Gå til innhold

Muggsopp. Noen som kan dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har oppdaget litt muggsopp i vinduet. Vasket vekk med klorin. Var veldig lite men har sett det også har vært i andre vinduskarmer som feks inne på soverommet. Det er ikke på vegger bak møbler ol. Lukter ikke noe og er heller ikke fuktig her (merker det når man tørker klær feks. De tørker som de skal)

men jeg har allikevel gått å vært forskjølet i svært lang tid. Har den muggsopp noe betydning på det, om det er farlig å bo her? Snottet mitt er oftest blankt og rennende men er ofte gul/grønt og. Har vært forskjølet men kan ikke ha vært syk i så lang tid, minst 3 mnd.. er alltid tett i nesen. Og er redd det er farlig å bo her. 

Anonymkode: a5ad2...70b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynner neppe å gro muggsopp inni deg, bare fordi det gror i vinduet. Når det kommer på vinduer er det som regel pga kondens (noen ganger fordi vinduer må skiftes ut/ikke er skikkelig tett lenger).

Kondens oppstår typisk om du har tette gardiner tett på vinduet, hvis det er store tempforskjeller inne og ute, dårlig ventilasjon, for lite varme på. Det at du tørker klær inne, avgir også mye fuktighet som typisk kan føre til kondens på ruter. Dersom det ikke er god ventialsjon, bør du lufte godt når du tørker klær. Ville bare sjekket vinduene jevnlig: se om og når det blir damp på dem og prøve å hindre at det får ligge damp på ruten. 

Det er ofte ikke mer som skal til enn at man endrer litt på noen små ting som å lufte litt hyppigere/tørke klær et annet sted/bruke kjøkkenviften når man lager mat osv. 

Anonymkode: bb93a...2ca

• Liker 1
Skrevet

Kjøp ett hygrometer og følg med på luftfuktigheten. Den bør ikke være noe særlig over 60%. Ideelt 40-60%.

Bruk evt svikter når du tørker klær. Og kondens i vinduene er vanskelig å unngå. Så tørk og vask innimellom så du holder det i sjakk. Sjokkluft gjerne. 

Anonymkode: 44672...8b7

Skrevet

Okei tusen takk for svar dere :) 

Er det ufarlig dette da? Jeg skal kjøpe slik måler og følge med👍🏼 

Ts

Anonymkode: a5ad2...70b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...