Gå til innhold

Ville du blitt glad/fornøyd dersom du fikk en slik julegave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gav en donasjon til Redd Barna til mor og hennes samboer og det samme til far og hans samboer. Gaven kommer som et fint gavekort med forklaring på hva man har gitt. De fikk i tillegg en flaske vin hver, som de kan kose seg med. Mor og far med samboere er typisk voksne som "har alt" og trenger egentlig ingenting. Mor er forøvrig mer materialistisk enn min far. Tilbakemeldingen jeg fikk etter jul (feiret ikke med noen av dem) var at min far syns det var en veldig god ide. Mor har bare takket for julegaven når vi møttes i familieselskap 2 juledag.  Jeg og mannen har gitt noe vi selv hadde syns ville vært fint å få. (Neste år skal vi selv ønske oss dette).

Jeg lurer på hva dere syns om slike gaver? 

Ville du blitt glad for det selv?

Anonymkode: f76dd...7b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er en god idé om donasjonen går til en organisasjon som passer giveren. Dvs at man har hatt mottaker i tankene, som jeg føler er viktig uansett hva slags gave man gir. 

Anonymkode: 74a03...912

• Liker 19
Skrevet

Enig med over.

Anonymkode: 348a3...680

Skrevet

Synes det er kjempefin gave.

Er det jeg ønsker meg hvert år.

Anonymkode: e0e8f...1b9

• Liker 2
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 3c237...dd7

• Liker 1
Skrevet

Jeg må være ærlig å si at jeg ikke ville likt det. Kanskje hvis det var en sak jeg virkelig brenner for, men synes ikke helt om at folk kan donere i andre sine navn.

Anonymkode: c4362...d57

• Liker 19
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med over.

Kan legge til at jeg ikke ville blitt glad for Redd Barna, fordi det ville mer verdt noe du kjøper til deg selv og ikke personlig til meg. Organisasjonen må tilpasses mottaker.

• Liker 8
Skrevet

Nei, jeg hadde blitt skuffet om jeg fikk det fra nær familie. Om vi hadde snakket om det på forhånd hadde det vært helt i orden, men vi er en liten familie og gir/ får få gaver. Vi legger mye omtanke i gavene, så om jeg plutselig fikk en geit hadde jeg blitt skuffet. 

Velededighet er selvsagt flott det, jeg støtter flere organisasjoner og ønsker meg gaver til jul. 

Anonymkode: 94675...8a7

• Liker 12
Skrevet

Nei, jeg liker ikke sånne "gaver". 

Gi gjerne til gode formål, men ikke kamufler det som en julegave til meg. Det er det nemlig ikke. Det er en gave til den organisasjonen som får pengene. 

Anonymkode: b7de5...a2e

• Liker 21
Skrevet

Jeg hadde likt det veldig godt. Er det ikke det julen handler om, da? Ettertanke og medmenneskelighet. Datteren min fikk en geit til jul, og hun var superfornøyd.

Anonymkode: e31dc...1da

• Liker 4
Skrevet

Jeg føler det blir helt feil å gi slike gaver. Det blir jo ikke til mottakeren, men organisasjonen. Slikt kan jeg støtte utenom, ikke late som jeg er snill også sitter den andre der uten noe. 

Har noen alt så kan man gi opplevelser eller forbrksvarer.

Anonymkode: c8bba...ee2

• Liker 13
Skrevet

Jeg ville blitt glad, og kjenner flere i min familie som også ville satt pris på det. Vi pleier å gi slike gaver, og har fått også men vi synes det er kjedelig med "kun donasjon", så vi pleier å gi to små griser, geit eller svindeljeger. Det vi velger velges avhengig av personen som skal gis til. 

Anonymkode: 3e529...35f

• Liker 3
Skrevet

Min mann og jeg er i samme kategori som ts sine foreldre. Vi er godt voksne, og vi har alt vi trenger, og vi har råd til å kjøpe om det skulle dukke opp behov. Vi synes begge det er vanskelig å komme på noe når barna spør hva vi ønsker oss. Så, ja, for oss ville gaver i form av donasjoner til ideelle/veldedige organisasjoner absolutt passet bra. Jeg synes det er en fin anledning til å gi til noen som trenger det.

Min mann og jeg har selv gitt slike gaver til våre foreldre, pensjonister som har absolutt alt. De satte pris på det, heller enn enda flere ting til et allerede overfylt hjem. Vi ga selvsagt ikke dette for at andre skulle synes vi var snille i julen, men fordi mottaker ikke trengte noe. Og deres reaksjon var glede over følelsen å ha bidratt til trengende. Vi gir også til organisasjoner ellers i året, uten at vi flagger det for noen.

Anonymkode: f836d...625

• Liker 4
Skrevet

Nei, jeg ville ikke satt pris på det. Tanken er god,  men jeg vil velge selv hvilken organisasjon som jeg vil støtte.

jeg ville heller satt pris på noen hjemmelagde karameller eller noe sånt.

Anonymkode: 857c9...138

• Liker 14
Skrevet

Nei, en slik gave hadde jeg ikke satt pris på.

Ser ikke på det som gave til meg, men det er en gave til organisasjonen som går dette.
Og jeg støtter jevnlig en organisasjon, men vil ikke ha dette som gave. 

Da vil jeg heller ha et kort med en hyggelig tekst f.eks. Eller klart meg med flaska med vin. 

• Liker 5
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gav en donasjon til Redd Barna til mor og hennes samboer og det samme til far og hans samboer. Gaven kommer som et fint gavekort med forklaring på hva man har gitt. De fikk i tillegg en flaske vin hver, som de kan kose seg med. Mor og far med samboere er typisk voksne som "har alt" og trenger egentlig ingenting. Mor er forøvrig mer materialistisk enn min far. Tilbakemeldingen jeg fikk etter jul (feiret ikke med noen av dem) var at min far syns det var en veldig god ide. Mor har bare takket for julegaven når vi møttes i familieselskap 2 juledag.  Jeg og mannen har gitt noe vi selv hadde syns ville vært fint å få. (Neste år skal vi selv ønske oss dette).

Jeg lurer på hva dere syns om slike gaver? 

Ville du blitt glad for det selv?

Anonymkode: f76dd...7b0

Jeg bille ha blitt glad. Ville mye heller ha fått en slik gave enn en eller annen gjenstand jeg ikke hadde bruk for eller plass til. Men vet mange foretrekker å få en gave "til seg selv". 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes først og fremst at det er noe man ønsker seg selv, ikke gir uoppfordret til andre. For meg handler gaver om omtanke, og jeg synes det blir feil å motta selv, men ikke gi noe tilbake.

Jeg hadde nok blitt litt skuffet om jeg fikk en sånn gave fra mine nærmeste.

• Liker 8
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke likt det.

Hvorfor.

Organisasjonene begynner å ringe "giveren" hver uke og vil ha mer penger og de er noe helt sinnsykt aggressive. Så når du donerer noe i andre folks navn, så har du egentlig gitt dem trakassering i gave.

Skrevet

Nei, jul er tiden man skal få unødvendige ting man kanskje ikke nødvendigvis ønsker seg, men en gave "til" meg som egentlig er til noen ande, i dette tilfellet Redd Barna, er for meg ikke en gave. Det er en "se på meg så god jeg er på vegne av andre"-ting som veldig sjelden passer siden giver gir til det de syns er viktig og ikke hva "mottaker" ville sett på som riktig.

Jeg ville aldri gitt noe til Redd barna, Unicef, Leger uten grenser eller lignende organisasjoner. Ingen vet at jeg ville støttet feks Stine Sofies stiftelse eller noe i den duren der, men de er jo så små og har ikke noe reklamebudsjett så de blir glemt til fordel for de store.

Anonymkode: 65607...5f9

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...