man fra neste år må ha en master for å kunne ta pedagogikk for yrkesfag, og masteren må være relevant. Noen som eventuelt har en anelse om hvilken master jeg bør ta for å kunne gjennomføre dette? Noen som har gjort det tidligere kanskje? På forhånd, takk 😊 Anonymkode: fc7bf...45b Flere av lærerne mine på sykepleien måtte ta PhD for å få lov til å undervise pga nye krav for å være et universitet. Og for å ta PhD så må man ta masterutdanning før det igjen. Det er mulig å klare det man vil men det vil nok ta deg noen år før du er i mål i så fall.
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #4 Skrevet 28. desember 2018 Men må man ha PhD for å jobbe i VGS også? Er det jeg helst ønsker 😊 Anonymkode: fc7bf...45b
gobbledigook Skrevet 28. desember 2018 #5 Skrevet 28. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men må man ha PhD for å jobbe i VGS også? Er det jeg helst ønsker 😊 Anonymkode: fc7bf...45b Neida, der holder det med master
Ariam Skrevet 28. desember 2018 #6 Skrevet 28. desember 2018 For å jobbe i vgs trenger du kun grunnutdanning som sykepleier pluss PPU, trenger ikke master. Men siden det nå er blitt et krav om master for å komme inn på PPU så blir det jo det som er kravet. Jobber selv i vgs, stortrives. Men det er en hard jobb, og ikke så mye fritid som mange syns å tro...
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2018 #7 Skrevet 28. desember 2018 mener å ha lest at man ikke trenger master for ppu helsefag. at det ikke gjelder yrkesrettet fag. sjekk ut dette:) Anonymkode: e0186...e0e
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #8 Skrevet 29. desember 2018 Du kan ta PPU-Y, det er deltidsutdanning på 2 år. Krav: bachelor og ha minst 2 års yrkeserfaring. Mulig du også må ha en viss stillingsprosent under utdanningen. Da kan du jobbe som yrkesfaglærer på vgs. Anonymkode: bf587...c0d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #9 Skrevet 29. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan ta PPU-Y, det er deltidsutdanning på 2 år. Krav: bachelor og ha minst 2 års yrkeserfaring. Mulig du også må ha en viss stillingsprosent under utdanningen. Da kan du jobbe som yrkesfaglærer på vgs. Anonymkode: bf587...c0d FEIL! Endrede opptakskrav fra 2019 Fra og med 2019 endres opptakskravene til studiet. For å få opptak til PPU i 2019, må du ha en mastergrad og minimum 60 relevante studiepoeng i minst ett skolefag som utdanningen tilbyr fagdidaktikk i, eller en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag med minimum 180 studiepoeng i kunstfaget, eller en bachelorgrad i idrettsfag med minst 180 studiepoeng i faget Mastergraden må oppfylle krav fastsatt i forskrift 1. desember 2005 om krav til mastergrad. Dette er nasjonale krav som gjelder alle læresteder som tilbyr PPU i 2019. Anonymkode: 90c5e...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #10 Skrevet 29. desember 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: FEIL! Endrede opptakskrav fra 2019 Fra og med 2019 endres opptakskravene til studiet. For å få opptak til PPU i 2019, må du ha en mastergrad og minimum 60 relevante studiepoeng i minst ett skolefag som utdanningen tilbyr fagdidaktikk i, eller en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag med minimum 180 studiepoeng i kunstfaget, eller en bachelorgrad i idrettsfag med minst 180 studiepoeng i faget Mastergraden må oppfylle krav fastsatt i forskrift 1. desember 2005 om krav til mastergrad. Dette er nasjonale krav som gjelder alle læresteder som tilbyr PPU i 2019. Anonymkode: 90c5e...dc5 Det er du som tar feil, og blander mellom de ulike lærerutdanningene. FPPU-Y har ikke endret opptakskravene. Anonymkode bf587...c0d har rett. For å bli yrkesfaglærer er opptakskravene: 1. Faglærer (bachelor) - 3 år: https://www.ntnu.no/studier/byrk - fag-/svennebrev eller annen fullført og bestått treårig yrkesopplæring på videregående nivå innen det aktuelle yrkesområdet og - minimum to års relevant yrkespraksis etter avsluttet fagutdanning og - generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse 2. Fleksibel PPU for yrkesfag (FPPU-Y) 2 år: https://www.ntnu.no/studier/fppuy - treårig profesjonsrettet universitets- eller høgskoleutdanning og - to års relevant yrkespraksis eller - fagbrev, svennebrev eller tilsvarende og - generell studiekompetanse og - to års yrkesteoretisk utdanning og - fire års relevant yrkespraksis TS: Du må IKKE ha master for å bli yrkesfaglærer, men skal du bli lektor eller adjukt er det krav om bachelor + master + ppu i fra 2019. Skal du undervise på universitet, er det også krav om phD. Hvis du gikk helse- og oppvekstfag og tok fagbrev før du begynte på sykepleierutdanningen, kan du søke deg innpå faglærer bachelor ELLER ta fleksibel PPU for yrkesfag med din bachelor i sykepleie - hvis du oppfyller to års yrkespraksis😊 Anonymkode: 75fa5...db2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2018 #11 Skrevet 29. desember 2018 Bare vær klar over at det er veldig vanskelig å få jobb på helse og sosial, det er nemlig mange sykepleiere som ser dette som en vei ut at turnuslivet. På sykepleien må du minst ha master, helst phd. Anonymkode: 003ea...f98 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå