Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Noen sykepleiere her som har tatt pedagogikk og blitt lærer? Kunne tenke meg å videreutdanne meg og begynne som lærer enten på helse og sosial (mest ønskelig) eller sykepleierutdanningen. Men så ser jeg at man fra neste år må ha en master for å kunne ta pedagogikk for yrkesfag, og masteren må være relevant. Noen som eventuelt har en anelse om hvilken master jeg bør ta for å kunne gjennomføre dette? Noen som har gjort det tidligere kanskje? 

På forhånd, takk 😊

Anonymkode: fc7bf...45b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med sykepleie/helsevitenskap? Det er master på UiB. Vet i hvertfall at lærerne på min skole (hvl) hadde denne masteren, og noen hadde phd.

Anonymkode: 4ed01...b1c

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Noen sykepleiere her som har tatt pedagogikk og blitt lærer? Kunne tenke meg å videreutdanne meg og begynne som lærer enten på helse og sosial (mest ønskelig) eller sykepleierutdanningen. Men så ser jeg at man fra neste år må ha en master for å kunne ta pedagogikk for yrkesfag, og masteren må være relevant. Noen som eventuelt har en anelse om hvilken master jeg bør ta for å kunne gjennomføre dette? Noen som har gjort det tidligere kanskje? 

På forhånd, takk 😊

Flere av lærerne mine  på sykepleien måtte ta PhD for å få lov til å undervise pga nye krav for å være et universitet. Og for å ta PhD så må man ta masterutdanning før det igjen. Det er mulig å klare det man vil men det vil nok ta deg noen år før du er i mål i så fall.

Skrevet

Men må man ha PhD for å jobbe i VGS også? Er det jeg helst ønsker 😊

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men må man ha PhD for å jobbe i VGS også? Er det jeg helst ønsker 😊

Neida, der holder det med master

Skrevet

For å jobbe i vgs trenger du kun grunnutdanning som sykepleier pluss PPU, trenger ikke master. Men siden det nå er blitt et krav om master for å komme inn på PPU så blir det jo det som er kravet. Jobber selv i vgs, stortrives. Men det er en hard jobb, og ikke så mye fritid som mange syns å tro... 

Skrevet

mener å ha lest at man ikke trenger master for ppu helsefag. at det ikke gjelder yrkesrettet fag. sjekk ut dette:) 

Anonymkode: e0186...e0e

Skrevet

Du kan ta PPU-Y, det er deltidsutdanning på 2 år. Krav: bachelor og ha minst 2 års yrkeserfaring. Mulig du også må ha en viss stillingsprosent under utdanningen. Da kan du jobbe som yrkesfaglærer på vgs.

Anonymkode: bf587...c0d

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ta PPU-Y, det er deltidsutdanning på 2 år. Krav: bachelor og ha minst 2 års yrkeserfaring. Mulig du også må ha en viss stillingsprosent under utdanningen. Da kan du jobbe som yrkesfaglærer på vgs.

Anonymkode: bf587...c0d

FEIL! 

Endrede opptakskrav fra 2019

Fra og med 2019 endres opptakskravene til studiet. For å få opptak til PPU i 2019, må du ha 

• en mastergrad og minimum 60 relevante studiepoeng i minst ett skolefag som utdanningen tilbyr fagdidaktikk i, eller
  • en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag med minimum 180 studiepoeng i kunstfaget, eller
  • en bachelorgrad i idrettsfag med minst 180 studiepoeng i faget

Mastergraden må oppfylle krav fastsatt i forskrift 1. desember 2005 om krav til mastergrad.

Dette er nasjonale krav som gjelder alle læresteder som tilbyr PPU i 2019.

Anonymkode: 90c5e...dc5

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

FEIL! 

Endrede opptakskrav fra 2019

Fra og med 2019 endres opptakskravene til studiet. For å få opptak til PPU i 2019, må du ha 

• en mastergrad og minimum 60 relevante studiepoeng i minst ett skolefag som utdanningen tilbyr fagdidaktikk i, eller
  • en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag med minimum 180 studiepoeng i kunstfaget, eller
  • en bachelorgrad i idrettsfag med minst 180 studiepoeng i faget

Mastergraden må oppfylle krav fastsatt i forskrift 1. desember 2005 om krav til mastergrad.

Dette er nasjonale krav som gjelder alle læresteder som tilbyr PPU i 2019.

Anonymkode: 90c5e...dc5

Det er du som tar feil, og blander mellom de ulike lærerutdanningene. FPPU-Y har ikke endret opptakskravene. Anonymkode bf587...c0d har rett. For å bli yrkesfaglærer er opptakskravene: 

1. Faglærer (bachelor) - 3 år: 

https://www.ntnu.no/studier/byrk

- fag-/svennebrev eller annen fullført og bestått treårig yrkesopplæring på videregående nivå innen det aktuelle yrkesområdet og

- minimum to års relevant yrkespraksis etter avsluttet fagutdanning og

- generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse

2. Fleksibel PPU for yrkesfag (FPPU-Y) 2 år:

https://www.ntnu.no/studier/fppuy

- treårig profesjonsrettet universitets- eller høgskoleutdanning og

- to års relevant yrkespraksis

eller

- fagbrev, svennebrev eller tilsvarende og

- generell studiekompetanse og

- to års yrkesteoretisk utdanning og

- fire års relevant yrkespraksis

TS: Du må IKKE ha master for å bli yrkesfaglærer, men skal du bli lektor eller adjukt er det krav om bachelor + master + ppu i fra 2019. Skal du undervise på universitet, er det også krav om phD. 

Hvis du gikk helse- og oppvekstfag og tok fagbrev før du begynte på sykepleierutdanningen, kan du søke deg innpå faglærer bachelor ELLER ta fleksibel PPU for yrkesfag med din bachelor i sykepleie - hvis du oppfyller to års yrkespraksis😊

Anonymkode: 75fa5...db2

Skrevet

Bare vær klar over at det er veldig vanskelig å få jobb på helse og sosial, det er nemlig mange sykepleiere som ser dette som en vei ut at turnuslivet. På sykepleien må du minst ha master, helst phd. 

Anonymkode: 003ea...f98

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...