Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her jeg bor har det blitt en greie de siste årene at unge mennesker plutselig blir så veldig religiøse, uten at resten av familien er det. De poster bibelvers og Jesus-bilder på sosiale medier, og blir «venner» med fremmede likesinnede. 

Hva tror du dette skyldes? Er det sånn der du bor?

Anonymkode: ad753...0fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Har noen ungdommer i slekten som plutselig ble meget religiøse... I en ellers lite religiøs gjeng. For enkelte av de tror jeg det skyldes at de føler de får en gruppe å være i. At de kanskje får oppleve et sterkt samhold når de tidligere har opplevd og ha falt litt utenfor.  Andre prøver vel bare å finne noe i livet som gir dem mening slik som de fleste ungdommer prøver. 

Anonymkode: 5c9cd...c66

• Liker 2
Gjest Julekjedsomhet
Skrevet

Det var slik der jeg vokste opp også, plutselig var det en gjeng som ble kristne. Og det var ikke de som man ville forventet det av heller, veldig rart.

Skrevet
På 27.12.2018 den 6.48, Julekjedsomhet skrev:

Det var slik der jeg vokste opp også, plutselig var det en gjeng som ble kristne. Og det var ikke de som man ville forventet det av heller, veldig rart.

Sånn var det når jeg gikk på ungdomsskolen på 80-tallet også. Men det var ikke så veldig mystisk egentlig. Den lokale pinsemenigheten hadde nemlig et søskenpar (hun gikk i min klasse, han var noen år eldre) som trakk forelskede tenåringer som fluer. :rolleyes: 

Anonymkode: 9b8f3...21f

• Liker 1
Skrevet

Det er jo tiden vi lever i nå da, alle religioner sier det at nå vil noen våkne opp og noen synke under.og akuratt nå i større grad enn for 50 eller 15  år siden. Vi får christ consciousness og det er det som ble sagt om at Jesus kommer tilbake, det er ikke han som person selvfølgelig men hans ideologi og åndelighet som tar plass i folk. Fra 2012 så forsvant de skyene som var over folk åndelig og spirituelt sett, slutten på maya kalenderen vet du, Armageddon betyr ikke dommedag men slutten på tiden som vi kjenner den og transformasjon til en ny tid. maya betyr illusjon. slutten på illusjonen. hinduismen beskriver også dette samme som bibelen og koranen. 

Anonymkode: be190...d4b

Skrevet

Jeg er også ung og nyfrelst, halleluja 😇

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro de kommer fra småkristne familier som f eks ver aftenbønn og lærte dem som barn at døde kommer til himmelen? Og at du kanskje bor i et religiøst strøk av landet?

Anonymkode: d0060...9dd

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro de kommer fra småkristne familier som f eks ver aftenbønn og lærte dem som barn at døde kommer til himmelen? Og at du kanskje bor i et religiøst strøk av landet?

Nei og nei 🙂

Dette er ikke akkurat guds beste barn, for å si det sånn. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei og nei 🙂

Dette er ikke akkurat guds beste barn, for å si det sånn. 

Ts 

Hvor bor du da?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor bor du da?

Det har jo ingen betydning. Ikke spesielt religiøst sted. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo ingen betydning. Ikke spesielt religiøst sted. 

Ts 

Jo, det har nok litt betydning. Religion kommer ikke fra ingenting, man må lære det 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jo, det har nok litt betydning. Religion kommer ikke fra ingenting, man må lære det 

Igjen, her er det altså ikke snakk om et religiøst sted. 

Ts 

AnonymBruker
Skrevet

Ett av mine barn har begynt å interessere seg veldig for kristendommen i det siste.

Vi er så absolutt ingen praktiserende kristen familie. Vi tilhører statskirken, prøver å leve etter gode verdier og snakker opp kristendommen dersom barna spør.

Jeg tror dagens unge opplever kristendommen som mer fri enn vi gjorde. Jeg opplevde de kristne som kjedelige og halleluja-aktige. De skulle være så prektige og bedre enn alle andre, og mange av de oppførte seg veldig umodent og barnslig. Jeg ville for alt i verden ikke inn i det miljøet. Men nå bor vi et sted ved færre kristne og et mer fritt og åpent kristent miljø, det tror jeg hjelper veldig på.

Jeg ser absolutt ikke bort fra at ett av mine barn velger å bli personlig kristen, mens de andre ungene nok ikke skjønte hva som skjedde :)  De er rett og slett forskjellige, og har ulik nysgjerrighet for temaet. Jeg kan også legge til at det aktuelle barnet alltid har hatt lett for å ta til seg det vi ikke kan se og ta på, og er nok hakket mer sensitiv og tenkende enn de andre.

Jeg håper kommende generasjoner kan "renvaske" kristendommen for bla.a. sånn jeg oppfattet den i min barndom/ ungdom. At kristendommen blir mer et levesett, og ikke "sitte på første rad i bedehuset tre ganger i uken".

Det hjelper nok også på at kriken fornyer seg sakte, for eksempel har Det nye testamentet de deler ut til 6. klassinger, nå blitt gjort om til en Minecraft inspirert tegneserie :)

Anonymkode: dbc90...d20

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ett av mine barn har begynt å interessere seg veldig for kristendommen i det siste.

Vi er så absolutt ingen praktiserende kristen familie. Vi tilhører statskirken, prøver å leve etter gode verdier og snakker opp kristendommen dersom barna spør.

Jeg tror dagens unge opplever kristendommen som mer fri enn vi gjorde. Jeg opplevde de kristne som kjedelige og halleluja-aktige. De skulle være så prektige og bedre enn alle andre, og mange av de oppførte seg veldig umodent og barnslig. Jeg ville for alt i verden ikke inn i det miljøet. Men nå bor vi et sted ved færre kristne og et mer fritt og åpent kristent miljø, det tror jeg hjelper veldig på.

Jeg ser absolutt ikke bort fra at ett av mine barn velger å bli personlig kristen, mens de andre ungene nok ikke skjønte hva som skjedde :) De er rett og slett forskjellige, og har ulik nysgjerrighet for temaet. Jeg kan også legge til at det aktuelle barnet alltid har hatt lett for å ta til seg det vi ikke kan se og ta på, og er nok hakket mer sensitiv og tenkende enn de andre.

Jeg håper kommende generasjoner kan "renvaske" kristendommen for bla.a. sånn jeg oppfattet den i min barndom/ ungdom. At kristendommen blir mer et levesett, og ikke "sitte på første rad i bedehuset tre ganger i uken".

Det hjelper nok også på at kriken fornyer seg sakte, for eksempel har Det nye testamentet de deler ut til 6. klassinger, nå blitt gjort om til en Minecraft inspirert tegneserie :)

Anonymkode: dbc90...d20

Men du har formidlet at Gud finnes eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...