AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #1 Skrevet 26. desember 2018 Hei! En familie vi kjenner har et problem, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Pappaen der røyker hasj i perioder i tillegg til vanlig røyk, han sier han vil slutte, for han vet at det ikke er bra, men det er visst litt vanskelig. Moren er lei seg og har prøvd i mange år å fortelle ham at han må slutte. De har flere barn, og moren har dårlig helse og føler at hun ikke strekker til i mat, hus og leksehjelp samt oppfølging av barna. Hun har ansvaret for nesten alt. Jeg er bekymret for hennes psykiske helse, samt barna mtp passiv røyking og helsen deres.. likevel ser jeg at de begge er gode foreldre og barna har det jo fint selvom jeg ville gjort det annerledes. Er det bare at det ikke er optimalt samt ulovlig? Eller er det noe jeg kan gjøre? Hva gjør man i slike tilfeller? Anonymkode: e4701...892
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #3 Skrevet 26. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! En familie vi kjenner har et problem, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Pappaen der røyker hasj i perioder i tillegg til vanlig røyk, han sier han vil slutte, for han vet at det ikke er bra, men det er visst litt vanskelig. Moren er lei seg og har prøvd i mange år å fortelle ham at han må slutte. De har flere barn, og moren har dårlig helse og føler at hun ikke strekker til i mat, hus og leksehjelp samt oppfølging av barna. Hun har ansvaret for nesten alt. Jeg er bekymret for hennes psykiske helse, samt barna mtp passiv røyking og helsen deres.. likevel ser jeg at de begge er gode foreldre og barna har det jo fint selvom jeg ville gjort det annerledes. Er det bare at det ikke er optimalt samt ulovlig? Eller er det noe jeg kan gjøre? Hva gjør man i slike tilfeller? Anonymkode: e4701...892 Passiv røyking, røyker han inne og/eller rundt barna? Anonymkode: ed1e7...500 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #4 Skrevet 26. desember 2018 Bedre at han røyker litt i perioder enn at han er periodedranker. Ingenting du skal gjøre eller bry deg med. Anonymkode: 5bac1...aa6 15
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #5 Skrevet 26. desember 2018 At faren røyker hasj i "perioder" er jo ikke automatisk noe problem så lenge han gjør dette vekke fra barna og det ikke går utover hans atferd. (Tviler dessuten på at passiv røyking er noe problem da han ganske sikkert ikke patter på en joint midt i stuen. Det lukter en del.) Høres ikke ut som om han nødvendigvis har noe veldig problematisk rusbruk egentlig, men det kan være mye du ikke vet om denne situasjonen. Uansett; jeg synes ikke du bør blande deg inn. Anonymkode: e9f82...d00 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #6 Skrevet 26. desember 2018 Ikke bry deg. Tror nok at gjennomsnittlig røyker det en person i hver familie, det er blitt så vanlig. Selv om hasj er ulovlig vil jeg bare påpeke at alkohol er mye verre, og skaper flere problemer her i verden.. Anonymkode: 6049d...d49 15
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2018 #7 Skrevet 26. desember 2018 Tusen takk for beroligende svar. Jeg var bekymret for at dette kanskje var mer alvorlig enn det egentlig var. Da holder jeg meg unna:) Anonymkode: e4701...892 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #8 Skrevet 27. desember 2018 Folk bagatelliserer tydeligvis straffbare handlinger som å røyke hasj. Sier jo mye om hvor skruppeløst samfunnet vårt er blitt. Jeg hadde reagert hvis noen i familien røykte hasj. Da hadde jeg latt denne personen seile sin egen sjø. Da snakker jeg ikke om en ungdom som prøver hasj noen få ganger før den finner ut at det ikke er bra for seg. Jeg snakker om godt voksne mennesker som skal vite bedre. Anonymkode: 0697a...86f 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #9 Skrevet 27. desember 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Ikke bry deg. Tror nok at gjennomsnittlig røyker det en person i hver familie, det er blitt så vanlig. Selv om hasj er ulovlig vil jeg bare påpeke at alkohol er mye verre, og skaper flere problemer her i verden.. Anonymkode: 6049d...d49 Hasj er farligere enn du tror. Kan gi gradvis økende psykoser, tanke og personlighetsforstyrrelser. Hilsen en som røykte i 15 år. Jeg har peiling liksom. Så til TS, hør på meg ikke på folk som ikke har erfaring. Anonymkode: 0697a...86f 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #10 Skrevet 27. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hasj er farligere enn du tror. Kan gi gradvis økende psykoser, tanke og personlighetsforstyrrelser. Hilsen en som røykte i 15 år. Jeg har peiling liksom. Så til TS, hør på meg ikke på folk som ikke har erfaring. Dette tror jeg nok du har rett i, hasj er ikke fullt så ufarlig som noen tror. Men trådstarters problem var ikke om hun burde begynne å røyke eller ei, det var om hun burde forta seg noe i anledning hasjbruk i en ANNEN familie. Og det er en helt annen problemstilling. Jeg tror vel i grunnen ikke at å bevirke at faren får straff, er til gagn for resten av familien. Og så var det det moralske aspektet: å bli angiver. Mer trenger en ikke si om det å gå til et så alvorlig skritt. Anonymkode: 3b969...4b3 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #11 Skrevet 27. desember 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! En familie vi kjenner har et problem, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i denne situasjonen. Pappaen der røyker hasj i perioder i tillegg til vanlig røyk, han sier han vil slutte, for han vet at det ikke er bra, men det er visst litt vanskelig. Moren er lei seg og har prøvd i mange år å fortelle ham at han må slutte. De har flere barn, og moren har dårlig helse og føler at hun ikke strekker til i mat, hus og leksehjelp samt oppfølging av barna. Hun har ansvaret for nesten alt. Jeg er bekymret for hennes psykiske helse, samt barna mtp passiv røyking og helsen deres.. likevel ser jeg at de begge er gode foreldre og barna har det jo fint selvom jeg ville gjort det annerledes. Er det bare at det ikke er optimalt samt ulovlig? Eller er det noe jeg kan gjøre? Hva gjør man i slike tilfeller? Anonymkode: e4701...892 Min mening: Man sender en bekymringsmelding til barnevernet. Så vurderer de situasjonen i familien, evt setter inn hjelpetiltak. Barn og rus hører ikke sammen, du ser sannsynligvis bare overflaten av situasjonen... Anonymkode: 414ab...c9e 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #12 Skrevet 27. desember 2018 Hva med å hjelpe henne litt? Barnepass, eller praktiske ting? Anonymkode: 8c506...868 4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #13 Skrevet 27. desember 2018 Hasj er lite farlig, men de jeg kjenner som røyker hasj er litt "fuck staten" og gir faen i det meste. Er vel der problemet ligger, selve holdningene. Dette gjelder så klart ikke alle, men tror det er en del som er sånn. Anonymkode: aa73a...182 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2018 #14 Skrevet 27. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk bagatelliserer tydeligvis straffbare handlinger som å røyke hasj. Sier jo mye om hvor skruppeløst samfunnet vårt er blitt. Jeg hadde reagert hvis noen i familien røykte hasj. Da hadde jeg latt denne personen seile sin egen sjø. Da snakker jeg ikke om en ungdom som prøver hasj noen få ganger før den finner ut at det ikke er bra for seg. Jeg snakker om godt voksne mennesker som skal vite bedre. Anonymkode: 0697a...86f Det er bare helt til at du får kreft, og oppdager at helsevesenet ikke er så nøye på å lindre smertene og ubehaget ditt. Da blir du plutselig mer openminded. Anonymkode: d3405...a0c 4
Thyra Skrevet 27. desember 2018 #15 Skrevet 27. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk bagatelliserer tydeligvis straffbare handlinger som å røyke hasj. Sier jo mye om hvor skruppeløst samfunnet vårt er blitt. Jeg hadde reagert hvis noen i familien røykte hasj. Da hadde jeg latt denne personen seile sin egen sjø. Da snakker jeg ikke om en ungdom som prøver hasj noen få ganger før den finner ut at det ikke er bra for seg. Jeg snakker om godt voksne mennesker som skal vite bedre. Anonymkode: 0697a...86f Ikke at jeg er noen tilhenger av hasjrøyking. Men dersom barna har det bra, ville jeg ikke ha blandet meg inn bare fordi det er ulovlig. Jeg ville kanskje ha snakket med han det gjelder om vi hadde en slik relasjon at jeg kunne gjøre det. Men jeg ville ikke kontaktet barnevern eller politi dersom barna ikke led under det. Det ville fort gjort situasjonen for familien og barna mye verre. Jeg ville ha tenkt på det på samme måte som om det gjaldt alkohol. Er det så omfattende at barna lider under det, er det like ille for barna om det er lovlig eller ulovlig rusmiddel. Er det ulovlig rusmiddel, ville jeg ikke ha meldt fra bare av prinsipp, liksom. Hva som er lovlig og ulovlig, vil jo også kunne endre seg over tid. Men mannen må være klar over at dersom han en dag blir tatt av politiet, går det automatisk bekymringsmelding til barnevernet. Og det er ikke noe han ønsker skal skje. 3
smalls Skrevet 27. desember 2018 #16 Skrevet 27. desember 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke bry deg. Tror nok at gjennomsnittlig røyker det en person i hver familie, det er blitt så vanlig. Selv om hasj er ulovlig vil jeg bare påpeke at alkohol er mye verre, og skaper flere problemer her i verden.. Anonymkode: 6049d...d49 Nemlig. Tullete at alkohol er lovlig men hasj er ulovlig. En venninne røyker det av og til. Blir veldig avslappet og hjelper henne med å få sove. 6
Absol Skrevet 27. desember 2018 #17 Skrevet 27. desember 2018 3 minutter siden, Thyra skrev: Ikke at jeg er noen tilhenger av hasjrøyking. Men dersom barna har det bra, ville jeg ikke ha blandet meg inn bare fordi det er ulovlig. Jeg ville kanskje ha snakket med han det gjelder om vi hadde en slik relasjon at jeg kunne gjøre det. Men jeg ville ikke kontaktet barnevern eller politi dersom barna ikke led under det. Det ville fort gjort situasjonen for familien og barna mye verre. Jeg ville ha tenkt på det på samme måte som om det gjaldt alkohol. Er det så omfattende at barna lider under det, er det like ille for barna om det er lovlig eller ulovlig rusmiddel. Er det ulovlig rusmiddel, ville jeg ikke ha meldt fra bare av prinsipp, liksom. Hva som er lovlig og ulovlig, vil jo også kunne endre seg over tid. Men mannen må være klar over at dersom han en dag blir tatt av politiet, går det automatisk bekymringsmelding til barnevernet. Og det er ikke noe han ønsker skal skje. Selvfølgelig påvirker det barna. Hva tror du skjer om far blir tatt med hasj? Om det blir funnet hasj i hjemmet? 1
Thyra Skrevet 27. desember 2018 #18 Skrevet 27. desember 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min mening: Man sender en bekymringsmelding til barnevernet. Så vurderer de situasjonen i familien, evt setter inn hjelpetiltak. Barn og rus hører ikke sammen, du ser sannsynligvis bare overflaten av situasjonen... Anonymkode: 414ab...c9e Barn og rus hører ikke samnen. Det er det samme enten det er lovlig eller ulovlig rus. Det man skal spørre seg om, er om det går utover barna. Ikke om rusmiddelet er lovlig eller ikke. De fleste foreldre bruker rusmidler innimellom (les:alkohol). Og mange foreldre gjør ting som ikke er lovlig. Ikke ønskelig, men det gjør dem ikke nødvendigvis til dårlige foreldre. Når man vurderer å melde fra om noe, skal man vurdere om noen lider under forholdene, og om de vil lide mer eller mindre om man melder i fra. Man skal vurdere konsekvensene for alle involverte. Ikke bare melde fra av orinsipo fordi noe er ulovlig og/eller man oersonlig ikke liker det. Tror du barna i ettertid vil takke deg for at du melder fra? Tror du at du redder barna om de melder fra? I så fall skal du selvsagt gjøre det. Hvis ikke, pass dine egne saker. Og still heller litt opp for familien. Om du beholder en nær relasjon til dem, vil du også kunne fange det opp om det går så langt at det går utover barna. 3
Thyra Skrevet 27. desember 2018 #19 Skrevet 27. desember 2018 4 minutter siden, Absol skrev: Selvfølgelig påvirker det barna. Hva tror du skjer om far blir tatt med hasj? Om det blir funnet hasj i hjemmet? Da skjer akkurat det samme som om ts anmelder faren. Så jeg skjønner ikke hva godt det skulle føre med seg. 2
Thyra Skrevet 27. desember 2018 #20 Skrevet 27. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette tror jeg nok du har rett i, hasj er ikke fullt så ufarlig som noen tror. Men trådstarters problem var ikke om hun burde begynne å røyke eller ei, det var om hun burde forta seg noe i anledning hasjbruk i en ANNEN familie. Og det er en helt annen problemstilling. Jeg tror vel i grunnen ikke at å bevirke at faren får straff, er til gagn for resten av familien. Og så var det det moralske aspektet: å bli angiver. Mer trenger en ikke si om det å gå til et så alvorlig skritt. Anonymkode: 3b969...4b3 Dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå