Gå til innhold

Hvor mye hensyn skal vi ta til TV når vi møblerer stua?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tv-stua skal bli ungdomsrom og TV må inn i stua. Egentlig helt greit, for jeg savner litt å ha en tv her hvor jeg liker best å sitte. Vi trenger ny sofa i stua og må nå ta hensyn til plassering av tv når vi plasserer sofa.

Stua er litt vanskelig å møblere. Den er stor, men har store vinduer og halvåpen løsning til kjøkken, så det er ikke så veldig mange muligheter. Når vi nå skal ha ny sofa må vi enten følge symmetrien i rommet eller vi må ha hovedfokus på tv. Altså; den lengste delen av sofaen må enten stå slik at den følger langveggen i stua. Den vil da bli stående slik at man ikke ser på tv når man sitter i den lengste delen av sofaen, men må vri kropp / hode for å se. Fra den korteste delen av sofaen vil man se rett på tv. Alternativet er omvendt, altså den lengste delen slik at man kan sitte og se direkte på tv, og den korteste mot langveggen. Det alternativet er "feil" i stua hvis vi ser vekk fra tv, men om man tenker sittekomfort for flest mulig når vi ser tv så er det det beste alternativet.

Vi har også en lenestol som kan justeres til å vende der vi vil.

Det er sjelden vi er mange som ser på film samtidig, men det hender jo. ungdommene i familien har diverse på rommene sine og nå blir jo tv-stua ungdomsbule i tillegg.

Vi voksne er litt uenige nå; skal vi sette sofaen slik at tv-titte komforten er best for flest mulig, eller skal vi ta hensyn til det estetiske (og skape bedre rom for samvær uten tv). Eller sagt på en annen måte; hvor mye midtpunkt skal tv få være?

Happy for innspill. Det er januarsalg på gang og vi vil bestille sofa nå (sofa som er like lang begge veier er ikke et alternativ, det blir for ruvende og helt feil i forhold til salongbord, teppe osv.)

Anonymkode: d0faa...45a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan tv med veggfeste som kan trekkes ut og roteres avhjelpe diskusjonen? 

Anonymkode: f9f97...2d5

• Liker 3
Skrevet

Et av de første spørsmålene er vel kanskje hvor mye dere ser på TV'en? Hvis det er en sjelden gang så ville jeg helt klart gått for det mest harmoniske estetisk sett. Muligens gå for en mindre sofa og flere lenestoler? 

• Liker 2
Skrevet

Egentlig ikke, dessverre. Litt vanskelig å forklare, men sånn som stua er så vil ikke det hjelpe noe særlig. Det er en peis som trøbler det litt til oppi det hele,

For oss to, meg og mannen, er løsningen helt ok om vi møblerer etter rommet og ikke tv. For to stykker er sitteplassene super til å se på tv, det er vi enige om. Det er når vi er mer en to-tre det blir en utfordring/ikke helt optimalt. Det er som sagt ikke ofte, men det hender. Nå i julen for eksempel har vi sett både fotball og julefilm med familie på besøk (det ses lite fotball her i huset, men man u kampen på boxing day var et unntak :) ).

Skrevet
1 minutt siden, metempsychosis skrev:

Et av de første spørsmålene er vel kanskje hvor mye dere ser på TV'en? Hvis det er en sjelden gang så ville jeg helt klart gått for det mest harmoniske estetisk sett. Muligens gå for en mindre sofa og flere lenestoler? 

Har en slik løsning nå med flere lenestoler. Er veldig lite fornøyd med den løsningen, stolene blir alltid flyttet på og det ser veldig rotete ut. Det har nok med romløsningen å gjøre. Vi har forsøkt å lage en hjørnesofa av moduler fra en annen sofa + noen løse puter slik at vi skal få et inntrykk av hvilken sofaform som blir penest og vi tror at en hjørnesofa + en stol vil gi et mer ryddig inntrykk.

• Liker 1
Skrevet

Dersom det vanglivis er du og mannen din som ser på TV, ville jeg absolutt gått for den mest harmoniske løsningen estetisk sett. Da kan en sitte i den delen av sofaen som er nærmest TV, og den andre i lenestolen.

Anonymkode: c036f...ccb

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan tv med veggfeste som kan trekkes ut og roteres avhjelpe diskusjonen? 

Anonymkode: f9f97...2d5

Det hadde vi en gang. Mannen som hadde vært på handel.. Dritstygt!!! Er glad vi har nye vegger og TVen på tvbordet.

Anonymkode: 2d622...cb8

Skrevet

Jeg har litt samme "problem". Holder på å innrede en ny stue, og ved bestilling av hjørnesofa, måtte jeg velge mellom å ha hovedfokus mot TV (men også da kjøkkenbord pga åpen kjøkkenløsning), eller mot utsikten. Jeg valgte utsikten. Som hovedregel er det meg og sønnen min her, og jeg er ingen TV-titter, og han kommer til å ha TV på rommet. Men jeg har vært veldig usikker, for TV kan jo også utgjøre et sosialt samlingspunkt. Sofaen er enda ikke levert, så jeg er veldig spent på hvordan det blir. Men det er jo trassig at et TV skal bety så mye tankevirksomhet.....

Anonymkode: 8a9e8...3f0

• Liker 1
Skrevet

Jeg har møblert ut ifra hvordan 340 dager i året er, og de inkluderer ikke mange mennesker som ser tv. Har jeg besøk av mange sitter vi som regel og spiller brettspill og prater. Så TVn er ikke sentral i vår stue. 

Anonymkode: 418e2...e90

• Liker 2
Skrevet

Hvis det bare er problem når dere har besøk av familie, så er det jo bare å snu sofaen når de kommer? 

Anonymkode: 720b2...9ab

• Liker 1
Skrevet

Stua vår er møblert sånn at det er fint bare for to personer å se på tv. Under fotball-VM (eller EM) hender det at vi blir en liten gjeng som skal se kamp, men da ommøblerer vi for dagen sånn at alle sitter greit i forhold til tv`n. Da er det ikke fokus på hva som ser bra ut, men optimale seer-forhold 😄 

Anonymkode: 28699...102

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Egentlig ikke, dessverre. Litt vanskelig å forklare, men sånn som stua er så vil ikke det hjelpe noe særlig. Det er en peis som trøbler det litt til oppi det hele,

For oss to, meg og mannen, er løsningen helt ok om vi møblerer etter rommet og ikke tv. For to stykker er sitteplassene super til å se på tv, det er vi enige om. Det er når vi er mer en to-tre det blir en utfordring/ikke helt optimalt. Det er som sagt ikke ofte, men det hender. Nå i julen for eksempel har vi sett både fotball og julefilm med familie på besøk (det ses lite fotball her i huset, men man u kampen på boxing day var et unntak :) ).

Hvis det ikke er ofte dere er flere en to-tre hadde jeg helt klart gått for estetikken. Stuen skal være et sted man slapper av, og et rotete uttrykk kan fort gjøre at man blir "stresset"... Vi har en egen tv-stue som ikke rommer annet enn en mindre sofa (uten at det ser rotete ut), og når vi er flere dras gjerne frem nødløsninger (dette skjer ett par ganger i året og da overmøblerer jeg ikke for de få gangene) 

Skrevet

Takk for svar! 

Estetikken vinner:) jeg har vært tydelig på at det er viktigst hele tiden,  men ville ha mannen med meg på det.  Han mente først at vi må ha den mot tvn, men etter litt prøveommøblering her hjemme er han enig i at det blir feil i forhold til alt utenom tvn. Stort sett er TV avslått når vi har besøk. 

Nå gjenstår det bare å velge farge. Så mange valg:)

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har litt samme "problem". Holder på å innrede en ny stue, og ved bestilling av hjørnesofa, måtte jeg velge mellom å ha hovedfokus mot TV (men også da kjøkkenbord pga åpen kjøkkenløsning), eller mot utsikten. Jeg valgte utsikten. Som hovedregel er det meg og sønnen min her, og jeg er ingen TV-titter, og han kommer til å ha TV på rommet. Men jeg har vært veldig usikker, for TV kan jo også utgjøre et sosialt samlingspunkt. Sofaen er enda ikke levert, så jeg er veldig spent på hvordan det blir. Men det er jo trassig at et TV skal bety så mye tankevirksomhet.....

Anonymkode: 8a9e8...3f0

Høres ut som riktig valg å vende sofa mot utsikt!

Anonymkode: c036f...ccb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...