Gå til innhold

Skjeggkre og allergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

jeg lurer på om skjeggkre kan gi veldig forverret allergi? 

Jeg flyttet inn i en leid bolig og oppdaget etter ca 1/2 mnd at det er skjeggkre der, dessverre har jeg ikke råd til å flytte akkurat nå, og alle eiendelene mine er jo «ødelagt». Husverten dekker alt av feller osv, og sier at de skal sette meg i kontakt med et skadedyrselskap på deres regning, men jeg vet jo at vi ikke kommer til å bli kvitt dette. Husvert fornekter også at de viste om dette problemet fra før  

Jeg har støvallergi, denne fortoner seg som kløe i øynene og tett/rennende nese. Vanligvis snyter jeg meg et par ganger om dagen. Etter jeg flyttet inn hit så er jeg potte tett hver morgen og føler meg nesten «forkjølet» av alle symptomene. Synes det er helt grusomt dersom dette kommer av boligen. Har noen andre opplevd dette? Har bestilt meg time hos legen. 

Hadde håpet å slippe og flytte igjen, men vet ikke om jeg kan leve sånn her. De kreene er noe herk....

Anonymkode: 46a5e...7d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt det som deg da jeg leide, men hos meg var det muggsopp og...

Du må bare prøve å finne deg et annet sted å bo.

Anonymkode: 48f84...031

Skrevet

Skjeggkre har ikke noe med allergi å gjøre.

Anonymkode: e5596...231

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Jeg flyttet inn i en leid bolig og oppdaget etter ca 1/2 mnd at det er skjeggkre der, dessverre har jeg ikke råd til å flytte akkurat nå, og alle eiendelene mine er jo «ødelagt». Husverten dekker alt av feller osv, og sier at de skal sette meg i kontakt med et skadedyrselskap på deres regning, men jeg vet jo at vi ikke kommer til å bli kvitt dette. Husvert fornekter også at de viste om dette problemet fra før  

Jeg har støvallergi, denne fortoner seg som kløe i øynene og tett/rennende nese. Vanligvis snyter jeg meg et par ganger om dagen. Etter jeg flyttet inn hit så er jeg potte tett hver morgen og føler meg nesten «forkjølet» av alle symptomene. Synes det er helt grusomt dersom dette kommer av boligen. Har noen andre opplevd dette? Har bestilt meg time hos legen. 

Hadde håpet å slippe og flytte igjen, men vet ikke om jeg kan leve sånn her. De kreene er noe herk....

Når du er allergisk mot støv, som er en feilbenevnelse for middallergi, så er du også allergisk mot sølvkre, kakelakker og skjeggkre. Middl, sølvkre, skjeggkre og kakelakker tilhører samme "slekt".

Tingene dine er ikke ødelagte. Du kan sette alt inn på et fryselager eller i en varmekontainer og dermed bli kvitt skadedyrene. Men hvor lenge tingene må stå må et skadesanneringsfirma uttale seg om. 

Du bør også skaffe deg middsikre trekk til å ha på madrassene, og muligens også dyner og puter. Dyner og puter blir ubehagelige å bruke med middtrekk på er min erfaring. Madrassene er helt uproblematisk å ha middtrekk på. Men middtrekk er kostbare. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjeggkre har ikke noe med allergi å gjøre.

Anonymkode: e5596...231

Ja, så totalt feil kan man informere andre på nettet. 

Anonymkode: 3a844...743

• Liker 4
Skrevet

Siste taler har helt rett ang allergi.. De er ikke bra å ha i hus hvis du har middallergi 😦

Bra huseieren din tar ansvar med limfeller osv. Men viktig at du og følger opp med hyppig støvsuging osv. Vil jo trolig hjelpe på allergien din og.

fin og lang tråd om problemet her:

Anonymkode: 98d28...5e4

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du er allergisk mot støv, som er en feilbenevnelse for middallergi, så er du også allergisk mot sølvkre, kakelakker og skjeggkre. Middl, sølvkre, skjeggkre og kakelakker tilhører samme "slekt".

Tingene dine er ikke ødelagte. Du kan sette alt inn på et fryselager eller i en varmekontainer og dermed bli kvitt skadedyrene. Men hvor lenge tingene må stå må et skadesanneringsfirma uttale seg om. 

Du bør også skaffe deg middsikre trekk til å ha på madrassene, og muligens også dyner og puter. Dyner og puter blir ubehagelige å bruke med middtrekk på er min erfaring. Madrassene er helt uproblematisk å ha middtrekk på. Men middtrekk er kostbare. 

Takk, jeg vet at huseier har flere leieenheter andre steder, kanskje jeg kan få lov til å flytte. Jeg tror ikke det er bra for meg å bo sånn. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk, jeg vet at huseier har flere leieenheter andre steder, kanskje jeg kan få lov til å flytte. Jeg tror ikke det er bra for meg å bo sånn. 

Når du blir syk av å bo et sted på grunn av ting du ikke kan avhjelpe så har du rett på å få hevet leieavtalen. 

Snakk gjerne med fastlegen og skaff deg en legeerklæring. 

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du blir syk av å bo et sted på grunn av ting du ikke kan avhjelpe så har du rett på å få hevet leieavtalen. 

Snakk gjerne med fastlegen og skaff deg en legeerklæring. 

Takk! Har bestilt time til legen. 

Men disse krypene sprer seg jo helt vilt. Til slutt er de nok i alle hjem. Hva gjør jeg da? 

Skrevet
På 27.12.2018 den 8.21, AnonymBruker skrev:

Du bør også skaffe deg middsikre tSirekk til å ha på madrassene, og muligens også dyner og puter. Dyner og puter blir ubehagelige å bruke med middtrekk på er min erfaring. Madrassene er helt uproblematisk å ha middtrekk på. Men middtrekk er kostbare. 

Da kan jeg informere om dine feil.

Midd, sølvkre/skjeggkre og kakelakker tilhører ikke samme "slekt", ikke samme familie, orden, eller engang samme klasse. De er sannsynligvis samme rekke da det eneste de har felles er eksoskjelett. 

Det er for meg ukjent at Sølvkre/Skjeggkre er påvist å være allergi fremkallende (så disse studiene må du vise meg). MEN, de skifter skall og legger dermed fra seg "mye" biologisk materiale som potensielt kan være allergi fremmende. Det kan derfor, av føre var prinsippet, være lurt å betrakte de som et potensielt problem mtp allergi.

Skrevet
17 timer siden, Midgard skrev:

Da kan jeg informere om dine feil.

Midd, sølvkre/skjeggkre og kakelakker tilhører ikke samme "slekt", ikke samme familie, orden, eller engang samme klasse. De er sannsynligvis samme rekke da det eneste de har felles er eksoskjelett. 

Det er for meg ukjent at Sølvkre/Skjeggkre er påvist å være allergi fremkallende (så disse studiene må du vise meg). MEN, de skifter skall og legger dermed fra seg "mye" biologisk materiale som potensielt kan være allergi fremmende. Det kan derfor, av føre var prinsippet, være lurt å betrakte de som et potensielt problem mtp allergi.

Mine feil?  :)

oppdater deg på temaet, så kan vi diskutere videre, dette blir bare fordumt. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har jeg sagt som var galt (det glemte du å si) ?

Når du kritisere andre for feil, må du også tåle å bli kritisert.
Og når det kommer til å oppdatere seg så festlig at du mener midd og skjeggkre er samme slekt.

Du hadde altså ingenting å komme med enn et angrep på jeg ikke er oppdatert. Men om du virkelig mener det så burde du fortelle hva jeg ikke er oppdatert på og HVORFOR.

Ja du snakker om at noe blir for dumt. 

Skrevet
På 29.12.2018 den 12.36, AnonymBruker skrev:

Ikke den du diskuterer med, men hadde vært fint med kilder så kan vi andre som også er interessert se hvor du/dere har informasjonen fra. 

Anonymkode: 4ec60...f09

Skrevet
På 27.12.2018 den 5.11, AnonymBruker skrev:

Hei, 

noen som kan svare meg her eller men hvorfor er det første gang jeg har sett skjeggkre i år ? har de bare plutselig kommet til Norge eller noe ? har ikke sett de før i år

Anonymkode: 4370a...4f4

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke den du diskuterer med, men hadde vært fint med kilder så kan vi andre som også er interessert se hvor du/dere har informasjonen fra. 

Ikke meg du spør men midd er edderkoppdyr, kakkelakk, sølvkre og skjeggkre er insekt så midd skiller seg fra de andre 🙂

Anonymkode: 2d0d5...01c

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du spør men midd er edderkoppdyr, kakkelakk, sølvkre og skjeggkre er insekt så midd skiller seg fra de andre 🙂

Ja, det argumentet forsto jeg :) var interessert i kildene på at det kan gi allergi, det er jo relevant for mange hvis det stemmer! Men er litt skeptisk til å ta påstander uten kilder på anonyme nettforum for god fisk ;)

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det argumentet forsto jeg :) var interessert i kildene på at det kan gi allergi, det er jo relevant for mange hvis det stemmer! Men er litt skeptisk til å ta påstander uten kilder på anonyme nettforum for god fisk ;)

"Skjeggkre er ikke farlige for mennesker. De verken biter eller stikker. Man antar at folk som allerede er allergiske, eller får astma av allergener fra insekter, kanskje også kan være allergiske mot skjeggkre. Risikoen for å utvikle allergi på grunn av skjeggkre anses som lav."

https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/miljorettet-helsevern/11460/11468/article-159252

https://skjeggkre.no/hva-er-skjeggkre-/helsemessige-reaksjoner

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Skjeggkre er ikke farlige for mennesker. De verken biter eller stikker. Man antar at folk som allerede er allergiske, eller får astma av allergener fra insekter, kanskje også kan være allergiske mot skjeggkre. Risikoen for å utvikle allergi på grunn av skjeggkre anses som lav."

https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/miljorettet-helsevern/11460/11468/article-159252

https://skjeggkre.no/hva-er-skjeggkre-/helsemessige-reaksjoner

Tror du må ha limt inn feil link, for de underbygger ikke påstandene dine i den grad du legger dem fram. Disse linkene sier "kanskje". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 31.12.2018 den 6.39, AnonymBruker skrev:

noen som kan svare meg her eller men hvorfor er det første gang jeg har sett skjeggkre i år ? har de bare plutselig kommet til Norge eller noe ? har ikke sett de før i år

Anonymkode: 4370a...4f4

Skjeggkre kom til Norge i 2013 ja. Så relativt nytt

Anonymkode: 10388...9dc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...