AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #1 Skrevet 27. desember 2018 Opplever ofte når vi sitter flere sammen og temaet kan komme inn på biler og fotball. Jeg spiller ikke fotball selv, men har peiling og ser kamper så ofte som mulig, og følger kamper på tv. Har også favorittspillere og kan forklare hvorfor jeg liker dem. Bil kjører jeg da, og det er en populær bil som flere menn også liker. Jeg fikser det meste når det kommer til vedlikehold, og har også peiling og interesse for andre biler, og også Mc. Jeg er langt fra maskulin sånn av det ytre, og er ikke den som liker guttevenner heller. Gutter syns jeg snakker for mye overfladisk som regel, mens jeg liker best kvinner hvor vi snakker mer om mennesker, relasjoner og følelser rundt ting. Nå håper jeg ingen henger seg opp i generalisering her, det er ikke alltid sånn, men ofte typisk menn og kvinnelige forskjeller. Det bare irriterer meg når menn blir sånn ovenfra og ned når jeg prøver å delta i bil, og fotballsamtaler. Et par ganger har jeg også visst hva som har vært feil med biler de har lurt på hva er, og da bare blir de skikkelig arrogante. Dette er menn i 30, og 40-årene, og ikke eldre menn med generellt gammeldags kvinnesyn. Hvorfor reagerer de fleste menn med sånn arroganse og nedlatenhet da? Det er som regel når samboer har besøk av kompiser, eller når vi er flere par at samtalene pendler hit og dit. Et par av venninnene mine syns det er morsomt, og erter ofte menna med fks: men det der har "mitt navn" peiling på. Spør henne. Og så bare sånn haha, ikke gidd. I går kveld så gikk ene venninna mi og jeg ut og fikset noe med bilen hennes. Mannen hadde ikke "giddet", og så ble han sur da vi kom inn og fortalte! Er det flere kvinner her som opplever dette? Til dere menn det gjelder, hvorfor i heiteste blir dere så i mot kvinner som har peiling. Jeg er *ingen ekspert altså, og jeg er overhodet ikke frampå eller belærende* Så hva ER det da? Anonymkode: 0e381...8a9 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #2 Skrevet 27. desember 2018 Jeg har opplevd det samme. Jeg kan en del om bil (begynte faktisk på bilmekaniker-utdanning før jeg byttet til noe annet). Prøver å være litt forsiktig og ydmyk når jeg uttaler meg, men likevel er det en del menn som går rett i forsvarsposisjon. Etter å ha kjørt kjærestens bil en forholdsvis lang tur nevne jeg at jeg trodde det kunne være noe rart med bremsene. Fikk til svar at bremsene virket helt fint, og jeg skulle ikke bry meg. To måneder seinere, EU-kontroll: alvorlig bremsefeil, bilen ikke godkjent. Og som du sier, det er menn i 30- og 40-årene som er «verst». Enkelte av dem gjør så godt de kan for å ødelegge for kvinner i mannsdominerte yrker. Merket det spesielt godt da jeg fikk en mellomlederstilling der jeg jobber nå. «Gamlekara» som nærmer seg pensjonsalder har ingen problemer med å ta imot beskjeder fra meg, og jeg vet at jeg kan spørre dem hvis jeg trenger råd og hjelp. Lærlingene og de yngste ansatte synes det er kult at ei dame har en slik jobb, mens de på min egen alder kunne jeg klart meg uten... Allerede på skolen prøvde de å «ødelegge» for meg, nektet å samarbeide i gruppearbeid osv. Håper en av dem kan komme inn i denne tråden og forklare hvorfor de gjør det. Anonymkode: e9d14...b1d 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #3 Skrevet 27. desember 2018 Vi er flere ja. Så idiotisk altså. Håper som deg at noen menn kan komme med noen forklaringer her! Anonymkode: 0e381...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #4 Skrevet 27. desember 2018 Tipper det er usikkerhet på at dere både er like gode og kanskje bedre enn de selv på det disse mennene anser som sitt "domene". Og krenker litt mannlig stolthet... Jobber i mannsdominert yrke selv, så vi er kanskje litt uvanlige der at de få kvinnene med interesse for fotball og bil blir hørt. Den beste på bil er en dame, som gjør at vi får fikset litt underveis på jobb. Hilsen mann. Anonymkode: dea56...f24 7
Husholdning1 Skrevet 27. desember 2018 #5 Skrevet 27. desember 2018 Sannsynligvis fordi de ikke kan all verden selv. 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #6 Skrevet 27. desember 2018 Hvis en tilfeldig forbipaserende kommer inn på jobben din og forteller deg hvordan du skal gjøre den. Blir du irritert da? Anonymkode: 798d8...c04
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #7 Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis en tilfeldig forbipaserende kommer inn på jobben din og forteller deg hvordan du skal gjøre den. Blir du irritert da? Anonymkode: 798d8...c04 Hva har det med saken å gjøre??? Anonymkode: 0e381...8a9 5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #8 Skrevet 27. desember 2018 Kanskje de synes at det er flaut at en dame kan mer enn de selv? Anonymkode: 92b28...668 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #9 Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje de synes at det er flaut at en dame kan mer enn de selv? Anonymkode: 92b28...668 Og hvorfor skulle det være flaut? Anonymkode: 15754...24a 2
Gjest Lily_88 Skrevet 27. desember 2018 #10 Skrevet 27. desember 2018 Kanskje det er måten du ordlegger deg på,eller måten du sier / prater? Kanskje noen føler du hevder deg?
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #11 Skrevet 27. desember 2018 12 minutter siden, Lily_88 said: Kanskje det er måten du ordlegger deg på,eller måten du sier / prater? Kanskje noen føler du hevder deg? Det er ihvertfall ikke min erfaring. Det holder i massevis at man er kvinne og har peiling på noe som mange menn regner som typisk mannlig. Sånn som biler eller fotball. 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvis en tilfeldig forbipaserende kommer inn på jobben din og forteller deg hvordan du skal gjøre den. Blir du irritert da? Anonymkode: 798d8...c04 Haha, det har jeg opplevd til stadighet i håndverkerjobben min. Menn i typisk "midtlivskrise-alder" som prøver å belære meg om jobben min ved å komme med instrukser som er fullstendig irrelevante for denne typen jobb. Forteller meg hvordan jeg skal gjøre jobben. De prøver gjerne også å framstille meg som uvitende om håndverk, taktikken deres er å stille meg "smarte" eller "vanskelige" spørsmål om f.eks. verktøy. Jeg later som jeg ikke skjønner hva de prøver på og svarer saklig og greit. Det blir fort stille når de hører at jeg kan mye mer enn dem. Mannlige yrkeskolleger holder ikke på slik; menn som faktisk er dyktige i det de jobber med eller har interesse for, synes bare det er flott at også kvinner kan være dyktige på samme felt. Smarte og dyktige menn respekterer smarte og dyktige kvinner. Så det er de mennene som ikke er spesielt flinke til "typiske mannegreier" som blir arrogante og nedlatende. De kan akseptere at en mann er flinkere enn dem, men de aksepterer ikke at en kvinne er det. Dette vitner om et syn på kvinner og menn av typen: "Menn er bedre enn kvinner i ALT". Slike menn prøver å heve seg selv opp ved å erklære at kvinner er dårligere på alle vis. De virker å ta det for gitt at det faktisk er slik, og kan bli temmelig sure når de opplever å "tape for en kvinne". P.S. Hørte på radioen engang at ifølge NAF er menn i 30-åra de som er klart dårligst på vedlikehold av bil, sitat: "De kan ikke peile olje engang". Kvinner på samme alder er langt dyktigere. Anonymkode: 88858...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #12 Skrevet 27. desember 2018 P.S. Hver gang jeg hører "dere kvinner har ikke peiling på fotball" sier jeg bare "neeei, det er så mye som er så vaaanskelig, kan du forklare offside-regelen for meg værsåsnill?" Jeg har ennå ikke fått svar. Anonymkode: 88858...4b0 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #13 Skrevet 27. desember 2018 I gaming miljøet er det mange kvinner som stikker innom og utgir seg for å ha peilig og alt høres bare så teit ut. Virker som de bruker sin "kunnskap" til å få innpass og tilgang på menn. Desse kvinnene ødelegger for oss som har noe å fare med. Da jeg begynte med sosial gaming prøvde de å stille meg til veggs støtt og stadig. Da det viste seg at jeg var bedre enn de begynte de å motarbeide meg in-game. Det har tatt sin tid men nå er jeg endelig fullverdig akseptert. Bare overse idiotien deres fullstendig, uansett hvor irriterende det er. Du vet hva du er god for og det vet de trolig selv også. De har det nok verre enn deg med usikkerheten sin😏😉 Anonymkode: 88f48...785 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #14 Skrevet 27. desember 2018 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor skulle det være flaut? Anonymkode: 15754...24a Vet ikke jeg vel. Anonymkode: 92b28...668
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #15 Skrevet 27. desember 2018 4 timer siden, Lily_88 skrev: Kanskje det er måten du ordlegger deg på,eller måten du sier / prater? Kanskje noen føler du hevder deg? Ville noen sagt det om en mann snakker om det?? Nei jeg snakker helt normalt om det, akkurat som menn gjør. Anonymkode: 0e381...8a9 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #16 Skrevet 27. desember 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ihvertfall ikke min erfaring. Det holder i massevis at man er kvinne og har peiling på noe som mange menn regner som typisk mannlig. Sånn som biler eller fotball. Haha, det har jeg opplevd til stadighet i håndverkerjobben min. Menn i typisk "midtlivskrise-alder" som prøver å belære meg om jobben min ved å komme med instrukser som er fullstendig irrelevante for denne typen jobb. Forteller meg hvordan jeg skal gjøre jobben. De prøver gjerne også å framstille meg som uvitende om håndverk, taktikken deres er å stille meg "smarte" eller "vanskelige" spørsmål om f.eks. verktøy. Jeg later som jeg ikke skjønner hva de prøver på og svarer saklig og greit. Det blir fort stille når de hører at jeg kan mye mer enn dem. Mannlige yrkeskolleger holder ikke på slik; menn som faktisk er dyktige i det de jobber med eller har interesse for, synes bare det er flott at også kvinner kan være dyktige på samme felt. Smarte og dyktige menn respekterer smarte og dyktige kvinner. Så det er de mennene som ikke er spesielt flinke til "typiske mannegreier" som blir arrogante og nedlatende. De kan akseptere at en mann er flinkere enn dem, men de aksepterer ikke at en kvinne er det. Dette vitner om et syn på kvinner og menn av typen: "Menn er bedre enn kvinner i ALT". Slike menn prøver å heve seg selv opp ved å erklære at kvinner er dårligere på alle vis. De virker å ta det for gitt at det faktisk er slik, og kan bli temmelig sure når de opplever å "tape for en kvinne". P.S. Hørte på radioen engang at ifølge NAF er menn i 30-åra de som er klart dårligst på vedlikehold av bil, sitat: "De kan ikke peile olje engang". Kvinner på samme alder er langt dyktigere. Anonymkode: 88858...4b0 Så enig, og spesielt i det uthevede! Jeg jobbet som børsemaker og mine mannlige kollegaer respekterte meg og mitt arbeid. Men mange av kundene våre ble dødelig fornærmet over at «detta småripset» kunne mer om våpen og jakt enn disse manne-mennene med stor M! Ei venninne av meg jobber som smed og opplever mye av det samme. Det er frustrerende, men jeg velger å le av det og heller kooose meg når jeg setter dissa mannfolka på plass. Anonymkode: e9ba3...20d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå