AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #1 Skrevet 27. desember 2018 Jeg har ikke egentlig noen grunn til å klage, jeg er kjempeheldig som har verdens beste samboer å feire jul sammen med og vi har virkelig en flott jul her hjemme bare oss to, men jeg synes det er sårt å MÅTTE feire hjemme «alene» uten øvrige familie på grunn av en haug med luftbårne dusteallergier. Livet mitt preges og begrenses av allergiene resten av året også, men isolasjonen blir ekstra tydelig rundt høytider og feiringer. Det er også vanskelig å takle at jeg alltid ender opp som den som «alle» blir sur på og som sårer og ødelegger for andre. Enten fordi jeg møter opp og blir syk og alt blir styr og jobb og ubehagelig og jeg stjeler all oppmerksomhet og skremmer alle barn, eller jeg lar være å møte opp og alle blir fornærmet fordi de innbiller seg at jeg ikke VIL feire med dem. Galt blir det uansett hva jeg gjør, selv om jeg jo ikke er allergisk med vilje... Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, jeg er bare ganske lei meg nå og føler meg litt ensom. Kanskje det finnes andre her med samme eller lignende problemer som forstår? Anonymkode: 464c7...b7f
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #2 Skrevet 27. desember 2018 Du må nesten fortelle hvilke allergier det er snakk om. Anonymkode: a7172...201 6
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #3 Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du må nesten fortelle hvilke allergier det er snakk om. Anonymkode: a7172...201 Hvorfor trenger du å vite nøyaktig hva jeg er allergisk mot? Jeg har lyst til å være anonym i denne tråden og kommer ikke til å fortelle det i fare for å bli gjenkjent. Det holder å vite at jeg er såpass luftbårent allergisk mot flere ulike ting at jeg nå i jula ikke kan være nær andre mennesker og tilbringe tid i boligene deres uten at de tar MYE hensyn både på forhånd og mens jeg er der både i form av valg av hygieneprodukter, bekledning, hvordan de pynter bordet og hjemmet sitt forøvrig, hva de serverer å spise og drikke og dessverre også hva de har spist/drukket og tilberedt i huset tidligere på dagen og hva de har stående i kjøleskapet. Dessuten kan gavene deres inneholde de aktuelle allergenene uten at de vet det engang. Det er totalt urimelig å forvente at andre mennesker skal måtte endre alt dette for meg og de ville uansett ikke kommet til å ta det alvorlig nok og heller tenkt at de kommer unna med alt som ikke er synlig. Det jeg ikke vet har jeg ikke vondt av osv, men jeg har jo det. Akkurat nå i jula er det ekstra vanskelig å omgås både familie og andre av tre ulike årsaker. De fleste av «mine» allergener er i mye mer utstrakt bruk enn i resten av året og er UMULIG å unngå å møte på i både bøtter og spann, dessuten er folk mye mer tradisjonsbundne enn ellers og tar forslag om endringer av vaner mye mer ille opp enn ellers i året. Det er tross alt lettere å be folk erstatte fskegratengen sin med blomkålsuppe på en vanlig tirsdag enn å be de erstatte ribbemiddagen med grønnsakslapskaus på selveste julaften og attpåtil ta fra de både risgrøten til lunsj, riskremen til dessert og småkakene og konfekten til kaffen, for å gi et (muligens) fiktivt eksempel. Det tredje som gjør jula ekstra vanskelig er gaver. Det er rett og slett ingen som vet hva de har liggende under treet med mindre de åpner og sjekker på forhånd og flere av «mine» allergener er dessverre hyppig brukt som julegave. Jeg trenger ikke og ber ikke om verken en vurdering av om allergiene mine er alvorlige nok eller råd og hjelp til å unngå allergenene. Det første har jeg og legene svaret på selv og det andre klarer jeg og samboeren min fint å ordne så lenge jeg får være hjemme uten andre mennesker på besøk. I alle andre situasjoner har jeg ingen reell kontroll. Jeg mener ikke at andre (enn samboeren min, som frivillig har valgt å bo med meg og som hver eneste dag påpeker at jeg er verdt hver eneste begrensning og tilpasning) skal endre alt mulig av vaner på grunn av meg. Jeg synes bare det er trist og leit at det er sånn, spesielt nå i jula hvor de fleste andre feirer (eller i det minste kan velge å feire) med familie. Denne tråden var vel rett og slett et lite hjertesukk før jeg feirer videre med samboeren min på vår trygge og allergenfrie måte Anonymkode: 464c7...b7f 10
Thyra Skrevet 27. desember 2018 #4 Skrevet 27. desember 2018 Å feire jul med samboer er da ikke å feire jul "alene"! Men om familien din blir sure på deg fordi du får allergisk reaksjon, og også blir sure fordi du ikke kommer, er de særdeles lite forståelsesfulle! 7
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #5 Skrevet 27. desember 2018 Svigerinnen min er allergisk mot parfyme og svibler. Så på julaften var vi 15 personer på feiring der ingen brukte,, nettopp, parfyme. Kjempefin feiring og alle koste seg. Så enkelt kan det gjøres. Anonymkode: 30add...b75
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #6 Skrevet 27. desember 2018 Her høres det virkelig ut som du "dyrker" sykdommen din og ikke er villig til å finne løsninger du heller. Hvis du er så allergisk mot alt, hvordan kan du da fungere resten av året? Gaver er jo ikke bare i jula f.eks, det gjelder jo alle bursdager også. Og at du reagerer på hva folk har inni kjøleskapet sitt har jeg vanskelig for å tro altså. Anonymkode: 03a77...6d1 12
Sirah Skrevet 27. desember 2018 #7 Skrevet 27. desember 2018 Er det et alternativ å invitere folk hjem til dere da TS? Allergenene i hjemmet deres er jo allerede på et akseptabelt nivå for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #8 Skrevet 27. desember 2018 Kan du ikke invitere familien hjem til ditt allergivennlige hjem og legge opp til en feiring du tåler? Anonymkode: de65b...898 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #9 Skrevet 27. desember 2018 Har man en spesiell sykdom om man er så allergisk? Det høres så voldsomt ut. Jeg er selv allergisk mot et husdyr men jeg har likevel husdyret, tar allergimedisin hver dag og det går egentlig fint. Skjønner jo at jeg ikke er så hardt rammet og vet at feks moren min er mye mer allergisk mot det samme husdyret (ser jo at hun reagerer) men likevel å være allergisk mot ting folk har i kjøleskapet sitt høres jo ikke ut som noe som det går an å kombinere med et vanlig liv. Sorry TS mener ikke at jeg ikke tror på deg er bare litt forbløffet og nysgjerrig. Tenker det må være noe utover vanlig allergi som gjør at noen blir så allergiske. Har du stor familie som feirer sammen? Hvis det ikke gjør at andre må sitte "alene" kan du jo invitere nærmeste familie, foreldre feks som nok kjenner din sykdom godt, hjem til dere Dere kan holde deres julefeiring til å bare inneholde gaver fra hverandre så kan de pakke opp resten når de kommer hjem feks Anonymkode: f8089...19b 2
Vera Skrevet 27. desember 2018 #10 Skrevet 27. desember 2018 Hvordan er det hvis dere inviterer folk hjem til dere da?
Gjest Blondie65 Skrevet 27. desember 2018 #11 Skrevet 27. desember 2018 Vet du TS, jeg forstår deg veldig godt. Det er noen som rett og slett ikke forstår at andre mennesker har en sykdom som gjør det umulig å feire sammen med mange mennesker. Det er ingenting å bli sur for, men folk blir det likevel. Vi har en i vår familie med en sykdom som gjør selskaper vanskelig og vedkommende velger også julefeiring hjemme "alene" i et kontrollert miljø. Så lenge noen ikke skjemmes over uttalelsen: "Å merket du at det var sjampinjong fra boks altså? Jeg trodde du bare innbilte deg ting!" til et barn som kreker seg i allergi etter at de ble forsikret om at all hermetikk kom fra glass - eller "Ja ha, det passet ikke Per å komme i år heller han nei" som om psykisk syke Per er hjemme bare på trass. Jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet. Jeg tenker imidlertid at dere kan invitere til et selskap hos dere for de aller nærmeste og forklare dem hva som er nødvendig av hygiene på forhånd. Eller hvis det er forsøkt og det ikke nytter får du arbeide med den dårlige samvittigheten: Tross alt velger du det beste av to onder: ødelegge kvelden grunnet allergianfall kontra utebli der du har valgt at de fleste skal ha en flott feiring men uten deg. Personer som ikke forstår allergier lar det seg ikke gjøre å overbevise om noe annet.
Gjest Blondie65 Skrevet 27. desember 2018 #12 Skrevet 27. desember 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har man en spesiell sykdom om man er så allergisk? Det høres så voldsomt ut. Jeg er selv allergisk mot et husdyr men jeg har likevel husdyret, tar allergimedisin hver dag og det går egentlig fint. Skjønner jo at jeg ikke er så hardt rammet og vet at feks moren min er mye mer allergisk mot det samme husdyret (ser jo at hun reagerer) men likevel å være allergisk mot ting folk har i kjøleskapet sitt høres jo ikke ut som noe som det går an å kombinere med et vanlig liv. Sorry TS mener ikke at jeg ikke tror på deg er bare litt forbløffet og nysgjerrig. Tenker det må være noe utover vanlig allergi som gjør at noen blir så allergiske. Har du stor familie som feirer sammen? Hvis det ikke gjør at andre må sitte "alene" kan du jo invitere nærmeste familie, foreldre feks som nok kjenner din sykdom godt, hjem til dere Dere kan holde deres julefeiring til å bare inneholde gaver fra hverandre så kan de pakke opp resten når de kommer hjem feks Anonymkode: f8089...19b Jeg er også allergisk mot katt og hund. Det vil si: det går fint hvis jeg lar være å ta på dem. Jeg vil likevel ikke sammenligne det med å være hyperallergisk slik du gjør. Det blir omtrent som å påstå at ingen burde ha problemer eller vondt når du føder for det hadde ikke du.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #13 Skrevet 27. desember 2018 Hei TS. Jeg er selv svært allergisk, og satt i år alene på julaften grunnet mine allergier. Jeg er svært plaget, og mye blir utrolig vanskelig for meg grunnet allergien. Har noen ganger følt meg litt alene. Da jeg ikke har hørt om noen som meg. Du høres ut som sliter mer enn meg. For jeg reagerer ikke på mat som er i rommet, jeg må da spise maten. Men tåler jo ikke parfyme, dyrehår, planter osv. Kan jeg spørre hva slags behandling du får? Er det noen medisiner du føler hjelper noe? Anonymkode: cecdd...892 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #14 Skrevet 27. desember 2018 I jula er det utrolig mange allergener som dukker opp, som juleplanter, juletre, røkelse, parfyme, krydret mat, osv osv osv Anonymkode: bed9d...8fd 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #15 Skrevet 27. desember 2018 1 hour ago, Blondie65 said: Jeg er også allergisk mot katt og hund. Det vil si: det går fint hvis jeg lar være å ta på dem. Jeg vil likevel ikke sammenligne det med å være hyperallergisk slik du gjør. Det blir omtrent som å påstå at ingen burde ha problemer eller vondt når du føder for det hadde ikke du. Jeg har ikke påstått det, jeg spør om mer informasjon fordi jeg ikke selv har vært borti såpass alvorlig allergi, jeg visste faktisk ikke at det gikk an en gang. Det er vanskelig å forstå noe man ikke vet noe om, derfor lurte jeg! Anonymkode: f8089...19b 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #16 Skrevet 27. desember 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke påstått det, jeg spør om mer informasjon fordi jeg ikke selv har vært borti såpass alvorlig allergi, jeg visste faktisk ikke at det gikk an en gang. Det er vanskelig å forstå noe man ikke vet noe om, derfor lurte jeg! Anonymkode: f8089...19b Allergi kommer i alle variasjoner. Noen kan få anafylaktisk sjokk, fordi noen åpner en pose nøtter i samme rom. Jeg reagerer på dyr så ille, at jeg reagerer på mennesker som har dyr. Besøke noen som har dyr, er helt uaktuelt. Da kan vi bare ringe ambulansen på forhånd. Jeg går på 4 dobbel dose allergimedisiner. Men reagerer jo fortsatt, men uten, hadde jeg vel aldri kunne gått ut døra mi. Anonymkode: cecdd...892 2
Gjest Blondie65 Skrevet 27. desember 2018 #17 Skrevet 27. desember 2018 I mitt hjem kommer ikke julestjerner og svibler inn lenger. Hadde jeg visst at jeg skulle feire med en hyperallergisk i mitt hjem ville jeg fått tak i hva jeg måtte gjøre for å gjøre hjemmet trygt. Jeg er sluttet med parfyme grunnet folk rundt meg som er allergisk - bruker det kun en sjelden gang. Det går an å ta hensyn - selv om man må gå til ekstreme ytterligheter.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #18 Skrevet 27. desember 2018 Det er nok flere som må feire med begrenset del av familien pga sykdom. Noen ting er lettere å ta hensyn til enn andre, men så er det viljen til å ta hensyn også som kommer inn i bildet. Du har tydeligvis alvorlige allergier, men har en mann og et hjem som klarer å legge tilrette for det. Ergo det må være mulig for flere og. Er det ikke mulig å ha en begrenset julefeiring hjemme hos dere? Eksempel bare middag og kaffe, og så tar folk gave åpning før eller etter? Å lempe litt på tradisjoner burde folk være litt mer åpne for. Dere trenger sikkert ikke be hele slekta i fem ledd heller, men noen som klarer og ønsker å ta hensyn? I min familie er det ikke interesse for hensyn, selv om det kun innebærer at jeg tar med min egen mat. Her spiser man det man serveres, eller lar vær... Anonymkode: ec147...dbe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå