Gå til innhold

Hvordan praktiserer dere når barna låner familiens bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barna for lappen og låner bilen, betaler de bensin/ diesel av og til? Forventer barna å ha tilgang til bilen hele tiden eller når dere foreldre ikke er avhengig av den ol? 

Rett og slett hvordan er det hjemme hos dere😁 

Anonymkode: f795d...974

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er barnet: Jeg fikk låne bilen når jeg spurte, men det var snakk om noen få ganger i året bare. Var ikke fri tilgang så jeg brukte ikke bilen til vanlig, hadde moped jeg heller kjørte. Jeg betalte nesten aldri bensin selv de gangene jeg lånte bil. Jeg tilbød meg, men foreldrene mine sa alltid nei. Nå er jeg voksen og har full jobb og låner en sjelden gang bilen fremdeles, kanskje 1-2 ganger i året. Da fyller jeg på bensin selv om de fremdeles sier jeg ikke skal gjøre det (de fyller alltid full tank før jeg henter bilen)

Anonymkode: cecc8...6da

Skrevet

Husk å sjekke at forsikringen gjelder for førere under 23/25år 😊

• Liker 8
Skrevet

Jeg hadde egen bil siste året på vgs. Solgte den da jeg begynte å studere og bodde hjemme i 3 år til jeg var ferdig utdannet. Lånte bil en sjelden gang, når foreldre selv ikke var avhengig av den. Det var en selvfølge, det var jo ikke min bil, så jeg brukte jo busskortet mitt i det daglige. 

Jeg fylte aldri bensin/diesel,  men mtp hvor lite jeg brukte den så hadde jeg syntes det var utrolig smålig om jeg hadde blitt bedt om det (men hadde ikke sagt noe om jeg hadde fått beskjed). Nå var jeg aldri på langtur med bilen heller, hadde jeg brukt en halv tank så hadde det vært noe annet (og hadde så klart aldri levert den tilbake med tom tank).

En gang jeg spurte om å låne bilen mens den egnetlig var opptatt, og som medførte litt ekstra logistikkarbeid for den som skulle hatt bilen, men det var når kjæledyret måtte til veterinær (spesialist) hvor jeg var helt avhengig av bil. Hadde jeg ikke fått hjelp hjemme måtte jeg ha leid bil/betalt noen for å kjøre, men heldigvis hjelper familie til i slike sammenhenger. 

Anonymkode: c4b50...3ef

Skrevet

"Barna" får låne når de vil, dersom bilen er ledig. Vi forventer at de fyller bensin når det er nødvendig. Det forventes også at dersom mor (uten førerkort) må kjøres og far ikke er i byen må et av barna bidra dersom de har mulighet. Dette er fordi barna i praksis bruker bilen mer enn oss, uten å trenge å betale for annet enn bensin. Det er også fordi vi er en familie, og i en familie hjelper vi hverandre.

Da barna var yngre betalte vi bensinen. De fikk låne bilen om de trengte, så lenge de var edru, våken og fortalte hva de skulle. I tillegg krevde far at de skulle kjøre litt hver måned et par år etter at de fikke førerkortet, for han mener mengdetrening er viktig for å få gode sjåfører.

Være barn er vokse og flyttet hjemmefra for flere år siden, men bor i samme by. Siden vi har oppdratt dem godt er det ingen av oss som har stort behov for bil, og kollektivtilbudet er faktisk veldig bra her.

Anonymkode: 15531...3b0

• Liker 4
Skrevet

Vi har to tette (14 mnd mellom dem) og kjøpte en ekstra bil da eldste fikk lappen som de to delte på. Begge hadde deltidsjobber og betalte for diesel og service selv. Forsikring og alt annet betalte vi. Var litt deilig for da følte de at de måtte kjøre oss litt ekstra, så vi har ikke betalt for taxi en gang siden de fikk lappen. 

Anonymkode: e2679...e83

Skrevet

Jeg og søsteren min var også barnet for noen år siden. Vi kunne bruke bilen(e) når vi selv ønsket, men sa som regel hvor vi skulle eller sendte en melding til mamma eller pappa dersom det var en litt lengre tur enn til nærbutikken. Vi fylte på diesel dersom det var nødvendig (den andre var elbil, og vi satte den bestandig til lading da vi kom hjem), men foreldrene mine vipset oss beløpet tilbake. Vi forventet aldri at bilene var tilgjengelige, men det var de jo da begge foreldrene mine heller sykler til jobb og de få gangene det ikke er en bil i garasjen så syklet vi istedenfor. Mengdetrening var veldig viktig for foreldrene mine så her ble vi oppmuntret til å ta kjøreturer. 
Dersom det var nødvendig så kjørte vi og handlet mat for foreldrene mine, hentet hverandre eller andre slektninger på flyplassen/togstasjonen, hentet fra julebord og andre festligheter, osv

Anonymkode: 5709e...6c6

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Barna" får låne når de vil, dersom bilen er ledig. Vi forventer at de fyller bensin når det er nødvendig. Det forventes også at dersom mor (uten førerkort) må kjøres og far ikke er i byen må et av barna bidra dersom de har mulighet. Dette er fordi barna i praksis bruker bilen mer enn oss, uten å trenge å betale for annet enn bensin. Det er også fordi vi er en familie, og i en familie hjelper vi hverandre.

Da barna var yngre betalte vi bensinen. De fikk låne bilen om de trengte, så lenge de var edru, våken og fortalte hva de skulle. I tillegg krevde far at de skulle kjøre litt hver måned et par år etter at de fikke førerkortet, for han mener mengdetrening er viktig for å få gode sjåfører.

Være barn er vokse og flyttet hjemmefra for flere år siden, men bor i samme by. Siden vi har oppdratt dem godt er det ingen av oss som har stort behov for bil, og kollektivtilbudet er faktisk veldig bra her.

Visste ikke at god oppdragelse hadde noe med behov for vil å gjøre..?😆

• Liker 4
Skrevet

Bilen min er stort sett ledig når jeg ikke er på jobb, og da får 18-åringen som tok sertifikatet i sommer kjøre den så mye hun vil.

Jeg betaler bensinen.  Hun går på skole og har en liten jobb ved siden av.   

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk låne bilen(e) hvis jeg spurte, og mine foreldre ikke hadde bruk for dem selv. Fylte drivstoff hvis det var nødvendig. Vokste opp på bygda der bussen kun var skolebuss, så vi var avhengig av bil alle mann. Tok ikke lang tid før foreldrene mine kjøpte bil til meg. 

Anonymkode: b2fb1...8cf

Skrevet
4 timer siden, Anim92 skrev:

Visste ikke at god oppdragelse hadde noe med behov for vil å gjøre..?😆

Jeg anser det som god oppdragelse å lære barna å gå, sykle eller ta kollektivtrafikk i stedet for å kjøre bil. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk låne bilen når min far ikke trengte den (min mor kjører ikke bil). Til gjengjeld hentet jeg ham og kjørte ham til flyplass (reiste mye i jobben). Jeg fylte ikke drivstoff hver gang jeg hadde lånt den, men en gang i blant når det trengtes fylte jeg en god del, og ellers innimellom 10 liter kanskje...

Vi har praktisert det samme med mine stebarn, de har fått låne bil når vi ikke har trengt, eller de har evt. kjørt oss til og fra og disponert bil i mellomtiden. De fyller ikke hver gang de har lånt den, men en gang innimellom har bilen min plutselig full tank. Setter utrolig stor pris på det og vippser gjerne penger tilbake til den som har gjort det, men jeg er veldig glad for at de tar seg bryet!

Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anser det som god oppdragelse å lære barna å gå, sykle eller ta kollektivtrafikk i stedet for å kjøre bil. 

Men det er jo ikke god oppdragelse. Det er tvert imot å lære barna å være avhengig av andre, noe samfunnet trenger mindre av.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Skrevet

Jeg fikk stort sett låne bil når jeg villeda jeg bodde hjemme (mor/far/meg fordelt på to biler), hendte jeg fylte litt, men ikke så ofte. De satte gjerne over penger hvis jeg fylte bensin også. Da jeg fikk meg sommerjobb utenbys en sommer, fikk jeg låne den ene bilen i flere uker. Fylte da egen bensin. Nå som jeg har flyttet hjemmefra får jeg låne bil når jeg trenger og de ikke skal bruke den, men det blir sjelden da det er tungvindt å reise til dem, låne bil, levere, og så dra til meg igjen. 

Skrevet

Var 18 år da jeg tok førerkort, så kjøpte selvsagt min egen bil da. En bil trenger tross alt ikke koste all verden.

Skrevet (endret)
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med de som faktisk ikke har muligheten? Man skal bo ganske sentralt for å kunne bruke kollektivt, og om man bør såpass usentralt, er det ofte for langt å gå eller sykle... 

Edit: dette er veldig utenfor tema egentlig. Men det er ærlig talt for dumt at voksne mennesker skal gå og tro at barna har en god oppdragelse fordi de tenker på transport. Fint å lære barna til å ta hensyn til miljøet, men det å komme seg rundt avhenger mye av hvordan man bor, og har NULL å gjøre med oppdragelse. Null. Men setter seg sjøl ganske høyt over andre familier ved å lure seg sjøl til å tro det..

Endret av Anim92
  • Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Men det er jo ikke god oppdragelse. Det er tvert imot å lære barna å være avhengig av andre, noe samfunnet trenger mindre av.

Eller å lære dem å komme seg fra A til B selv på en miljøvennlig måte, noe samfunnet desperat trenger mer av. TS sine barn har jo lappen og kan kjøre seg selv ved behov. 

De som bor/jobber på en måte som gjør at de kan klare seg uten bil i hverdagen bør gjøre det slik at de som må kjøre kan gjøre det uten at den totale miljøbelastningen blir for stor.

Skrevet

Mine foreldre hadde 3 biler og mitt eldre søsken hadde flyttet vekk for å studere da jeg fikk lappen, så jeg fikk disponere en bil fritt. Fikk også pappas kredittkort fra en eller annen bensinstasjon til fri disposisjon (han mente det var lurest at jeg brukte det for da fikk han noen øre i rabatt på drivstoffet 😂) Jeg måtte aldri betale en krone for bensinen, selv om jeg selvsagt tilbød meg å gjøre det. Da jeg flyttet hjemmefra tok jeg med meg bilen. Den ble levert tilbake da den sluttet å fungere midt i et lyskryss i byen 😂

Jeg har (i overkant) snille foreldre. ❤️

Nå har jeg egne barn og når de blir gamle nok til å kjøre bil så blir nok visa en litt annen. Vi har kun 1 bil så da er det jo ikke noen ekstra bil å låne bort i hverdagen. Dersom vi får råd til det kan det hende vi låner bort vår bil og heller kjøper en liten billigere bil vi selv kan kjøre (da jeg ikke ønsker at barna skal kjøre rundt i noe som kanskje ikke er helt oppdatert på sikkerhetsfronten i og med at de da vil være helt ferske sjåfører)

Anonymkode: 0df8a...9c1

Skrevet
3 minutter siden, Bokdamen skrev:

Eller å lære dem å komme seg fra A til B selv på en miljøvennlig måte, noe samfunnet desperat trenger mer av. TS sine barn har jo lappen og kan kjøre seg selv ved behov. 

De som bor/jobber på en måte som gjør at de kan klare seg uten bil i hverdagen bør gjøre det slik at de som må kjøre kan gjøre det uten at den totale miljøbelastningen blir for stor.

Samfunnet har ikke behov for at folk kommer seg fra A til B på en mer miljøvennlig måte. Det har behov for at folk er mer selvstendig, og det innebærer både mer bilkjøring og mer bruk av fly.

De som bor nært nok jpbb/skole etc til å gå eller sykle burde også kjøre, i stedet for å komme dit svett etter en sykkeltur, og gjennomgå hyppige temperaturendringer som gjør at en blir lettere syk.

Skrevet

18- åringen har sin egen bil. Bruker kun min hvis han får beskjed om å ta den for å gjøre ærender for oss. Da betaler han ikke for diesel.

Er sikker på at hadde han kjørt forbi en bensinstasjon på tur til butikken hadde han fylt full tank. Han er av typen som har handlet for 246kr og vippser tilbake 4kr fordi jeg vippset 250.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...